Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 21. august 2020, klokken 10:25
Bare ett råd til de som sitter på gjerdet i forhold til å ta noe gevinst - når alle er superoptimistiske, så bør man være *veldig* forsiktig. Jeg har fortsatt bare 1, snart 5 aksjer i Tesla, og følger med. Det kunne ikke falle meg inn å kjøpe nå, og vurderer å selge 4 stk aksjer når de er splittet...

Jeg tror personlig at vi vil se priser under 1000 i løpet av året.

Men det kan hende at jeg tar helt feil, og alt vil fortsette å stige inn i skyene. Vi får se...
Dette er blitt en interessant tråd når du er den mest pessimistiske i tråden nå.

Jeg deler tankene dine og tenker også risikoen nå er høy. MEN både du, jeg og flere som egentlig er long TSLA, har jo vært for forsiktige å ikke vært med på hele oppgangen. Dette har skjedd flere ganger og kan jo nå skje igjen.

Btw kurs 2084 når jeg poster

Klykken

#3436
Passerer 2100$ klokken 21 (om 10min). 🤞

Er sunt å være skeptisk, og kan jo alltids droppe. Men i det store bildet spiller jo ikke det noen rolle hvis man er long.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Veggen

Kjenner det er noe vanskelig å fokusere på det store bildet nå.
Har sitte stille og ikke solgt en eneste aksje over mange år, og det er ingen tvil om at det har lønt seg stort.
Men dette kan da umulig vare.

daktari

Det er jo aldri galt å ta profitt. Penger i lomma...
Men med dagens stimulus-pakker i USA går det jo så det griner til borgerkrigen bryter løs i november...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på fredag 21. august 2020, klokken 15:49Er det ikke veldig risikabelt å drive og ta gevinst og eventuelt kjøpe seg inn igjen senere? Hadde ikke du kommet mye bedre ut dersom du bare hadde holdt på Tesla-aksjene i du kjøpte opprinnelig og heller handlet mer kortsiktig i derivater, som f.eks. Mini Futures?

Hva er poenget med å ta gevinst hvis man ikke trenger pengene og man tror på selskapet over de neste 5-10 årene for eksempel?
Sier ikke at man bør selge for å kjøpe seg inn senere (selv om jeg har gjort det). Alt jeg sier er at man bør være forsiktig. Man bør absolutt ikke ha aksjelån, eksempelvis.

Og jeg syns man bør tenke igjennom både en og to og tre ganger om det er noe annet man kan bruke pengene på. Kanskje betale ned litt på boliglånet, eller sette av penger til oppussing, eller sette av penger til en ferietur. Kanskje kjøpe seg solceller, eller gi forskudd på arv til barna.

Jeg bare håper inderlig at folk tenker på at dette er ekte penger, ikke lekepenger. Det kan være lett å glemme det når det er noen tall på en skjerm. Og om det da er noe man kan bruke penger på for å få et bedre/sikrere liv så bør man absolutt vurdere å gjøre det nå. Det er helt greit å være long, men da håper jeg man ellers har livet i orden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: daktari på lørdag 22. august 2020, klokken 00:07Det er jo aldri galt å ta profitt. Penger i lomma...

Det kommer an på hva man har som mål. Hvis man tar profitt nå så kan man gå glipp av økningen de neste årene. Selv om Tesla går kraftig ned nå på kort sikt så er det sannsynlig at de vil gå langt over dagens nivå igjen om noen år.

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 22. august 2020, klokken 00:28
Sitat fra: emurof på fredag 21. august 2020, klokken 15:49Er det ikke veldig risikabelt å drive og ta gevinst og eventuelt kjøpe seg inn igjen senere? Hadde ikke du kommet mye bedre ut dersom du bare hadde holdt på Tesla-aksjene i du kjøpte opprinnelig og heller handlet mer kortsiktig i derivater, som f.eks. Mini Futures?

Hva er poenget med å ta gevinst hvis man ikke trenger pengene og man tror på selskapet over de neste 5-10 årene for eksempel?
Sier ikke at man bør selge for å kjøpe seg inn senere (selv om jeg har gjort det). Alt jeg sier er at man bør være forsiktig. Man bør absolutt ikke ha aksjelån, eksempelvis.

Og jeg syns man bør tenke igjennom både en og to og tre ganger om det er noe annet man kan bruke pengene på. Kanskje betale ned litt på boliglånet, eller sette av penger til oppussing, eller sette av penger til en ferietur. Kanskje kjøpe seg solceller, eller gi forskudd på arv til barna.

Jeg bare håper inderlig at folk tenker på at dette er ekte penger, ikke lekepenger. Det kan være lett å glemme det når det er noen tall på en skjerm. Og om det da er noe man kan bruke penger på for å få et bedre/sikrere liv så bør man absolutt vurdere å gjøre det nå. Det er helt greit å være long, men da håper jeg man ellers har livet i orden.

Ja, hvis man faktisk har bruk for pengene så er det jo noe annet. Men hvis man skal investere for å få avkastning i fremtiden så er det jo lite som har såpass mye potensiale som Tesla. Og vi har jo sett hvordan det gikk med de som tok gevinst på f.eks. $1000 eller under, eller kanskje litt over det.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på fredag 21. august 2020, klokken 19:41Dette er blitt en interessant tråd når du er den mest pessimistiske i tråden nå.

Jeg deler tankene dine og tenker også risikoen nå er høy. MEN både du, jeg og flere som egentlig er long TSLA, har jo vært for forsiktige å ikke vært med på hele oppgangen. Dette har skjedd flere ganger og kan jo nå skje igjen.

Btw kurs 2084 når jeg poster
Det kan skje at man ikke klarer å time toppen, faktisk er det ekstremt sannsynlig. Det kan hende at børsen åpner med TSLA på 1500 på mandag. (Men da tror jeg det ville måtte være nyheter på gang.) Det er et ordtak at aksjer tar trappen opp, og heisen ned. I dette tilfelle kan det være mer slik at Tesla tar heisen opp, og heisen ned.

Sier ikke at det vil skje, sier bare at det er vanskelig å time toppen. Er man ikke for tidlig ute med å selge, så er man gjerne for sent ute.

Og bare for å nevne det - jeg er like positiv til selskapet Tesla som alltid. Det er bare aksjen jeg ikke er enig med prisnivået på.

Jeg tror Battery Day blir svært spennende, men det er en reell risiko for at det blir "buy the rumor, sell the news", altså nedgang etter Battery Day. Jeg tror både Q3 og Q4 blir Teslas beste kvartaler noensinne, og neste år blir enda bedre. Men slik jeg ser det vil Tesla kunne bruke 10-15 år på å gjøre seg fortjent til markedsverdien. Det er svært sannsynlig at man vil ha mulighet til å kjøpe seg inn på lavere kurs innen den tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 22. august 2020, klokken 00:41
Sitat fra: knut.aulie på fredag 21. august 2020, klokken 19:41Dette er blitt en interessant tråd når du er den mest pessimistiske i tråden nå.

Jeg deler tankene dine og tenker også risikoen nå er høy. MEN både du, jeg og flere som egentlig er long TSLA, har jo vært for forsiktige å ikke vært med på hele oppgangen. Dette har skjedd flere ganger og kan jo nå skje igjen.

Btw kurs 2084 når jeg poster
Det kan skje at man ikke klarer å time toppen, faktisk er det ekstremt sannsynlig. Det kan hende at børsen åpner med TSLA på 1500 på mandag. (Men da tror jeg det ville måtte være nyheter på gang.) Det er et ordtak at aksjer tar trappen opp, og heisen ned. I dette tilfelle kan det være mer slik at Tesla tar heisen opp, og heisen ned.

Sier ikke at det vil skje, sier bare at det er vanskelig å time toppen. Er man ikke for tidlig ute med å selge, så er man gjerne for sent ute.

Og bare for å nevne det - jeg er like positiv til selskapet Tesla som alltid. Det er bare aksjen jeg ikke er enig med prisnivået på.

Jeg tror Battery Day blir svært spennende, men det er en reell risiko for at det blir "buy the rumor, sell the news", altså nedgang etter Battery Day. Jeg tror både Q3 og Q4 blir Teslas beste kvartaler noensinne, og neste år blir enda bedre. Men slik jeg ser det vil Tesla kunne bruke 10-15 år på å gjøre seg fortjent til markedsverdien. Det er svært sannsynlig at man vil ha mulighet til å kjøpe seg inn på lavere kurs innen den tid.
Som nevnt deler jeg din risikoanalyse. Er også enig i vanskene med å time topper.

Verdien på selskapet er nå veldig høy, men det har den vært lenge. Det er priset inn mye fremtid og potensiale. Men det kan gå enda høyere, og det er ikke sikkert det kommer noen stor korreksjon.

Det som er sikkert er at de som realiserer gevinst, får helt reelle kroner. De som sitter på posisjon har bare en teoretisk gevinst men også muligheten for tap (også teoretisk frem til det realiseres).

Er uansett spennende å følge med.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på lørdag 22. august 2020, klokken 00:31Ja, hvis man faktisk har bruk for pengene så er det jo noe annet. Men hvis man skal investere for å få avkastning i fremtiden så er det jo lite som har såpass mye potensiale som Tesla. Og vi har jo sett hvordan det gikk med de som tok gevinst på f.eks. $1000 eller under, eller kanskje litt over det.
Jeg vet ikke om jeg er enig i at det er lite som har potensiale som Tesla.

Si Tesla går til $5000. Om det tar 10 år, så er det bare ca 10% årlig avkastning. Det kan man slå med indeksfond.

Det er altså viktig her hvilken tidshorisont man har for at Tesla skal gå mer opp. Med en P/E på omkring 1000, så ser jeg på det slik at Tesla ikke trenger å gå opp i det hele tatt på lang tid. Selv om Tesla tidobler omsetningen, (ca 6 år ved 50% årlig vekst), så er Tesla ekstremt overpriset i forhold til tradisjonelle målestokker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

Man sprer jo risiko ved å diversere. Og man satser ikke penger man ikke kan tape...

Bruker du statiske formler er Tesla overpriset. Ser man på potensialet, veksten de er i og markedene de har føtter i, er de ikke det mener jeg.

Men bra du har føttene plantet på jorda!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 22. august 2020, klokken 00:41Jeg tror Battery Day blir svært spennende, men det er en reell risiko for at det blir "buy the rumor, sell the news", altså nedgang etter Battery Day. Jeg tror både Q3 og Q4 blir Teslas beste kvartaler noensinne, og neste år blir enda bedre. Men slik jeg ser det vil Tesla kunne bruke 10-15 år på å gjøre seg fortjent til markedsverdien. Det er svært sannsynlig at man vil ha mulighet til å kjøpe seg inn på lavere kurs innen den tid.

Jeg blir nesten stressa av å lese dette. Jeg foretrekker å ikke måtte forholde meg til kortsiktige svingninger opp og ned på den måten.

Da føler jeg det bedre når jeg bare holder på det jeg har og heller leker meg litt med mindre summer på derivater med gearing. Har hatt god gevinst på dette så langt, og når jeg velger å ta ut gevinst så ligger de opprinnelige Tesla-aksjene fortsatt der til flere år inn i fremtiden.

Å trade inn og ut av hovedposisjonen er en perfekt måte å tape penger på 99,999% av tiden.

daktari

I juli rundet Tesla verdi som var høyere enn Oslo Børs samlet. Nå er kursen nesten 50% opp over det punktet. Hvor mange ganger høyere verdi enn Norges samlede børsnoterte selskaper skal Tesla ende på - hva er den realistiske toppen? 2x mer? 3x mer? 20%?
La oss si man har fått 3 mill i profitt på TSLA nå, etter skatt:
Alternative investeringer for TSLA-profitten: delta i emisjoner - Kongsberg Auto f.eks. var vel ganske gunstig. 3x 3 mill =9 mill
Kjøpe leiligheter i Oslo for utleie, lang horisont 15-20 år, vil kunne gi månedlig utbytte i 10000-kronersklassen. 100.000 i året i 10 år+ 2-3x innskuddet.
(Utbytte fra Tesla får man vel ikke de nærmeste 5 årene)
Det kan selvfølgelig god business å surfe på en børsbølge så lenge markedet har trua, men risikabelt er det vel også. Jeg klarte hvertfall å bomme på alle store oppturer TSLA har hatt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på lørdag 22. august 2020, klokken 12:28Jeg blir nesten stressa av å lese dette. Jeg foretrekker å ikke måtte forholde meg til kortsiktige svingninger opp og ned på den måten.

Da føler jeg det bedre når jeg bare holder på det jeg har og heller leker meg litt med mindre summer på derivater med gearing. Har hatt god gevinst på dette så langt, og når jeg velger å ta ut gevinst så ligger de opprinnelige Tesla-aksjene fortsatt der til flere år inn i fremtiden.

Å trade inn og ut av hovedposisjonen er en perfekt måte å tape penger på 99,999% av tiden.
Folk er forskjellig, så man får vurdere selv hvilken strategi men helst ønsker å følge.

Jeg har gått glipp av noen oppganger, men totalt sett er jeg ganske sikker på at jeg har tjent på å kjøpe og selge litt mer aktivt. Det hadde så klart fungert fint å kjøpe når som helst og så selge nå, men jeg traff greit på oppgangen fra rundt 150 i 2016 (giret som f), og jeg har tjent greit på oppgangen de siste månedene.

Det som er fordelen med å kunne kjøpe og selge litt mer aktivt er at man kan stacke gevinster. Altså si en aksje er på 100 og så går den til 200, så 100, så 200, så 100, så 200, så 100, så 1000. Kjøper man på 100 og holder til 1000, så har man altså tidoblet pengene sine. Mens om man kjøper på 100, selger på 200, kjøper på 100, selger på 200, kjøper på 100, selger på 200, kjøper på 100 og selger på 200 så har man 16-doblet pengene sine, uten å dra nytte av oppgangen fra 200 til 1000 i det hele tatt.

Dette viser så klart bare prinsippet, og man skal være veldig flink (eller ha mye flaks) for å klare å time ting så perfekt, men det viser den potensielle fordelen.

Jeg kunne sikkert forsøkt å regne ut hvor mye jeg egentlig har tjent på Tesla i forhold til hvor mye jeg kunne ha tjent om jeg bare hadde kjøpt og holdt. Men i det store bildet har det ikke så stor betydning. Jeg har tjent det jeg har tjent, du har tjent det du har tjent, og alle er fornøyde. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

indianrunner70

Jeg har ikke aksjer i Tesla nå, men hadde solgt på dagen hadde jeg hatt beholdning. Når børs verdien for Tesla er høyere enn hele Oslo børs til sammen, fremstår jo aksjen særdeles overpriset. Men US børs indekser er jo på steorider for tiden, godt hjulpet frem av president pandemic som selger stats obligasjoner over en lav sko.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA