Skrevet av Emne: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer  (Lest 98805 ganger)

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1581
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #30 på: onsdag 25. juli 2018, klokken 14:47 »
EPA er ikke noe produsenten kommer med.

Nei. Men det er veldig lite sannsynlig at Jaguar USA vil presentere et rekkeviddetall i markedsføringen sin for så å komme ut med et dårligere EPA-tall.

Nettopp. Det er det jeg skriver i #12 i denne tråden. At den har mer enn 240 miles EPA MÅ Jaguar være bombesikker på.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1581
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #31 på: torsdag 02. august 2018, klokken 14:06 »
Top Gear greidde 468 km med ganske intens hypermiling.

https://www.topgear.com.ph/features/feature-articles/jaguar-i-pace-2018-review-tguk-a115-a1507-a1103-a59-20180620-lfrm4

De mener 200 miles(322 km) er realistisk rekkevidde. Det er rett og slett elendig.

Legg merke til at bilen har uferdig software
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Burns

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 36
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #32 på: torsdag 02. august 2018, klokken 14:28 »
Top Gear greidde 468 km med ganske intens hypermiling.

https://www.topgear.com.ph/features/feature-articles/jaguar-i-pace-2018-review-tguk-a115-a1507-a1103-a59-20180620-lfrm4

De mener 200 miles(322 km) er realistisk rekkevidde. Det er rett og slett elendig.

Legg merke til at bilen har uferdig software

Dette kommer jo veldig an på hvilke forutsetninger som legges til grunn når "realistisk" rekkevidde antas.

En ting jeg lurer på. I alle beskrivelser fra Jaguar selv så presiseres viktigheten av aerodynamisk design og det skrytes av bilens elegante, aerodynamisk design.

Når andre snakker om el-biler og fobruk/rekkevidde, frmeheves derimot bilens svært u-aerodynamiske design..

Hva er greia her?

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6392
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #33 på: torsdag 02. august 2018, klokken 14:53 »
Top Gear greidde 468 km med ganske intens hypermiling.

https://www.topgear.com.ph/features/feature-articles/jaguar-i-pace-2018-review-tguk-a115-a1507-a1103-a59-20180620-lfrm4

De mener 200 miles(322 km) er realistisk rekkevidde. Det er rett og slett elendig.

Legg merke til at bilen har uferdig software
We have attained the rated range. But only by crawling along, denied heating, A/C, stereo, HUD, lane-assist, wipers, headlights.

Tragisk at ikke WLTP klarer å fange opp dette her, hadde et håp om at det endelig skulle bli mer realistiske verdier både på den ene og andre bilen. Virker jo nesten som avviket er større på dette enn det tidligere har vært på NEDC-testede biler. Får håpe det er den berømte pressebilsoftwaren som er årsaken her, selv om jeg kjenner at jeg tviler.

(Og så greide de det jo heller ikke, de ladet 10% fordi de ikke kunne stole på gjettometeret som viste 122km før de hadde en stopp og 40km etterpå. De endte til slutt med 11%, og å gjøre det på denne måten gir et visst rom for feil.)

Underholdende lesning iallfall!
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13654
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #34 på: torsdag 02. august 2018, klokken 14:59 »
Top Gear greidde 468 km med ganske intens hypermiling.

https://www.topgear.com.ph/features/feature-articles/jaguar-i-pace-2018-review-tguk-a115-a1507-a1103-a59-20180620-lfrm4

De mener 200 miles(322 km) er realistisk rekkevidde. Det er rett og slett elendig.

Legg merke til at bilen har uferdig software
We have attained the rated range. But only by crawling along, denied heating, A/C, stereo, HUD, lane-assist, wipers, headlights.

Tragisk at ikke WLTP klarer å fange opp dette her, hadde et håp om at det endelig skulle bli mer realistiske verdier både på den ene og andre bilen. Virker jo nesten som avviket er større på dette enn det tidligere har vært på NEDC-testede biler. Får håpe det er den berømte pressebilsoftwaren som er årsaken her, selv om jeg kjenner at jeg tviler.

Ja, 181Wh/km er ikke bra for sånn kjøring. Jeg kjørte normalt pent i min X75D fra Fredrikstad til Moss i går, langs Mosseveien. Fulgte trafikken hele veien. AC på og alt normalt. Mest 70-80 sone, endel 60 og noe 40/50. Endte på 152Wh/km over de 34,2km jeg kjørte. Og da var det ikke snakk om noen høydemeter nedover heller, tipper det var 10-20 høydemeter opp faktisk.

Det tyder på at I-Pace bruker minst 20% mer enn en Tesla Model X75D, noe som ikke er veldig imponerende nei. Får håpe det er softwaren som er problemet ja...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bmw2002

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 912
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #35 på: torsdag 02. august 2018, klokken 15:04 »
Alle disse hjelpesystemene bruker vel omtrent null strøm vel?  Synes ikke det utgjør stor forskjell på i3 med AC av eller på eller nå om sommeren selv om det er varmt, utgjør noen få kilometer.

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6250
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #36 på: torsdag 02. august 2018, klokken 15:08 »
Det tyder på at I-Pace bruker minst 20% mer enn en Tesla Model X75D, noe som ikke er veldig imponerende nei. Får håpe det er softwaren som er problemet ja...
Hva er forskjellen i prosent på X75 og X100?

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1732
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #37 på: torsdag 02. august 2018, klokken 15:55 »
Minner om testen. Også med en prototype.

https://www.motortrend.com/cars/jaguar/i-pace/2019/2019-jaguar-i-pace-review-london-to-berlin-electric-jag/

Oppsummert fra en person fra ipaceforum-uk

So a summarize the trip:

Rekkevidde ved 100% lå rundt antatt EPA på 240 miles

first part (BE / NL), highway:
41.8 / 100 miles = 41.8 / 161 km => 25,9 kwh / 100 km (range 90 kwh = 347 km)

Second part: NL to hannover, highway:
43 / 100 miles = 43 / 161 km => 26.7 kwh / 100 km (range 90 kwh = 337 km)

third part: 50 km around hannover, high traffic / jams:
28.9 / 100 miles = 28.9 / 161 km => 18 (17.95) kwh / 100 km (range 90 kwh = 500 km)

Virker helt ok spør du meg.

S.S

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 199
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #38 på: fredag 03. august 2018, klokken 11:20 »
Og TopGear testen var vel ikke akkurat «hypermiling», men nesten som normal kjøring, utenfor motorvei i Norge.
De lå på 70-80 km/t, hypermiling foregår vel i 30-40?
Å lade mobilen med medbrakt lader, ikke åpne vinduene, samt å la være å sette på viften i varmeapparatet, har knapt målbar effekt.
Men pen kjøring med lite gasspådrag, senket fart i motbakker o.l, betyr mye.

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1732
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #39 på: fredag 03. august 2018, klokken 11:39 »
Tviler på om senket fart i motbakker har noe særlig effekt ut over generell effekt av lavere hastighet. Mulig at elmotorer generelt får litt lavere virkningsgrad med stigende effekt, men jeg tipper det har marginale betydning indre fleste tilfeller.
Lavere fart, unngå mekanisk bremsing, unngå regenerering er vel rekkefølgen man skal følge i prioritert orden.

Burns

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 36
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #40 på: fredag 03. august 2018, klokken 12:07 »
Alle disse hjelpesystemene bruker vel omtrent null strøm vel?  Synes ikke det utgjør stor forskjell på i3 med AC av eller på eller nå om sommeren selv om det er varmt, utgjør noen få kilometer.

Du kan se potensialet ved å skru av diverse på skjermen:

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6250
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #41 på: fredag 03. august 2018, klokken 13:25 »
Alle disse hjelpesystemene bruker vel omtrent null strøm vel?  Synes ikke det utgjør stor forskjell på i3 med AC av eller på eller nå om sommeren selv om det er varmt, utgjør noen få kilometer.

Du kan se potensialet ved å skru av diverse på skjermen:

Den funksjonen kan være lærerik for noen og enhver

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6392
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #42 på: fredag 03. august 2018, klokken 14:38 »
Og TopGear testen var vel ikke akkurat «hypermiling», men nesten som normal kjøring, utenfor motorvei i Norge.
De lå på 70-80 km/t, hypermiling foregår vel i 30-40?
Å lade mobilen med medbrakt lader, ikke åpne vinduene, samt å la være å sette på viften i varmeapparatet, har knapt målbar effekt.
Men pen kjøring med lite gasspådrag, senket fart i motbakker o.l, betyr mye.
De kjørte maks 76km/t, så da har de vel brukt over seks timer, og da utgjør alt ekstra litt, men så lenge det ikke er varme det er snakk om så blir det selvfølgelig begrenset. Tipper de hadde mistet 2-3 mil med alt på... (ikke varme).
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

LAD

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #43 på: lørdag 04. august 2018, klokken 12:02 »
Håper at de fra forumet som prøvekjører demobilene, sjekker litt ut om forbruk og informere oss andre ;D

Xander

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 55
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #44 på: lørdag 04. august 2018, klokken 17:08 »
Håper at de fra forumet som prøvekjører demobilene, sjekker litt ut om forbruk og informere oss andre ;D
Egentlig meningsløse målinger, men fikk prøvekjørt i ca 25 min og kjørte 24 km. Målingene reduserte kun gjennværende rekkevidde med 12km (55 til 43 km).
Bilen hadde ikke siste sftw oppgradering.
En helt fantastisk bil, men synes den "tracket" litt. Vet ikke om det var pga 22" hjul eller dynamisk kjøreoppsett. En ting er helt sikkert at jeg gleder meg enda mer etter prøvekjøringen.  :D  :D