Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

Nordlands

Noen som har bestilt denne? Ser ut som Zappi og Garo får hard konkurranse snart med følgende spesifikasjon:
-1 eller 3 faser, 1.4 - 22 kW
-Innebygd type B jordfeilbryter
-Wifi, bluetooth og NFC
-App-styring
-Lastbalansering mot hovedsikring med tillegg av Tibber Pulse som kobles til AMS-måler
-Lastbalansering mellom opptil 3 ladestasjoner på samme tilførsel
-Automatisk smartlading (basert på strømpris) mulig med Tibber strømabonnement
-Type 2 stikk
-5 forskjellige farger, utbyttbare deksel
-IP54 (står IP56 en plass, men IP54 i teknisk spesifikasjon)
-Bygd i Norge

Pris 6995,- (+595,-/995,- for Tibber Pulse avhengig av om man er strømkunde eller ikke)

Levering planlagt fra desember, så for sent for min del, men basert på førsteinntrykket ville jeg nok valgt den om jeg var på utkikk etter ladestasjon nå.

https://www.easee.no/  https://norge.tibber.com/products/easee/

I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Counterpointer


Counterpointer

Du får også 20% rabatt på total strømregning hvis du er Tibberkunde

Counterpointer

#3


På det ene bildet er størrelsen illustrert med et kredittkort under lokket til type 2 kontakten

Nordlands

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 29. september 2018, klokken 23:13
Du får også 20% rabatt på total strømregning hvis du er Tibberkunde
Her står det at du er garantert 20% lavere pris på strømmen til bilen dersom du smartlader med Tibber, formodentlig målt i forhold til snittprisen på resten av forbruket.
https://norge.tibber.com/products/easee/?dialog=smartladdning

Dvs. med utgangspunkt i min siste strømregning, om jeg hadde ladet 500 kWh i tillegg ville strømregningen blitt totalt 1500 kr inkludert nettleie, men strømmen til bilen ville bare utgjort 322 kr - 20 % av det blir 64 kr som igjen bare er 4 % av den totale strømregningen.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Counterpointer

Sitat fra: Nordlands på lørdag 29. september 2018, klokken 23:48
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 29. september 2018, klokken 23:13
Du får også 20% rabatt på total strømregning hvis du er Tibberkunde
Her står det at du er garantert 20% lavere pris på strømmen til bilen dersom du smartlader med Tibber, formodentlig målt i forhold til snittprisen på resten av forbruket.
https://norge.tibber.com/products/easee/?dialog=smartladdning

Dvs. med utgangspunkt i min siste strømregning, om jeg hadde ladet 500 kWh i tillegg ville strømregningen blitt totalt 1500 kr inkludert nettleie, men strømmen til bilen ville bare utgjort 322 kr - 20 % av det blir 64 kr som igjen bare er 4 % av den totale strømregningen.
Da uttalte de seg veldig uklart på lanseringseventet i Oslo på tirsdag!

Nordlands

Ok, det virker ganske klart fra svar på spørsmål i kommentarer til en delt tek.no artikkel på Tibbers facebookside.

Det virker uansett å være en god avtale, og om man ikke så sparer så mye når abonnementsprisen tas med så er det en del å spare på installasjon. Det virker teknisk også å være den første løsningen som har "alt" og den første med mulighet for kobling til AMS-måler.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

elektrolux

#7
Vi liker også denne ladestasjonen og håper å selv kunne tilby den i vår butikk.

Eneste vi er usikre på er om den blir gratis i bruk. Altså at det skal være mulig å utnytte fordelene med tidstyring, dynamisk lastfordeling etc uten å være avhengig av 3. part.

Uansett godt å se avanserte løsninger til fornuftige priser. Mine gamle arbeidskollegaer i Easee er smertelig klar over Zappi og den sitt prisnivå, og det har nok vært med å styre kundeprisen på denne flotte ladestasjonen.

Blir spennende å se om Myenergi framskynder lanseringen av sin 3 fase versjon med innebygget jordfeilvern type 6mA DC når jeg forteller dem om denne...
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: Nordlands på lørdag 29. september 2018, klokken 22:38
Levering planlagt fra desember, så for sent for min del, men basert på førsteinntrykket ville jeg nok valgt den om jeg var på utkikk etter ladestasjon nå.
Synd den ikke har fast kabel. Da er det i praksis 2000,- ekstra pr ladeboks, og ett ekstra ledd i ladingen.

Ser heller ikke det store poenget når Tibber allerede kan starte og stoppe lading av bilen uansett. Hvorfor skal det gjøres via boksen i stedet for direkte fra bilen?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Joltus

Kompis som har vært med i utviklingen av innaten av denne.

Blir nok knall!

Counterpointer

Jeg beklager hvis jeg har bidratt til feilinfo om rabatten.

Snakket tydeligvis for mye med representanter for Elbilforeningen når de viste lysbilde med stor skrift og det sto «hvert 5. år gratis»

Synes det er fint med en norsk produsent, og byttet derfor fra Zappi x 2 til Easee x 2. Installasjonstilbudet på Zappi ble totalt 27 k med Harvi. Så det blir spennende å se hva Easee lander på til slutt. To stk Easee og pulsmåler til sikringsskap kommer på 14k.

eisa01

Har allerede anbefalt denne til foreldrene mine som har skaffet seg Leaf, men ikke ladestasjon.

TL;DR: Dette er en no-brainer for de fleste nordmenn, siden ~70% er hos incumbent (tidligere nettselskap i sitt område), på en avtale som i de fleste tilfeller vil være dyrere. Tibbers forretningsmodell og vilkår går også ut på å ikke lure folk, slik at man slipper å følge med på prisen

Lest igjennom Facebook og de garanterer 20% lavere strømpris enn for resten av huset. E.g., er strømprisen 50 øre/kWh for resten av huset en dag, så lader du til maks 40 øre/kWh. Noe av dette skyldes smartlading og den software-baserte smartladingen til Tibber klarte 18% allerede i sommer - dette er målt mot å lade fra kl. 1600, så man kan også oppnå mye av dette ved å tenke 2 sekunder om hvordan strømforbruket fordeler seg i Norge ;)

Men, potensialet er nok større, og i Sverige garanterer de 50%. I tillegg har de deltatt i Statnetts frekvensreguleringspilot, og det får du ikke til på egenhånd. Andre som har sett på elbiler som deltar i FFR-markeder har vel kommet fram til at man kan tjene penger på å lade, men markedet vil til slutt bli kannibalisert så det er viktig å være tidlig ute

Selve strømavtalen har også de mest transparente vilkårene jeg har sett i bransjen.
Strømprisen har Nord Pool timespris som makspris, hvis man har smart utstyr kan man få lavere - vet ikke om de handler intradag, men det blir en mulighet om de får tilstrekkelig antall kunder ihvertfall
Elsertifikater, som er en del av påslag/strømpris hos alle leverandører i Norge, blir likeledes solgt videre med null margin. I september beregner jeg at dette påslaget ville vært 4.4 øre/kWh, og for 2019 vil det være 4.6 øre/kWh med dagens forwardpriser.
Månedsprisen er 39 kr/mnd, eller 468 kr i året.

Man finner billigere strømavtaler enn denne hvis man følger med, men de er:

  • Introtilbud som går over til dyrere avtale etter x-antall måneder (kjent ved avtaletidspunkt)
  • Rimelig avtale som de muligens taper penger på og vil bli faset ut på ukjent tidspunkt

Har selv en Fortum avtale med 0 kr/mnd og 1.9 øre/kWh påslag - denne taper de penger på, og på et tidspunkt kommer jeg til å måtte bytte avtale (den selges ikke lenger)

Vurderer selv å bytte til Tibber selv om jeg vil tape 568 kr i året på det i forhold til Fortum avtalen jeg har, fordi jeg vet de har sustainable vilkår inntil de bytter forretningsvilkår.

For nordmenn flest burde dette være en no-brainer, en god del vil ha fakturagebyr på kanskje mer enn de 39 kronene Tibber skal ha.

Sjekket incumbent i Oslo, og den avtalen de sier flest velger har:

  • 59.9 kr månedsgebyr
  • 59 kr fakturagebyr (månedlig)
  • 6.95 øre/kWh påslag
De har forøvrig også en avtale med 19.9 kr månedsgebyr og null påslag, men det er nok bare et mindretall av kundene på den avtalen

Nordlands

Sitat fra: turfsurf på søndag 30. september 2018, klokken 07:51
Synd den ikke har fast kabel. Da er det i praksis 2000,- ekstra pr ladeboks, og ett ekstra ledd i ladingen.

Ser heller ikke det store poenget når Tibber allerede kan starte og stoppe lading av bilen uansett. Hvorfor skal det gjøres via boksen i stedet for direkte fra bilen?
Mange vil sikkert bare bruke Type-2 kabelen som følger med bilen.

Tibber app støttes vel ikke nødvendigvis av alle biler, i hvert fall ikke i starten. Hovedfordelen jeg ser er at det kombineres med laststyring i en løsning. Om du allerede har en ladestasjon blir det selvfølgelig vanskelig å forsvare bytte, men for nye installasjoner, oppgradering til større effekt eller tillegg av ladestasjon nr 2 ser jeg ikke at det finnes like gode eller bedre løsninger som er rimeligere.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

turfsurf

Sitat fra: Nordlands på søndag 30. september 2018, klokken 18:21

Mange vil sikkert bare bruke Type-2 kabelen som følger med bilen.
Type 2 kabelen skal ligge i bilen. Opp og ned med den for å lade er uaktuelt. Dvs at man må kjøpe en ekstra kun for ladestasjonen. Det betyr i så fall to ekstra type 2 kabler her i huset.

Støtter denne foresten «2-fas» lading for Tesla?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nordlands

Sitat fra: turfsurf på søndag 30. september 2018, klokken 18:41
Sitat fra: Nordlands på søndag 30. september 2018, klokken 18:21

Mange vil sikkert bare bruke Type-2 kabelen som følger med bilen.
Type 2 kabelen skal ligge i bilen. Opp og ned med den for å lade er uaktuelt. Dvs at man må kjøpe en ekstra kun for ladestasjonen. Det betyr i så fall to ekstra type 2 kabler her i huset.

Støtter denne foresten «2-fas» lading for Tesla?
Ref. Statens Vegvesen: Dersom el-bileiere kun har fastmontert ladestasjon, skal det ikke gis mangelmerknader for manglende ladekabel. Dvs. det finnes ikke noe påbud om å ha den med.
https://www.vegvesen.no/_attachment/2354665/binary/1268400?fast_title=Veiledning+til+kontrollinstruks+som+gjelder+frem+til+7.+februar+2019.pdf

Ref. Easee: Støtter lading på 2 faseledere på IT-nett (kun Tesla)
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA