Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer  (Lest 104962 ganger)

ToWalkOrDrive

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 919
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #405 på: Lørdag 20. Oktober 2018, klokken 22:16 »
Min erfaring så langt er at bilen lett går over 40 mil på langtur.
Og her er en korreksjon fra en test.

 [ You are not allowed to view attachments ]

Hvor har du funnet denne artikkelen?
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

S.S

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 199
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #406 på: ſøndag 21. Oktober 2018, klokken 08:53 »
WhatCar?

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3170
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #407 på: ſøndag 21. Oktober 2018, klokken 10:21 »
Tok en tur Oslo- Brumundal - Oslo i går. Jeg startet med ca 85% dvs 72 kWh batteri av 84,7.
Nordover var det ca 10 grader og omtrent vindstille, sommerdekk på tørre veier. 20” felg. 139 km, snittfart 95 km/h dvs 124 på cruise.
Sørover startet jeg noe raskere på 4-felten, hadde en sykkel på hengerfestet, og det var kaldere, 4- 5 grader. Ladet  13 kWh men gikk jaggu tom og måtte stoppe på nytt. Var på 4%  på Skedsmokorset og tok innpå 9 kWh til. Tilbake i Oslo med 9% dvs ca 8 kWh rest.

Da har jeg altså brukt hele 86 kWh på 28 mils kjøring. Det er inkl ladetap for DC men neppe mer enn 10% så si 84 kWh.
Det blir svimlende 3 kWh/mil.

Ikke mye vits med sportslig bil når du må kjøre i 90 km/h på motorveien bak en trailer. Startet i Comfort men kjørte mest i Eco etterhvert og til slutt low power mode.  Kan legge til at jeg ladet i 29 minutter + av- og påkjøring.



Contango

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 487
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #408 på: ſøndag 21. Oktober 2018, klokken 10:36 »
Tok en tur Oslo- Brumundal - Oslo i går. Jeg startet med ca 85% dvs 72 kWh batteri av 84,7.
Nordover var det ca 10 grader og omtrent vindstille, sommerdekk på tørre veier. 20” felg. 139 km, snittfart 95 km/h dvs 124 på cruise.
Sørover startet jeg noe raskere på 4-felten, hadde en sykkel på hengerfestet, og det var kaldere, 4- 5 grader. Ladet  13 kWh men gikk jaggu tom og måtte stoppe på nytt. Var på 4%  på Skedsmokorset og tok innpå 9 kWh til. Tilbake i Oslo med 9% dvs ca 8 kWh rest.

Da har jeg altså brukt hele 86 kWh på 28 mils kjøring. Det er inkl ladetap for DC men neppe mer enn 10% så si 84 kWh.
Det blir svimlende 3 kWh/mil.

Ikke mye vits med sportslig bil når du må kjøre i 90 km/h på motorveien bak en trailer. Startet i Comfort men kjørte mest i Eco etterhvert og til slutt low power mode.  Kan legge til at jeg ladet i 29 minutter + av- og påkjøring.

Det er sikkert bare en misforståelse. S.S. kjører jo i 40 mil uten problemer og Tellus vil snart fortelle deg at du ikke har skjønt de teoretiske utregningene som gjør at bilen definitivt skulle brukt mye mindre energi. Så har du sikkert feil dekk og sykkelen skulle vært montert opp/ned.

Takk for info. Jeg grøsser.
2019 P100D, 2019 3P-

Pingle

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 386
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #409 på: ſøndag 21. Oktober 2018, klokken 11:07 »
Fristende å fleipe om at Jaguar har fått borrer i kattepelsen, men skal la være. Det er for trist med så mange som melder om realistisk rekkevidde som er så langt under hva vi burde fått lov til å vente.

Som potensiell etron-kjøper kommer jeg nok til å lese anmeldelser med lys og lykte for å se etter lignende hint. Ikke dermed sagt at i-pace er ubrukelig med 3kWt/mil (på tørt føre), men med ladenettverket rundt her kan det bli ganske kreative omveier for å få tatt visse skiturer. Og E-tron har tross alt ikke blitt flagget med mer enn >400 km wltp.

Taben

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 111
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #410 på: ſøndag 21. Oktober 2018, klokken 11:37 »
Hei. Rekkevidden på min er mellom 310- 330 km nå i høst temperatur., er redd rekkevidden blir en del lavere til vinteren. Håper på reell, faktisk rekkevidde vinter vil være 260 km, tror ikke jeg bommer der. Jeg har 20 tommer hjul.

Den lader på max 100, ikke 120 som Tesla. 0- 80% lading tar ca 75 min på min I-Pace, på min Tesla tar det ca 40 min på hurtiglader. For meg er I-Pace en god bil nr 2.

Er ellers kjempefornøyd med bilen. Kona er iallfall fornøyd (Leafen er solgt)


Noen andre med egne erfaringer?


----------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
« Siste redigering: ſøndag 21. Oktober 2018, klokken 14:21 av Taben »

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3170
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #411 på: ſøndag 21. Oktober 2018, klokken 14:19 »
Hei. Rekkevidden på min er mellom 310- 330 km nå i høst temperatur., er redd rekkevidden blir en del lavere til vinteren. Den lader på max 100, ikke 120 som Tesla. 0- 80% lading tar ca 75 min på min I-Pace, på min Tesla tar det ca 40 min på hurtiglader. For meg er dette blitt en god bil nr 2.

Er ellers kjempefornøyd med bilen. Kona er iallfall fornøyd (Leafen er solgt)


----------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018

Taben, har du selv fått 100 kW noe sted du har ladet? Hvor i landet, og hvilken versjon de har du i såfall??

Taben

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 111
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #412 på: ſøndag 21. Oktober 2018, klokken 14:27 »
Hei. Har ikke funnet ladere som har gitt 100kW, kun 50kW. Det er sakte lading. Det tar tid, dette er ikke bil for lange distanser, satser på at den holder til hytta fra Blommenholm - Trysil. Lader den opp på 16a stikk der i helgene.

Noen som har oversikt over ladere som gir 100kW? Jeg prøvde en på Nygådskrysset i Ås kommune, den skulle gi 100kW, men jeg fikk ikke den ytelsen. Det er en Fortum lader, stod på lading i nesten 2 timer.
« Siste redigering: ſøndag 21. Oktober 2018, klokken 16:55 av Taben »

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3170
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #413 på: ſøndag 21. Oktober 2018, klokken 17:12 »
Nettopp, hittil har all testere erfart max 84 kW effekt på de raskeste laderne inkl. ionity i Danmark. En svenske på Facebook sprer rykter om en snarlig oppdatering, men vet ikke om det er til å stole på eller ønsketenkning.

Eyvind Bernhardsen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 181
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #414 på: ſøndag 21. Oktober 2018, klokken 17:15 »
Ikke mye vits med sportslig bil når du må kjøre i 90 km/h på motorveien bak en trailer.

Det er sikkert bare en misforståelse. S.S. kjører jo i 40 mil uten problemer og Tellus vil snart fortelle deg at du ikke har skjønt de teoretiske utregningene som gjør at bilen definitivt skulle brukt mye mindre energi.

Tror nok misforståelsen her ligger i forventningene, 124km/t på cruise control med sykkel på hengerfestet er langt unna tredemølletestingen WLTP baserer seg på.

Kjører man sportslig i I-Pace bruker man mye strøm, men det er ikke unikt for Jaguar.

Eyvind Bernhardsen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 181
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #415 på: ſøndag 21. Oktober 2018, klokken 17:41 »
Nettopp, hittil har all testere erfart max 84 kW effekt på de raskeste laderne inkl. ionity i Danmark. En svenske på Facebook sprer rykter om en snarlig oppdatering, men vet ikke om det er til å stole på eller ønsketenkning.

Jeg håper ikke det er ønsketenkning. Jaguar har skrytt ganske mye av 100kW lading, så det bør de klare å levere.

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 619
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #416 på: ſøndag 21. Oktober 2018, klokken 17:50 »
100 kw lading kommer med oppdatering i disse dager. Det er snakk om 120 kw grensen settes på, rykter.

Forvarming av batteriet er alfa omega. ACC og CC kan man bare glemme fordi det er åpenbart dårlig styring av spesielt adaptive, som gir høyt forbruk.
Sykkel bak sier seg selv drar mye strøm, på alle biler.
Har du adaptive dynamics og steering assist på også?

4Matic Fanatic

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1005
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #417 på: ſøndag 21. Oktober 2018, klokken 18:24 »
På eGolf'en som jeg har erfaring med er det ihvertfall 3 ting som MÅ involveres om man skal spare strøm:
- ECO-modus
- Regenerering AV
- Kjøre med egg under pedalen og hold seg langt unna alt som heter adaptive cruise

Når man da hører om at I-Pace har kun 2 valg for regenerering - mye og masse, og en kanskje dårlig inntunet adaptiv cruise er min lille teori at dette ikke akkurat bidrar til lang rekkevidde - selv uten å kjøre fort.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2015 VW e-Golf   |  2000 Mercedes-Benz E320T 4Matic
>>Ladestatus

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 619
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #418 på: ſøndag 21. Oktober 2018, klokken 18:47 »
Er det ikke en fordel å ha på regen? Eksempelvis da jeg kjørte fra fjellet og ned til Voss med min a3 e tron var batteriet nær fulladet da vi var på 0 høydemeter. Det ville vel ikke gått uten en regen?

Håper det kommer en update på acc ellers er den jo ubrukelig med mindre man ikke skal langt. Angrer litt på at jeg tok det med i config, kunne spart meg for det og skinnseter og bilen ville vært 40000 billigere.

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1951
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #419 på: ſøndag 21. Oktober 2018, klokken 20:01 »

Det er sikkert bare en misforståelse. S.S. kjører jo i 40 mil uten problemer og Tellus vil snart fortelle deg at du ikke har skjønt de teoretiske utregningene som gjør at bilen definitivt skulle brukt mye mindre energi. Så har du sikkert feil dekk og sykkelen skulle vært montert opp/ned.

Takk for info. Jeg grøsser.

Siden du registrerte deg for drøye 3 uker siden har du stort sett kun kommet med sleivspart i min retning. Du registrerte deg forøvrig omtrent samtidig at en skribent og teslafan ble avslørt for å ha to kontoer her inne og ble utestengt. Har du skrevet her under andre nick tidligere ? Greit å vite hvem man har med å gjøre.