Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Taben

By the way; TSLA ATH intraday $2021,99, ATH sluttkurs 2001,83 🚀🍾🥂😎

Hei. 8 år med fantastisk utvikling. Hva nå? Kan jo ikke selge nå. Ingen strategi.
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

JohanH

Tenkte bare det var morsom å kikke inn her nå som vi krysset $2000. Ser at noen fra gamle dager når vi diskuterte om oppgangen fra $45 til $75 var holdbar, fortsatt er med i tråden, morsomt! Vi sees om noen år når vi krysser $4000 ($800 etter split).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: JohanH på fredag 21. august 2020, klokken 08:02
Tenkte bare det var morsom å kikke inn her nå som vi krysset $2000. Ser at noen fra gamle dager når vi diskuterte om oppgangen fra $45 til $75 var holdbar, fortsatt er med i tråden, morsomt! Vi sees om noen år når vi krysser $4000 ($800 etter split).

Ja, og begge leire kan ha hatt rett. Det var nære på at de gikk konkurs på et gitt tidspunkt. Heldigvis klarte de seg over kneiken, særlig takket være norske myndigheter og norske kunder som akkurat kjøpte nok til at Tesla klarte seg...og nå strømmer pengene inn til dem :-)

Som Elon Musk sa så reddet de seg ut av konkurs:

"If I did not take everyone off of solar and focus them on the Model 3 program to the detriment of solar, then Tesla would have gone bankrupt," Musk said in a June pre-trial deposition made public in state court in Delaware. "So I took everyone from solar, and said: 'instead of working on solar, you need to work on the Model 3 progam.' And as a result, solar suffered  as you would expect"

https://financialpost.com/transportation/autos/elon-musk-reveals-how-he-saved-tesla-from-bankruptcy-while-ramping-up-model-3-production
Tesla Model Y                         2021-

RuneW

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. august 2020, klokken 08:20
Sitat fra: JohanH på fredag 21. august 2020, klokken 08:02
Tenkte bare det var morsom å kikke inn her nå som vi krysset $2000. Ser at noen fra gamle dager når vi diskuterte om oppgangen fra $45 til $75 var holdbar, fortsatt er med i tråden, morsomt! Vi sees om noen år når vi krysser $4000 ($800 etter split).

Ja, og begge leire kan ha hatt rett. Det var nære på at de gikk konkurs på et gitt tidspunkt. Heldigvis klarte de seg over kneiken, særlig takket være norske myndigheter og norske kunder som akkurat kjøpte nok til at Tesla klarte seg...og nå strømmer pengene inn til dem :-)

Som Elon Musk sa så reddet de seg ut av konkurs:

"If I did not take everyone off of solar and focus them on the Model 3 program to the detriment of solar, then Tesla would have gone bankrupt," Musk said in a June pre-trial deposition made public in state court in Delaware. "So I took everyone from solar, and said: 'instead of working on solar, you need to work on the Model 3 progam.' And as a result, solar suffered  as you would expect"

https://financialpost.com/transportation/autos/elon-musk-reveals-how-he-saved-tesla-from-bankruptcy-while-ramping-up-model-3-production

Du er sikkert morsom å ha med på fest  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Bare ett råd til de som sitter på gjerdet i forhold til å ta noe gevinst - når alle er superoptimistiske, så bør man være *veldig* forsiktig. Jeg har fortsatt bare 1, snart 5 aksjer i Tesla, og følger med. Det kunne ikke falle meg inn å kjøpe nå, og vurderer å selge 4 stk aksjer når de er splittet...

Jeg tror personlig at vi vil se priser under 1000 i løpet av året.

Men det kan hende at jeg tar helt feil, og alt vil fortsette å stige inn i skyene. Vi får se...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RuneW

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen link=topic=42672.msg914445#msg914445
Jeg tror personlig at vi vil se priser under 1000 i løpet av året.
/quote]

Jeg vil gå lenger. Innen utgangen av måneden er min spådom.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Altså under 200 etter splitt. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RuneW på fredag 21. august 2020, klokken 08:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. august 2020, klokken 08:20
Sitat fra: JohanH på fredag 21. august 2020, klokken 08:02
Tenkte bare det var morsom å kikke inn her nå som vi krysset $2000. Ser at noen fra gamle dager når vi diskuterte om oppgangen fra $45 til $75 var holdbar, fortsatt er med i tråden, morsomt! Vi sees om noen år når vi krysser $4000 ($800 etter split).

Ja, og begge leire kan ha hatt rett. Det var nære på at de gikk konkurs på et gitt tidspunkt. Heldigvis klarte de seg over kneiken, særlig takket være norske myndigheter og norske kunder som akkurat kjøpte nok til at Tesla klarte seg...og nå strømmer pengene inn til dem :-)

Som Elon Musk sa så reddet de seg ut av konkurs:

"If I did not take everyone off of solar and focus them on the Model 3 program to the detriment of solar, then Tesla would have gone bankrupt," Musk said in a June pre-trial deposition made public in state court in Delaware. "So I took everyone from solar, and said: 'instead of working on solar, you need to work on the Model 3 progam.' And as a result, solar suffered  as you would expect"

https://financialpost.com/transportation/autos/elon-musk-reveals-how-he-saved-tesla-from-bankruptcy-while-ramping-up-model-3-production

Du er sikkert morsom å ha med på fest  :laugh:

You talkin' to me?? You talkin' to me???!
Tesla Model Y                         2021-

emurof

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 30. juli 2020, klokken 15:25Har bare kjøpt et sertifikat, gearet 3x. Da taper man ikke mer enn investeringen. Dette er bare gambling fra min side, litt som tippekupongen på en måte:) Og shorte Nikola kan være lurt. Selv om de kommer til å publisere samarbeid med en produsent nå i høst, tror jeg. Mulig de overlever en stund til om de gjør en emisjon samtidig.

Hvem er det som shorter i et marked der FED sprøyter inn det som trengs for å holde markedet oppe?

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 05. august 2020, klokken 20:12Viktigste er Q3 leveringstallene. Slår de til med 160 000 leveringer da så pantsetter jeg det jeg har og går inn langsiktig, kanskje:) Men om Norge er en indikator på øvrige markeder så klarer de ikke det tallet.

Norge er en dårlig indikator, blant annet fordi både Q1 og Q2 var påvirket av viruset.

Og Norge er jo åpenbart ikke en indikator på det globale markedet siden de leverer omtrent det de har av Model 3 totalt sett, med kraftig vekst, og såvidt litt nedgang i Q2 til tross for at Fremont-fabrikken var nedstengt nesten halve kvartalet.

Da tar jeg heller det at det ikke var inventarbiler igjen, stigende priser på brukt Model 3, og færre brukte Model 3 tilgjengelig i tiden etter Q2, som et tegn på at Norge faktisk ikke er mettet, og uansett ikke relevant for verdensmarkedet totalt sett.

Sitat fra: Tiger123 på søndag 16. august 2020, klokken 21:36Det som blir spennende er hvordan de klarer seg om et par år når markedene er modnet mer slik som i Norge.

Norge er ikke et så modent marked, og enda mer viktig - Tesla har ikke fabrikk i Europa engang.

emurof

Sitat fra: daktari på onsdag 12. august 2020, klokken 22:12Hvorfor skal selskapet bli mer verdt når de 5-dobler antall aksjer, intet annet nytt? Jeg forstår det emosjonelle spekulasjonssperspektivet ved det, men kun det, altså gambling.

Splitten i seg selv er ikke noe nytt, men det er andre effekter av denne. For det første signaliserer det at ledelsen har tro på videre oppgang, ellers hadde de jo ikke splittet fordi de kunne risikert å måtte ta en reverse split. For det andre åpner splitten for langt flere investorer.

Å kjøpe delaksjer/fractional shares er ikke tilgjengelig for alle, og er dessuten ikke et fullverdig alternativ til å eie hele aksjen selv. Man eier nemlig ikke aksjen, og de man kjøper delaksjer av kan når som helst bestemme for deg at du må selge. Det er akkurat det som skjer nå: Flere som har delaksjer vil bli "tvangsutløst" ved splitten. Jeg kommer aldri til å kjøpe fractional shares.

Sitat fra: daktari på tirsdag 18. august 2020, klokken 23:04Jeg tenker at nettopp det at de ikke er like i omsetning, overskudd, osv nettopp er det rare. Det går altfor bra med aksjekursen, for altfor mange selskaper siste tiden. Jeg driver vel og innser at jeg ikke forstår meg på aksjer.

Tech-aksjer har levert ekstremt gode resultater der andre typer bedrifter har slitt. Fremtiden er teknologi, og kriser som denne akselererer bare den teknologiske utviklingen i samfunnet.

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. august 2020, klokken 09:43Ja, det var derfor jeg ikke kjøpte for $200. Nå er kursen $1621. Forventet årlig overskudd delt på antall aksjer er ca $1,93 (EPS). Dermed er (Price/Earning) hele 835 eller 839 (avhengig av hvem sine tall en ser på). Det er dermed priset inn en gigantisk økning i fortjeneste. Det kan selvsagt skje, men er jo stor sjanse for at det ikke skjer.

Jeg vil si at det er liten sjanse for at det ikke skjer. Tesla har jo vist at de klarer å bygge effektivt, og ikke minst sette opp fabrikker på rekordtid. Som Elon Musk selv sa - fabrikken er produktet.

SitatPlutselig har en konkurrent funnet opp et batteri som er dobbelt så effektivt til kvart pris. Er vanvittige beløp som brukes på batteri-forskning nå om dagen, og da er den største fordelen borte for Tesla, selv om de har mange andre produkter på gang som solceller, PowerWall, bra "datamaskin-software" osv...

Tesla er jo ledende på nettopp batteriforskning, så det er heller lite sannsynlig at noen plutselig dukker opp uten videre.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. august 2020, klokken 11:04Til sammenligning er Toyota verdens mest lønnsomme bilprodusent med 156 milliarder NOK i overskudd i året etter å ha solgt 9 millioner biler i året. Tesla selger ca 450.000 biler i året nå, men vil selvsagt øke. Tesla er nå markedsverdsatt 50% høyere enn Toyota. Toyota har en Price/Earning på 8,29.

Hvilket av disse selskapene er et vekstselskap med fremtidsrettet teknologi? Videre, hvilket er ikke bare en bilprodusent men et tech-selskap med produkter som snurr opp-ned på flere gigantmarkeder, derunder energi som er et enormt marked i seg selv?

SitatHvis en tenker på Tesla som et tech-firma så har jo veldig mange tech-firmaer blitt forbigått av plutselige oppfinnelser fra konkurrenter....men er jo noen få som Facebook og Google som har klart seg.

Ja, og Tesla er en av disse konkurrentene som forbigår andre med sine oppfinnelser. Vi er vitner til nettopp det samme som Google og Facebook gjorde mot andre i sin tid.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. august 2020, klokken 14:26Ser ut til at når Shanghai og Berlin er oppe og går så har Tesla i hvert fall mulighet til å produsere 1,2 millioner biler mot Toyotas 9 millioner...

For tre år siden produserte Tesla rundt 100.000 biler i året. Nå har de tre fabrikker under konstruksjon samtidig, i tillegg til at de snakker om ytterligere fabrikker i både USA, Asia og Europa.

emurof

Sitat fra: xerxes på onsdag 19. august 2020, klokken 01:36Endelig er jeg noen tusen i pluss på bull x3 derivatet mitt som jeg plasserte før Q2 tallene. Veldig skuffende å se den halvere seg i verdi tross kjempetall, så det var jaggu på tide. Nå tror jeg at det er like greit å beholde den en mnd til, til battery day er overstått.

Bull&Bear egner seg da mest til handel innenfor samme dag? De rebalanseres jo hver kveld. Hvorfor handler du ikke Mini Futures i stedet?

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 21. august 2020, klokken 10:25Bare ett råd til de som sitter på gjerdet i forhold til å ta noe gevinst - når alle er superoptimistiske, så bør man være *veldig* forsiktig. Jeg har fortsatt bare 1, snart 5 aksjer i Tesla, og følger med. Det kunne ikke falle meg inn å kjøpe nå, og vurderer å selge 4 stk aksjer når de er splittet...

Jeg tror personlig at vi vil se priser under 1000 i løpet av året.

Men det kan hende at jeg tar helt feil, og alt vil fortsette å stige inn i skyene. Vi får se...

Er det ikke veldig risikabelt å drive og ta gevinst og eventuelt kjøpe seg inn igjen senere? Hadde ikke du kommet mye bedre ut dersom du bare hadde holdt på Tesla-aksjene i du kjøpte opprinnelig og heller handlet mer kortsiktig i derivater, som f.eks. Mini Futures?

Hva er poenget med å ta gevinst hvis man ikke trenger pengene og man tror på selskapet over de neste 5-10 årene for eksempel?

Larsebass

Å tro på selskapet og tro på kursen er to forskjellige ting :-)

Får i alle fall høydeskrekk her nå. Det minste feiltrinn fra Tesla eller uro i markedet vil sende Tesla hardt ned nå, tror jeg.
Tesla X75D.

Counterpointer

Sitat fra: Wenche på fredag 21. august 2020, klokken 01:39
«Skrevet av: knut.aulie
på: Tirsdag 18. August 2020, klokken 09:50
Men jeg er sikker på at kursen kommer til å være 1/5 den 21.08»

Du mente kanskje 31.08? For så vidt jeg forstår, følger rettigheten til splitt  aksjen tom uken etter 21.08, og handles da til «normale» kurser.
Du må være eier ved åpning 31.08, for å få med splitten. 31.08 får du ganget opp dine aksjer med 5, og de handles til 1/5 av kursen.
Normalt er dagen etter Ex dato, på vanlig «utbytte», en dag hvor aksjen selges uten utbytte, og kursen avspeiler at «utbyttet» er utdelt/avsatt til de som eide aksjene dagen før ex dagen.

Her er en enkel tydelig forklaring, med eksempler på hva som skjer med dine aksjer eller opsjoner i TSLA:

https://www.tdameritrade.com/investment-products/trade-stocks/aapl-tsla-apple-tesla-stock-splits-2020.page

By the way; TSLA ATH intraday $2021,99, ATH sluttkurs 2001,83
Wenche, du har helt rett. Jeg mente etter splitten var et faktum. Burde selvfølgelig spesifisert dette mer tydelig

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA