Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

chargedup

Sitat fra: emurof på onsdag 02. februar 2022, klokken 07:55
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 01. februar 2022, klokken 23:37Da burde du vel kanskje skrevet 20mill biler i 2030 og ikke 50% snitt vekst som blir 36mull?

50% vekst i gjennomsnitt betyr at noen av årene vil de vokse med mindre enn 50%. Sannsynligvis mot slutten av perioden. Så da kan du prøve å regne på nytt.
Fra 936.000 biler til 20.000.000 biler på 9 år gir en gjennomsnittlig vekst på 40,52% årlig slik man vanligvis regner gjennomsnittlig vekst, altså CAGR.

Hvis vi i et tenkt eksempel tar at Tesla de neste 4 årene har en vekst på 90% og deretter de neste 5 årene har en vekst på 10% ender man opp på nesten 20 mill biler. Den gjennomslittlige veksten pr år i dette eksempelet blir fortsatt for lav og ender på ca 45%.

For at mitt enkle regnestykke skal gå opp må Tesla ha 114% vekst de første 4 årene for deretter å ha tilnærmet null vekst de neste 5 årene. Først på slike eksempler får man det til å stemme med 50% gjennomsnittlig vekst. De må altså mer enn doble salget de første årene, for så å flate helt ut. Sett i kontekst betyr det at de allerede om få år (i mitt eksempel 2025) selger dobbelt så mange biler som Toyota. Må bygge endel fabrikker fort for å produsere ca 20 mill biler innen 2025 (som er realiteten i gjennomsnittlig 50% vekst årlig (ikke CAGR) samtidig som målet er 20 mill biler i 2030). NB! jeg har ikke faktasjekket verken 50% årlig vekst eller 20 mill biler i 2030, kun hentet tallene fra denne tråden og regnet etter beste evne.

Med 20 millioner solgte biler i 2030 har man så godt som 30% av alt bilsalg i verden (dersom totalt bilsalg er som nå, om ni år). Selv ikke Apple (som ofte blir nevnt her) har den markedsandelen i mobilmarkedet. Jeg tror det er et helt urealistisk mål som kun kan nås ved at de er den absolutt eneste bilprodusenten som faktisk har fått godkjent selvkjøring i form av at man kan hentes på flyplassen av sin egen bil. Jeg tror ikke det er mulig å ta 30% av verdensmarkedet for biler ved å være bittelitt bedre enn konkurrentene på ladenettverk, app/infotainment, effektivitet og akselerasjon, selv om de skulle ta igjen konkurrenter på det de er bittelitt bedre på idag.

Det skal sies at jeg trodde salgstallene til model 3 kom til å nå bunnen da model y kom, men der har jeg tatt grundig feil. Nordmenn er fortsatt helt gale etter sedanen :o
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Sitat fra: chargedup på onsdag 02. februar 2022, klokken 11:29
Det skal sies at jeg trodde salgstallene til model 3 kom til å nå bunnen da model y kom, men der har jeg tatt grundig feil. Nordmenn er fortsatt helt gale etter sedanen :o
Nå kommer vel aldri nordmenn til å kjøpe 20mill biler i året heller, så det er vel relativt uinteressant hva vi driver med her på berget.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. februar 2022, klokken 13:25
Nå kommer vel aldri nordmenn til å kjøpe 20mill biler i året heller, så det er vel relativt uinteressant hva vi driver med her på berget.
Model 3 er vel bestselgende enkeltmodel i Europa og selger ellers overaskende godt. Så dette er ikke lokalt.

Sandvika

Hvis vi i et tenkt eksempel tar at Tesla de neste 4 årene har en vekst på 90% og deretter de neste 5 årene har en vekst på 10% ender man opp på nesten 20 mill biler. Den gjennomslittlige veksten pr år i dette eksempelet blir fortsatt for lav og ender på ca 45%.

For at mitt enkle regnestykke skal gå opp må Tesla ha 114% vekst de første 4 årene for deretter å ha tilnærmet null vekst de neste 5 årene. Først på slike eksempler får man det til å stemme med 50% gjennomsnittlig vekst.

Enig med alt du skriver, men litt usikker på hva du mener her. Emurofs statement om 50% gjennomsnittelig vekst henger jo enda mindre på greip om du legger inn 114% tidlige år. Jo mer av denne gjennomsnittelige veksten man legger tidlig jo, lengre unna 20mil kommer man? Dette er uansett en matematikkdiskusjon en avsporing. :)

chargedup

Sitat fra: Sandvika på onsdag 02. februar 2022, klokken 14:19

For at mitt enkle regnestykke skal gå opp må Tesla ha 114% vekst de første 4 årene for deretter å ha tilnærmet null vekst de neste 5 årene. Først på slike eksempler får man det til å stemme med 50% gjennomsnittlig vekst.
Enig med alt du skriver, men litt usikker på hva du mener her. Emurofs statement om 50% gjennomsnittelig vekst henger jo enda mindre på greip om du legger inn 114% tidlige år. Jo mer av denne gjennomsnittelige veksten man legger tidlig jo, lengre unna 20mil kommer man? Dette er uansett en matematikkdiskusjon en avsporing. :)
Hvis man bruker 4årx114, plusser på 0x5år og så deler på 9år får man 50% årlig vekst, som sannsynligvis er den måten emurof tenker. Ved å ha ekstremt høy vekstrate tidlig og nullvekst etter år 4 hjelper det å få regnestykket fra hans side å gå opp.
Ved å vri regnestykker/uttalelser (kall det gjerne pynting/cherrypicking, ikke unormalt å gjøre i sammendrag/førstesiden av kvartalsrapporter/årsrapporter osv) kan man fint si at den gjennomsnittlige veksten pr år da blir 50% vs de ca 40% pr år som egentlig må til for å nå 20 mill biler i 2030.
EQE 43AMG

chargedup

Absolutt relativt uinteressant for salg av 20 millioner biler om de selger 0 eller 20.000 biler her i Norge ja.
Vil bare nevne det som en hyllest. Tesla har faktisk klart å snu om et sedanhatende land til at en enkelt sedan er inne på topplistene hvert eneste år siden lansering. Selv etter det har kommet konkurrenter (tilnærmet lik pris og SUV/CUV utforming) på banen. Selv Tesla entusiaster trodde nok ikke at model 3 skulle toppe salgslisten i Norge i 2021 på nyttårsaften 20-21.
EQE 43AMG

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 02. februar 2022, klokken 13:30
Model 3 er vel bestselgende enkeltmodel i Europa og selger ellers overaskende godt. Så dette er ikke lokalt.
Nei, men nå refererte chargedup spesifikt nordmenn, så da tror jeg han snakket om salget i norge i setningen før også.

At Model 3 selger bra ellers er korrekt det også, men om den kommer til å selge mere enn Model Y gjennstår å se siden Y ikke har vært i salg like lenge, og enda ikke ett helt år i Europa.. Er jo en relativt populær biltype i andre land og er forreløpig helt på høyde rekkeviddemessig, så den holder nok stand en stund.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. februar 2022, klokken 15:36
At Model 3 selger bra ellers er korrekt det også, men om den kommer til å selge mere enn Model Y gjennstår å se
Der tror jeg vi er enige. Suv selger mest. Det vil nok tiden vise.

Counterpointer

Volatile tider for TSLA nå. Er jo tilbake til gamle jo jo tendenser. Faller den under 900 i dag eller går den opp igjen?

daktari

Der hvertfall jeg har undervurdert Tesla er at hipster- og meme-generasjonen nærmest craver Tesla, likt de som må ha noe overpriset fra Apple.

Så gjenstår å se om de hippeste der vil ha noe annet enn Tesla etter en stund. Eller  når tilbudet av andre merker øker i USA om det dukker opp hippere alternativer som minsker etterspørselen.

Her er det jo VAG satser på flere kort, med samme modell/plattform fra samme fabrikk i mange prisklasser og tilpasset kundegruppe, mens Tesla er Tesla, worldwide helt lik.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

emurof

Sitat fra: chargedup på onsdag 02. februar 2022, klokken 11:29Med 20 millioner solgte biler i 2030 har man så godt som 30% av alt bilsalg i verden (dersom totalt bilsalg er som nå, om ni år). Selv ikke Apple (som ofte blir nevnt her) har den markedsandelen i mobilmarkedet. Jeg tror det er et helt urealistisk mål som kun kan nås ved at de er den absolutt eneste bilprodusenten som faktisk har fått godkjent selvkjøring i form av at man kan hentes på flyplassen av sin egen bil. Jeg tror ikke det er mulig å ta 30% av verdensmarkedet for biler ved å være bittelitt bedre enn konkurrentene på ladenettverk, app/infotainment, effektivitet og akselerasjon, selv om de skulle ta igjen konkurrenter på det de er bittelitt bedre på idag.

Apple beveget seg ikke noe særlig nedover i prisnivå. Det vil Tesla gjøre. De vil først komme med en bil til $25K når de mener tiden er moden, og så vil det antakelig også komme enda billigere modeller. Siden Tesla dominerer alle segmenter de entrer, så er det lett å se at de vil kunne ta 20-30% eller større markedsandel.

Tesla er ikke bare bedre på lading, app, infotainment, effektivitet og akselerasjon, men også på produksjon, samt at de i mange år har jobbet med å sikre seg nok batteritilgang (noe de andre sliter og vil fortsette å slite med). For ikke å snakke om 4680-cellene som knuser alt annet. Og så har Tesla selvsagt nyere batteriteknologi de ikke har snakket om offentlig enda.

Det du gjør er å bedømme fremtidens bilmarked ut ifra fordtidens bilmarked. Det er en stor feil. Fortidens bilmarked var med lave marginer og lavteknologi. Fremtiden er datamaskiner på hjul med høye marginer, i det minste for Tesla.

emurof

Sitat fra: daktari på onsdag 02. februar 2022, klokken 19:15Der hvertfall jeg har undervurdert Tesla er at hipster- og meme-generasjonen nærmest craver Tesla, likt de som må ha noe overpriset fra Apple.

Det er da helt vanlige folk som kjøper Tesla. Jeg skjønner ikke poenget med å rakke ned på andre fordi de velger et gitt telefonmerke eller et gitt bilmerke.

Er noe virkelig overpriset hvis folk er villig til å betale for det? Har du iPhone selv, eller bare antar du at det er dyrere enn det burde være?

iPhone-salget øker jo fortsatt. Det henger ikke helt sammen med hetsen din.

Kanskje er det bare det at iPhone er meget bra for "folk flest"?

SitatSå gjenstår å se om de hippeste der vil ha noe annet enn Tesla etter en stund. Eller  når tilbudet av andre merker øker i USA om det dukker opp hippere alternativer som minsker etterspørselen.

Tilbudet av andre merker har bare økt, og samtidig har salget til Tesla bare økt. Det henger ikke akkurat sammen med hvordan du ser på dette.

SitatHer er det jo VAG satser på flere kort, med samme modell/plattform fra samme fabrikk i mange prisklasser og tilpasset kundegruppe, mens Tesla er Tesla, worldwide helt lik.

VAG har jo feilet totalt. De satset stort i Kina, og gikk på en skikkelig mageplask. Nå er det panikk i VW-leiren.

Og problemet til VAG er kanskje nettopp at de fortsatt jobber etter et gammelt konsept - haugevis av i stor grad overlappende modeller, som gjør det forvirrende for kundene. Tesla, som Apple, satser noen få modeller. De spammer ikke markedet med haugevis av overlappende modeller.

geear

Sitat fra: daktari på onsdag 02. februar 2022, klokken 19:15
Der hvertfall jeg har undervurdert Tesla er at hipster- og meme-generasjonen nærmest craver Tesla, likt de som må ha noe overpriset fra Apple.
Og det kommer fra han som har hatt i-Pace, e-tron og nå iX? Snakk om å crave overprisede ting? :laugh:

Jeg har hatt iPhone siden iPhone 3G. Før det var jeg ekstremt "open source", skulle ha linux/BSD osv., og alt som kom fra Apple var i utgangspunktet helt uaktuelt, inkludert iPhone, fordi de hadde Mac-ryktet på seg. Nå skal det mye til at jeg bytter. I en hverdag der jeg er lei av å knote med ting, så bare funker iPhone, sømløst, og alle appene i appstore funker. Og både telefoner, ipader og appleTV-er tar MANGE år før de er så utdaterte at de havner i skuffa eller på gjenvinning. Android derimot, kan ta et år, så er det slutt på oppdateringer for en gitt modell, og selv før det er slutt på oppdateringer så er det hauger av apper som ikke funker som de skal fordi det er forskjellige oppløsninger eller gud vet hva som iallfall ikke gir kompatibilitet på tvers av alle nettbrett og telefoner. Telefonene her i huset går i arv, så omtrent alle telefonene har vært mine, ungene har iPhone 6 og 7, og de fungerer allikevel helt strøkent. Det er fullt fungerende foreldrekontroll som gir oss som foreldre enormt bra kontroll på skjermtid, kjøp, apper, aldersgrenser osv. Jada jeg vet det finnes til android også, men det var samme dritten der som alt annet, fungerte ikke som det skulle overhodet. Guttungen klarte lett å lure det, fordi det ikke er integrert dypt nok på et eller annet vis, og det bugget så det holdt. Valget av Apple-produkter har altså overhodet ikke noe med at det er hippest eller dyrest å gjøre, men det fungerer desidert best for oss. På toppen av dette så har jeg sterke motforestillinger mot å overgi hele privatlivet mitt så 100% til Alphabet/Google at jeg også gir de gleden av at jeg har en telefon med et OS fra de. De lever av å selge personopplysninger, mens hos Apple betaler man det produktene koster. Apple (eller Tesla for den skyld) har sikkert ikke verdens beste personvern de heller, men det er iallfall ikke kun én aktør som sitter på all infoen. Det er ille nok at Google analytics er implementert på omtrent alt av websider.

RuneW

Sitat fra: geear på onsdag 02. februar 2022, klokken 21:16
Sitat fra: daktari på onsdag 02. februar 2022, klokken 19:15
Og det kommer fra han som har hatt i-Pace, e-tron og nå iX? Snakk om å crave overprisede ting? :laugh:

:laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

daktari

Det er mange gode grunner til å bruke Apple. De færreste er vel så dypt i dette og tenker nok bare "fin og bra telefon med bra kamer som alle har", og betaler dyrt for det. Og ja, det er bra produkter.

Jeg tror det er dette Tesla har fått til, en lojal early adopter brukergruppe, med stor influenser-sfære, samt at de var "først". Og de tilbyr noe Apple-aktig som gjør at mange bare følger etter når de skal ha sin første elbil. Vi er vel enige om at en Leaf 64 ikke har samme "må ha" som en 3er SR hvis vi ser bort fra kjedelige teknikaliteter som ladefart og forbruk.

Det som er spennende er om Tesla kommer til å holde oppe den interessen hvis de ikke fornyer seg og når early adoptere heller vil ha Lucid, Rivian, Polestar, Nio, Zeekr osv.

(Personlig er jeg lite merkelojal men er glad i bil, og det har vært noen gyldne år hvor bildrømmene fra ungdommen kunne leves ut uten for store kostnader).
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA