Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ser at batteri-pakke-prisen har krøpet til under USD 100 i Kina nå. Den er over 40% dyrere i nord-amerika. Hvordan er den for Tesla i de ulike kontinentene? Kanskje de skal importere mer fra Kina?

Tyder i hvert fall på at total-kaken for elbiler sannsynligvis bare blir større, selv om Teslas markedsandelen synke så blir ikke nødvendigvis kakestykket mindre.

https://www.marketresearchfuture.com/news/ev-revolution-battery-prices-drop-below-usd-100-kwh-amid-china-s-dominance-of-the-market-in-2025
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 03. juli 2025, klokken 20:41Ser at batteri-pakke-prisen har krøpet til under USD 100 i Kina nå. Den er over 40% dyrere i nord-amerika. Hvordan er den for Tesla i de ulike kontinentene? Kanskje de skal importere mer fra Kina?

Trump forlanger jo 55% toll for kinesiske varer....

Klykken

Nettopp, og det er derfor jeg skriver "Og politikk" :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 03. juli 2025, klokken 20:41Tyder i hvert fall på at total-kaken for elbiler sannsynligvis bare blir større, selv om Teslas markedsandelen synke så blir ikke nødvendigvis kakestykket mindre.

Men veksten er da borte, og det er veksten som skulle forsvare en P/E på ca 200.

Å nei, jeg glemte sol for forbrukere i USA. Og batteripakker i det grønne skiftet i USA. Og ikke minst "Optimus"
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på fredag 04. juli 2025, klokken 09:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 03. juli 2025, klokken 20:41Tyder i hvert fall på at total-kaken for elbiler sannsynligvis bare blir større, selv om Teslas markedsandelen synke så blir ikke nødvendigvis kakestykket mindre.

Men veksten er da borte, og det er veksten som skulle forsvare en P/E på ca 200.

Å nei, jeg glemte sol for forbrukere i USA. Og batteripakker i det grønne skiftet i USA. Og ikke minst "Optimus"

Ja, enig at aksjekursen er helt vill, og overpriset. VW har jo P/E på ca 4,5 f.eks. Hadde heller kjøpt den aksjen.

Så det var bare en generell tanke at selv om salget har sunket siste året, så regner jeg med vekst videre, om de får ordnet en del ting. Dersom de f.eks. får tak i batteripakker til USD 100 per kWh, så er det USD 20.000 (NOK 202.000) for 200 kWH batteripakke (blir sikkert enda billigere pga stort batteri). Hvis de da lager en ikke-skuddsikker pickup (normalt utseende), med all vanlig Tesla-greier, så kan de komme inn på pickup-markedet, som i dag Ford F / Chevrolet Silverado / Ram / GMC har i USA i dag. Da kan de gjerne få mye salg der når "alle" skal over på elektrisk.

Står de klar med nye modeller når Trump legger inn årene, og kanskje en Demokrat tar over om drøye 3 år, så er USA plutselig med i Paris-avtalen igjen, og EV-subsidier tilbake...og hvis Tesla da har modellene / produksjonsfasilitetene klare så ligger de bedre an.

Per i dag har elbiler kun 7,5% markedsandel i USA (første kvartal 2025). Hvis denne stiger til 50% i 2029 så er det jo enormt mange flere elbiler solgt (totale kaken), er vel hovedpoenget mitt.

What-a-watt

Her var det mye ""hvis-om-atte-dersom-atte-hypoteser"  :D

daktari

De som vokste på elbil i USA i Q2 var GM, med ca dobling. Ford derimot sank mer enn Tesla. De mangler endel modeller antagelig. Kilde Electrek.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på fredag 04. juli 2025, klokken 10:14Her var det mye ""hvis-om-atte-dersom-atte-hypoteser"  :D

Ja, alt er gjetting og mere gjetting  :D
Gjetter gjør og analyseselskap, som f.eks. disse:
https://autovista24.autovistagroup.com/news/how-have-global-ev-forecasts-adjusted-to-tariffs/

Analyseselskap har ofte hatt 100 dollar per kWh på batteripakker som 0-punktet for når det er billigere å lage en elbil enn en bensinbil.

Vaduz

Sitat fra: Klykken på torsdag 03. juli 2025, klokken 15:35Men så skjedde krig, logistikkproblemer og økonomisk krise i store deler av verden. Og politikk.. :D

Vil faktisk påstå at ingen av de tingene har noe med Teslas problemer å gjøre. Tesla klarte seg kjempefint under covid.

Dette er hovedsaklig to ting slik jeg ser det, Musk sluttet å bry seg om tesla og gikk all inn på «dark maga» med full sieg heil hilsener og greier, som fullstendig knakk imaget til tesla for veldig mange særlig i Europa og Canada.
I tillegg er Tesla er utrolig trege på produktutvikling og har nå egentlig bare to biler, som egentlig er samme bil bare med litt høyere tak på den ene. Pg de oppdateres veldig sjeldent.

Radial

En billig Model 2 skulle vært prioritert laaangt forran CT...

Og jeg ser fremdeles ikke en eneste casting på nye Model 3, noe som skulle kutte kostnader.
Og nye Y fikk feks helt andre frontlykter enn 3, enda ett hint om ett component sharing program som ikke ble gjennomført.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

What-a-watt

Med tanke på hvor lang tid Tesla bruker på virkeliggjøring av nye modeller, er nok den beste løsningen å utnytte eksisterende produksjonslinjer. Men Y og 3 er vel nærmest allerede kannibalisert, så det er vanskelig å se for seg hva som kan gjøres for å produsere dem betydelig billigere.

What-a-watt

Nå har Musk startet et nytt parti. Regner med at han skal være "partiformann", og får sikkert hendene fulle med det. Det nye partiet heter «The America Party». Han blir (heldigvis) aldri president. Iallfall etter dagens lovregler.

https://e24.no/naeringsliv/i/kwo26B/elon-musk-starter-nytt-parti-etter-krangel-med-trump

Sikkert bra for Tesla  hvis han vinner. IMO tvilsomt.

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på søndag 06. juli 2025, klokken 01:17Nå har Musk startet et nytt parti. Regner med at han skal være "partiformann", og får sikkert hendene fulle med det. Det nye partiet heter «The America Party». Han blir (heldigvis) aldri president. Iallfall etter dagens lovregler.

https://e24.no/naeringsliv/i/kwo26B/elon-musk-starter-nytt-parti-etter-krangel-med-trump

Sikkert bra for Tesla  hvis han vinner. IMO tvilsomt.
Blir interessant om dette gjør noe med aksjekursen, både på kort og litt lengre sikt.

What-a-watt

Ikke bare vil Tesla tape stort på bortfallet av de $7500 i skattefradrag som BBB (Big Beautiful Bill) iverksetter 30 september, men også utslippskreditter som Tesla har tjent milliarder på, blir borte. Tesla hadde tapt penger i Q2 hvis det ikke var for salget av denne kreditten. Ser ut som aksjemarkedet også har skjønt det.

https://electrek.co/2025/07/07/elon-musk-realized-too-late-how-badly-tesla-will-hurt-from-trumps-bill/

Counterpointer

Definitivt. Det er vel tariffer som er fokuset akkurat i dag siden Sør Korea og Japan fikk 25%
Mye er usikkert og det pleier ikke aksjemarkedet å like.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA