Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

romeoS

#420
Sitat fra: Løve på tirsdag 12. mars 2019, klokken 20:51
Sitat fra: romeoS på tirsdag 12. mars 2019, klokken 16:23
Sitat fra: erikho på tirsdag 12. mars 2019, klokken 16:00
Ser ut som VW gikk til krig i dag! Tesla maa nok forberede seg paa aa kutte Model 3 prisen til under 300k fra neste aar.
kan du si noe om produksjonsvolum VW har i 2020 på sine ennå på tegnestadiet nye modeller, ID, CROZZ, VIZZION og BUZZ. For de lanserte modellene etron og taycan, prøver de å få til 40000 pr år repektive i 2020, tilsvarer omtrent en månedsproduksjon av modell 3. Så stalltips er at de pøser på med nyheter, mest for å få folk til å vente (ikke kjøpe Tesla) inntil de er oppe i brukbare produksjonsvolumer et stykke frem i tid, anslagsvis fra 2021 og utover.

Over to millioner i året i snitt

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-plans-22-million-electric-vehicles-in-ten-years-4750

(Kan Elon regne slik så kan jeg regne slik  ;) )

Det er lagt opp til å produsere 100 000 VW I.D. I 2020

https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/97043/new-2019-vw-id-hatch-to-be-the-world-s-first-carbon-neutral-production-car

Kan bestilles fra slutten av 2019.
Hopes to produce 100 000  in 2020 sier artikkel, videre sier den at senere kommer BUZZ, CROZZ o.s.v. Da er VW group realistisk oppe i 150 000 - 200 000 (inkludert taycan og etron) i 2020. Tviler ikke på at VW får til å ekspandere sterkt utover dette senere utover i tiåret, men Tesla kommer fortsatt til å stå for andelsmessig stor del av elbilbehovet, de er oppe i produksjonsvolum ca 400 000 - 500 000 totalt i 2019. Hypen for trad. bilindustri er å komme med lovnader fram i tid, for i mellomtiden beskytte sine pågående fossil investeringer.
S85,pano,vin 240xx,finalized primo sept 2013. forventes til Hamar januar 2014 «SOLGT»
S75D, pano, luft, 2017

daktari

Misunner ikke bilindustrien nå. De har mange titalls motorfabrikker og girkasse. Egne linjer på universitet for å utdanne motoringeniører. 10-tusener og fler ansatte skal slutte med det de har drevet med hele livet og etterutdannes eller sies opp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Sitat fra: daktari på onsdag 13. mars 2019, klokken 08:36
Misunner ikke bilindustrien nå. De har mange titalls motorfabrikker og girkasse. Egne linjer på universitet for å utdanne motoringeniører. 10-tusener og fler ansatte skal slutte med det de har drevet med hele livet og etterutdannes eller sies opp.

Jeg misunner dem litt! Det er helt tydelig hva som er veien fremover og de store aktørene er treige. Her er det masse muligheter til å bygge seg fine nisjer og posisjoner. Alle som jobber med motor og girkasse driver jo fundamentalt sett med støping og bearbeiding av stål og aluminium, det trengs det jo plenty av i en elbil. Alle har differensialer, kanskje kommer det bedre løsninger med diff, motor og oppheng integrert? Kanskje kommer 2-trinns kasser til sportsbiler, for å øke toppfarten?
'21 3LR

Sveinung1954

Måtte mimre litt, og så hva jeg skrev 25.10 i den nå stengte aksje-tråden:

"At Tesla la frem positive tall for 3Q burde ikke være noen overraskelse. Musk & Co har rigget for dette i hele år. Jf også 2Q rapporten som bar preg av dette (#kostnadsførsåmyesommuligfør4Q). Også 4Q kommer til å gå i pluss. 1Q 2019 derimot. Det skal bli spennende, når de har svidd av de fleste manipuleringsmulighetene i 3Q/4Q."

Tipper dette var ganske spot on. All kaoset rundt priser opp-ikke opp, stenge butikker-ikke stenge butikker osv, indikerer at det er noe seriøst og fundamentalt galt med Tesla skuta.

Tipper en kan gjøre ganske gode kjøp på inventory-biler siste halvdel av mars....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Løve

Nå er jo depositumet for Y rigget for å kunne føres som inntekt, så noen triks opp i ermet for å sette leppestift på grisen har da tesla enda. Men, akskjen er på stødig tur nedover på tross av lanseringen av Y (en presentasjon som fremstod mer som en historietime med Y nevnt i en bisetning).  Regner med ytterlige fall i aksjen i dagene som kommer, og ikke minst etter fremleggelsen av salg etter Q1.

Espen Hugaas Andersen

Depositumene vil regnskapsføres akkurat på samme måte som reservasjonene. De er fullt ut refunderbare. Samme med FSD-kjøpene som tidligst vil inntektsføres når alle features er på plass.

Tror ikke Q1 produksjons- og leveransetallene vil skuffe spesielt. Kanskje produksjon på 75k Model 3 og 20k S/X, og leveranser på 65k Model 3 og 15k S/X.

Fortsatt ikke 100% sikkert Tesla går med tap i Q1. 100 mill i ZEV inntekt kan være nok til å gå med pluss.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mthoring

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 15. mars 2019, klokken 18:42
Depositumene vil regnskapsføres akkurat på samme måte som reservasjonene. De er fullt ut refunderbare. Samme med FSD-kjøpene som tidligst vil inntektsføres når alle features er på plass.

Tror ikke Q1 produksjons- og leveransetallene vil skuffe spesielt. Kanskje produksjon på 75k Model 3 og 20k S/X, og leveranser på 65k Model 3 og 15k S/X.

Fortsatt ikke 100% sikkert Tesla går med tap i Q1. 100 mill i ZEV inntekt kan være nok til å gå med pluss.

Enig i dette, bortsett fra at jeg tror salget av software går rett inn på bunnlinja. Reservasjon/depositum går vel inn i egenkapital. Skal ikke se bort fra at de kan overraske positivt i Q1, det gjøres i hvertfall mye for det, samtidig som produksjonen er rekordhøy.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Espen Hugaas Andersen

#427
Salg av AP er nå rent overskudd. Salg av FSD hjelper på kontantbeholdningen, men det regnes ikke som inntekt, ettersom du får en like stor utestående forpliktelse ovenfor kjøperen. Trenger ikke å tro på meg, det er bare å lese 10-K: http://ir.tesla.com/static-files/15df7636-8cd8-4b18-989b-4badeeda806c

"Automotive Sales without Resale Value Guarantee

Automotive sales revenue includes revenues related to deliveries of new vehicles, and specific other features and services that meet the definition of a performance obligation under the new revenue standard, including access to our Supercharger network, internet connectivity, Autopilot, full self-driving and over-the-air software updates. We recognize revenue on automotive sales upon delivery to the customer, which is when the control of a vehicle transfers. Payments are typically received at the point control transfers or in accordance with payment terms customary to the business. Other features and services such as access to our Supercharger network, internet connectivity and over-the-air software updates are provisioned upon control transfer of a vehicle and recognized over time on a straight-line basis as we have a stand-ready obligation to deliver such services to the customer. We recognize revenue related to these other features and services over the performance period, which is generally the expected ownership life of the vehicle or the eight-year life of the vehicle. Revenue related to Autopilot and full self-driving features is recognized when functionality is delivered to the customer. For our obligations related to automotive sales, we estimate standalone selling price by considering costs used to develop and deliver the service, third-party pricing of similar options and other information that may be available."

På side 83 kan du også se endringene i deferred revenue i 2018.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 15. mars 2019, klokken 18:42
Depositumene vil regnskapsføres akkurat på samme måte som reservasjonene. De er fullt ut refunderbare. Samme med FSD-kjøpene som tidligst vil inntektsføres når alle features er på plass.

Tror ikke Q1 produksjons- og leveransetallene vil skuffe spesielt. Kanskje produksjon på 75k Model 3 og 20k S/X, og leveranser på 65k Model 3 og 15k S/X.

Fortsatt ikke 100% sikkert Tesla går med tap i Q1. 100 mill i ZEV inntekt kan være nok til å gå med pluss.

Sikker på at resversjonsbeløpet ikke vil bli ført som inntekt? For selv om det står i avtalen med Tesla at en vil få alt tilbake om en ombestemmer seg så er ordlyden «Bestill nå». Ikke reagere din plass i køen, men bestill. Om det bare var en reservasjon for køplass (noe vi vet ikke betyr en dritt i praksis hos Tesla) så hvorfor endre til en avtale som gjør at Tesla kan føre reservasjonene opp som inntekt i regnskapet?

Med tanke på Tesla sin historie for kreativ bokføring og sminking av brura så er det vel ingen som tror at dette bare er tilfeldigheter?

Espen Hugaas Andersen

Det har da vel aldri vært snakk om kreativ bokføring. Les avsnittet jeg klippet ut fra 10-K igjen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Kan også lese dette:

"Note 12 – Customer Deposits
Customer deposits primarily consisted of cash payments from customers at the time they place an order or reservation for a vehicle or an energy product and any additional payments up to the point of delivery or the completion of installation, including the fair values of any customer trade-in vehicles that are applicable toward a new vehicle purchase. Customer deposit amounts and timing vary depending on the vehicle model, the energy product and the country of delivery. In the case of a vehicle, customer deposits are fully refundable up to the point the vehicle is placed into the production cycle. In the case of an energy generation or storage product, customer deposits are fully refundable prior to the entry into a purchase agreement or in certain cases for a limited time thereafter (in accordance with applicable laws). Customer deposits are included in current liabilities until refunded or until they are applied towards the customer's purchase balance. As of December 31, 2018 and December 31, 2017, we held $792.6 million and $853.9 million, respectively, in customer deposits."
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hodetelefoner

Tror vi den synker de nærmeste dagene da?

Løve

Ja.

Aksjen var priset for et selskap i vekst innen bil, batteri og solceller. Batteripakker i form av powerwall og den andre jeg ikke husker navnet på er på tomgang og virker å kollapse. Solcelle-biten er død og har ikke gitt Tesla noe annet en en diger gjeld. Dette er mistet vekst, og «økt» gjeld som må prises ut av akskjen. Legg til at hele bilproduksjonen sliter med etterspørsel etter modeller med god margin så vil nok aksjen falle betydelig. Og da har en ikke en gang startet med potensielle problemer som en konsekvens av Elon Musk sin pinlige forakt for SEC.

Espen Hugaas Andersen

Powerwall/powerpack var ikke særlig prioritert i fjor. De hadde ikke celler nok til å produsere Model 3 i ønsket antall og samtidig produsere Powerwall/Powerpack. Kan nok anta veksten vil ta seg opp i år. (Ikke at veksten i 2018 var elendig. De økte fra 358 MWh i 2017 til 1,04 GWh i 2018, altså 190% vekst.)

Solcelletak fortsetter å skaleres opp, men det er fra et veldig lavt nivå. 2019 er nok året det begynner å bli merkbart.

Jeg tror de slitne argumentene om manglende etterspørsel vil bli tilbakevist over de neste 2-3 kvartalene. Samtidig når Tesla viser at de kan produsere SR/SR+ med overskudd, så kan det meste av short-argumentene legges døde. Så kommer inkludering av S&P i trolig august, som vil gjøre at indeksfond må kjøpe seg inn.

Jeg tror altså Tesla skal opp på litt lengre sikt, men på kort sikt er det alltid svært vanskelig å si noe som helst. Men jeg tror kanskje vi begynner å nærme oss maks FUD - da er det ikke urimelig å forvente en snarlig oppgang. Vi er også nærmere de laveste nivåene vi har vært de siste 12 månedene, enn de høyeste.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

At det vil være mye ledig produksjonskapasitet for powerwall skal jeg være enig i.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA