Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Chimp på søndag 21. oktober 2018, klokken 17:50
100 kw lading kommer med oppdatering i disse dager. Det er snakk om 120 kw grensen settes på, rykter.

Forvarming av batteriet er alfa omega. ACC og CC kan man bare glemme fordi det er åpenbart dårlig styring av spesielt adaptive, som gir høyt forbruk.
Sykkel bak sier seg selv drar mye strøm, på alle biler.
Har du adaptive dynamics og steering assist på også?
Har ikke adaptive dynamics.
Brukte steering assist opp, acc ned. Acc akselererer ganske rolig, så med litt forutseende kjøring blir det lite nedbremsing.

Er sykkel bak bilen verre enn sykkel på taket? Jeg sammenligner reelle tall med S90D, wltp bryr jeg meg ikke om. Bilene har samme netto batteri...

Bilen var forvarmet og jeg hadde ingen lange pauser utover hurtigladingen som jo varmer batteriet. Men virker som bilen angir prekondisjonering også i fart. Kalde og harde dekk med standard lufttrykk som bare er 2,7 bar trekker også opp forbruket.

Mistenker også at HSE-felgene ikke er de mest aerodynamiske. SE-felgene ser smartere ut.

Men jeg er oppriktig bekymret for forbruk i slapseføre med skiboks akkurat nå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Sitat fra: Chimp på søndag 21. oktober 2018, klokken 18:47
Er det ikke en fordel å ha på regen? Eksempelvis da jeg kjørte fra fjellet og ned til Voss med min a3 e tron var batteriet nær fulladet da vi var på 0 høydemeter. Det ville vel ikke gått uten en regen?
Hovedfordelen med regen i den sammenhengen du tenker er at man slipper å trykke på bremsepedalen. I-Pace og de fleste moderne elbiler vil regenerere opp til maks før de fysiske bremsene tas i bruk uansett, når du trykker på bremsepedalen.

Men når du kjører langs landeveien er enhver regenerering pga små variasjoner i hastighet bortkastet energi, siden du aldri får like mye tilbake som du forbruker for å gjenoppnå hastigheten.

4Matic Fanatic


daktari

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på søndag 21. oktober 2018, klokken 17:15
Tror nok misforståelsen her ligger i forventningene, 124km/t på cruise control med sykkel på hengerfestet er langt unna tredemølletestingen WLTP baserer seg på.

Kjører man sportslig i I-Pace bruker man mye strøm, men det er ikke unikt for Jaguar.
Jeg har ikke misforstått en skit, fakta er at bilen bruker mye mer enn forventet.

Å cruise på motorveien i 125 er ikke sportslig i mine øyne. Det er uansett den måten jeg kjørte gamlebilen på også. Full gass, brems og busekjøring derimot... Jeg scoret 97% på Jaguars øko-rating oppover.

Får håpe på denne sw-oppdateringen...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: Chimp på søndag 21. oktober 2018, klokken 18:47
Er det ikke en fordel å ha på regen? Eksempelvis da jeg kjørte fra fjellet og ned til Voss med min a3 e tron var batteriet nær fulladet da vi var på 0 høydemeter. Det ville vel ikke gått uten en regen?
Det er alltid energibesparende at bilen triller uten motstand (seiler) slik at bilen beholder bevegelsesenergien i så stor grad som mulig. Men det er jo ekstremt irriterende for andre bilister at farten øker til 100 i nedoverbakker og sakner til 60-70 i motbakkene. Det er slik man måtte kjøre med kortrekkevidde-biler for å tyne mest mulig rekkevidde ut av den, men man kjøper ikke en Jaguar til 800.000 for å kjøre sånn. Jeg går ut fra at ACC styrer regenerering automatisk, så da betyr det nok ikke noe hvordan regen er innstilt.

Taben

#425
Sitat fra: daktari på søndag 21. oktober 2018, klokken 17:12
Nettopp, hittil har all testere erfart max 84 kW effekt på de raskeste laderne inkl. ionity i Danmark. En svenske på Facebook sprer rykter om en snarlig oppdatering, men vet ikke om det er til å stole på eller ønsketenkning.

Hei. Det var veldig oppklarende for meg, da venter vi på oppdatering av bilen og at det blir utbygging av flere hurtigladere. Kommer til å følge med på forumet fremover. Informasjonen fra importør var at bilen allerede kunne lade på 100Kw. Jeg trodde det var feil på laderne.

Fint hvis de som har I-Pace skriver det. Det er altfor mange som skriver urealistiske forventninger og ønsker som ligger langt fra virkeligheten, tell us the facts.


----------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Tellus

At I-Pace er begrenset til CCS1 og maks 80 kW har vært nevnt mange ganger på denne og andre tråder allerede. Jaguar Norge ha ikke vært like flinke til å kommunisere dette.

Stikkkontakt


Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: daktari på søndag 21. oktober 2018, klokken 20:30
Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på søndag 21. oktober 2018, klokken 17:15
Tror nok misforståelsen her ligger i forventningene

Jeg har ikke misforstått en skit, fakta er at bilen bruker mye mer enn forventet.

Da har du vel misforventet da?

Sitat
Å cruise på motorveien i 125 er ikke sportslig i mine øyne.

Nei, da så.

(Siden en annen poster etterspurte det: jeg har ikke I-Pace ennå, venter leveranse i løpet av desember).

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: daktari på søndag 21. oktober 2018, klokken 20:24
Jeg sammenligner reelle tall med S90D, wltp bryr jeg meg ikke om. Bilene har samme netto batteri...

Når du ikke bryr deg om produsentens angitte rekkevidde, men i stedet antar at bilen skal ha sammenliknbart forbruk med en bil med mindre frontareal fra en produsent med fem års lengre erfaring med produksjon av elbiler (og som lever av å lage elbiler), da synes jeg ikke det er urimelig å antyde at du har misforstått noe.

daktari

#430
Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på søndag 21. oktober 2018, klokken 23:05
Sitat fra: daktari på søndag 21. oktober 2018, klokken 20:24
Jeg sammenligner reelle tall med S90D, wltp bryr jeg meg ikke om. Bilene har samme netto batteri...

Når du ikke bryr deg om produsentens angitte rekkevidde, men i stedet antar at bilen skal ha sammenliknbart forbruk med en bil med mindre frontareal fra en produsent med fem års lengre erfaring med produksjon av elbiler (og som lever av å lage elbiler), da synes jeg ikke det er urimelig å antyde at du har misforstått noe.
Så det du sier nå er at Tesla er proffe og I-pace er en ren posør?
Siden du visste dette (?), synd du ikke fortalte meg at jeg  betaler S90-pris for S60/X75-ytelser.

Mistenker at I-pace er en dyr compliance-bil akkurat nå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Sitat fra: TM på søndag 21. oktober 2018, klokken 20:31

Det er alltid energibesparende at bilen triller uten motstand (seiler) slik at bilen beholder bevegelsesenergien i så stor grad som mulig. Men det er jo ekstremt irriterende for andre bilister at farten øker til 100 i nedoverbakker og sakner til 60-70 i motbakkene. Det er slik man måtte kjøre med kortrekkevidde-biler for å tyne mest mulig rekkevidde ut av den, men man kjøper ikke en Jaguar til 800.000 for å kjøre sånn. Jeg går ut fra at ACC styrer regenerering automatisk, så da betyr det nok ikke noe hvordan regen er innstilt.

Dette med seiling er vel strengt tatt en myte som stemmer for fossilbiler, men ikke for moderne elbiler med regenerering. Luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten. Og energien som går med for å øke hastigheten fra 80 til 100 km/t (selv om man "får" denne ved å trille), gir mer betalt som regenerering, selv om regenerering medfører tap. Forutsetningen her er at man holder samme snitthastighet over en gitt distanse.

Jevnest mulig hastighet gir laveste forbruk med elbil.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tellus

Sitat fra: daktari på søndag 21. oktober 2018, klokken 23:11

Så det du sier nå er at Tesla er proffe og I-pace er en ren posør?
Siden du visste dette (?), synd du ikke fortalte meg at jeg  betaler S90-pris for S60/X75-ytelser.

Mistenker at I-pace er en dyr compliance-bil akkurat nå.

Hvis eneste parameteren som er viktig er rekkevidde/kr så er jeg enig i at I-Pace ikke er for deg. Aller best da er nok Kona, fulgt av Amper-E osv.

Må innrømme at jeg har ventet at I-Pace har noe lengre rekkevidde under norske forhold enn X75. Spesielt om vinteren da jeg antar at varmepumpen til I-Pace får en viss betydning. Dette til tross for at de har omlag samme EPA rekkevidde. Motorvei om sommeren vil jeg tro at X75 strekker seg lengre.

Blir vel noen vintertester utover så får vi se. Forhåpentligvis får vi noen tester med I-Pace S med 18 tommers hjul. Så får vi se hvor mye utseende koster i form av rekkevidde  ;D

Tellus

Sitat fra: automat på søndag 21. oktober 2018, klokken 23:53

Jevnest mulig hastighet gir laveste forbruk med elbil.

Helt enig. Der er også under tilnærmet konstant hastighet at gjennomsnittshastighet er en meningsfull parameter når man diskuterer rekkevidde.

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: daktari på søndag 21. oktober 2018, klokken 23:11
Så det du sier nå er at Tesla er proffe og I-pace er en ren posør?

Nei. Det jeg sier er at hvis noe ikke lever opp til forventningene dine, kan det hende at det er forventningene det er noe i veien med.

Sitat
Siden du visste dette (?), synd du ikke fortalte meg at jeg  betaler S90-pris for S60/X75-ytelser.

Du ba meg ikke om råd før du kjøpte (antar du har kjøpt?), men om du hadde gjort det ville jeg nok rådet deg til å sjekke om bilen tilfredsstilte kravene dine før du kjøpte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA