norske priser på utstyr ute

Startet av hemi, torsdag 15. november 2018, klokken 03:40

« forrige - neste »

z4rd

A.J: Hva har e-tron som Tesla ikke har til 815k?

Det er prisen jeg betalte i fjor for en helt ny X. Tesla gir deg en X75D med alt utstyr de tilbyr inkl. vinterhjul til den prisen. Eneste som mangler er FSD.

Kom med noen konkrete eksempler. Jeg mener iaff at Tesla har funksjonalitet og utstyr som du ikke får i e-tron uansett pris. F.eks Autopilot, skikkelig auto-park, bedre hengerkapasitet, plass, ytelse, rattvarme :p, skikkelig OTA, app som funker. Burde jeg nevne ladenettverk? Jepp, fikk også gratis lading til den prisen :)

Audi har bedre byggkvalitet og lavt støynivå. Skulle gjerne hatt det i Teslaen, men det er liksom ikke slik at det er helt elendig og på nivå med Toyota Aygo.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

AJ82

Sitat fra: z4rd på onsdag 12. desember 2018, klokken 18:59

Det er prisen jeg betalte i fjor for en helt ny X. Tesla gir deg en X75D med alt utstyr de tilbyr inkl. vinterhjul til den prisen. Eneste som mangler er FSD.

Kom med noen konkrete eksempler. Jeg mener iaff at Tesla har funksjonalitet og utstyr som du ikke får i e-tron uansett pris. F.eks Autopilot, skikkelig auto-park, bedre hengerkapasitet, plass, ytelse, rattvarme :p, skikkelig OTA, app som funker. Burde jeg nevne ladenettverk? Jepp, fikk også gratis lading til den prisen :)

Audi har bedre byggkvalitet og lavt støynivå. Skulle gjerne hatt det i Teslaen, men det er liksom ikke slik at det er helt elendig og på nivå med Toyota Aygo.

Kan kjapt nevne et par ting, matrix lys, head-up, regnsensor (som virker), justerbar lårstøtte, 4 soners klima, trådløs lading til mobilen, ekstra støyisolerte glass og mest sannsynlig et understell som er endel hakk opp...

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

PF

Sitat fra: AJ82 på onsdag 12. desember 2018, klokken 19:07
Sitat fra: z4rd på onsdag 12. desember 2018, klokken 18:59

Kan kjapt nevne et par ting, matrix lys, head-up, regnsensor (som virker), justerbar lårstøtte, 4 soners klima, trådløs lading til mobilen, ekstra støyisolerte glass og mest sannsynlig et understell som er endel hakk opp...

A.J.

Og for å ikke glemme skruer som er skrudd inn, og brukt måleapperat når deler blir skrudd på.

Ps, varme i rattet finnes, og det ryktes også at det kan kombineres med acc på egen spekka biler rett over nyttår.

z4rd

Virker ikke regnsensoren til Tesla? Problemer med din?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

z4rd

Samma det, skal ikke dra dette lenger OT. Men prismessig er ikke e-tron en god deal. Å påstå noe annet er ikke objektivt, er min påstand.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Svolar

Min frykt er at det blir gigantiske ladekøer rundt omkring. Med så mange elbiler på veien fremover blir det sprengt kapasitet. En må være 100% sikker på at en ikke trenger å lade bilen på veien dit en skal uansett forhold. Jeg har ca 25 mil en vei til hytte.

300 km på motorvei i optimale forhold, blir med slaps, kulde, høydemeter til hytta altfor tett på de 250 km.
I ladekøen møter en mange andre elbiler som saktelader siden de har stått 1 time eller 2 og dermed har batteriet blitt iskaldt. Ergo enda lenger kø...

AJ82

Sitat fra: z4rd på onsdag 12. desember 2018, klokken 19:32
Samma det, skal ikke dra dette lenger OT. Men prismessig er ikke e-tron en god deal. Å påstå noe annet er ikke objektivt, er min påstand.

Godt mulig det ikke er en god deal, men da må ihvertfall Tesla være en dårlig deal....

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Counterpointer

Det som er sykt morsomt (for min del hvertfall), før Jaguar og Audi kom, sa ganske mange at X75 hadde alt for kort rekkevidde og var for dyr.

Nå fremstår X75 som en rimelig rekkeviddemester

Det å lage en stor elsuv er tydeligvis ikke så lett.

Nå har både Audi, Jag og X hver sine fordeler som ikke de andre har, så utvalget har blitt bredere og det er veldig bra.

Men å ta ut økt fortjeneste på utstyret har falt i veldig dårlig jord for alle unntatt hardcore fans!

daktari

I det regnearket jeg har lekt med for å bygge en e-tron treffer man 850' nok uten vinterdekk for en e-tron 55 utstyrt som en X75D. Så vil det være forskjeller i noen detaljer, materialer og finesser, men summen drar seg fort opp med 10-talls småsaker a 3-4000,-
Selv fikk jeg nylig tilbud på inventory 5-seters X75D til 800' (inkl vinterdekk) og X100D til 940ish - så ja, jeg er også skuffet over "prisbomben" e-tron.

3 steg sideveis: X - I-pace - e-tron   Alle 3 med forskjellige kvaliteter og svakheter.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Kåre Knatten

Jeg forstår ikke at Audi-delen av forumet skal nedsenket av reklame for Tesla. Tesla er sikkert grei bil for noen, men det er ikke en Audi. Det blir like dumt som å si at alle som kjøper en fossil Audi,  kunne heller kjøpt en Skoda. Det er forskjell på bilmerker, det er kanskje ikke alle som har oppdaget det. Tesla er helt uaktuelt for meg, sammen en enkelte fossil-produsenter.

z4rd

Du har ikke enerett på å snakke om e-tron. Du prøver deg på litt hersketeknikk, men faller igjennom. Jeg har eid 5 stk Audi, og nå én Tesla.

Det at folk sammenligner disse opp mot hverandre bør vel være en ganske enkel og forståelig eksersis? De er nok nærmere hverandre enn det du skisserer, og derfor blir det slike diskusjoner.

Men hadde det vært e-tron vs elektrisk Toyota Aygo, så er jeg enig i argumentet ditt :)

Også kommer det garantert til å roe seg når bilene faktisk har kommet, men frem til det må folk diskutere, sammenligne, samt belyse fordeler/ulemper. Dette er elbilforumet, med en underdel for e-tron.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: z4rd på torsdag 13. desember 2018, klokken 06:28
Det at folk sammenligner disse opp mot hverandre bør vel være en ganske enkel og forståelig eksersis? De er nok nærmere hverandre enn det du skisserer, og derfor blir det slike diskusjoner.
Akkurat. Når man diskuterer biler så er det naturlig å sammenligne, både priser, utstyr og ytelse. I klassen elbil til 600k+ er det kun tre biler å sammenligne mot hvorav Tesla desidert er de bilene folk har mest erfaring med.

Er man ikke interessert i diskusjonen så hopp over.

De minst nyttige innleggene er de som sutrer over de andre innleggene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

Det er nok kanskje argumentet med at det "er tross alt en Audi" som kanskje ikke funker så bra på elbil-kjøper massen. Audi har kommet med en alternativ elbil til Tesla, og da er det naturlig for de som er interessert i elbil primært, ikke Audi primært, å sammenligne hva man får for prisen.
Audi er garantert bedre enn Tesla på mange måter, men hvor Audi er mer synonymt med tradisjonell bil, og vektlegger tradisjonelle behov,  er Tesla mer moderne. Ei heller forstår jeg hvorfor bilen må bli vesentlig tyngre enn X, med de åpenbare konsekvenser det har.

Også må vi huske at uten Tesla hadde nok Audi ikke engang giddet å lage E-tron.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Boikott My Ass

For ikke å glemme «gulerot» som kampanje rente kan trigge til kjøp
https://www.tv2.no/a/9693860/
Hadde Audi / Møller kommet med tilsvarende ville nok salget tatt seg betraktelig opp.
Bmw 530i G30

Trond.m

Eller gulroten de nå lokker med...litt skjult riktignok» for Model 3 AWD 530 km WLTP. Bestill nå (før prøvekjøring) med angrefrist og full tilbakebetaling inntil 3 dager etter at du har fått bilen, forutsatt at den er uten skader og maks 800 km !!
Hadde Audi tilbudt dette hadde jeg bestilt  :)
Levering ca samtidig som de e-tron kampansjemodeller. Kvalitetsmessig og størrelse kan naturligvis ikke konkurrere, men prisen er jo ca 400.000 lavere da og ladenettet Tesla + Combo er uslåelig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA