Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 14. april 2022, klokken 15:34
Trump får kanskje tilgang til kontoen sin igjen?

https://www.nettavisen.no/nyheter/hent-trump-tilbake/s/12-95-3424263694

Skulle ikke forundre meg - Elon har ved gjentatte anledninger vist mangel og vilje/evne mhp. etikk og moral  - og dersom Elon kan se en gevinst for seg selv ved å åpne for Trump - så tror jeg veien er veldig kort for akkurat det.
Mål nr. er er og blir mars for Elon - og dersom Trump går inn med lovnader i den retningen er nok Elon enkel å ha med å gjøre.

Counterpointer

Aksjen faller nå, uansett hva grunnen er. Nasdaq er generelt ned 1,5% mens Tesla er 3,5% ned.

Sier ikke så veldig mye siden TSLA ofte både stiger og faller mer enn trend.

emurof

Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. april 2022, klokken 17:27
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 14. april 2022, klokken 15:34Trump får kanskje tilgang til kontoen sin igjen?

Skulle ikke forundre meg - Elon har ved gjentatte anledninger vist mangel og vilje/evne mhp. etikk og moral  - og dersom Elon kan se en gevinst for seg selv ved å åpne for Trump - så tror jeg veien er veldig kort for akkurat det.
Mål nr. er er og blir mars for Elon - og dersom Trump går inn med lovnader i den retningen er nok Elon enkel å ha med å gjøre.

Hvorfor begynne du å blande inn Twitter, Trump og Mars i en tråd om Tesla-aksjen?

hELgenen

Sitat fra: emurof på lørdag 16. april 2022, klokken 16:10
Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. april 2022, klokken 17:27
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 14. april 2022, klokken 15:34Trump får kanskje tilgang til kontoen sin igjen?

Hvorfor begynne du å blande inn Twitter, Trump og Mars i en tråd om Tesla-aksjen?

Fordi jeg fulgte opp et innlegg om twitter i denne tråden. Hva Elon gjør mhp twitter kan jo få følger for Tesla aksjen. Trump vil inn på twitter igjen og dersom Elon tar over Twitter,gir Trump tilgang igjen mot f.eks lovnader om støtte til Mars så er det ikke utenkelig at Elon selger alt han har i Tesla og går all in for Mars. Mars er det ultimate målet og grep i den retningen vil kunne påvirke Tesla som.selskap. For Elon fremstår jo Tesla som em pengebinge og Elon lever ikke evig han heller. Så dersom muligheten byr seg for å få fortgang i Mars prosjektet gjennom cash i pengebingen Tesla for å anskaffe Twitter så gjør han nok det også. Sånn,det var denne tankerekken jeg forsøkte å formidle. Elon er en veldig målrettet entreprenør og gjør nok ofte omfattende og dype analyser på hvordan han kan nå sine mål. Og jeg er helt sikker på at det gjeveste målet er mars og at Tesla etterhvert vil fungere som.pengebinge.

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. april 2022, klokken 16:28
Og jeg er helt sikker på at det gjeveste målet er mars og at Tesla etterhvert vil fungere som pengebinge.
Tatt i betraktning dine tidligere svært så skjeve analyser om Elon og Tesla  - ikke minst at du blir kvalm og dårlig av enkelte Tesla-aspekter, så velger jeg ikke å legge noe som helst vekt på dine "analyser".
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 16. april 2022, klokken 18:28
Og jeg er helt sikker på at det gjeveste målet er mars og at Tesla etterhvert vil fungere som pengebinge.
Tatt i betraktning dine tidligere svært så skjeve analyser om Elon og Tesla  - ikke minst at du blir kvalm og dårlig av enkelte Tesla-aspekter, så velger jeg ikke å legge noe som helst vekt på dine "analyser".

Greit nok - men noe særlig dårligere enn Elon Musk sine egne spådommer om FSD kan det jo uansett ikke bli.
Ser Elon også har spådd at før 2030 vil noen mennesker ha tråkket rundt og satt sine fotavtrykk på mars.

Det eneste jeg vet med 100% sikkerhet er at Elon ikke lever evig og at han før eller siden vil konsentrere seg om noe annet enn Tesla. Og den veldige interessen i Twitter kan jo også leses som at den dagen nærmer seg.
Lenge før Tesla annonserte at de ville åpne ladenettverket sitt så antok jeg at så ville skje og gikk ut her på forumet og sa at det både burde skje - og kom til å skje - noe som ledet til ganske amper stemning her inne.
Jeg mener å lese signaler om at Elon ønsker å fokusere på noe annet enn biler - tipper at vi senest innen 3 år så har Elon gått videre med et annet prosjekt og går ut av Tesla og kanskje bare har en passiv rolle ved å eie noen aksjer.  Selvfølgelig vil det skje mye med aksjen før den tid - men på lang sikt vil nok aksjen normaliseres og følgelig bli priset mer og mer ut fra faktisk produksjon og inntjening - og ikke i dag hvor mye av verdien ligger i forventninger.

Counterpointer

Hva er Tesla uten Elon?

Før ville jeg si at det ville være å fjerne en helt essensiell del. Nå er jeg mer i åpen. Tesla er blitt så store og har mye kompetente folk at det er sannsynlig de ville klart seg helt fint.

Aksjekursen ville fått seg en smell for Elon er både et symbol og en helt unik del av firmaet. Men med så mange fabrikker og så stor produksjon ville de fint klart seg videre.

Er relevant (igjen) sammenligning er Apple. Når Steve Jobbs døde ble det en usikkerhet, men det har gått greit med firmaet og Tim Cook fyller rollen uten ha samme personlighet.

Uansett er det vanskelig å se at Elon blir helt borte, selv om han skulle trekke seg som CEO og/eller selge seg ned i eierandel.

emurof

Sitat fra: emurof på lørdag 16. april 2022, klokken 16:10Hvorfor begynne du å blande inn Twitter, Trump og Mars i en tråd om Tesla-aksjen?

Fordi jeg fulgte opp et innlegg om twitter i denne tråden. Hva Elon gjør mhp twitter kan jo få følger for Tesla aksjen. Trump vil inn på twitter igjen og dersom Elon tar over Twitter,gir Trump tilgang igjen mot f.eks lovnader om støtte til Mars så er det ikke utenkelig at Elon selger alt han har i Tesla og går all in for Mars. Mars er det ultimate målet og grep i den retningen vil kunne påvirke Tesla som.selskap. For Elon fremstår jo Tesla som em pengebinge og Elon lever ikke evig han heller. Så dersom muligheten byr seg for å få fortgang i Mars prosjektet gjennom cash i pengebingen Tesla for å anskaffe Twitter så gjør han nok det også. Sånn,det var denne tankerekken jeg forsøkte å formidle. Elon er en veldig målrettet entreprenør og gjør nok ofte omfattende og dype analyser på hvordan han kan nå sine mål. Og jeg er helt sikker på at det gjeveste målet er mars og at Tesla etterhvert vil fungere som.pengebinge.

Trump kan da ikke love noe om Mars. Ikke ville han gjort noe slikt for å komme tilbake til Twitter uansett. Og han skal nettopp ha sagt at han ikke vil tilbake til Twitter heller.

Jeg synes det begynner å ta litt vel av med spekulasjoner når man begynner å snakke om byttehandler med Trump og Mars og Twitter... Det har ingen rot i virkeligheten, og har ingenting med Tesla-aksjen å gjøre.

Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. april 2022, klokken 19:38Det eneste jeg vet med 100% sikkerhet er at Elon ikke lever evig og at han før eller siden vil konsentrere seg om noe annet enn Tesla. Og den veldige interessen i Twitter kan jo også leses som at den dagen nærmer seg.

Nei, det kan faktisk ikke det.

SitatJeg mener å lese signaler om at Elon ønsker å fokusere på noe annet enn biler

Han fokuserer på flere ting på en gang, både raketter, selvkjøring, AI, roboter, og selvsagt biler. Han har en enorm kapasitet, og har alltid gjort flere ting parallelt.

Og med tanke på Tesla Bot så er det blitt enda mer sannsynlig at han blir i Tesla i overskuelig fremtid, da han mener det er et så viktig prosjekt.

Dermed kan man neppe lese noe av det du påstår inn i hans interesse for Twitter/ytringsfrihet.

Sitatmen på lang sikt vil nok aksjen normaliseres og følgelig bli priset mer og mer ut fra faktisk produksjon og inntjening - og ikke i dag hvor mye av verdien ligger i forventninger.

Så lenge Tesla vokser så raskt som dette så vil vekst naturligvis måtte prises inn. Når veksten avtar så skal lavere vekst prises inn, men vi er nok en god del år unna det.

Wenche

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Rollep

Det der var ganske stusselige greier for et selskap som av en eller annen merkelig grunn har en papirverdi på størrelse med hele jævla oljefondet ;D

daktari

ca 5,6% vekst sammelignet med Q4 2021 for bil. Det er vel derfor ingen har publisert noen kvartalskurver enda.
ca halvparten av økningen i automotive gross profitt var fra "regulatory credits"
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Magnus Hansen

Har en snikende mistanke om at dette Twitter opplegget ikke kommer til å ende med suksess. Det er forskjell på å drive teknologiselskaper og et sosialt nettverk. Særlig for en mer Aspergers...

Ellers er Tesla ganske betydelig ned i dag så langt. Blant annet på frykt på at Musk må selge aksjer for å finansiere Twitter kjøp.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 26. april 2022, klokken 20:21

Ellers er Tesla ganske betydelig ned i dag så langt.

Magnus  :+1: Ja, jeg ser den... jeg velger heller å zoome ut på TSLA charten til feks 1Y, da ser det mye bedre ut... det er bare å stå i det nå fremover...eller selge ASAP... det er rufsete vær i vente... hermanrud roper ulv ulv i dag ser jeg og til og med Sissner er bekymret. Kina spøkelse ligger der i tillegg til krig, eder og galle innenfor finans...

Electric cars in Norway

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 26. april 2022, klokken 20:21
Særlig for en mer Aspergers...

Magnus... ikke bruk det mot Elon da. Han har vært åpen på dette men er jo blitt en av verdens rikeste menn...

emurof

Sitat fra: daktari på torsdag 21. april 2022, klokken 16:14ca 5,6% vekst sammelignet med Q4 2021 for bil. Det er vel derfor ingen har publisert noen kvartalskurver enda.
ca halvparten av økningen i automotive gross profitt var fra "regulatory credits"

Tesla slo vel forventningene selv om man ser bort ifra credits.

At de klarte å vokse i Q1 tross nedstengt fabrikk er jo heller ikke verst.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA