Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

Wisd0m

Beste er selvfølgelig å få noen med erfaring til å svare, men følgende står i kunnskapsbasen:
Will the Equalizer select which phase the charger should use?
The Equalizer will inform the charger which phase has the lowest load and use that for 1-phase charging.

https://www.notion.so/Equalizer-4d930ffc1c05481a8a06b5eba22a2314

Tellus

Har hatt Equalizer en stund nå på hytta. Hovedsikring på 40A (400V TN anlegg). Easee laderobot er konfigurert til å trekke opp til 3x32A og er sikret med 40A sikring.

Foreløpig har jeg kun ladet med egne biler og de kan kun utnytte en fase (maks 32A).
Har ingen erfaring så langt med flerfaselading, men kan i hvert fall bekrefte at laderen aldri stopper opp. Den vil bli strupet ned hvis lasten på den valgte fasen øker. Har ikke observert at laderoboten bytter fase under en ladeøkt, men det kan godt hende den gjør. Når en ladesesjon starter velges i hvert fall den fasen som har minst belastning.

Erik Ola Ulvestad

Har heller ikkje første hands erfaring med Equalizer, men har skrivekløe ;-)
Mitt inntrykk er at hastighet på kommunikasjon mellom strømmåling og ladeboks slett ikkje er viktig, dvs i den grad at det er behov for sekundoppdatering. Sikringane vil tåle overbelastning i lang tid. 30-60 sek går fint. Men om omvegen via internett tek fleire minutt, så er det sjølvsagt kjedelig. Omkobling frå 3fas til 1fas lading er neppe særleg godt standardisert og lading med 2 fasar er sjeldan å foretrekke. Røra med 3fas, 11/22kW, enkelt/dobbellader, 2fas(eGolf?), 1 fas og parallellkopla ladetrinn gjer det ikkje enkelt for ladeboksen å fungere universelt. Logisk nok er trinnet ned frå 3fas altså 1fas (og ikkje 2fas). Stopp og start av lading kan plage fleire bilmodellar så hyppig bytting mellom 1fas og 3fas samt bytte av aktiv fase for 1fas, skaper kun unødig trøbbel, meldingar i bil-app, osv. At Easee vél den minst belasta fasen ved oppstart og held seg til den, er derfor forståeleg. Det gjeld også for ladeboksfabrikantane å unngå scenario der feks HAN port er knytta til ein type ladestasjon og ein underkurs er brukt til ein annan type ladestasjon med eigen strømmåling (evt seriekopla på HAN) og regulering. Det vil ikkje nødvendigvis fungere bra saman.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

edyrli

Jeg har bestilt meg en Tibber Puls. Men er det noen som vet om automatisk valg av fase fungerer med denne, eller må jeg ha Easee Equalizer?
Dersom det ikke fungerer med Puls, kan jeg velge manuelt hvilken fase som skal belastes? Jeg kan sånn kjapt ikke se noen valg i Easee appen for dette.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

eltyl

Sitat fra: edyrli på tirsdag 02. november 2021, klokken 10:57
Jeg har bestilt meg en Tibber Puls. Men er det noen som vet om automatisk valg av fase fungerer med denne, eller må jeg ha Easee Equalizer?
Dersom det ikke fungerer med Puls, kan jeg velge manuelt hvilken fase som skal belastes? Jeg kan sånn kjapt ikke se noen valg i Easee appen for dette.

Du trenger ingen av delene for det.
Equalizer er for å motvirke skjev belastning på fasene.

Øystein Hermansen

Sitat fra: eltyl på tirsdag 02. november 2021, klokken 11:41
Sitat fra: edyrli på tirsdag 02. november 2021, klokken 10:57
Jeg har bestilt meg en Tibber Puls. Men er det noen som vet om automatisk valg av fase fungerer med denne, eller må jeg ha Easee Equalizer?
Dersom det ikke fungerer med Puls, kan jeg velge manuelt hvilken fase som skal belastes? Jeg kan sånn kjapt ikke se noen valg i Easee appen for dette.

Du trenger ingen av delene for det.
Equalizer er for å motvirke skjev belastning på fasene.

Jeg har 3-fase IT-anlegg hjemme, 50A hovedsikring og Easee lader.  Opplevde at den alltid trakk strøm gjennom L1 + L2.  Det var veldig upraktisk om vinteren fordi komfyr, varmepumpe og et par av ovnene også var på L1 + L2.  Så dersom jeg ladet bilen og lagde mat på komfyr med steikeovn + flere plater aktiv, så gikk sikringen.  32A trekk (7.2 kW) var ikke populært.  Sjekket med Easee og de sa da (desember 2020) at jeg måtte ha Equalizer for å få bedre kontroll. 

Kjøpte denne og da ble det fort endring.  Etter 3 ladninger så byttet Easee laderen fra L1 + L2 til L2 + L3.  I tillegg har jeg satt maks belastning til 95% av maks last på hovedsikring når jeg lader, så det betyr at hovedsikringen aldri går.  Er det veldig kaldt ute med aktiv varmepumpe + flere ovner, varmtvannbereder er aktiv og en lager middag på komfyr i tillegg, så senkes automatisk ladinger fra 32A og kanskje helt ned i området  18-20A.  Fungerer som en kule.

Jeg ville sjekket med Tibber om deres Pulse kan gjøre det samme.  Puls koster jo betydelig mindre samtidig som den kan gjøre mer så det er verdt å spørre.   Ikke glem å si fra her hva de svarer.  :)

turfsurf

Sitat fra: edyrli på tirsdag 02. november 2021, klokken 10:57
Jeg har bestilt meg en Tibber Puls. Men er det noen som vet om automatisk valg av fase fungerer med denne, eller må jeg ha Easee Equalizer?
Easee med Pulse velger ihvertfall forskjellige faser for lading hos meg. Om det er tilfeldig aner jeg ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eltyl

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 02. november 2021, klokken 14:19
Sitat fra: edyrli på tirsdag 02. november 2021, klokken 10:57
Jeg har bestilt meg en Tibber Puls. Men er det noen som vet om automatisk valg av fase fungerer med denne, eller må jeg ha Easee Equalizer?
Easee med Pulse velger ihvertfall forskjellige faser for lading hos meg. Om det er tilfeldig aner jeg ikke.
Det er i APIet deres, så siden Pulse vet lasten på hver fase så dytter den en kommando til laderen som reduserer lasten på de ulike fasene.

edyrli

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 02. november 2021, klokken 14:19
Sitat fra: edyrli på tirsdag 02. november 2021, klokken 10:57
Jeg har bestilt meg en Tibber Puls. Men er det noen som vet om automatisk valg av fase fungerer med denne, eller må jeg ha Easee Equalizer?
Easee med Pulse velger ihvertfall forskjellige faser for lading hos meg. Om det er tilfeldig aner jeg ikke.
Takk da fikk jeg den infoen jeg trengte.  :+1:  :)
Jeg kommer tilbake med en oppdatering senere når jeg har fått testet det ut.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

leaf-newbe

Sitat fra: sap_2000 på onsdag 04. november 2020, klokken 23:19
Hei. Har noen spørsmål rundt flere Easee home ladere og oppsett/ struktur i Easee cloud og app.

Jeg har 230v IT anlegg med 3x56A hovedsikring og 3 stk 3 fas ladestasjoner. 2 av disse er pr i dag Easee på 32A/3 kurser og snart blir den 3. også byttet ut med easee. Den siste får 3-fas 20A. Tanken var og komplimentere dette med Easee Eaqulizer og få redusert/ fordelt lastene ved behov av åpenbare grunner til vinteren.

De 2 easee laderen jeg har pr idag vises som 2 forskjellige anlegg/ sites. Vel og bra inntil den 3. kommer og vinteren setter inn. Skal jeg få utnyttet eaqulizer må vel disse 3 stå på samme anlegg. Har prøvd å flytte den ene laderen til det andre anlegget i cloud men får ikke lagt den til. Har også prøvd å resette den ene laderen og sette alt opp på nytt men den kommer da tilbake på det opprinnelige anlegget alene.

Det står skrevet veldig mye om 3 ladere på samme kurs, men veldig lite om 3 ladere på forskjellige kurser på samme anlegg.

Så, kan noen gi en step by step guide på harden jeg skal få en av de eksisterende laderene over på det andre anlegget, samt hvordan Easee nr 3 skal settes opp for å komme med på trekanten ?

Lurer da også på hvordan jeg kan slette et anlegg fra cloud. Lett og opprette nye anlegg, men ikke så åpenbart hvordan de kan slettes.

Så over til noe annet; Forbruksmålerene. med 1 lader på hvert anlegg viser måleren forbruk pr boks (og anlegg).
Med 3 bokser på samme anlegg vises totalen for hele anlegget med 3 bokser. Som oftest har hver bil sin egen parkering og dermed ladestasjon. Vi har en leieboer, og hvis 3 ladere står på samme anlegg vil jeg ikke kunne vite hvor mye leieboeren bruker på sin ladeplass, eller hvor mye jeg selv eller partneren bruker på hver vår lader for den saks skyld.

Jeg vet man kan sette opp RF ID/ Easee Key og dermed få forbruket pr nøkkel ved å hente ut forbruksrapport på cloud som er litt tungvindt fremfor å se forbruket på appen pr lader (gjerne også pr bruker). Slik som installasjonen har blitt hos meg med 3 anlegg og 4 brukere må jeg da laste ned rapport på alle 3 anleggene.

Spørsmålet er hvorfor forbruket på 3 ladere på samme anlegg slås sammen og ikke vises hver for seg? Totalen får man jo ved å legge sammen de tre, men ideelt sett burde man jo også kunne se forbruket pr boks.

Når er foresten Equalizer i handelen? Ser den blir utsatt og utsatt hos elbilgrossisten hvertfall....

Takker for svar.


Kan ikke se at du har fått noe fornuftig svar på det du spør om.
Jeg Har ikke Easee selv men vurderer å kjøpe en for å balensere/smartlading.
Jeg har lest det jeg har kommet over av info + videoer.
Ut fra hva jeg har forstått så har disse boksene 3 måter å komunisere på. (RF/WiFi/4G).

Det som jeg tror du gjør feil når du prøver å sette opp disse laderne er at du ikke følger riktig prosedyre.

Prøv følgende.
Nullstill alle Easee boksene.
Ta ut alle Chargeberryen fra alle.
Følg instruksjonen i denne videoen fra Minutt 2:09 selv om du ikke har koblet alle på samme kurs.
Det kan være lurt å forsikre seg om at fasene er koblet likt på alle Easee.
https://youtu.be/7gHLWlsb9Mw?t=129
Ut fra hva jeg kan forstå så er det viktig at alle bakplatene konfigureres med samme Chargeberryen (den innmaten som kan tas ut).
Om jeg ikke har misforstått så vil alle komme på samme anlegg selv om de er koblet på forskjelige kurser.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Model Y

Vil dette si at om man har 3 fas 400V, men kun 1 fas bil, så vil Easee kunne velge hvilken fase den skal bruke? Eller vil den alltid ta "fase-1" ?

Annet spørsmål: RFID-brikke. Jeg hadde et ønske om å låse min lader, og fant dermed ut at Easee ville være perfekt ettersom den har dette innebygget og de selger også egne billige nøkkelkort.

Problemet - Det funker ikke hvis Tibber står som operatør!

Altså RFID-låsing virker kun hvis Easee står som operatør, ingen andre. Dette har jeg ikke sett beskrevet noe sted, så det irriterte meg litt. Noen som kjenner til om det er endringer i vente, eller om man bare ikke kan bruke RFID og samtidig kunne bruke Tibber / Pulse?

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: DIYglenn på fredag 21. januar 2022, klokken 14:04
Vil dette si at om man har 3 fas 400V, men kun 1 fas bil, så vil Easee kunne velge hvilken fase den skal bruke? Eller vil den alltid ta "fase-1" ?

Easee boksen velger selv hvilken fase den trekker fra. Det kan du ikke styre/velge dette selv. Med equalizer vil den velge å trekke fra den fasen som minst belastet
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 21. januar 2022, klokken 14:30
Sitat fra: DIYglenn på fredag 21. januar 2022, klokken 14:04
Vil dette si at om man har 3 fas 400V, men kun 1 fas bil, så vil Easee kunne velge hvilken fase den skal bruke? Eller vil den alltid ta "fase-1" ?

Easee boksen velger selv hvilken fase den trekker fra. Det kan du ikke styre/velge dette selv. Med equalizer vil den velge å trekke fra den fasen som minst belastet
Men om denne fasen skulle få anna belastning i etterkant slik at ein annan fase er betre, vil boksen då bytte under lading? Eller blir det først ved neste starta lading?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Model Y

Så den tar ikke automatisk fase 1?!

Æsj, og jeg som fikk elektriker til å flytte et par ting til fase 2...

Jaja, er vel nå ganske jevnt balansert mellom alle fasene.

pberg

Før jeg fikk Equalizer, så startet den alltid på fase 1 på bil nr. 1, og på fase 2 på bil nr. 2. Med equalizer flytter den lasten til fasen med minst last.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA