Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Cobos

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 29. november 2018, klokken 15:14

1. Hvor lenger har dere vært inne? Og ca inngangspris?
2. Hvor langsiktige er dere? Eventuelt når skal dere vurdere å selge?
3. Prosent andel av total portefølje

1. Mitt første kjøp var på $22 og med dollarkurs på nesten 5,5 er det helt latterlig hvor lite jeg kjøpte til den prisen. Skulle gjerne hatt Taben's framsyn eller litt nærmere hans mengde. Har solgt litt for mange år siden, det økte jo ca 50% opp til $35... kjempedeal... Totalt sett er vel kjøpsprisen min nå $190 omtrent
2. Originalt var det $1000 som var utgangspunkt, nå tenker jeg kanskje Musk sin lønnspakke som vel er $3000 omtrent om 8-9 år mener jeg å huske. Godt mulig at det jeg selger noe etter $1000.
3. De eneste enkeltaksjene jeg har er TSLA, men har en del fond ved siden av.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Sjøhyene

#16
Veldig gutsy av dere som kjøpte på under 50$. Husker jeg selv lurte fælt på å hoppe inn ved ca 100$, men synes det virket litt for risky/hypet i forhold til det som da var forespeilet mtp produksjons volum og investeringer. Nå flere år etter @ 300$+ er alt mye tydeligere og jeg føler risikoen totalt sett har gått kraftig ned. Man ser lissom nå i horisonten (5/10 år fram) at aksjekurs langt over 400$ er bærekraftig. Ved 50$ var horisonten mye mer tåkete og diffus sånn jeg husker det.

Og veldig lett å være etterpåklok, men fakta er at det var mye man ikke hadde noe forutsetning for å vite på det tidspunktet. Var også veldig mye som kunne gått veldig galt på veien, som da heldigvis ikke har gjort det.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Counterpointer

Akkurat nå virker det som den generelle trenden i markedet er den som påvirker TSLA mest. Hadde markedet vært mer nøytralt eller positivt tror jeg kanskje vi hadde sett all time high. Hva tror dere?

noto

Veldig nær ATH, så godt mulig det. Riktignok er indeksene heller ikke SÅ langt under ATH. TSLA er ellers en av aksjene som gjerne beveger seg motsatt av markedet, det være seg opp eller ned.

Jeg er ganske tungt investert i aksjemarkedet og har vært i mange år, men TSLA er utenfor min risikoprofil enten vi snakker om long eller short. Hvis jeg var nødt å velge ville jeg definitivt valgt long fremfor short, men risikoen er som sagt skyhøy. Ikke bare aksjen, men også valuta. De som i tillegg er gearet med lånte penger satser høyt. Vurderte aksjen seriøst da jeg reserverte ModelS for 6-7 år siden, men syntes risikoen var for høy da også. Beundrer guts og stayerevne hos de som satset til 30 dollar a 5,50 den gangen og har sittet videre gjennom alle ups and downs. 16x i NOK så langt siden den gang er fortjent belønning.

Sjøhyene

Opp 4% til 365$ after-hours. :+1: Tror ATH er rett rundt hjørnet nå, gitt at markedene unngår en melt-down.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Positive nyheter ift avgifter i Kina spiller vel inn her.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Ja, drives nok i all hovedsak av at Kina skal ha gått med på å redusere/fjerne tollen på importerte biler. Hittil har jeg bare funnet at Trump har sagt det, men forhåpentligvis kommer det mer offisiell informasjon snart. Best case er det noe ala 5-15% for fossilbiler og 0% for elbiler. Krysser fingrene.

$360 er nok en betydelig barriere, utifra betydningen for lånet på $920 mill, men forhåpentligvis klarer nyhetene å drive kursen over dette såpass solid at ATH er mulig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. desember 2018, klokken 10:23
Hittil har jeg bare funnet at Trump har sagt det, men forhåpentligvis kommer det mer offisiell informasjon snart. Best case er det noe ala 5-15% for fossilbiler og 0% for elbiler. Krysser fingrene.

Om jeg skulle gjette - basert på at informasjonen er korrekt vel og merke - så tipper jeg på at det kun er snakk om den ekstra tollen (25%) som er lagt på amerikanske biler slik at de blir sittende igjen med den generelle biltollen på 15%.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Jeg er ganske usikker. 15% var det som lå på bordet i mai, så at Trump skulle akseptere dette nå ville være litt rart. Men det kan vel hende 15% kunne være en del av de 90 dagers våpenhvile det snakkes om, mens de jobber med en mer endelig løsning.

Forhåpentligvis kommer kineserne med en uttalelse snart.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. desember 2018, klokken 10:59
Men det kan vel hende 15% kunne være en del av de 90 dagers våpenhvile det snakkes om, mens de jobber med en mer endelig løsning.

Ja, forutsatte igrunnen dette. De har hatt en liten prat og blitt enige om våpenhvilen og å redusere/fjerne denne ekstra tollen mens de forhandler i håp om å få slutt på hele krigen.
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. desember 2018, klokken 10:23
$360 er nok en betydelig barriere, utifra betydningen for lånet på $920 mill, men forhåpentligvis klarer nyhetene å drive kursen over dette såpass solid at ATH er mulig.
ATH er $384?

RuneW

Trodde det var $387.46, men jeg er ikke noen ekspert...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på mandag 03. desember 2018, klokken 15:35
Trodde det var $387.46, men jeg er ikke noen ekspert...
Ganske nøyaktig tall da

Jeg fester mer lit til det enn mitt overslag

Ellemelle

Sitat fra: RuneW på mandag 03. desember 2018, klokken 15:35
Trodde det var $387.46, men jeg er ikke noen ekspert...
Det er muligens avhengig av om man ser på høyeste verdi gjennom dagen eller ved børsslutt.

I følge Netfonds så er ATH $385

Counterpointer

$360 akkurat nå så da får vi se hvordan dagen går.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA