Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer nye Evalia

Startet av Spruck, mandag 25. juni 2018, klokken 20:35

« forrige - neste »

Spruck

Deler noen tanker og erfaringer om Nye Evalia på oppfordring.  :)

Familie på 7 (13, 10, 6, 4 og 1 år gamle gutter) som har ventet på oppgradert utgave helt siden Evalia ble lansert med 24 kWh batteri. Bor på Finnøy utfor Stavanger, utfordrende topografi med 3 undersjøiske tuneller for å komme inn til sentrum av Stavanger. Lånte en Evalia med 24 kWh for lenge siden, men denne ble da uaktuell pga. knapt batteri. Fikk overlevert nye Evalia 7-seter forrige torsdag, og fikk prøvd den litt ordentlig i dag.

Så langt positivt overrasket over reell rekkevidde. Tilsammen kjørt cirka 20 mil siste par dager (Forus->Finnøy->Forus->Finnøy), og hadde da 18% igjen da jeg parkerte i ettermiddag og satte den på lading for første gang. Defensiv kjørestil, ligger i 70 opp tuneller med 80 km/t fartsgrense. Oppgitt forbruk siste 100 km ligger rundt 16,2 som jeg synes er svært bra, tatt i betraktning at Leafen ligger rundt 15,6 siste 100 km med samme kjørestil. Lover bra for elbilferie til Danmark i sommer!

Av negative ting så langt er at kjørekomfort, riktignok som forventet, kunne vært bedre. Bør ta det rolig dersom veien er ujevn eller humpete. Litt trang også for bena til sjåfør hvis man er stor/lang. Kunne også vært en liten tanke større, ikke mye plass igjen til pikkpakk når man er 7 stk i bilen, så det kan bli en utfordring i sommer..

Men alt i alt svært fornøyd så langt, endelig kan alle ut på tur i en og samme bil. Har forøvrig snart en Volvo V70 2004 modell til salgs snart...  :laugh:

EDIT: Ved nærmere gjennomgang av hva som faktisk ble kjørt, viser det seg at det var nærmere 16-17 mil med 18% rest, og ikke 20 mil som oppgitt.
Hvit 2014 Leaf Tekna
Estimert 35.000 km/år

Gogs

Takk for tilbakemelding! Har vært svært spent på erfaring fra nye eiere.
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

hsa77

Gratulerer med ny bil! Spent på erfaringer fra sommerferien! Gjerne dersom du har flere hurtigladinger på en dag i sommervarme, hvordan takler Evalia dette i forhold til Leaf?

For min del virker 40kwh batteri i en såpass stor bil å være litt i snaueste laget, men for all del, en vesentlig oppgradering fra 24kwh. Dersom Evalia ikke er rammet av #rapidgate er det kanskje nok med 40kwh batteri? Spent på å høre praktiske erfaringer!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

tomrh

Sitat fra: hsa77 på mandag 25. juni 2018, klokken 21:47
For min del virker 40kwh batteri i en såpass stor bil å være litt i snaueste laget,
Hehe ja...jeg sa ca. det samme om 24 kWh i 2014, og derfor kjøpte vi ikke den gang men fortsatte å håpe og vente på 40 kWh... :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Spruck på mandag 25. juni 2018, klokken 20:35
...Så langt positivt overrasket over reell rekkevidde. Tilsammen kjørt cirka 20 mil siste par dager (Forus->Finnøy->Forus->Finnøy), og hadde da 18% igjen da jeg parkerte i ettermiddag og satte den på lading for første gang. Defensiv kjørestil, ligger i 70 opp tuneller med 80 km/t fartsgrense. Oppgitt forbruk siste 100 km ligger rundt 16,2 som jeg synes er svært bra, tatt i betraktning at Leafen ligger rundt 15,6 siste 100 km med samme kjørestil. Lover bra for elbilferie til Danmark i sommer!
...
Egentlig bedre enn forventet selv om det er optimale forhold i disse dager. Husk at vinteren "dreper" rekkevidden på eNV200 pga den store kupeen som skal varmes, men Forus->Finnøy->Forus->Finnøy skal gå bra (i  motsetning til den frustrerende 24kWh).

Lykke te øynabo, an e' nåkk go på jabbnå!

Obk77

#5
heisann.

ja 3 dager siden fikk vi endelig denne nye e-NV200, etter 2 mnd forsiket. og idag ble første langtur testet.
posetivt, er jo at de på siste rad kan sove godt :) men som sjafør blir man sliten pga dårlig ratt stilling, trangt er det også. som det ble sagt her litt knapt med plass med 7 personer, men det er jo mye plass under setene:) så du får nok mer med seg en man tror.  setene er litt korte og harde, hvert vant til kia soul med max comfort.
rekke vidden, er ok, klarte tangen dyrepark- tønsberg på en lading startet da med 95 prosent og hadde 10 igjen. holdt da 100 i 110 sonen og ellers farta igjennom oslo. så ganske bra dette.

men noe som jeg ble fortalt at det var gjort om var kjøling og varming av batteri. dette kan ikke ha blitt oppgradert pga bilen var jo rett under HOT HOT, som jeg har hvert frustrert i leafen fra før.  hvorfor i alle dager følger de ikke andre merker med pumper??  veldig skuffende og dårlig.
pga dette betyr at du kan maks hurtig lade 1 gang før en for store problemer.. igjen dette var jo et problem i leaf.
aldri hatt problem med hurtiglading i kia bilen.

annet som forbauset meg i nye nv200, er at den ikke hadde automatisk lys sensor, hallo er det mulig. så her må man jo enten ha lyset på hele tiden eller huske og slå på i hver tunnel, og det er jo så få vi har i norge.

rygge kamerat titter altfor mye ned, ser ikke annet en bakken og ikke mer bak, dårlig. ingen rygge sensor også etter min mening burde hvert lagt til .  men igjen finns jo ikke andre leafer , bortsett fra kanskje den nye??

også navigasjon skjermen , dårlig i solen, trodde de hadde gjort noe med dette?  men software var gjort om og såklart dab var på plass. 

lite lagringsplass i dashen , når man ser hvor mye plass det er under pansret, der det står helt like motor som i leafen, som er altfor liten til en bil på 2200 kg her kunne man sikkert utnyttet mer av tomrom slik at det ble mer smarte løsninger. 

syntes også at lade utgangene  satt får langt inne må jo nesten grave de frem.

mitt inntrykk av denne bilen ar den er får mye varebil preget , og får lite familiebil og det er får mye gammelt teknologi dessverre. 


Ebe

Ryggesensor kunne du bestilt som ekstrautstyr, det har vi bestilt. Og autolys må det vel være, den gamle hadde jo det?

Ellers er vel mye av det du beskriver nettopp ting som man ofrer med denne bilen; det er egentlig en simpel og utdatert bil. Ikke bare som elbil, men som bil generelt. Innvendige smårom er også veldig dårlig organisert, håper de armlenene vi bestilte hjelper på.

Enig at det skuffer at bilens batterikjøle- og varmeanlegg ikke kjører mens man kjører, men kun under lading.

Men det _er_ jo en ombygd varebil, enkelt ombygd sådan :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Obk77

fikk ikke noe mulighet til og bestille rygge sensor eller noe annet en hengerfeste!__! fikk bare mulighet og velge varbil eller 7 seter ikke engang 5 seter.  og klart hvit eller farge, hvit var kortere leveringstid som jeg valgte.
ringte inn der jeg kjøpt den, og selger var ganske paff når jeg sa jeg ikke hadde autolys, demo bilen deres hadde jo
dette.  så skal sjekke opp dette. supert hvis feil produsert!__!

Ebe

Parkeringssensor både foran og bak står på lista over tillegsfutstyr, lett tilgjengelig på både nett og i butikk.  :)

Jeg regner med du hadde bryteren på bilen innstilt på AUTO?  ;)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Obk77

hehe, har ikke auto eller noe form for sensor i ruten.  de mener nå kanskje at de har fått tak i en bil som skulle ha vært til et annet land.   om parkering sensor, spurte jeg selger nå i butikken og dette var ikke et forslag, men at de selv kunne montere hvis kunden ønsket. står heller ikke i brosjyren her nede hverfall. datert 04.2018

teimann

Kan "Spruck" eller andre som har fått bilen bekrefte om de har autolys og regnsensor?

Spruck

Dessverre!

Ingen autolys - savn fra dag 1.
Ingen regnsensor - savn fra dag 1.
Ingen «autoblink» - må holde spaken opp/ned eller klikke den helt i posisjon for å blinke.
Ingen rattvarme - sikkert savn fra vinteren..

Hurtigladere for første gang i dag, fra 35 - 60%, 9 kWh på 12 min. Hørte viten starte, så ingen effekt på batteritemp. Må gjerne lade mer for se om det påvirker..
Hvit 2014 Leaf Tekna
Estimert 35.000 km/år

Spruck

Hvit 2014 Leaf Tekna
Estimert 35.000 km/år

tomrh

I utstyrslista av 13. april som også inkluderer 5-seter (og som vi signerte for), så er rattvarme og regnsensor spesifisert ihvertfall. Men finner ikke autolys.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

teimann

Rattvarme står det at den skal ha. Også i listen fra januar som gjelder 2.zero versjonen som jeg har bestilt. Hvis den ikke har det så blir jeg utrolig skuffet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA