Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

MaKH

Noen som vet om man er avhengig av å ha Tibber strømavtale for å utnytte smart lading og lade mest når strømmen er billigst på døgnet?

Ser for meg at det kommer andre konkurrende strømleverandører som kanskje leverer rimeligere strøm, men dersom Easee er avhengig av Tibber for å fungere optimalt så vil det fort være negativt i mine øyne.

Er det noen alternative ladestasjoner som tilbyr samme funksjonalitet med tanke på smart lading både med tanke på strømpriser og total belastning på strømforbruket i huset, men som er fristilt fra strømleverandøren?

elektrolux

#76
Usikker på det, men 100% sikker på at du forblir herre i eget hus med en Zappi- Ikke uten grunn at firmaet kaller seg Myenergi:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42594.msg744324#msg744324

Med det sagt er også vi i dialog med Tibber for et mulig samarbeid. Det vil i så fall være en ekstra mulighet, ikke et krav.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

#77
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. desember 2018, klokken 14:14
Jeg tror bilen trekker forvarming fra nett selv om lading stoppes. Mener i hvert fall jeg så umcen pulserer når jeg forvarmet selv om lading var stoppet.
Du fikk ikke med deg kombinasjonen Easee / Tibber. Med integrasjonen har Tibber kun kontroll på ladingen og da vil bilen selvfølgelig trekke strøm fra nettet til forvarming. Med Easee vil Tibber styre lading via ladeboksen, dvs at kl 4 om morgenen når bilen er ferdigladet vil Easee si «null strøm tilgjengelig» til bilen for at den skal avslutte lading. Dette vil da i praksis føre til at bilen ikke kan trekke strøm til forvarming. Easee vil jo ikke vite om bilen prøver å trekke strøm til forvarming eller lading.

Jeg mener Tibbers tilnærming her ikke løser smart lading av bil riktig. F.eks våkner i3 tre timer før oppsatt avgang og sjekker tilgjengelig strøm. Hvis Tibber da har skrudd av strømmen via Easee vil ikke i3 forvarme batteriet. Mitt ønske er at man kan sette opp ett eller flere vindu for lading / forvarming der man kan forvente at bilen er parkert for dagen. For min del vil dette være kl 23-7. Kl 23 sjekker Tibber SOC på bilen, og planlegger ladestart ut i fra strømpriser og ladebehov. Etter det bør strømmen på Easee stå på ut vinduet. Det aller beste hadde egentlig vært en kombinasjon av integrasjon med Easee og bil, men da må man vite hvilken bil er koblet til hvilken boks, og ting begynner å bli komplisert igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: MaKH på søndag 06. januar 2019, klokken 00:21
Noen som vet om man er avhengig av å ha Tibber strømavtale for å utnytte smart lading og lade mest når strømmen er billigst på døgnet?

Ser for meg at det kommer andre konkurrende strømleverandører som kanskje leverer rimeligere strøm, men dersom Easee er avhengig av Tibber for å fungere optimalt så vil det fort være negativt i mine øyne.

Er det noen alternative ladestasjoner som tilbyr samme funksjonalitet med tanke på smart lading både med tanke på strømpriser og total belastning på strømforbruket i huset, men som er fristilt fra strømleverandøren?
En epost til Easee vil gi deg svaret på det. De svarer raskt på epost er min erfaring.

https://www.easee.no/contact/

MaKH

Sitat fra: MaKH på søndag 06. januar 2019, klokken 00:21
Noen som vet om man er avhengig av å ha Tibber strømavtale for å utnytte smart lading og lade mest når strømmen er billigst på døgnet?

Ser for meg at det kommer andre konkurrende strømleverandører som kanskje leverer rimeligere strøm, men dersom Easee er avhengig av Tibber for å fungere optimalt så vil det fort være negativt i mine øyne.

Er det noen alternative ladestasjoner som tilbyr samme funksjonalitet med tanke på smart lading både med tanke på strømpriser og total belastning på strømforbruket i huset, men som er fristilt fra strømleverandøren?

En e-mail løste spørsmålet mitt :) Svar fra Easee:

"Takk for gode spørsmål. Du vil aldri være bundet til Tibber. De er bare de første vi starter ut med. Vi vil ha støtte for flere etter hvert som det kommer andre på markedet. Slik det er i dag så vil du uansett måtte vite strømprisene som kunden har og derfor være avhengig av at strømselskapet ditt tilbyr denne tjenesten :-)"

Burger

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. januar 2019, klokken 10:23
Jeg mener Tibbers tilnærming her ikke løser smart lading av bil riktig.

Derfor man bruker tibber integrasjon direkte mot i3-en, vi har vanlig ladekabel og tibber setter ladeplan via api til bmw og deretter ut til bil.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

turfsurf

#81
Sitat fra: Burger på tirsdag 08. januar 2019, klokken 00:52
Derfor man bruker tibber integrasjon direkte mot i3-en, vi har vanlig ladekabel og tibber setter ladeplan via api til bmw og deretter ut til bil.
Ja, den bruker jeg og, men er dessverre ustabil / treg. Innimellom begynner bilen å lade selv om det er kl 17 på ettermiddagen og stopper ikke før den har ladet en time eller to. Ikke noen krise hadde det ikke vært for at om vinteren blåser det gjerne hovedsikringen da 25A elbil + oppvaskmaskin + pluss diverse kjøkkenablegøyer + varme gjerne blåser hovedsikringen.

Og så gir jo ikke i3 integrasjonen 20% rabatt på strøm.

Tror den beste løsningen er utsatt lading på begge bilene og easee uten smartlading påskrudd.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cral

Det er vel ikke snakk om 20% rabatt på strøm?

Det er vel heller snakk om at det blir 20% billigere å lade med tibber, sammenlignet med å koble bilen til strømnettet når man kommer hjem fra jobb i 5tida?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

lars667

Sitat fra: Cral på tirsdag 08. januar 2019, klokken 08:00
Det er vel ikke snakk om 20% rabatt på strøm?

Det er vel heller snakk om at det blir 20% billigere å lade med tibber, sammenlignet med å koble bilen til strømnettet når man kommer hjem fra jobb i 5tida?

Er det ikke 20% på den strømmen du bruker til elbillading, da? Dette klarer de å se ut fra forbruksmønster/ladestasjon.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

offpist

Nei, det er nok bare at de garanterer for at du sparer minst 20% ved "smart ladning", da strømmen i snitt er billigere om natten.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

lars667

Skjønner. Skal vel uansett holde hardt om Tibber strømabonnement lønner seg når en ser på prisene i dag. Selv med 20% billigere lading. Men ser at det vil bli et par øre billigere enn den avtalen jeg tegnet for et par år siden, som var billigst da.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Cral

#86
Pengene man sparer er jo for siden de er blant de få leverandørene som per idag tilbyr differensiert priser basert på timesbasis. Og da blir det vanskelig å sammenligne leverandør a og b. De fleste går ut i fra spot priser, og lokketilbudene tilbyr i noen tilfeller under spot også...

Tibber legger til 39kr per måned. med et forbruk på 1000kWt i måneden, så blir det 3,9 øre i påslag per kWt. (eller 1,30 kr per dag.) Om logikken til Tibber flytter en del av oppvarmingen til rimeligere strøm, og jeg allerede lader bilen på natten, som har lavere strømpriser... Jeg lader gjerne 7-10kWt om natten. I natt var det 6 øre per kWt sammenlignet med høyeste pris. (i går var det 22 øre, og i morgen er det 20 øre)
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

offpist

Jeg kjører varmtvann tanken om natten via timer (blå farge). Kombinert med eksport av strøm på dagen med solceller sparer vi ganske mye penger på strøm i året.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Counterpointer

Med Tibber sin pulsmåler, så vil en få en analyse av husets strømforbruksprofil og kan sette inn tiltak i forhold til dette.
Min står plugget i og venter på at nettleverandør skal gi ut data over HAN pluggen.
Denne vil kommunisere med Easee slik jeg forstår.

Cral

Sitat fra: offpist på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:29
Jeg kjører varmtvann tanken om natten via timer (blå farge). Kombinert med eksport av strøm på dagen med solceller sparer vi ganske mye penger på strøm i året.

Load balance and control, hva bruker du for å måle det? 

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:41
Med Tibber sin pulsmåler, så vil en få en analyse av husets strømforbruksprofil og kan sette inn tiltak i forhold til dette.
Min står plugget i og venter på at nettleverandør skal gi ut data over HAN pluggen.
Denne vil kommunisere med Easee slik jeg forstår.

Slik jeg har forstått det også. Ligger en mørk Pulse i sikringskapet og venter på bedre tider i Hafslundland...
Spesielt med "dumme" elbiler, er det en fordel å kunne effektstyre easee mot hovedsikring...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA