Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

rerell

Jag har 0.74. Jag provade att aktivera wifi hos mig och kom till brukermeny.

Vidar Breivik

Info rundt 3-fase lading og 230V - som ikke virker ennå:

Svar fra easee:
Vi har ikke aktivert denne funksjonen enda. Vi må ha 100% kontroll på måten det gjøres først. Det er kun tid det står på :) Vi hadde aktivert den, men så fant vi ut at andre biler også støtter 3-fase lading på IT-nett. Blant annet nyeste e-golf og i3, ulempen med disse er at de ikke har like god kontroll på hvordan dette gjøres i bilen. Vi skal aktivere dette innen Mai 2019 :)
Med vennlig hilsen
Vidar Breivik
#tmylr23 #leaf18(fruen) x:leaf13
Insta: elbilvidar

Filip86

Sitat fra: Vidar Breivik på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:58
Info rundt 3-fase lading og 230V - som ikke virker ennå:

Svar fra easee:
Vi har ikke aktivert denne funksjonen enda. Vi må ha 100% kontroll på måten det gjøres først. Det er kun tid det står på :) Vi hadde aktivert den, men så fant vi ut at andre biler også støtter 3-fase lading på IT-nett. Blant annet nyeste e-golf og i3, ulempen med disse er at de ikke har like god kontroll på hvordan dette gjøres i bilen. Vi skal aktivere dette innen Mai 2019 :)

Jeg får 2 faser på teslaen når jeg lader, kobler jeg til e-tronen på ladeboks nr2, så fordeles faktisk lasten over alle 3 faser. så det var litt rart.

Nordlands

Sitat fra: Filip86 på tirsdag 19. mars 2019, klokken 09:39
Sitat fra: Vidar Breivik på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:58
Info rundt 3-fase lading og 230V - som ikke virker ennå:

Svar fra easee:
Vi har ikke aktivert denne funksjonen enda. Vi må ha 100% kontroll på måten det gjøres først. Det er kun tid det står på :) Vi hadde aktivert den, men så fant vi ut at andre biler også støtter 3-fase lading på IT-nett. Blant annet nyeste e-golf og i3, ulempen med disse er at de ikke har like god kontroll på hvordan dette gjøres i bilen. Vi skal aktivere dette innen Mai 2019 :)

Jeg får 2 faser på teslaen når jeg lader, kobler jeg til e-tronen på ladeboks nr2, så fordeles faktisk lasten over alle 3 faser. så det var litt rart.
Men har du IT-nett, som er omtalt her? Om du bor i nyere bolig har du mest sannsynlig TN.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Filip86

Har IT nett, men etter en oppdatering så «sluttet» det å fungere.

rerell

#245
Tibbers Easee power-up är nu operativ, om det var någon som inte hade fått det med sig.

EDIT: Rullas ut över tid, så inte operativ hos alla än.

Salt-Hv27

#246
Sitat fra: rerell på fredag 15. mars 2019, klokken 22:26
Vi är lite tidigt ute, alla funktioner är inte på plats än. Tibber-integration och dynamisk lastbegränsning kommer antagligen nästa vecka. Koppling till ditt eget wifi-nät i april som någon nämnde. RFID-stöd kommer väl också, men jag har inte hört eller läst när det ska vara klart.

Jag har inte haft problem med att laddaren inte vill aktivera sitt eget wifi-nät, men jag hade nog provat att koppla bort kabeln från bilen och sedan försökt aktivera wifi igen. Om inte det heller fungerar, prova att slå av/på ström (ta säkringen på kursen) och vänta till wifi-nätet deaktiveras (kan ta 5 eller 30 minuter beroende på vilken SW version du har - i den perioden kommer man bara till installationsmeny), så reaktiverar du det igen med touchknappen.
Jeg fikk installert laderen i dag, og etter mye strev fikke jeg koplet til en PC via WiFi. Ikke med den oppgitte adressen easee.local, men med en numerisk nettadresse (192.168.x.x). Også senere kommer jeg bare til oppsettmenyen, ikke til noen meny med valg om å slå av lader. Nettet Easee-Home-xxx faller ikke ut når jeg har startet det fra trykk-knappen. v 0.81.
Det går ikke å skifte fra smart lading til ikke-smart lading ved å trykke knappen i to sekunder.

Følgebrevet nevnte at det er manual på easee.no/manualer, men den siden finnes ikke.
easee.no er det nevnt at styring kan gå fra tibber-appen. I appen står det at den funksjonen er tilgjengelig mars 2019 (den måneden er snart over).
--
C-zero 2016
Grand C4 GrandTourer 2018
3 kW solcelleanlegg på taket
Østfold

rerell

#247
Sitat fra: Salt-Hv27 på fredag 22. mars 2019, klokken 15:08
Jeg fikk installert laderen i dag, og etter mye strev fikke jeg koplet til en PC via WiFi. Ikke med den oppgitte adressen easee.local, men med en numerisk nettadresse (192.168.x.x). Også senere kommer jeg bare til oppsettmenyen, ikke til noen meny med valg om å slå av lader. Nettet Easee-Home-xxx faller ikke ut når jeg har startet det fra trykk-knappen. v 0.81.
Det går ikke å skifte fra smart lading til ikke-smart lading ved å trykke knappen i to sekunder.

Jag var också tvungen att använda 192.168.x.x-adressen, men det låg väl en lapp med information om det tillsammans med laddaren? För all del, lätt att missa säkert.

Jag tror inte smartladdning styrd från laddaren är aktiv än. Läser att det kommer ila de kommande veckorna. Det går att smartladda ändå, men då styrd via den Tibber power-upen som hör till din bil, på samma sätt som tidigare.

Din laddares WiFi-nät deaktiveras alltså inte trots att du inte kopplar dig till det på 30 minuter? I så fall hade jag provat detta:

1. Slå av strömmen till laddaren, vänta några sekunder, slå på strömmen igen.
2. Se att laddarens WiFi-nät kommer upp några sekunder senare, men koppla dig INTE till (då kommer du till installationsmeny).
3. Vänta tills laddarens WiFi-nät deaktiveras (kan ta upp till 30 minuter).
4. Reaktivera laddarens WiFi-nät genom att trycka på touchknappen i 5 sek.
5. Koppla dig till och se att du kommer till brukermeny efter inloggning.

Om detta inte fungerar hade jag tagit kontakt med Easee.

Om du kopplar laddaren till Tibber-appen (Easee power-up) kommer du åt ett par settings via Tibber-appen och slipper därmed koppla till via laddarens WiFi, men just den settingen du nämner (låsa hela laddaren) ser inte ut att vara tillgänglig via Tibber-appen nu.

EDIT:
Se https://www.easee.no/manuals/ - den fungerar.

Salt-Hv27

Sitat fra: rerell på fredag 22. mars 2019, klokken 16:25
Jag var också tvungen att använda 192.168.x.x-adressen, men det låg väl en lapp med information om det tillsammans med laddaren? För all del, lätt att missa säkert.

Jag tror inte smartladdning styrd från laddaren är aktiv än. Läser att det kommer ila de kommande veckorna. Det går att smartladda ändå, men då styrd via den Tibber power-upen som hör till din bil, på samma sätt som tidigare
Det er ingen Tibber power-up til min bil (C-Zero) i tibber-appen. Den som skulle starte easee gir altså melding om at funksjonen kommer i mars 2019.
SitatEDIT:
Se https://www.easee.no/manuals/ - den fungerar.
Ja. Nå gjør den det ...

Jeg får forsøke å ta strømmen fra laderen, vente litt, setter på strømmen, vente til Easy-Home-xxx har stoppet, og så prøve knappen på laderen igjen, om jeg da får en annen meny enn menyen for oppsett når jeg velger 192.168.x.x
--
C-zero 2016
Grand C4 GrandTourer 2018
3 kW solcelleanlegg på taket
Østfold

rerell

Sitat fra: Salt-Hv27 på fredag 22. mars 2019, klokken 16:42
Det er ingen Tibber power-up til min bil (C-Zero) i tibber-appen. Den som skulle starte easee gir altså melding om at funksjonen kommer i mars 2019.

Aha, OK.
Det stog detsamma hos mig fram till igår ("Tilgjengelig i mars 2019" elns), men jag kunde alltså koppla laddaren till Tibber-appen igår kväll. Se om du har sista versionen av Tibber-appen på din telefon. Jag har Android förresten, kanske den inte är tillgänglig än på iPhone? Kan inte vara långt unna i så fall.

Men, trots att Easee power-up är aktiv i Tibber-appen så fungerar alltså inte smartladdning från laddaren än, det dröjer nog ytterligare några veckor.

Cral

Hvilket telefon har dere? Iphone eller Android? Appene til de to blir oppdartert litt forskjellig.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

yrune

#251
Sitat fra: rerell på fredag 22. mars 2019, klokken 11:13
Tibbers Easee power-up är nu operativ, om det var någon som inte hade fått det med sig.

Står bare kommer mars 2019 hos meg. Android, ingen oppdatering tilgjengelig (app versjon 3.3.5 ser det ut til).

rerell

Jag har samma version, sist uppdaterad 20 mars. De rullar ut funktionalitet stegvis ser det ut som, så då kommer det nog snart. Jag hade väl tur och låg tidigt i kön.

Från Google Play:

"We are rolling out the following Easee charger features customer by customer
- Connect Easee with the Tibber app.
- View the status of charging.
- Lock / unlock the cable.
- Start / stop charging.
- Set maximum charging speed."

rerell

#253
Easee Tibber Power-up (bilder)


yrune

Det ser ikke ut som det er noe valg for å deaktivere laderen. Det skulle jeg gjerne hatt da min er montert ute og tilgjengelig for hvem som helst når jeg ikke er hjemme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA