27.10 - da skjer det endelig!

Startet av Bjoris, man 22. okt 2018, kl. 07:40

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på man 22. okt 2018, kl. 10:31
Sitat fra: Bjoris på man 22. okt 2018, kl. 07:40
- hengerfeste, ja det kommer ikke nå det vet vi, men vil det være slik at også FE bilene kan få dette ettermontert eller er disse avskåret for det. If so, ja da skal de ikke ha toppet prisen så veldig før jeg dropper hele FE modellen, spesielt ikke om vi som står tidlig i køen da kan vente uten å miste plassen...
Enig i at Bjørn har testet bilen grundig så det er ikke mye jeg lurer på, men noe:
Hvordan blir setehøyde i forhold til midt-speilen sammenlignet med PHEV? (tenker litt på han koreaneren på 184, som klaget på at han så dårlig når han satt i bilen, men det var passasjersetet, og ha hadde en ganske oppreist stilling. Kan jo håpe at førersetet kan senkes mer.)

Jeg så og den 184 cm høye fyren som satt som på en kirkebenk, og klaget på høyden. Akkurat midtspeil pleier for meg å være i veien uansett, men ser ikke ille ut på videoen fra Dinside. Han er 190cm høy, og her ser det greit ut med plass:

https://www.youtube.com/watch?v=rZBqXLtmr6A
Tesla Model Y                         2021-

Bjoris

Sitat fra: Mr Oizo på man 22. okt 2018, kl. 22:27
Er det en grunn til at hengerfeste ikke blir produsert på de første bilene?
Venter man på typegodkjenning på ett eller annet vis, eller vil de første bilene for alltid ha 0 kg hengervekt i vognkort? Dersom det kan ettermonteres er det jo ikke noe stort problem, men sånn som det skrives virker det som de holder folk på gress. På begge deler sier de egentlig, det er usikkert men det kommer kanskje, veldig vag kommunikasjon. Hvis begge deler er uaktuelt og prisen kryper opp mot 400 kan nok BOS vente seg en strøm av tilbakebetalinger i løpet av noen uker, køen kan plutselig bli ganske kort.

Jeg tror nok du tar helt feil når du antar at køen forsvinner av at evt ikke hengerfeste blir noe av i starten, folk står da 2 år i kø for Kona som også mangler både app og hengerfeste...

Ellers enig, det er frustrerende med så vage svar, men samtidig er det jo fordi importøren heller ikke vet enda. MEN, det er jo ett ørlite håp om at vi kan få både pris og svar på dette nå om kort tid da, jeg vil tro selgerene veldig gjerne ønsker å ha dette svaret selv også da det nok er mye mas fra slike som oss om akkurat dette...

hELgenen

Jeg forsvinner i alle fall ut av køen dersom leveringstiden fra bestillingstid til levering er mer enn 6 måneder.
Jeg gidder ikke stå i kø i mer enn 6 måneder fra kontrakt er signert - jeg er lei av å stå på lister etter lister i flere år før bilen kan bestilles og dersom det også er laaaaaaang leveringstid på bilen fra en signerer kontrakt og det samtidig skjer en rivende utvikling der nye biler kommer til, mer utstyr kan velges osv...så hopper jeg rett og slett av Niro listen og tar neste bil på listen isteden

trykkertor

Men det blir jo fort slik på neste liste også.
Det er de "færreste" som får bil hurtigere enn 6mnd, med mindre en kjøper en av standardbilene som allerede er i markedet med 30kwh batteri eller mindre.
Jeg står på listen til 4 elbiler. Alle de listene har jeg stått på langt mer enn 1 år, og enda er det en stund til jeg kan regne med å motta bil.
Det å skulle kjøpe en elbil med 400+ km til folkepris er et ventespill i Norge. Og det kommer ikke til å løse seg de kommende årene heller.

hELgenen

Dette tullet med listeventing i flere år med det bli en slutt på - de produsentene som ikke klarer å produsere bilen på 6 mnd. fra kontrakt og utstyr er spesfisert har ikke livets rett spør du meg. En kan ikke skrive kontrakt på en bil og så sitte å vente på levering i mer en 6 måneder - da kjører jeg heller en billig diesel eller noe slikt inntil en har fått orden på dette

tuono

goggo

Jeg står på liste på Niro men er egentlig mer interessert i den nye Soulen.
Var innom min lokale KIA forhandler i går for å høre om det var noe nytt om begge bilene som jeg ikke allerede har lest meg til her på forumet.
Jeg fikk høre 2 ting, men vet selvfølgelig ikke om det var synsing fra selgeren eller om det var "facts"...

For det første sa han at det slett ikke var sikkert at prisen på E-Niro kommer denne uka. Det var noe med at prisen avhenger av antallet biler Kia får til Norge i 2019, og dette antallet er fremdeles ubekreftet.

For det andre sa han at det sannsynligvis blir venteliste pr forhandler, og ikke sentral venteliste for nye Soulen.
Jeg håper inderlig at dette ikke stemmer, da blir det jo enda mer kaos enn det er med de sentrale listene.

mvh Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

elKona

Sitat fra: hELgenen på tir 23. okt 2018, kl. 07:51
Dette tullet med listeventing i flere år med det bli en slutt på - de produsentene som ikke klarer å produsere bilen på 6 mnd. fra kontrakt og utstyr er spesfisert har ikke livets rett spør du meg. En kan ikke skrive kontrakt på en bil og så sitte å vente på levering i mer en 6 måneder - da kjører jeg heller en billig diesel eller noe slikt inntil en har fått orden på dette
Enig. Reservasjonsliste synes jeg er ryddig og akseptabelt at kan vare noen år, men ingen kontrakter skulle vært bindende om levering er mer enn seks måneder unna.

geear

Sitat fra: elKona på tir 23. okt 2018, kl. 10:59
Sitat fra: hELgenen på tir 23. okt 2018, kl. 07:51
Enig. Reservasjonsliste synes jeg er ryddig og akseptabelt at kan vare noen år, men ingen kontrakter skulle vært bindende om levering er mer enn seks måneder unna.
Støttes. Det burde håndteres slik som Tesla har gjort, at de åpner gradvis for bestillinger når det nærmer seg faktisk mulighet for levering. Opplegget Hyundai og Opel har kjørt har vært tragedier. Jeg hoppet av toget på Kona på grunn av at de forventet en skriftlig bindende kontrakt  med levering til uvisst tidspunkt omtrent to år frem i tid.

zbk

Det er da ingen som har hatt reservasjonslister i lenger tid enn Tesla?

Edit: Det var ikke reservasjonslistene, men bestillingstidspunktet det ble referert til?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

geear

Reservasjoner er uforpliktende og kan kanselleres uten grunn når som helst, og derfor ser jeg ingen problemer med det, selv om det åpenbart er kjedelig å stå i kø i to år. Problemet er i det øyeblikket man sier at man må forplikte seg til bestilling av noe ingen vet når man får, men kanskje 1-2 år frem i tid. Jeg stod som nummer 17xxx noe på Kona, og forhandleren maste på meg i tre måneder om å skrive kontrakt, langt etter kontraktstiden egentlig var gått ut. Leveringstidspunkt ble estimert en gang i 2020, og hvis jeg skulle kansellere mente de jeg måtte betale 30 000,- (noe som aldri hadde skjedd fordi jeg hadde dratt opp Forbrukerkjøpsloven). Jeg ANER ikke hva slags bilbehov jeg har i 2020, eller hvordan markedet ser ut, og derfor er det helt uaktuelt å forplikte seg så langt frem. De burde kun åpnet bestillinger for de første 2-3000 i køen, og så åpnet gradvis fremover etterhvert som leveringene skred frem. Jeg kunne for eksempel fått mulighet til å bestille rundt årsskifte 19/20, og kunne fått bil innen seks måneder fra det.

Hvis du drar sammenligning med Tesla Model 3, så ville vi nå allerede for et år siden vært tvunget til å gjøre Model 3-reservasjon om til forpliktende bestilling, om Tesla hadde kjørt samme strategi som Hyundai. Alle reservasjoner måtte bli kontrakt før de begynte leveringer, worldwide...

hELgenen

Akkurat - det er kjernen her - Kia kan ikke forvente at folk skal skrive kontrakt med levering om en evighet.
Pris,utstyr og leveringstidspunkt må være bindende  - og i midt tilfelle setter jeg en grense på maks 6 mnd - ikke ett sekund mer.  Legger også merke til at de (kia Norge) ikke vil komme med prisantydning før de vet hvor mange biler som kommer.

trykkertor

Hvorfor ønsker Hyundai, KIA, Opel osv binde oss år i forveien?
Mangler de troen på eget produkt i det lange løp?

Det er uansett hårreisende at alle ulemper i kontrakt skyves på kjøper, som prisoppgang, leveringstid osv.....etterfulgt av et bruddgebyr på en vare som ikke er planlagt produsert på mange måneder.
Det vitner om en viss bondefangermentalitet blant forhandlerne/importør.
Det er jo bare tøv at det skal koste tusenvis av kroner å få slettet en ordre som ikke er produsert enda.

Trond.m

Sitat fra: trykkertor på tir 23. okt 2018, kl. 17:04
Hvorfor ønsker Hyundai, KIA, Opel osv binde oss år i forveien?
Mangler de troen på eget produkt i det lange løp?
...
Det er jo bare tøv at det skal koste tusenvis av kroner å få slettet en ordre som ikke er produsert enda.
De driver en forretning og skal betale ansatte ansatte, kanskje planlegger de å utvide bedriften etc. Da må de naturligvis ha trygghet for at de ikke blir sittende med en haug med biler hvor kundene av en eller annen grunn trekker seg. Forhanderen har også en bindende kontrakt med importøren, og importøren med fabrikken. Ingen kan spå om framtiden.

Å smi mens jernet er varmt er det eneste fornuftige en bedrift kan gjøre, så jeg ser ingen grunn til å kritisere dem for det. Dessuten er det ingen som presser deg til å skrive en kontrakt. Du kan gamble på at tilbudssiden øker og gir normale leveringstider Depositumet får du jo tilbake, så ingen skade er skjedd. Personlig ville jeg ikke tatt sjansen på å skrive kontrakt på en bil med levering mer enn et år fram i tid.

hELgenen

Problemstillingen vedrørende tiden det tar fra kontrakt til levering er jo stadig mer aktuell. Mange politikere ønsker å innføre en eller annen moms på elbiler så her må en lese kontrakten med lupe fremover. De fleste har en klausul om maks prisstigning fra kontraktinngåelse, men hvordan de håndterer avgifter er jeg faktisk ikke sikker på. For mange år siden handlet jeg en ny Audi A4 hvor selgeren var veeeeeeeeldig på mhp. dette med at jeg tok HELE risikoen for eventuelle avgiftsendringer - helt tydelig at det hadde skapt bølger ved tidligere salg. Hvordan reglene er nå vet jeg som sagt ikke, men det vi vet er at det kommer en avgiftsomlegging før eller siden - og hva politikere sier i dag er som regel ikke verdt noe som helst. I disse dager jobber jo KRF med å få til et nytt regjeringsskifte - et skifte som var helt utenkelig rett etter valget - så ting og lovnader endrer seg fort - også politikere som på papiret har de høyeste etiske standardene taler de med to tunger.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA