Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på onsdag 25. juli 2018, klokken 14:44
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 25. juli 2018, klokken 13:33
EPA er ikke noe produsenten kommer med.

Nei. Men det er veldig lite sannsynlig at Jaguar USA vil presentere et rekkeviddetall i markedsføringen sin for så å komme ut med et dårligere EPA-tall.

Nettopp. Det er det jeg skriver i #12 i denne tråden. At den har mer enn 240 miles EPA MÅ Jaguar være bombesikker på.

Stikkkontakt

Top Gear greidde 468 km med ganske intens hypermiling.

https://www.topgear.com.ph/features/feature-articles/jaguar-i-pace-2018-review-tguk-a115-a1507-a1103-a59-20180620-lfrm4

De mener 200 miles(322 km) er realistisk rekkevidde. Det er rett og slett elendig.

Legg merke til at bilen har uferdig software

Burns

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 02. august 2018, klokken 14:06
Top Gear greidde 468 km med ganske intens hypermiling.

https://www.topgear.com.ph/features/feature-articles/jaguar-i-pace-2018-review-tguk-a115-a1507-a1103-a59-20180620-lfrm4

De mener 200 miles(322 km) er realistisk rekkevidde. Det er rett og slett elendig.

Legg merke til at bilen har uferdig software

Dette kommer jo veldig an på hvilke forutsetninger som legges til grunn når "realistisk" rekkevidde antas.

En ting jeg lurer på. I alle beskrivelser fra Jaguar selv så presiseres viktigheten av aerodynamisk design og det skrytes av bilens elegante, aerodynamisk design.

Når andre snakker om el-biler og fobruk/rekkevidde, frmeheves derimot bilens svært u-aerodynamiske design..

Hva er greia her?

geear

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 02. august 2018, klokken 14:06
Top Gear greidde 468 km med ganske intens hypermiling.

https://www.topgear.com.ph/features/feature-articles/jaguar-i-pace-2018-review-tguk-a115-a1507-a1103-a59-20180620-lfrm4

De mener 200 miles(322 km) er realistisk rekkevidde. Det er rett og slett elendig.

Legg merke til at bilen har uferdig software
We have attained the rated range. But only by crawling along, denied heating, A/C, stereo, HUD, lane-assist, wipers, headlights.

Tragisk at ikke WLTP klarer å fange opp dette her, hadde et håp om at det endelig skulle bli mer realistiske verdier både på den ene og andre bilen. Virker jo nesten som avviket er større på dette enn det tidligere har vært på NEDC-testede biler. Får håpe det er den berømte pressebilsoftwaren som er årsaken her, selv om jeg kjenner at jeg tviler.

(Og så greide de det jo heller ikke, de ladet 10% fordi de ikke kunne stole på gjettometeret som viste 122km før de hadde en stopp og 40km etterpå. De endte til slutt med 11%, og å gjøre det på denne måten gir et visst rom for feil.)

Underholdende lesning iallfall!

jkirkebo

Sitat fra: gr på torsdag 02. august 2018, klokken 14:53
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 02. august 2018, klokken 14:06
Top Gear greidde 468 km med ganske intens hypermiling.

https://www.topgear.com.ph/features/feature-articles/jaguar-i-pace-2018-review-tguk-a115-a1507-a1103-a59-20180620-lfrm4

De mener 200 miles(322 km) er realistisk rekkevidde. Det er rett og slett elendig.

Legg merke til at bilen har uferdig software
We have attained the rated range. But only by crawling along, denied heating, A/C, stereo, HUD, lane-assist, wipers, headlights.

Tragisk at ikke WLTP klarer å fange opp dette her, hadde et håp om at det endelig skulle bli mer realistiske verdier både på den ene og andre bilen. Virker jo nesten som avviket er større på dette enn det tidligere har vært på NEDC-testede biler. Får håpe det er den berømte pressebilsoftwaren som er årsaken her, selv om jeg kjenner at jeg tviler.

Ja, 181Wh/km er ikke bra for sånn kjøring. Jeg kjørte normalt pent i min X75D fra Fredrikstad til Moss i går, langs Mosseveien. Fulgte trafikken hele veien. AC på og alt normalt. Mest 70-80 sone, endel 60 og noe 40/50. Endte på 152Wh/km over de 34,2km jeg kjørte. Og da var det ikke snakk om noen høydemeter nedover heller, tipper det var 10-20 høydemeter opp faktisk.

Det tyder på at I-Pace bruker minst 20% mer enn en Tesla Model X75D, noe som ikke er veldig imponerende nei. Får håpe det er softwaren som er problemet ja...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bmw2002

Alle disse hjelpesystemene bruker vel omtrent null strøm vel?  Synes ikke det utgjør stor forskjell på i3 med AC av eller på eller nå om sommeren selv om det er varmt, utgjør noen få kilometer.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. august 2018, klokken 14:59
Det tyder på at I-Pace bruker minst 20% mer enn en Tesla Model X75D, noe som ikke er veldig imponerende nei. Får håpe det er softwaren som er problemet ja...
Hva er forskjellen i prosent på X75 og X100?

Tellus

Minner om testen. Også med en prototype.

https://www.motortrend.com/cars/jaguar/i-pace/2019/2019-jaguar-i-pace-review-london-to-berlin-electric-jag/

Oppsummert fra en person fra ipaceforum-uk

So a summarize the trip:

Rekkevidde ved 100% lå rundt antatt EPA på 240 miles

first part (BE / NL), highway:
41.8 / 100 miles = 41.8 / 161 km => 25,9 kwh / 100 km (range 90 kwh = 347 km)

Second part: NL to hannover, highway:
43 / 100 miles = 43 / 161 km => 26.7 kwh / 100 km (range 90 kwh = 337 km)

third part: 50 km around hannover, high traffic / jams:
28.9 / 100 miles = 28.9 / 161 km => 18 (17.95) kwh / 100 km (range 90 kwh = 500 km)

Virker helt ok spør du meg.

S.S

Og TopGear testen var vel ikke akkurat «hypermiling», men nesten som normal kjøring, utenfor motorvei i Norge.
De lå på 70-80 km/t, hypermiling foregår vel i 30-40?
Å lade mobilen med medbrakt lader, ikke åpne vinduene, samt å la være å sette på viften i varmeapparatet, har knapt målbar effekt.
Men pen kjøring med lite gasspådrag, senket fart i motbakker o.l, betyr mye.

Tellus

Tviler på om senket fart i motbakker har noe særlig effekt ut over generell effekt av lavere hastighet. Mulig at elmotorer generelt får litt lavere virkningsgrad med stigende effekt, men jeg tipper det har marginale betydning indre fleste tilfeller.
Lavere fart, unngå mekanisk bremsing, unngå regenerering er vel rekkefølgen man skal følge i prioritert orden.

Burns

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 02. august 2018, klokken 15:04
Alle disse hjelpesystemene bruker vel omtrent null strøm vel?  Synes ikke det utgjør stor forskjell på i3 med AC av eller på eller nå om sommeren selv om det er varmt, utgjør noen få kilometer.

Du kan se potensialet ved å skru av diverse på skjermen:

Counterpointer

Sitat fra: Burns på fredag 03. august 2018, klokken 12:07
Sitat fra: bmw2002 på torsdag 02. august 2018, klokken 15:04
Alle disse hjelpesystemene bruker vel omtrent null strøm vel?  Synes ikke det utgjør stor forskjell på i3 med AC av eller på eller nå om sommeren selv om det er varmt, utgjør noen få kilometer.

Du kan se potensialet ved å skru av diverse på skjermen:

Den funksjonen kan være lærerik for noen og enhver

geear

Sitat fra: S.S på fredag 03. august 2018, klokken 11:20
Og TopGear testen var vel ikke akkurat «hypermiling», men nesten som normal kjøring, utenfor motorvei i Norge.
De lå på 70-80 km/t, hypermiling foregår vel i 30-40?
Å lade mobilen med medbrakt lader, ikke åpne vinduene, samt å la være å sette på viften i varmeapparatet, har knapt målbar effekt.
Men pen kjøring med lite gasspådrag, senket fart i motbakker o.l, betyr mye.
De kjørte maks 76km/t, så da har de vel brukt over seks timer, og da utgjør alt ekstra litt, men så lenge det ikke er varme det er snakk om så blir det selvfølgelig begrenset. Tipper de hadde mistet 2-3 mil med alt på... (ikke varme).

LAD

Håper at de fra forumet som prøvekjører demobilene, sjekker litt ut om forbruk og informere oss andre ;D

Xander

Sitat fra: LAD på lørdag 04. august 2018, klokken 12:02
Håper at de fra forumet som prøvekjører demobilene, sjekker litt ut om forbruk og informere oss andre ;D
Egentlig meningsløse målinger, men fikk prøvekjørt i ca 25 min og kjørte 24 km. Målingene reduserte kun gjennværende rekkevidde med 12km (55 til 43 km).
Bilen hadde ikke siste sftw oppgradering.
En helt fantastisk bil, men synes den "tracket" litt. Vet ikke om det var pga 22" hjul eller dynamisk kjøreoppsett. En ting er helt sikkert at jeg gleder meg enda mer etter prøvekjøringen.  :D  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA