Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Marzo

Sitat fra: emurof på mandag 28. august 2023, klokken 17:36Vel, du kan ikke bare begynne å fjerne utgifter for å "bevise" at de har stort overskudd. Da kan man jo "bevise" hva som helst.

Du er nok den eneste her inne som krever bevis for at Toyota bruker penger på markedsføring.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på mandag 28. august 2023, klokken 18:57
Sitat fra: emurof på mandag 28. august 2023, klokken 17:38
Sitat fra: geear på onsdag 21. juni 2023, klokken 15:13Bomma greit på inngangen sist ja, men dette er gambling, så jeg lever greit med å komme ut i null på denne.

Du bare trader, ingen langsiktige investeringer?
Lese postene til geear så får du svar på det spørsmålet🤷🏻
Han har vært langt mer åpen enn deg på profil. Hvilken profil en har på investeringer er jo helt opp til en selv. Du bruker vel til tider gearede opsjoner som er mye mer risikable enn ren day/week/month trading!

Jeg trader ikke inn og ut av Tesla-posisjonen min. Jeg stilte ham et enkelt spørsmål. Faktum er at trading som regel ikke lønner seg. Det er noe man eventuelt kan gjøre på siden av å faktisk investere langsiktig, men å drive og trade inn og ut av aksjer og ikke faktisk investere over tid, er et tapsprosjekt.

emurof

Sitat fra: Marzo på tirsdag 29. august 2023, klokken 09:37
Sitat fra: emurof på mandag 28. august 2023, klokken 17:36Vel, du kan ikke bare begynne å fjerne utgifter for å "bevise" at de har stort overskudd. Da kan man jo "bevise" hva som helst.

Du er nok den eneste her inne som krever bevis for at Toyota bruker penger på markedsføring.

Det gjør jeg ikke. Jeg påpeker at man ikke kan trekke fra denne utgiften (eller andre tilfeldige utgifter) for å "bevise" at Toyota har større overskudd enn de faktisk har.

Marzo

Sitat fra: emurof på tirsdag 29. august 2023, klokken 12:11Det gjør jeg ikke. Jeg påpeker at man ikke kan trekke fra denne utgiften (eller andre tilfeldige utgifter) for å "bevise" at Toyota har større overskudd enn de faktisk har.

Vi sitter ikke på noen tall for hvilke marginer Tesla eller Toyota har på bilene sine.
Hvis man deler overskudd på antall biler så får man en margin som for Tesla inneholder god inntjening på salg av Co2 kvoter.
Det bli av mange tolket som at Tesla produserer bilene sine vesentlig billigere enn konkurrentene.

Trekker man fra batteriet, omkostninger og den antatte marginen, så er det lite til overs for resten av bilen.

emurof

Sitat fra: Marzo på tirsdag 29. august 2023, klokken 12:55
Sitat fra: emurof på tirsdag 29. august 2023, klokken 12:11Det gjør jeg ikke. Jeg påpeker at man ikke kan trekke fra denne utgiften (eller andre tilfeldige utgifter) for å "bevise" at Toyota har større overskudd enn de faktisk har.

Vi sitter ikke på noen tall for hvilke marginer Tesla eller Toyota har på bilene sine.
Hvis man deler overskudd på antall biler så får man en margin som for Tesla inneholder god inntjening på salg av Co2 kvoter.
Det bli av mange tolket som at Tesla produserer bilene sine vesentlig billigere enn konkurrentene.

Trekker man fra batteriet, omkostninger og den antatte marginen, så er det lite til overs for resten av bilen.

Ja, så man skal altså gjøre alt man kan for å fremstille Tesla negativt og Toyota positivt. Finne ting i Teslas inntekter å trekke fra, og ting i Toyotas utgifter å trekke fra.

Kvotesalg utgjør uansett en forsvinnende del av Teslas inntekter.

Marzo

Sitat fra: emurof på fredag 01. september 2023, klokken 07:25Ja, så man skal altså gjøre alt man kan for å fremstille Tesla negativt og Toyota positivt. Finne ting i Teslas inntekter å trekke fra, og ting i Toyotas utgifter å trekke fra.

Kvotesalg utgjør uansett en forsvinnende del av Teslas inntekter.

Jeg går ut i fra du tror det er en forsvinnende liten del av Tesla sine inntekter.

Tesla solgte for 1,78millidarder i klimakvoter i 2022. Det var 15% av bunnlinjen.
14 dager ut i 2023 satt de ned prisene med 20%...

https://carboncredits.com/tesla-carbon-credit-sales-reach-record-1-78-billion-in-2022/

Contango

Sitat fra: emurof på tirsdag 29. august 2023, klokken 12:10...men å drive og trade inn og ut av aksjer og ikke faktisk investere over tid, er et tapsprosjekt.
Vel, det å sitte i ro med en aksje så volatil som Tesla, med så store kontantstrømsforventninger allerede priset inn, og som ikke engang betaler utbytte er faktisk veldig spekulativt.
En aksje med så store svingninger egner seg forøvrig godt for "trading". Den er per definisjon "feilpriset" hver dag når den svinger så mye. Eksvs ned 5% nå. Den prises nemlig ikke på basis av forventet kontantstrøm men på håp og kjærlighet. Og DET kan man trade på hvis man er god i psykologi.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Vaduz

Er ikke alle aksjer priset inn kontantstrøm pluss noen hundre andre variabler så godt markedet klarer? Er vel ikke særlig bedre å sitte på en lite volatil aksje som går jevnt nedover? Poenget er vel at ingen vet, om man ikke har helt spesiell innsikt i et firma og marked.

Contango

Sitat fra: Vaduz på torsdag 07. september 2023, klokken 08:36Er ikke alle aksjer priset inn kontantstrøm pluss noen hundre andre variabler så godt markedet klarer? Er vel ikke særlig bedre å sitte på en lite volatil aksje som går jevnt nedover? Poenget er vel at ingen vet, om man ikke har helt spesiell innsikt i et firma og marked.
Prisingen av Tesla er på basis av en kontantstrøm som er ren gjetting. Jeg mener da vel ikke at man skal kjøpe aksjer som forventes å falle jevnt i verdi. Hvor har du det fra? Men man kan da kjøpe langt tryggere aksjer enn Tesla? Eller synes du Tesla er en trygg aksje?

Vaduz

Hva synes du er en «trygg aksje»? Om du vet at en aksje er underpriset i forhold til fremtidig kontantstrøm, hvorfor ligger den da ute til feil pris? Med trygghet mener du vel lav risiko? Altså lav standardavvik/volatilitet. Men risiko sier ikke noe om prisen går opp eller ned på sikt. Det eneste vi vet er at markedet som helhet går opp i snitt, men jo færre aksjer du velger, desto mer usikkert er det også.

Nesten alle tror de kan prise aksjer bedre enn markedet, men nesten ingen kan det. Kanskje medallion fund, og berkshire for 20 år siden klarte det.

Contango

Er det så komplisert? Kjøper du Yara eller Sparebanken Midt Norge får du mye lavere volatilitet i aksjekursen og et utbytte. I Tesla får du høy volatilitet og ikkeno' utbytte. Hva sover du best om natten med? (Obligasjoner nå om dagen. De betaler renter igjen. Mest fornuftige kjøpet.)

daktari

Hyggelig fyr. Skal aksjen opp eller ned nå?

Aftenposten.no:
SitatI skjul ga Elon Musk ordre om å slukke Starlink-nettet nær Krymhalvøya i fjor for å forstyrre et ukrainsk angrep mot russisk sjøforsvar, ifølge en ny biografi.

Ifølge boken mistet ukrainerne den satellittbaserte internett-tjenesten i det sørlige Ukraina nær Krym. Det førte til at et angrep mot russiske marinefartøy ble avbrutt, skriver CNN.

Ifølge boken, som er skrevet av Walter Isaacson, var Musk bekymret for at Russland skulle angripe Krym med atomvåpen som respons på angrepet.

The New Yorker skrev i fjor at Musk hadde hatt personlig kontakt med Vladimir Putin før han strupte nettilgangen for ukrainske styrker
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: Contango på torsdag 07. september 2023, klokken 23:47(Obligasjoner nå om dagen. De betaler renter igjen. Mest fornuftige kjøpet.)
Litt på siden, men det tåler denne tråden godt.
Hva er mulig å få av rente på obligasjoner nå?
Har personlig ikke handlet i obligasjoner, da jeg tror/har trodd indeksfond er et bedre alternativ. Men har ikke satt meg inn i det, derav spørsmålet.

Vet at obligasjoner er veldig trygge.

Contango

GOS

Sitat fra: Contango på fredag 08. september 2023, klokken 15:26Se denne artikkelen som beskriver det godt. Håper den kan leses uten abonnement. https://www.finansavisen.no/personlig-okonomi/2023/08/06/8026879/anbefaler-rentefond-5-til-12-prosent-avkastning-og-begrenset-risiko

Når ga ett rentefond opp mot 12% sist?

Det må vel kanskje være sent på 80-tallet når boligrenta mi var 16% og studuelånet enda verre. Personmlig så tror jeg overhodet ikke vi kommer der at rentefond gir noe i nærheten av 12% i i tiden vi går inn i. Sikkert artikklenes nedre sjikt, 5+%, for det neste 1-2 årene.

Men det er mulig jeg tar feil og heller burde flytter mine sparepenger fra primært globale indeksfond ril rentefond....men jeg tar tjangsen og lar de stå der og setter inn mer de neste 10-15 år til før jeg høster.

I tillegg så kan det jo være lurt å (snart) kjøpe leilighet for utleie i noen særs sentralt bykjerne deler av landet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA