Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

Mazzbot

Tenker å kjøpe denne boksen , men usikker på hvordan effekt jeg kan få med mitt anlegg ? Noen som har peiling ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Lars90

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 07. november 2018, klokken 13:42
Tenker å kjøpe denne boksen , men usikker på hvordan effekt jeg kan få med mitt anlegg ? Noen som har peiling ?
Du vil vel kunne få 22kW fra en 32A kurs siden du har 400V inn til skapet,men sikkert greit å ha noe lastbalansering hvis du har tenkt å trekke 22kW.Monter en Tibber Pulse f.eks så sikrer du at laderen ikke overbelaster anlegget.

Nordlands

Ser ut som han må bytte hovedsikring i hvert fall for å få 3-faser, da OV56/2 indikerer at det er 2 moduler tilsynelatende brukt som 1N vern (1 fase og nøytralleder). I tilfelle må han etter tabellen jeg har minst "ned" på OV50/4 med 25 mm2 Al. inntakskabel, som reduserer maks strøm på første fasen, men total effekt som kan tas ut blir uansett mer enn doblet. Om det også er 2-polet overspenningsvern må det da også utvides/byttes.

For å ta ut 32A på 1 fase med 56A vern, eller på 3 faser med 50A vern vil jeg også anbefale lastbalansering med Pulse som kobles til AMS-måler.

Uten å utvide til 3 faser tipper jeg ledig kapasitet varierer helt fra under 0 til over 32A, uten lastbalansering kan det da være problematisk å hente ut mer enn 10-16A over tid.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Mazzbot

Sitat fra: Nordlands på onsdag 07. november 2018, klokken 21:38
Ser ut som han må bytte hovedsikring i hvert fall for å få 3-faser, da OV56/2 indikerer at det er 2 moduler tilsynelatende brukt som 1N vern (1 fase og nøytralleder). I tilfelle må han etter tabellen jeg har minst "ned" på OV50/4 med 25 mm2 Al. inntakskabel, som reduserer maks strøm på første fasen, men total effekt som kan tas ut blir uansett mer enn doblet. Om det også er 2-polet overspenningsvern må det da også utvides/byttes.

For å ta ut 32A på 1 fase med 56A vern, eller på 3 faser med 50A vern vil jeg også anbefale lastbalansering med Pulse som kobles til AMS-måler.

Uten å utvide til 3 faser tipper jeg ledig kapasitet varierer helt fra under 0 til over 32A, uten lastbalansering kan det da være problematisk å hente ut mer enn 10-16A over tid.

Planen er å bruke tibber sin smart ladeboks og pulse koblet til AMs måler , men har ikke peiling på hvor mye strøm jeg kan få siden det er 400V TN-C-S  , tenkte først 16A enfase men kanskje litt lite?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Nordlands

Anbefaler å undersøke med elektriker om netteier tillater 32A enfase hos deg, ev. 20A. Det skal ikke være noen spesiell prisforskjell å installere i forhold til 16A, og da kan du kanskje hente ut litt mer om natten eller ved behov, men ellers ha ladestasjonen stilt til å lade maks 16A.

Om det blir lite med 16A enfase avhenger av ditt bruksmønster og forventninger, selv har jeg foreløpig klart meg med å lade annenhver natt med 16A - men har 32A kurs så kan lade raskere om behovet melder seg. Om du trenger raskere lading oftere kan det hende det er mer hensiktsmessig å utvide til 3-fase, om du har bil som kan utnytte det.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

jkirkebo

Sitat fra: Nordlands på onsdag 07. november 2018, klokken 21:38
Ser ut som han må bytte hovedsikring i hvert fall for å få 3-faser, da OV56/2 indikerer at det er 2 moduler tilsynelatende brukt som 1N vern (1 fase og nøytralleder). I tilfelle må han etter tabellen jeg har minst "ned" på OV50/4 med 25 mm2 Al. inntakskabel, som reduserer maks strøm på første fasen, men total effekt som kan tas ut blir uansett mer enn doblet. Om det også er 2-polet overspenningsvern må det da også utvides/byttes.

For å ta ut 32A på 1 fase med 56A vern, eller på 3 faser med 50A vern vil jeg også anbefale lastbalansering med Pulse som kobles til AMS-måler.

Uten å utvide til 3 faser tipper jeg ledig kapasitet varierer helt fra under 0 til over 32A, uten lastbalansering kan det da være problematisk å hente ut mer enn 10-16A over tid.

Det er neppe nødvendig med noe lastbalansering for å lade med 1-fase 32A. Tross alt er det 50A tilgjengelig per fase, det er da bare å koble ladestasjon + stekeovn på en fase og alt annet på de to andre. Da blir maks belastning på "ladefasen" 48A.

3x16A bør også gå helt fint uten lastbalansering. Det er da 34A ledig pr. fase, med en grei fordeling av resten av lastene er det helt uproblematisk. Også 3x20A bør gå helt fint, kanskje også 3x25A. På 3x32A begynner problemene dog å vise seg, da bør man nok ha 3x63A hovedsikring for å klare seg uten lastbalansering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nordlands

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. november 2018, klokken 23:41
Sitat fra: Nordlands på onsdag 07. november 2018, klokken 21:38
For å ta ut 32A på 1 fase med 56A vern, eller på 3 faser med 50A vern vil jeg også anbefale lastbalansering med Pulse som kobles til AMS-måler.

Det er neppe nødvendig med noe lastbalansering for å lade med 1-fase 32A. Tross alt er det 50A tilgjengelig per fase, det er da bare å koble ladestasjon + stekeovn på en fase og alt annet på de to andre. Da blir maks belastning på "ladefasen" 48A.

3x16A bør også gå helt fint uten lastbalansering. Det er da 34A ledig pr. fase, med en grei fordeling av resten av lastene er det helt uproblematisk. Også 3x20A bør gå helt fint, kanskje også 3x25A. På 3x32A begynner problemene dog å vise seg, da bør man nok ha 3x63A hovedsikring for å klare seg uten lastbalansering.
Jeg skrev jo 32A på 1 fase med 56A vern, altså med eksisterende hovedsikring som bare gir 1 fase 56A til hele huset. Dersom han oppgraderer til 3 faser med 50A og likevel bare bruker 1 fase til lader er jeg enig i at laststyring er unødvendig, men en del av poenget med å oppgradere vil jo være for å få høyere maks ladeeffekt og for å være sikker på at netteier godkjenner det, så da gikk jeg utfra at lader ville være tilkoblet 3 faser. Siden han spurte om hvilken effekt han kunne få, gikk jeg da også utfra 32A.

Selv ville jeg nok valgt tillegg av Pulse uansett om lastbalansering var nødvendig eller ikke, bare for å få totalt strømforbruk inn i samme app.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

andy99

Tibber kommer ikke til å tilby installasjonspakker (ferdig installert). Så elektriker må ordnes selv.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Radiobil1

Sitat fra: andy99 på onsdag 12. desember 2018, klokken 21:35
Tibber kommer ikke til å tilby installasjonspakker (ferdig installert). Så elektriker må ordnes selv.

Står vel fortsatt det på foreningens sider, at de kommer med pris inkl innstallasjon. Hvem fikk du dette svaret fra?

Hvor mye bør det koste å få dette koblet opp, sånn ca?

Synes Easee og Tibber i par virker som en spenndende løsning, særlig sammen med futurehome systemet man kan bygge ut etterhvert.

elektrolux

Er det noen som på en lettfattet måte kan forklare hvordan Tibber virker.

Forsøkte å lese meg opp på hjemmesiden deres, og der ser tilsynelatende alt rosenrødt ut. Er det f.eks noen grunn til at ikke alle i Norge kjøper strøm fra Tibber?

Har selv bestillt Tibber Pulse forde jeg liker å se på tall og kurver, og håper det kan bevistgjøre resten av familien på hvor mye strøm vi bruker. Tenkte også å sette egen måler på vvb siden jeg vet den trekker like mye strøm som en hel leilighet i huset.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lepet65

Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. desember 2018, klokken 08:15
Er det noen som på en lettfattet måte kan forklare hvordan Tibber virker.

Forsøkte å lese meg opp på hjemmesiden deres, og der ser tilsynelatende alt rosenrødt ut. Er det f.eks noen grunn til at ikke alle i Norge kjøper strøm fra Tibber?

Har selv bestillt Tibber Pulse forde jeg liker å se på tall og kurver, og håper det kan bevistgjøre resten av familien på hvor mye strøm vi bruker. Tenkte også å sette egen måler på vvb siden jeg vet den trekker like mye strøm som en hel leilighet i huset.
VVB strømforbruk følger en kurve som er eksponentiell i forhold til antall kvinnemennesker i husstanden! :o

andy99

Sitat fra: Radiv på torsdag 13. desember 2018, klokken 00:03
Sitat fra: andy99 på onsdag 12. desember 2018, klokken 21:35
Tibber kommer ikke til å tilby installasjonspakker (ferdig installert). Så elektriker må ordnes selv.

Står vel fortsatt det på foreningens sider, at de kommer med pris inkl innstallasjon. Hvem fikk du dette svaret fra?

Hvor mye bør det koste å få dette koblet opp, sånn ca?

Synes Easee og Tibber i par virker som en spenndende løsning, særlig sammen med futurehome systemet man kan bygge ut etterhvert.
Svaret er fra kundeservice, de selger så mye nå at de ikke har kapasitet til å ordne installasjonspakker.
Hva det kommer på i forhold til lokal elektriker vet jeg ikke, men tipper 5-15000kr alt etter hvordan forholdene er.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Nordlands

Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. desember 2018, klokken 08:15
Er det noen som på en lettfattet måte kan forklare hvordan Tibber virker.

Forsøkte å lese meg opp på hjemmesiden deres, og der ser tilsynelatende alt rosenrødt ut. Er det f.eks noen grunn til at ikke alle i Norge kjøper strøm fra Tibber?

Har selv bestillt Tibber Pulse forde jeg liker å se på tall og kurver, og håper det kan bevistgjøre resten av familien på hvor mye strøm vi bruker. Tenkte også å sette egen måler på vvb siden jeg vet den trekker like mye strøm som en hel leilighet i huset.
I utgangspunktet ordinær strømleverandør som legger på opptil 5 øre per kWh på spotpris, og tar 39 kr/mnd for app. Det spesielle er at alle kan få timesbasert pris med de, og om du har Easee kan du få rabatt på strømprisen på strømmen brukt til lading, men merk at det er rabatt i forhold til prisen på øvrig strøm om dagen når prisen er høyest. I praksis vil jeg tro total-prisen blir veldig lik de beste øvrige spotprisavtalene som ligger på 0-3 øre over spotpris basert på forbruk per dag og normalisert forbrukskurve, med det fortrinnet at man får app og smart-funksjoner. Om man ikke har lader som gir rabatt vil det bli litt dyrere...
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Burger

Er ikke 3. something øre noe alle er pålagt som påslag?

og 1.4 ish øre er opprinnelsesgaranti?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA