Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: S.S på fredag 19. oktober 2018, klokken 14:04
Min erfaring så langt er at bilen lett går over 40 mil på langtur.
Og her er en korreksjon fra en test.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Hvor har du funnet denne artikkelen?
Tesla Model Y                         2021-


daktari

Tok en tur Oslo- Brumundal - Oslo i går. Jeg startet med ca 85% dvs 72 kWh batteri av 84,7.
Nordover var det ca 10 grader og omtrent vindstille, sommerdekk på tørre veier. 20" felg. 139 km, snittfart 95 km/h dvs 124 på cruise.
Sørover startet jeg noe raskere på 4-felten, hadde en sykkel på hengerfestet, og det var kaldere, 4- 5 grader. Ladet  13 kWh men gikk jaggu tom og måtte stoppe på nytt. Var på 4%  på Skedsmokorset og tok innpå 9 kWh til. Tilbake i Oslo med 9% dvs ca 8 kWh rest.

Da har jeg altså brukt hele 86 kWh på 28 mils kjøring. Det er inkl ladetap for DC men neppe mer enn 10% så si 84 kWh.
Det blir svimlende 3 kWh/mil.

Ikke mye vits med sportslig bil når du må kjøre i 90 km/h på motorveien bak en trailer. Startet i Comfort men kjørte mest i Eco etterhvert og til slutt low power mode.  Kan legge til at jeg ladet i 29 minutter + av- og påkjøring.


Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Sitat fra: daktari på søndag 21. oktober 2018, klokken 10:21
Tok en tur Oslo- Brumundal - Oslo i går. Jeg startet med ca 85% dvs 72 kWh batteri av 84,7.
Nordover var det ca 10 grader og omtrent vindstille, sommerdekk på tørre veier. 20" felg. 139 km, snittfart 95 km/h dvs 124 på cruise.
Sørover startet jeg noe raskere på 4-felten, hadde en sykkel på hengerfestet, og det var kaldere, 4- 5 grader. Ladet  13 kWh men gikk jaggu tom og måtte stoppe på nytt. Var på 4%  på Skedsmokorset og tok innpå 9 kWh til. Tilbake i Oslo med 9% dvs ca 8 kWh rest.

Da har jeg altså brukt hele 86 kWh på 28 mils kjøring. Det er inkl ladetap for DC men neppe mer enn 10% så si 84 kWh.
Det blir svimlende 3 kWh/mil.

Ikke mye vits med sportslig bil når du må kjøre i 90 km/h på motorveien bak en trailer. Startet i Comfort men kjørte mest i Eco etterhvert og til slutt low power mode.  Kan legge til at jeg ladet i 29 minutter + av- og påkjøring.

Det er sikkert bare en misforståelse. S.S. kjører jo i 40 mil uten problemer og Tellus vil snart fortelle deg at du ikke har skjønt de teoretiske utregningene som gjør at bilen definitivt skulle brukt mye mindre energi. Så har du sikkert feil dekk og sykkelen skulle vært montert opp/ned.

Takk for info. Jeg grøsser.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Pingle

Fristende å fleipe om at Jaguar har fått borrer i kattepelsen, men skal la være. Det er for trist med så mange som melder om realistisk rekkevidde som er så langt under hva vi burde fått lov til å vente.

Som potensiell etron-kjøper kommer jeg nok til å lese anmeldelser med lys og lykte for å se etter lignende hint. Ikke dermed sagt at i-pace er ubrukelig med 3kWt/mil (på tørt føre), men med ladenettverket rundt her kan det bli ganske kreative omveier for å få tatt visse skiturer. Og E-tron har tross alt ikke blitt flagget med mer enn >400 km wltp.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Taben

#410
Hei. Rekkevidden på min er mellom 310- 330 km nå i høst temperatur., er redd rekkevidden blir en del lavere til vinteren. Håper på reell, faktisk rekkevidde vinter vil være 260 km, tror ikke jeg bommer der. Jeg har 20 tommer hjul.

Den lader på max 100, ikke 120 som Tesla. 0- 80% lading tar ca 75 min på min I-Pace, på min Tesla tar det ca 40 min på hurtiglader. For meg er I-Pace en god bil nr 2.

Er ellers kjempefornøyd med bilen. Kona er iallfall fornøyd (Leafen er solgt)


Noen andre med egne erfaringer?


----------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

daktari

Sitat fra: Taben på søndag 21. oktober 2018, klokken 11:37
Hei. Rekkevidden på min er mellom 310- 330 km nå i høst temperatur., er redd rekkevidden blir en del lavere til vinteren. Den lader på max 100, ikke 120 som Tesla. 0- 80% lading tar ca 75 min på min I-Pace, på min Tesla tar det ca 40 min på hurtiglader. For meg er dette blitt en god bil nr 2.

Er ellers kjempefornøyd med bilen. Kona er iallfall fornøyd (Leafen er solgt)


----------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018

Taben, har du selv fått 100 kW noe sted du har ladet? Hvor i landet, og hvilken versjon de har du i såfall??
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Taben

#412
Hei. Har ikke funnet ladere som har gitt 100kW, kun 50kW. Det er sakte lading. Det tar tid, dette er ikke bil for lange distanser, satser på at den holder til hytta fra Blommenholm - Trysil. Lader den opp på 16a stikk der i helgene.

Noen som har oversikt over ladere som gir 100kW? Jeg prøvde en på Nygådskrysset i Ås kommune, den skulle gi 100kW, men jeg fikk ikke den ytelsen. Det er en Fortum lader, stod på lading i nesten 2 timer.
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

daktari

Nettopp, hittil har all testere erfart max 84 kW effekt på de raskeste laderne inkl. ionity i Danmark. En svenske på Facebook sprer rykter om en snarlig oppdatering, men vet ikke om det er til å stole på eller ønsketenkning.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Contango på søndag 21. oktober 2018, klokken 10:36
Sitat fra: daktari på søndag 21. oktober 2018, klokken 10:21
Ikke mye vits med sportslig bil når du må kjøre i 90 km/h på motorveien bak en trailer.

Det er sikkert bare en misforståelse. S.S. kjører jo i 40 mil uten problemer og Tellus vil snart fortelle deg at du ikke har skjønt de teoretiske utregningene som gjør at bilen definitivt skulle brukt mye mindre energi.

Tror nok misforståelsen her ligger i forventningene, 124km/t på cruise control med sykkel på hengerfestet er langt unna tredemølletestingen WLTP baserer seg på.

Kjører man sportslig i I-Pace bruker man mye strøm, men det er ikke unikt for Jaguar.

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: daktari på søndag 21. oktober 2018, klokken 17:12
Nettopp, hittil har all testere erfart max 84 kW effekt på de raskeste laderne inkl. ionity i Danmark. En svenske på Facebook sprer rykter om en snarlig oppdatering, men vet ikke om det er til å stole på eller ønsketenkning.

Jeg håper ikke det er ønsketenkning. Jaguar har skrytt ganske mye av 100kW lading, så det bør de klare å levere.

Chimp

100 kw lading kommer med oppdatering i disse dager. Det er snakk om 120 kw grensen settes på, rykter.

Forvarming av batteriet er alfa omega. ACC og CC kan man bare glemme fordi det er åpenbart dårlig styring av spesielt adaptive, som gir høyt forbruk.
Sykkel bak sier seg selv drar mye strøm, på alle biler.
Har du adaptive dynamics og steering assist på også?

4Matic Fanatic

På eGolf'en som jeg har erfaring med er det ihvertfall 3 ting som MÅ involveres om man skal spare strøm:
- ECO-modus
- Regenerering AV
- Kjøre med egg under pedalen og hold seg langt unna alt som heter adaptive cruise

Når man da hører om at I-Pace har kun 2 valg for regenerering - mye og masse, og en kanskje dårlig inntunet adaptiv cruise er min lille teori at dette ikke akkurat bidrar til lang rekkevidde - selv uten å kjøre fort.

Chimp

Er det ikke en fordel å ha på regen? Eksempelvis da jeg kjørte fra fjellet og ned til Voss med min a3 e tron var batteriet nær fulladet da vi var på 0 høydemeter. Det ville vel ikke gått uten en regen?

Håper det kommer en update på acc ellers er den jo ubrukelig med mindre man ikke skal langt. Angrer litt på at jeg tok det med i config, kunne spart meg for det og skinnseter og bilen ville vært 40000 billigere.

Tellus

Sitat fra: Contango på søndag 21. oktober 2018, klokken 10:36

Det er sikkert bare en misforståelse. S.S. kjører jo i 40 mil uten problemer og Tellus vil snart fortelle deg at du ikke har skjønt de teoretiske utregningene som gjør at bilen definitivt skulle brukt mye mindre energi. Så har du sikkert feil dekk og sykkelen skulle vært montert opp/ned.

Takk for info. Jeg grøsser.

Siden du registrerte deg for drøye 3 uker siden har du stort sett kun kommet med sleivspart i min retning. Du registrerte deg forøvrig omtrent samtidig at en skribent og teslafan ble avslørt for å ha to kontoer her inne og ble utestengt. Har du skrevet her under andre nick tidligere ? Greit å vite hvem man har med å gjøre.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA