Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

eisa01

I enkle ord:
Tibber tjener 39 kr i måneden på deg. Denne månedsavgiften er vel i midt-sjiktet av de andre leverandørene
Påslaget varierer, og tilsvarer til en hver tid prisen for elsertifikater – de tjener ikke noe på dette. Elsertifikatene går til å finansiere støttesystmet for fornybar i Norge og Sverige. Et slikt variabelt påslag er unikt i markedet

Du kan finne bedre avtaler, hadde selv en Fortum avtale med 0 kr i mnd. avgift og 1.9 øre påslag.
Problemet er at de avtalene taper de penger på, slik at de på et tidspunkt blir endret. Avtaler med f.eks. negativt påslag blir endret veldig fort, mens Fortum-avtalen har holdt en god stund.

Med Tibber slipper du å tenke på det. Du vet de tjener 39 kr i måneden på deg. I tillegg har du en fremtidsrettet leverandør som f.eks. optimaliserer ladingen av elbilen din, det er de alene om i Norge om å gjøre via en app så vidt jeg vet.

Burger

Akkurat at man ikke får større avgift dersom man installerer mer er veldig positivt.

Jeg ler av selgerne her som kommer på døra og skal selge alarmsystem til 400kr måneden, +200 kroner om man skal ha brannalarm og jaggu ikke 200 kroner til i måneden dersom man skal kunne styre ytterdøra si.

Jeg håper de tjener penger på hvert salg de gjør til meg og 39 kroner forblir 39 kroner, men kan godta konsumprisindeks justeringer.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elektrolux

Da kan jeg takke Tibber for Julespot 2018 avtale hos Gudbrandsdal energi. Nevnte nemlig Tibber mens jeg spurte etter beste avtalen nå og framover.

På denne avtalen har ett påslag på -9,0 øre/kWh på Nord Pool sin spotpris. Det er ingen fastbeløp.

Prisen er inkl. mva men påslager øker til 5,9 øre inkl mva etter nyttår.

Prisen på strøm regnes ut hver time, så nå blir nok Zappi sin timerfunksjon benyttet. Blir nok også til at vi monterer opp en Eddi på vvb slik at vi får bedre kontroll også på den.

Fram til nyttår kan vi dermed regne med minst 50% rimeligere strøm på ladingen om vi lader mellom 01:00 og 05:00 om natten ( se grafen)  i tillegg til 9 øre i avslag / kWt i forhold til spotprisen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Nordlands

Ser at flere kjøper Tibbers argument at de "bare" legger på prisen for elsertifikat, men når de fleste strømleverandørene har avtaler med mindre påslag inkl. elsertifikat så tror jeg de kan gjøre det fordi de klarer å kjøpe strømmen billigere enn spot. Tibber bruker da denne differansen til å gi rabatt på ladestrøm, og jeg liker den løsningen som gir insentiv for å få ned peak-forbruk, men man må være bevisst at man betaler mer om man ikke har kompatibel ladestasjon.

elektrolux, apropos Julespot greit å få bekreftet varigheten på den da jeg fikk prismatch med Tafjord mot den avtalen i 2 mnd fra begynnelsen av november, som så går tilbake til Web Spot avtale med +2.7 øre.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

elektrolux

Interresant. Er alltid skeptisk til "free lunch" spesielt når 3 part skal leve av det i tillegg.

Fasit blir vel som alltid. Litt egeninnsats så sparer en mest.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eisa01

Jepp, det er desidert mest å spare på å bytte strømavtale ofte.

Dette har vært forretningsmodellen til GE i flere år:

  • Lansere spot-avtale som er billigst på prissammenligningtjeneste
  • Vente 1-2 år
  • Øke påslaget og innføre månedsavgift
Med de negative spotpåslag-avtalene har 1-2 år blitt til måneder.

I tillegg blir det fort dyre gebyrer om efaktura/avtalegiro blir opprettet litt for sent.

elektrolux

Sitat fra: eisa01 på lørdag 15. desember 2018, klokken 12:36
I tillegg blir det fort dyre gebyrer om efaktura/avtalegiro blir opprettet litt for sent.

Vi byttet vekk 4 abonnementer fra Lyse etter slik triksing. Ble mye ekstra utgifter for foreldrene innen jeg fikk tatt grep. Etter det er det aldri mer Lyse. De burde ha kontaktet foreldrene når de ikke hadde fått med seg at Autogiroavtalen var endret, ikke sendt kravet til Inkasso med trusler om å stenge av strømmen til et par godt oppi 80 årene.

GE beholder betalingsavtalene når en bytter strømavtale, men som du sier er det nok lurt å være observant på endrede avtaler
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Burger

#67
Usikker på om andre leverandører har det, men https://developer.tibber.com/explorer er morro for min del, særlig etter jeg fikk pulse som leverer sanntidsdata fra HAN pluggen i smartmåleren hvert andre sekund.

Må friske opp python og se på GraphQL for å få sanntidsdata for så å dumpe data inn i Kibana, Grafana eller tilsvarende :-)

Nå  har det vært -10 til -14 grader her, og data fra Tibber har hjulpet meg til å finne ut at det er billigere med varmepumpe enn å fyre med enkeltsekker med ved i fra plantasjen. Har en moderne ovn som lider av samme svakhet med andre, enten fyrer man feil eller det blir for varmt. Venter på stor levering av ved og kan da vurdere kostnaden på nytt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elektrolux

Fikk selv første gass regning på kundesentereret vårt.

Her regnes gassen i kWt i stedet for liter/volum og til uhyrlige 2 + kr / kWt.

Gasspeisen er nå forbudt å fyre opp, og varmepumpe til 1/6 av oppvarmingskostnad blir i stedet installert.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Liker i prinsippet løsningen Easee /Tibber, men hvor praktisk er dette i hverdagen? Jeg ønsker f.eks at bilene skal trekke strøm fra nettet til oppvarming om morgenen selv om strømmen er noe dyrere da. Det er uansett mere effektivt enn å lade batteriet for så å trekke strøm fra et kaldt batteri til å varme bilen. I tillegg så vil Tibber bruke mye ekstra energi på å varme opp ett kaldt batteri til ladetemperatur.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Fornøyd med tibber så langt. Jeg tror bilen trekker forvarming fra nett selv om lading stoppes. Mener i hvert fall jeg så umcen pulserer når jeg forvarmet selv om lading var stoppet.

Har dog effekt til å ettefylle bra i løpet av en natt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Radiobil1

Noen som også har puttet på smarthus komponenter fra Futurehome, evt andre, inn sammen med Easee og Tibber pulse?


Føler dere at det er såpass mye sparing at dere anbefaler det samme, eller er det mest kult?

Burger

Foreløpig så er det mest kult, men har fått ett mer realistisk bilde over hvor kaotisk strømtrekket er og at det er normalt med 5-8kw jeg ikke 'aner' hvor brukes. (Vasket hendene, så varmtvannsberederen har startet, koblet til lading av elbiler, fryseskapet har startet opp, varmekabler er digg etc)

Men nå varsles det om veldig dyr strøm i januar. Da vil Tibber Pulse være med på å bestemme når jeg bør fyre med ved for oppvarming.
Har installert Mill sine wifikontakter med termometer slik at Tibber styrer to panelovner. Syrommet til kona er nå satt til 10 grader mens hun er borte i julen.
Venter på Sensibo Sky fra Tibber som skal styre varmepumpe.
Har i3, og overlatt når lading skal skje hjemme til Tibber via BMW integrasjon. Sparer penger til 2xEasee.

Det jeg lurer på er om jeg bør overdimensjonere varme, slik at jeg kan gå fortere fra natt/ikke hjemme temperatur til hjemmetemperatur. Men da vil jeg trekke mer kw og hvordan effekttariffen blir er ukjent enda.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

offpist

Det nærmer seg vel utsendelser snart...?
Vi går og venter på denne..
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Counterpointer

Sitat fra: offpist på onsdag 02. januar 2019, klokken 14:03
Det nærmer seg vel utsendelser snart...?
Vi går og venter på denne..
Har fått beskjed om en måneds forsinkelse. Bestilte på lanseringen. Jeg antar slutten på januar for min del.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA