Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer  (Lest 115215 ganger)

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7470
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #60 på: ſøndag 05. August 2018, klokken 21:32 »
Er dessverre pessimist og vurderer å heve kontrakten hvis WLTP 480 i realiteten er en bløff.
Hvordan tenker du å gå frem da? Forbrukerrådet? Advokat?

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6438
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #61 på: ſøndag 05. August 2018, klokken 22:05 »
Så lenge jeg har 350-400km rekkevidde, bryr jeg meg fint lite om forbruket og hvordan den er ift. andre bilmerker. Likeså om teoretisk jeg burde få 500-600km med tilsvarende batteri hos konkurrentene.
350-400km under hvilke forhold? Tror ikke du skal regne med det på f.eks motorvei.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2091
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #62 på: ſøndag 05. August 2018, klokken 22:09 »
 Burde være uproblematisk å få 350 km rekkevidde på norsk motorvei sommertid. Største problemet er å finne tilstrekkelig motorvei  :)

mariowing

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 761
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #63 på: ſøndag 05. August 2018, klokken 22:18 »
Ja, og det er ikke spesielt bra dessverre... ble ikke beroliget.

Han fikk altså rundt 400 km rekkevidde på normal blanding av østlandets motor- og landeveier. Hvis du har trodd at du skal få mer enn det når WLTP er oppgitt til 480 km så kan du lite både om WLTP og elbil vil jeg hevde.

Jeg er også helt enig med den som skrev at om bil a eller b går lengre med slikt eller slikt batteri er helt uinteressant fordi jeg vil ikke ha bil a eller b. Jeg vil ha en Jaguar som klarer 400 km på de veien jeg kjører til vanlig sommerstid og som dermed vil klare minst 300 km på motorveien om vinteren. Det betyr at jeg kan kjøre til Gøteborg fra Oslo til juleåpningen i Liseberg uten stopp og det holder for meg.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11982
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #64 på: ſøndag 05. August 2018, klokken 22:28 »
På motorveien i Sverige på vinter vil jeg tro du lett passerer 300Wh/km.
Det klarer jeg i hvert fall selv på sommeren med en bil som påstås å bruke mindre.

Men den ene gangen i året går det fint å holde 110 istedetfor 130-140.
« Siste redigering: ſøndag 05. August 2018, klokken 22:30 av Øyvind.h »
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3508
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #65 på: ſøndag 05. August 2018, klokken 22:58 »
Ja, og det er ikke spesielt bra dessverre... ble ikke beroliget.

Han fikk altså rundt 400 km rekkevidde på normal blanding av østlandets motor- og landeveier. Hvis du har trodd at du skal få mer enn det når WLTP er oppgitt til 480 km så kan du lite både om WLTP og elbil vil jeg hevde.

Jeg er også helt enig med den som skrev at om bil a eller b går lengre med slikt eller slikt batteri er helt uinteressant fordi jeg vil ikke ha bil a eller b. Jeg vil ha en Jaguar som klarer 400 km på de veien jeg kjører til vanlig sommerstid og som dermed vil klare minst 300 km på motorveien om vinteren. Det betyr at jeg kan kjøre til Gøteborg fra Oslo til juleåpningen i Liseberg uten stopp og det holder for meg.
Men du som har hatt elbil vet også at man ikke kjører 100-til-0 men gjerne vil komme frem med en buffer på 5-15%. Og du vet også at man ikke bør lagre bilen   med 100% (det ryktes at I-pace har buffer på toppen også, kanskje irrelevant?). Du vet at forbruket i 130 stiger fra det i 70, med minst 50%. Og når du kommer frem etter 2x mil, med 4 kWh rest og får ikke destinasjonsladet, eller lader med 2 kW og skal på tur igjen etter 8 timer...

Personlig er jeg skuffet over en "90" Jag som har samme brukbare kapasitet som min S90D som skryter på seg litt. Og så skal forbruket være 20% over?! Det blir krevende å forsvare. Krysser fingrene skikkelig for at de hvertfall nærmer seg X-forbruk.

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1809
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #66 på: ſøndag 05. August 2018, klokken 23:47 »
Jeg skal prøvekjøre en halv time i morgen.
Skulle vel egentlig utsatt det en uke så jeg fikk testet ny SW.
i-Pace FE 03.2019-

Sarepta

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 120
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #67 på: Mandag 06. August 2018, klokken 06:39 »
Når jeg signerte bilen så var jeg lovet en kjørelengde på over 500 Km (NEDC) og 0-100 på 4,0 s.

I tillegg ble vi lovet "minst" 100 kw superhurtiglading og 0-80 % på 40 minutter, dvs. 10 km WLTP-rekkevidde i minuttet. Så langt tyder tester av lading og rekkevidde på at 5 km per minutt er mer mer realistisk. Det er på nivå med min i3 med vanlig hurtiglading. I-pace med vanlig hurtiglading ender vel da på 3 km per minutt eller deromkring. Langturen med i-Pace kan bli veldig lang.

xyzzy

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 464
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #68 på: Mandag 06. August 2018, klokken 08:45 »
Jeg venter spent på at biler blir utlevert, og vi får flere erfaringer med normal bruk. Mitt behov er 400 km (pluss margin), der det meste er motorvei - E6 fra Oslo nedover mot Smögen/Kungshamn - og den turen kjøres ganske ofte. Ingen lader ved destinasjonen.

Klart man kan lade på veien - jeg gjør det i dag - men det tar tid, spesielt fordi laderen som passer best (ved Tanum) ofte er full av biler.

Har ikke bestilt noe ennå, da jeg har lyst til å se og kjøre bilen før man forplikter seg, pluss se reelle tester og erfaringer.

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1809
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #69 på: Mandag 06. August 2018, klokken 08:52 »
Når jeg signerte bilen så var jeg lovet en kjørelengde på over 500 Km (NEDC) og 0-100 på 4,0 s.

I tillegg ble vi lovet "minst" 100 kw superhurtiglading og 0-80 % på 40 minutter, dvs. 10 km WLTP-rekkevidde i minuttet. Så langt tyder tester av lading og rekkevidde på at 5 km per minutt er mer mer realistisk. Det er på nivå med min i3 med vanlig hurtiglading. I-pace med vanlig hurtiglading ender vel da på 3 km per minutt eller deromkring. Langturen med i-Pace kan bli veldig lang.

100 kw lading får du garantert.
Den aktuelle softwaren begrenser lading til 200A. Den nye tillater minst 250A. Dette er noe som utvilsomt er enkelt å oppdatere. Jeg er mer tvilende til hvordan de skal få bilen til å bruke mindre strøm(samtidig skjønner jeg ikke hvordan det er mulig å bruke så mye som den bruker.)
i-Pace FE 03.2019-

Hodetelefoner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1227
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #70 på: Mandag 06. August 2018, klokken 08:55 »
Torque sleep. Tesla innførte dette over en oppdatering for noen år siden. Forbruket datt drastisk

mariowing

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 761
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #71 på: Mandag 06. August 2018, klokken 16:47 »
Torque sleep er en ting som absolutt kan ha noe å si, en annen ting er optimalisering av kjøling. Da tenker jeg både på kupé og batteri. Kanskje bilen kjøler batteriet veldig mye nå for å være på den sikre siden og at man kan tillate varmere batteri? Vi får krysse fingrene, mer rekkevidde er alltid bedre så klart!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7470
    • Vis profil
I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #72 på: Mandag 06. August 2018, klokken 23:13 »
Kjørte i dag. Tvungen løype med barnevakt i 30 minutter

Ikke holdbart forbruk i det hele tatt, selv med 22’ hjul. 21,3 med 31 km/t SNITT Gammel software.

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1809
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #73 på: Tirsdag 07. August 2018, klokken 00:30 »
Kjørte i dag. Tvungen løype med barnevakt i 30 minutter

Ikke holdbart forbruk i det hele tatt, selv med 22’ hjul. 21,3 med 31 km/t SNITT Gammel software.

Jeg lurer på hvor strømmen blir av. Det kreves rett og slett ikke så mye energi å forflytte en elbil på 2,2 tonn. Basta.
i-Pace FE 03.2019-

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2091
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #74 på: Tirsdag 07. August 2018, klokken 00:32 »
Ja man kan undre hvor strømmen blir av hvis det forbruket som vises er korrekt.

Et eller annet må jo bli veldig varmt  ::)