27.10 - da skjer det endelig!

Startet av Bjoris, man 22. okt 2018, kl. 07:40

« forrige - neste »

navyelsen

Sitat fra: TM på ons 24. okt 2018, kl. 06:36
De driver en forretning og skal betale ansatte ansatte, kanskje planlegger de å utvide bedriften etc. Da må de naturligvis ha trygghet for at de ikke blir sittende med en haug med biler hvor kundene av en eller annen grunn trekker seg. Forhanderen har også en bindende kontrakt med importøren, og importøren med fabrikken.

Dette argumentet kunne holdt dersom bilene var produsert og underveis. Men faktum er jo at bilene ikke engang er gått i produksjon. Foreløpig er bilene bare noen linjer med tekst i et dokument, og det burde ikke koste noen ting å avbestille.

Lover her er ganske klar: Ved brudd på kontrakt kan kunden pålegges å dekke de faktiske utgifter eller tap forhandleren måtte ha ved avbrytelse av salget. Men da den ikke engang er produsert er det vanskelig å legitimere noen reel kostnad knyttet til bestillingen. Ergo heller ikke noen legitim grunn til bruddgebyr...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Trond.m

Tapt fortjeneste regnes i denne sammenhengen som et dokumenterbart tap. Hvordan Kia gjør det ved kansellering vet jeg ikke, men Hyundai forhandleren kan ikke bare selge bilen til en som stikker innom. Forhandleren må naturligvis handle i samsvar med lovverket og loven går foran kontrakten. Hvis du er trygg på at de ikke har rett til å kreve avbruddsgebyr, så er det bare å signere og bestride et eventuelt krav i etterkant.

Joltus

Mener det stod i kontrakten på leafen at evt avgifter som skulle dukke opp ble mitt problem!

navyelsen

Sitat fra: TM på ons 24. okt 2018, kl. 08:24
Hyundai forhandleren kan ikke bare selge bilen til en som stikker innom

ehh... de har 7000 på venteliste. Jeg tror ikke det er et problem å selge bilen videre til neste på lista.

Men mitt argument gikk på at bilen ikke er produsert ennå, ikke at den står hos forhandler. Hvis bilen ikke er produsert er det heller ingen tap knyttet til bilen. Og de trenger heller ikke å selge den til "en som stikker innom" fordi de ikke har noen bil å selge...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Thorbjørn Hellehaven

Selv om en bil ikke er produsert, kan bestillingen være sendt til fabrikk, og lagt inn i produksjonsplanene. I tilfelle planene må endres, kan det gi merarbeid som forsvarer et avbruddsgebyr. Eventuelt bare for tiden det tar å sjekke om det skaper problemer for produksjon. Man kan også argumentere for at tiden som allerede er brukt på å følge opp denne kunden etter kontrakt er et tap som bør dekkes, er tapt tid som ellers kunne vært fokusert på andre inntektsbringende arbeid.

elKona

Sitat fra: TM på ons 24. okt 2018, kl. 08:24
Tapt fortjeneste regnes i denne sammenhengen som et dokumenterbart tap. Hvordan Kia gjør det ved kansellering vet jeg ikke, men Hyundai forhandleren kan ikke bare selge bilen til en som stikker innom. Forhandleren må naturligvis handle i samsvar med lovverket og loven går foran kontrakten. Hvis du er trygg på at de ikke har rett til å kreve avbruddsgebyr, så er det bare å signere og bestride et eventuelt krav i etterkant.

Slik det er formulert i min kontrakt på Kona, så er det helt umulig for selger å legge frem en tapt fortjeneste som argument.

Jeg har den ikke foran meg, men det står noe som at selger er ansvarlig for å begrense tapet så godt det lar seg gjøre og at tapet skal være beviselig.

Hvordan de skal kunne bevise tapt fortjeneste om et år er for meg helt uforståelig. Da må de bevise at den ledige tiden forhandleren får pga. kansellering ikke kan brukes til å selge en annen bil til en annen person og dermed begrense tapet sitt.

Ragged_Glory

Nå har ikke dette så mye med e-Niro å gjøre, da, men i min KONA-kontrakt har jeg fått selger til å skrive med penn på kontrakten at jeg kan trekke meg fra den når som helst. Så jeg tror ikke de lager så stort nummer ut av det hvis en trekker seg (og har relativt lavt ventelistenummer).

For de med høyt nummer er det jo helt vanvittig å binde seg til noe en ikke vet når kommer.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

Siggen

Da begynner det å tikke ut invitasjoner til visning av e-Niro ser jeg. BOS Rogaland har allerede i denne uken.

lirekassa

Tirsdag 6/11 kl. 18.00 har KIA Oslo visning.

Ragged_Glory

Sitat fra: Siggen på ons 24. okt 2018, kl. 12:50
Da begynner det å tikke ut invitasjoner til visning av e-Niro ser jeg. BOS Rogaland har allerede i denne uken.

Hvor har du fått denne invitasjonen? Jeg har nummer rett over hundre, og jeg har ikke hørt noe.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

xmir

svingen

kommer på mandag (29 oktober) sa forhandler på tlf lørenskog 18:00 noen ganger greit att ikke alt kommer først til oslo ;)
https://www.bos.no/bilforhandler/bertel-o-steen/loerenskog/
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Nelz22

Er dette en lukket arrangement? Den på Lørenskog?
Ionic 2017 Model (Platinum Silver Metalikk)
Kia Soul 2016 (Grå Metalikk) - SOLGT-

xmir

zbk

Sitat fra: Ragged_Glory på ons 24. okt 2018, kl. 14:09
Sitat fra: Siggen på ons 24. okt 2018, kl. 12:50

Hvor har du fått denne invitasjonen? Jeg har nummer rett over hundre, og jeg har ikke hørt noe.

Samme her. Rett over 100 og ikke et pip.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA