Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Speeder

For oss nordmenn er TSLA nå på sitt høyeste nivå gjennom tidene.
410$ 4 november 2021, da kostet 1 USD ca 8,5 NOK -- > 3485,-
350$ 11 november 2024, nå koster 1 USD ca 11 NOK -- > 3850,-

Får vi se ny $ ATH i løpet av 2024 eller stuper den ned før året er omme?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Klykken

Sitat fra: Counterpointer på søndag 10. november 2024, klokken 14:55Mitsubishi er en jeg kan ta rett fra generell kunnskap uten å søke på nett
Det er sant. Men veldig differensiert da og ikke nødvendigvis selskaper som krysser hverandre, ser det ut til. Bruker de f.eks varmepumpeteknologien i sine andre produkter? Stål og alu? Plastikk? Papir?

Virker som Mitsubishi Group er et holdingselskap for alt det andre som de driver med. Men nå kjenner jeg ikke Mitsubishi så godt utover varmepumpene og biler.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Speeder på tirsdag 12. november 2024, klokken 10:19For oss nordmenn er TSLA nå på sitt høyeste nivå gjennom tidene.

Selv uten å regne om til NOK så har i hvert fall Tesla bevist at de har fått til en ganske stor vekst i overskuddet siden 2021. Så sånn sett så var gjerne aksjen mer risikabel i 2021 enn nå.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 12. november 2024, klokken 11:04
Sitat fra: Speeder på tirsdag 12. november 2024, klokken 10:19For oss nordmenn er TSLA nå på sitt høyeste nivå gjennom tidene.

Selv uten å regne om til NOK så har i hvert fall Tesla bevist at de har fått til en ganske stor vekst i overskuddet siden 2021. Så sånn sett så var gjerne aksjen mer risikabel i 2021 enn nå.
Den falt jo temmelig markant siden den var 123$ desember 2022. Så volatil er godt innenfor vil jeg si.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 12. november 2024, klokken 13:31

Den falt jo temmelig markant siden den var 123$ desember 2022. Så volatil er godt innenfor vil jeg si.
Ja det skal være sikkert. Denne svinger :+1: men jeg tror vi aldri får se 123 igjen.

What-a-watt

Den siste uken har TSLA-aksjen økt med omtrent en tredjedel av den tidligere verdien. Men denne økningen har ikke hatt noe å gjøre med selskapets ytelse, eller til og med på grunn av eksterne faktorer som forbrukernes smak eller fordelaktige endringer i EV-politikken. Snarere har ukens spekulasjoner kommet ut av et enkelt ønske om å se Tesla få fordeler av regjeringskorrupsjon.

https://electrek.co/2024/11/12/call-it-like-it-is-tslas-rise-is-not-due-to-performance-but-hope-for-corruption/

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 12. november 2024, klokken 13:31

Ja, jeg snakker ikke om volatilitet. Jeg sier bare at P/E-ratio er mye bedre nå enn i 2021, da den var på topp. Inntjeningen per år er 3 ganger så høy. Dermed er det litt mer "fundamentals" som underbygger aksjekursen nå enn da. Dermed vil jeg anta at bunn av aksjekursbølgedalen ikke blir like dyp før den finner støtte. Men som nevnt tidligere så er jo det meste av kursen innpriset forventning om svært høy vekst, og dermed vil den være svært volatil. Forskjellen nå vs 2021 er at det ikke bare er håp.

Electric cars in Norway

Og plutselig begynne jeg å digge trøndere også nå  ;D

Neida...har alltid elsket trøndere jeg - men bare de som har ntnu i sekken he he

Neida

Tulla

Neida

Men denne skribenten har peiling selv om jeg vet ikke hvem det er og om personen er trønder& nen han repr LO 

Nok tøys&tull

....så til poenget

Vi må ut av Tsla med fondet vårt asap men jeg kan ta det direkte med tangen jeg... ;D  . Har jo direkte kontakt med tangen via alle jeg digger deg Elon Twitter trådene til tangen....som svar på Elons innlegg

Patetisk med slik sleiking oppetter ryggen som tangen driver med på Elon.... og han er vår sjef? Come on....

https://www.tronderdebatt.no/det-er-pa-hoy-tid-at-oljefondet-selger-seg-ut-av-tesla/o/5-122-102973

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. november 2024, klokken 06:53Og plutselig begynne jeg å digge trøndere også nå  ;D

Neida...har alltid elsket trøndere jeg - men bare de som har ntnu i sekken he he

Neida

Tulla

Neida

Men denne skribenten har peiling selv om jeg vet ikke hvem det er og om personen er trønder& nen han repr LO

Nok tøys&tull

....så til poenget

Vi må ut av Tsla med fondet vårt asap men jeg kan ta det direkte med tangen jeg... ;D  . Har jo direkte kontakt med tangen via alle jeg digger deg Elon Twitter trådene til tangen....som svar på Elons innlegg

Patetisk med slik sleiking oppetter ryggen som tangen driver med på Elon.... og han er vår sjef? Come on....

https://www.tronderdebatt.no/det-er-pa-hoy-tid-at-oljefondet-selger-seg-ut-av-tesla/o/5-122-102973

Nå har Elon fått ny jobb :

https://www.vg.no/nyheter/i/pP92qV/trump-utpeker-cia-sjef

Det burde bety at det vil brukes mindre tid på Tesla i tiden som kommer.
Om markedet liker at Musk tar seg en "permisjon" fra Tesla vil vi vel merke ganske snart.......

Uansett så er min generelle holdning at politikere bør holde seg langt borte fra investeringsvurderinger. Er det noe uetisk med investeringer oljefondet gjør - så har vi et eget etikk råd for slikt.

Ellemelle

Argumentet til denne idioten er altså at Norge skal selge seg ut av Tesla fordi sjefen i Tesla støtter USA's neste president.
You can't make this shit up.

hELgenen

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 13. november 2024, klokken 08:22Argumentet til denne idioten er altså at Norge skal selge seg ut av Tesla fordi sjefen i Tesla støtter USA's neste president.

Nei - det er ikke det denne fagforeningspersonen bruker som argument. Du bør lese det han skriver før du skriver. Trump er ikke nevnt -  USA er ikke nevnt - president er ikke nevnt...

Det er selvfølgelig lov å være uenig i argumentene - men å man bør ikke lage sin egen historiefortelling og så argumentere med den som bakgrunn.

What-a-watt

Ville ikke ha noe imot at de trakk seg ut av Tesla, men det må skje på "lovlig" måte. Altså etter et brudd på fondets etiske regler:

What-a-watt

VG: Den påtroppende presidenten skriver på sin egen plattform Truth Social at effektiviseringsprosjektet har potensiale til å bli vår tids «Manhattanprosjekt».

Utenom bomben, var Manhatten-prosjektet mest kjent for sin gigantiske størrelse med 130.000 ansatte. Lykke til, Musk...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. november 2024, klokken 06:53Og plutselig begynne jeg å digge trøndere også nå  ;D

Neida

Tulla

Neida

Nok tøys&tull

....så til poenget

Sleiker Tangen ryggen til Elon? Det har jeg ikke fått med meg. Trodde Pappa Tangen var en av de for få eierne/foreldrene som sa "NEI, GUTT!! DETTE MÅ BLI SLUTT!" da Musk ville ha mer ukepenger (eller utbetalt det han var blitt lovet). Tangen ble jo da sperret ute av Snap-kartet, så han ikke lenger kunne se hvor sønnen var.

Tangen har forøvrig sagt at det er Etikkrådet eller noe sånt som bestemmer hvilke selskap som skal stenges ute, og at han selv ikke hadde fått som jobb å gjøre det. Hans rolle var å finne lønnsomme selskaper.

På oversikten over Oljefondets investeringer står det at Oljefondet eier 0,95% av Tesla, og at det er 63,5 milliarder.  Tipper verdien ikke er helt oppdatert. Dersom en sier at Oljefondets andel har steget med 31 millarder NOK på en måned vil jeg bare si: TAKK, TANGEN! DU ER KJEMPEFLINK!

Og så vil jeg si: Selg denne økningen på 31 milliarder, og gi pengene til kommunene i Norge (tilsvarende 5636 kroner per innbygger), øremerket til å betale ned gjeld eller til sparing minimum 3 år (for å unngå tenkt inflasjon). Dermed kan kommunene øke avgiftene mindre enn de tenkte i disse dyrtider, sånn at inflasjonen ikke øker så mye pga det.

Ellemelle

Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. november 2024, klokken 08:45
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 13. november 2024, klokken 08:22Argumentet til denne idioten er altså at Norge skal selge seg ut av Tesla fordi sjefen i Tesla støtter USA's neste president.

Nei - det er ikke det denne fagforeningspersonen bruker som argument. Du bør lese det han skriver før du skriver. Trump er ikke nevnt -  USA er ikke nevnt - president er ikke nevnt...

Det er selvfølgelig lov å være uenig i argumentene - men å man bør ikke lage sin egen historiefortelling og så argumentere med den som bakgrunn.
Du klarte faktisk ikke å lese teksten som ble sitert?

La meg ta det i bold for deg:

"Tesla bør absolutt vurderes for nedsalg, spesielt med tanke på hvordan Musk har håndtert både virksomheten og sin politiske støtte"

Ble det lettere da?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA