Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

Cral

Sitat fra: Whatwatt på søndag 13. januar 2019, klokken 00:05
GE (Gudbransdal energi) gir spot -9 øre (Vinterspot), og er timebasert. Da får man ca. 17% rabatt, og det hele døgnet!

Spotprisavtaler (markedskraft) følger el-børsen Nordpool sin spotpris i det området du bor i. Denne prisen varierer fra time til time i takt med tilbud og etterspørsel. For timesmålte anlegg fakturerer vi derfor ut fra timesverdiene, men dersom du ikke har timesmålt anlegg benytter vi netteiers JIP (forbruksprofil) til avregning.

Men det forutsetter en pris på 60 øre, i snitt på de prisene du betaler. Om strømprisene går opp til f.eks 90 øre, så blir det jo mindre rabatt med GE.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Siggen

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 12. januar 2019, klokken 20:12
Sitat fra: Whatwatt på lørdag 12. januar 2019, klokken 19:52
De regner altså inn en "rabatt" som alle vil få (uansett leverandør) hvis man lader om natten når prisen er lavest, og så gir de 10% ekstra. Da blir det marginalt hva man sparer. Den eneste garantien jeg kan se er at dersom forskjellen mellom dag og nattpris skulle bli lavere enn 10%.
Slik jeg forstår systemet så er det egne kurser for de som er så store at de kan være med på å utjevne nettet. Disse kursene kan være inntektsgivende til og med. Det er avkastningen i dette markedet som Tibber bruker til å gi 20% på ladestrømmen (i Sverige er det 50% på grunn av enda bedre vilkår). Så det er 20% på gjeldende strømpris, uansett hvor lav den er.

Tibber er kraftomsetter, ikke netteier. De vilkårene er det netteier som gir.

What-a-watt

Sitat fra: Cral på søndag 13. januar 2019, klokken 11:15
Sitat fra: Whatwatt på søndag 13. januar 2019, klokken 00:05
GE (Gudbransdal energi) gir spot -9 øre (Vinterspot), og er timebasert. Da får man ca. 17% rabatt, og det hele døgnet!

Spotprisavtaler (markedskraft) følger el-børsen Nordpool sin spotpris i det området du bor i. Denne prisen varierer fra time til time i takt med tilbud og etterspørsel. For timesmålte anlegg fakturerer vi derfor ut fra timesverdiene, men dersom du ikke har timesmålt anlegg benytter vi netteiers JIP (forbruksprofil) til avregning.

Men det forutsetter en pris på 60 øre, i snitt på de prisene du betaler. Om strømprisene går opp til f.eks 90 øre, så blir det jo mindre rabatt med GE.

GE gir rabatt på alt forbruk. Ikke bare de timene man lader.

Counterpointer

Sitat fra: Siggen på søndag 13. januar 2019, klokken 22:14
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 12. januar 2019, klokken 20:12
Sitat fra: Whatwatt på lørdag 12. januar 2019, klokken 19:52
De regner altså inn en "rabatt" som alle vil få (uansett leverandør) hvis man lader om natten når prisen er lavest, og så gir de 10% ekstra. Da blir det marginalt hva man sparer. Den eneste garantien jeg kan se er at dersom forskjellen mellom dag og nattpris skulle bli lavere enn 10%.
Slik jeg forstår systemet så er det egne kurser for de som er så store at de kan være med på å utjevne nettet. Disse kursene kan være inntektsgivende til og med. Det er avkastningen i dette markedet som Tibber bruker til å gi 20% på ladestrømmen (i Sverige er det 50% på grunn av enda bedre vilkår). Så det er 20% på gjeldende strømpris, uansett hvor lav den er.

Tibber er kraftomsetter, ikke netteier. De vilkårene er det netteier som gir.
Igjen, slik jeg forstår systemet så er det kraftomsettere som får slike kurser. Store smelteverk er et eksempel. Poenget er å kunne utgjevne nettet når det peaker.
Tibber utnytter dette og gir noe/alt/eller kanskje mer til de kundene som bidrar til dette.
Ligner på V2G forsøkene i England hvor de hadde 200 Leafer koblet til nettet som ga strøm tilbake akkurat når folk kom fra jobb. Hvis slike ting kan styres raskt nok har det stor verdi.

Siggen

Sitat fra: knut.aulie på søndag 13. januar 2019, klokken 23:05
Sitat fra: Siggen på søndag 13. januar 2019, klokken 22:14
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 12. januar 2019, klokken 20:12
Sitat fra: Whatwatt på lørdag 12. januar 2019, klokken 19:52
De regner altså inn en "rabatt" som alle vil få (uansett leverandør) hvis man lader om natten når prisen er lavest, og så gir de 10% ekstra. Da blir det marginalt hva man sparer. Den eneste garantien jeg kan se er at dersom forskjellen mellom dag og nattpris skulle bli lavere enn 10%.
Slik jeg forstår systemet så er det egne kurser for de som er så store at de kan være med på å utjevne nettet. Disse kursene kan være inntektsgivende til og med. Det er avkastningen i dette markedet som Tibber bruker til å gi 20% på ladestrømmen (i Sverige er det 50% på grunn av enda bedre vilkår). Så det er 20% på gjeldende strømpris, uansett hvor lav den er.

Tibber er kraftomsetter, ikke netteier. De vilkårene er det netteier som gir.
Igjen, slik jeg forstår systemet så er det kraftomsettere som får slike kurser. Store smelteverk er et eksempel. Poenget er å kunne utgjevne nettet når det peaker.
Tibber utnytter dette og gir noe/alt/eller kanskje mer til de kundene som bidrar til dette.
Ligner på V2G forsøkene i England hvor de hadde 200 Leafer koblet til nettet som ga strøm tilbake akkurat når folk kom fra jobb. Hvis slike ting kan styres raskt nok har det stor verdi.

Du blander begrepene. Tibber er en kraftomsetter på lik linje som NorgesEnergi og Fjordkraft. Baserer seg på kjøp og salg av kontrakter på NP. Tibber har ikke noe med driften av nettet.

Det du referer til er det Netteieren som står for grunnet begrensinger i nettet i. Fleksibel overføring går på nettdelen, ikke kraftdelen av leveransen av strøm. Det enkeltkunder(næring eller større BRL/Sameie med feks fjernvarme) med anlegg fra ca 150kW - 200kW og oppover som er normen i Norge som tilbys dette i bytte mot redusert effektledd vinterstid og gjerne noe rabatt på fastleddet, ikke kraftomsettere.

Counterpointer

Sitat fra: Siggen på mandag 14. januar 2019, klokken 08:34
Sitat fra: knut.aulie på søndag 13. januar 2019, klokken 23:05
Sitat fra: Siggen på søndag 13. januar 2019, klokken 22:14
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 12. januar 2019, klokken 20:12
Sitat fra: Whatwatt på lørdag 12. januar 2019, klokken 19:52
De regner altså inn en "rabatt" som alle vil få (uansett leverandør) hvis man lader om natten når prisen er lavest, og så gir de 10% ekstra. Da blir det marginalt hva man sparer. Den eneste garantien jeg kan se er at dersom forskjellen mellom dag og nattpris skulle bli lavere enn 10%.
Slik jeg forstår systemet så er det egne kurser for de som er så store at de kan være med på å utjevne nettet. Disse kursene kan være inntektsgivende til og med. Det er avkastningen i dette markedet som Tibber bruker til å gi 20% på ladestrømmen (i Sverige er det 50% på grunn av enda bedre vilkår). Så det er 20% på gjeldende strømpris, uansett hvor lav den er.

Tibber er kraftomsetter, ikke netteier. De vilkårene er det netteier som gir.
Igjen, slik jeg forstår systemet så er det kraftomsettere som får slike kurser. Store smelteverk er et eksempel. Poenget er å kunne utgjevne nettet når det peaker.
Tibber utnytter dette og gir noe/alt/eller kanskje mer til de kundene som bidrar til dette.
Ligner på V2G forsøkene i England hvor de hadde 200 Leafer koblet til nettet som ga strøm tilbake akkurat når folk kom fra jobb. Hvis slike ting kan styres raskt nok har det stor verdi.

Du blander begrepene. Tibber er en kraftomsetter på lik linje som NorgesEnergi og Fjordkraft. Baserer seg på kjøp og salg av kontrakter på NP. Tibber har ikke noe med driften av nettet.

Det du referer til er det Netteieren som står for grunnet begrensinger i nettet i. Fleksibel overføring går på nettdelen, ikke kraftdelen av leveransen av strøm. Det enkeltkunder(næring eller større BRL/Sameie med feks fjernvarme) med anlegg fra ca 150kW - 200kW og oppover som er normen i Norge som tilbys dette i bytte mot redusert effektledd vinterstid og gjerne noe rabatt på fastleddet, ikke kraftomsettere.
Ok, da gir jeg opp forklaringen, men konstaterer at det gis 20% flatt på ladestrøm

Cral

Sitat fra: knut.aulie på mandag 14. januar 2019, klokken 08:46

Ok, da gir jeg opp forklaringen, men konstaterer at det gis 20% flatt på ladestrøm

Nei nei Knut! Ikke gi opp, i alle fall når vi har fått bekreftet *minst* 20% på ladestrømmen ;)
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

elektrolux

Men kun ved smart lading der Tibber starter og stopper ladingen, eller uansett?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

srd

Sitat fra: elektrolux på mandag 14. januar 2019, klokken 13:52
Men kun ved smart lading der Tibber starter og stopper ladingen, eller uansett?
Lurer på det samme selv. Har Tibber og har bestilt Model 3, men klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for Tesla Wall Connector eller Raser.

Sent fra min LG-H870 via Tapatalk


Counterpointer

Edgeir som er direktør for Tibber, presenterte det som at du lader gratis hvert 5. år på presentasjonen jeg var på.

Minst, tror jeg refererer til at du sparer ytterligere på Tibber sin spotpris.

What-a-watt

Sitat fra: knut.aulie på mandag 14. januar 2019, klokken 14:58
...presenterte det som at du lader gratis hvert 5. år på presentasjonen jeg var på

Eller hvert 6 år? For å få det femte året "gratis", må det gis 25% rabatt i 4 år.

Counterpointer

Sitat fra: Whatwatt på mandag 14. januar 2019, klokken 15:26
Sitat fra: knut.aulie på mandag 14. januar 2019, klokken 14:58
...presenterte det som at du lader gratis hvert 5. år på presentasjonen jeg var på

Eller hvert 6 år? For å få det femte året "gratis", må det gis 25% rabatt i 4 år.
Jeg er ganske sikker på at 1/5 er det samme som 20%. Du får rabatt hvert år som samlet gjør år 5 gratis med de oppsparte 80% fra de foregående 4

What-a-watt

Ok. Skal gi meg på den. Men det var ikke så langt unna...

eriksj

Spørsmålet er hvor mange timer i døgnet får man lov å "smart lade"? Er det noen begrensinger her? Hvis man setter tidspunkt for når lading skal være ferdig, er man garantert at man får fulladet innenfor denne perioden?
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

Burger

eriksj: Kommer an på hvor mye watt du kan lade med og strømprisen.

Har sett lading starte så tidlig som kl 20:00 ish uten at den trenger det for å bli ferdig til 07:00

Men lader du med 10A og har ett tomt 100kwt batteri, så må du revurdere litt :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA