Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 08. september 2020, klokken 19:29
17% ned nå uten vesentlige nyheter (?)

Etter xxx % opp uten vesentlige nyheter. Var jo på høy tid med en skikkelig korreksjon, og viser hvor stor risiko det er i denne aksjen når den baserer seg på en antatt absurd høy vekst i mange år fremover.

Tiger123

Sitat fra: emurof på tirsdag 08. september 2020, klokken 17:58
Sitat fra: Tiger123 på søndag 06. september 2020, klokken 16:49
Sitat fra: Arha på fredag 04. september 2020, klokken 23:46
Så ble det ikke noe av innlemming i S&P allikevel, spørs om det blir en liten nedtur nå  :-[
  https://www.marketwatch.com/story/sp-500-adds-three-companies-not-named-tesla-sending-car-companys-shares-down-2020-09-04?mod=mw_quote_news

Mulig S & P ikke synes inntektsføring av fremtidige credits går inn under GAAP. Enig med de.

Det har ikke Tesla gjort, og jeg synes det er uredelig av deg å bruke denne typen falske argumenter. Husk at S&P Global faktisk oppgraderte Tesla og var positive til at Tesla ville fortsette med overskudd og vekst, og de nevnte ikke kreditter i det hele tatt:

https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/news-insights/latest-news-headlines/s-p-upgrades-tesla-with-stable-outlook-on-growing-profitability-expansion-plans-59636324

SitatNoen som vet hvor mange bilder de leverer i løpet av Q3?

Wall Street har et snitt på 120-tallet leser jeg, og det er vel veldig lavt?

Skal de klare 500 000 i år er snittet 160 000 pr kvartal.

Folk som har vært treffsikre før, som Troy Teslike på Twitter, har regnet ut ca. 140.000 biler i Q3, men over 500.000 biler totalt i 2020.

De gjorde vel en endring i vedtektene  i Q1, når det gjelder når man kan inntektsføre kreditter?

Ikke bare jeg som synes det er rart med et hopp i kredittinntekter på over 100%, til 428 Mill dollar i Q2?

Og som akkurat dekket til at det ble overskudd på (tror det var 11 Mill dollar).

Så jeg mente bare å avdekke fakta emurof, ikke være uredelig.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 09. september 2020, klokken 01:17De gjorde vel en endring i vedtektene  i Q1, når det gjelder når man kan inntektsføre kreditter?
De endret tilbake i Q2. Side 12 her: https://ir.tesla.com/static-files/2d27eb7d-849a-459a-b53c-4da2aaa6787a

"We recognize revenue on the sale of automotive regulatory credits at the time control of the regulatory credits is transferred to the purchasing party as automotive revenue in the consolidated statements of operations. Deferred revenue related to sales of automotive regulatory credits was $0 million and $140 million asof June 30, 2020 and December 31, 2019, respectively. Revenue recognized from the deferred revenue balance as of December 31, 2019 was $140 million for the six months ended June 30, 2020"

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 09. september 2020, klokken 01:17Ikke bare jeg som synes det er rart med et hopp i kredittinntekter på over 100%, til 428 Mill dollar i Q2?
Så klart ikke. Shortene hyler om alt mulig rart, alltid. Så det er nesten ikke mulig å finne en negativ påstand om Tesla der man er alene.

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 09. september 2020, klokken 01:17Og som akkurat dekket til at det ble overskudd på (tror det var 11 Mill dollar).
Det er ikke spesielt rart. Tesla kan kontrollere intekter til en viss grad, og også utgifter. De har nok gjort det de kan for å få et overskudd, og klarte det med svært liten margin.

I forhold til ZEV-kreditter er det greit å huske at Tesla har spart opp en del hundre millioner doller i slike kreditter. Tesla kan selge de når de føler for det, så fremt de finner kjøpere. ZEV kredittene har en verdi på maks $5000, ettersom det er det man kan betale til myndighetene om man ikke har nok kreditter for å møte sine forpliktelser. Tesla har pleid å selge kredittene til $2500, men ved behov kan trolig Tesla riste løs noen flere kjøpere ved å redusere prisen.

Sier ikke at Tesla har gjort det i Q2, men dette er ett eksempel på tiltak Tesla kan gjøre for å få inn litt ekstra panger ved behov.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#3543
Sitat fra: Cobos på tirsdag 08. september 2020, klokken 21:41At TSLA har en dårlig dag er jo en annen sak. Prøver å bruke opp siste rest av krutt. Men alle dere som har sittet på gjerdet, dette virker jo som en grei inngang hvis man syntes 500 var for dyrt :)
Jeg vurderer å dyppe tåen igjen i Tesla. Men vil gjerne se at det faller noe mer først. Kanskje omkring 275.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. september 2020, klokken 07:28
Kanskje omkring 275.
Som vil si 1375 etter gammel kurs ? (Ble plutselig usikker på det er x 5 som er riktig)

Espen Hugaas Andersen

#3545
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 09. september 2020, klokken 10:38
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. september 2020, klokken 07:28
Kanskje omkring 275.
Som vil si 1375 etter gammel kurs ? (Ble plutselig usikker på det er x 5 som er riktig)
x5 er riktig.

Tenkte ikke å kjøpe mye, for jeg tror det kan fortsatt gå en del ned. $275 tilsier fortsatt en ganske spenstig markedsverdi. Men kan i hvert fall kjøpe tilbake de fire aksjene jeg solgte ved 500, som jeg fikk utav splitten av min ene aksje. :laugh:

(Kjøper trolig mer enn det også.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. september 2020, klokken 10:43
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 09. september 2020, klokken 10:38
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. september 2020, klokken 07:28
Kanskje omkring 275.
Som vil si 1375 etter gammel kurs ? (Ble plutselig usikker på det er x 5 som er riktig)
x5 er riktig.

Tenkte ikke å kjøpe mye, for jeg tror det kan fortsatt gå en del ned. $275 tilsier fortsatt en ganske spenstig markedsverdi. Men kan i hvert fall kjøpe tilbake de fire aksjene jeg solgte ved 500, som jeg fikk utav splitten av min ene aksje. :laugh:

(Kjøper trolig mer enn det også.)
Tror det er en sannsynlighet for ytterligere fall nå som trenden går den veien.
Men det er jo sykt vanskelig å forutse bevegelser nå siste året. Nå er jo både at de henter i 5 milliarder og at de ikke ble inkludert i S&P faktorer som trekker nedover. Spenningen er nå hva battery day kan føre til av bevegelse

Siste jeg solgte var på 1900 (/5=380), så misset toppen med god margin. Tror jeg prøver å ikke misse det som ser ut som en korreksjon ned med like mye.

Klykken

5mrd kapitaløkning er unnagjort. Og fallet er p.d.d. stabilisert. Kan bli en ny runde med fall etter battery day (profitering), og at presidentvalget lager rabalder på børs (noe det ofte gjør).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

emurof

Det er "risikabelt" å ta gevinst i et marked der Fed i USA gjør alt de kan for å dytte alt oppover.

xerxes

spørs om vi ser 200-tallet igjen med det første!  :o

Klykken

 
Sitat fra: xerxes på søndag 20. september 2020, klokken 16:01
spørs om vi ser 200-tallet igjen med det første!  :o
Og det baserer du på..?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

xerxes

at vi er på 450 nå for eksempel? i diskusjonen over snakkes det om å vente med å kjøpe til den synker under 275. var det jeg siktet til.


xerxes

kjøpte noen aksjer etter at dippen snudde, på 370 nivået, og har fått grei avkastning på de så langt. satser på at battery day viser vei mot høyere og billigere batteriproduksjon. det nærmer seg vel punktet der elbiler er billigere å produsere enn diesel, og da er det litt deja vu tilbake til da ssd plutselig overtok markedet til snurredisker, utenom nisjemarkedet til de som trengte svært mye lagring til spesielle formål.

men kan jo så klart hende de synker kraftig på grunn av innbakte forventninger eller makrohendelser, jeg kan like lite spå prisen som alle andre...

xerxes

spent på om VW og konkurrentene har evne til å ta igjen forspranget dersom tesla viser fram et kvantesprang innen batteriproduksjon på tirsdag. har lest at GM har noen high tech rimelige ultium batterier men det gjenstår å se hva de får til i praksis. uansett er det bare positivt for tesla om markedet for elbiler blir tilspisset slik at «kakestykket» blir større og aksepten for elbiler i verden øker.

hydrogenbiler virker ikke særlig attraktivt dersom elbiler som cybertruck får 800 km rekkevidde kan lades hjemme. hørte også på en podkast at superchsrger V3 har potensiale til å lade langt fortere enn 250kw dersom bilene håndterer det. ser virkelig ikke hvordan hydrogen skal bli et troverdig alternativ når elteknologien utvikler seg så raskt, og gir mulighet for hjemmelading.

men vi får se, kan jo hende jeg er helt på jordet, f eks om toyota eller noen andre plutselig dukker opp med en kjempelekker hydrogenbil som går 1000vis av kilometer på en drivstoffylling med overskuddsstrøm fra vindmøller, eller noe slikt.

emurof

Sitat fra: xerxes på søndag 20. september 2020, klokken 19:39kjøpte noen aksjer etter at dippen snudde, på 370 nivået, og har fått grei avkastning på de så langt. satser på at battery day viser vei mot høyere og billigere batteriproduksjon. det nærmer seg vel punktet der elbiler er billigere å produsere enn diesel, og da er det litt deja vu tilbake til da ssd plutselig overtok markedet til snurredisker, utenom nisjemarkedet til de som trengte svært mye lagring til spesielle formål.

Det er ikke usannsynlig at aksjen får seg en liten nedtur etter batteridagen. Det avhenger litt av hva som serveres der. Men hvis de har satt i gang produksjon av nye vidunderbatterier og "fra i dag selges Model S med minimum 1000 km rekkevidde til lavere pris" eller lignende, så skal det vel litt til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA