Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Nissan e-NV200 => Emne startet av: Spruck på mandag 25. juni 2018, klokken 20:35

Tittel: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Spruckmandag 25. juni 2018, klokken 20:35
Deler noen tanker og erfaringer om Nye Evalia på oppfordring.  :)

Familie på 7 (13, 10, 6, 4 og 1 år gamle gutter) som har ventet på oppgradert utgave helt siden Evalia ble lansert med 24 kWh batteri. Bor på Finnøy utfor Stavanger, utfordrende topografi med 3 undersjøiske tuneller for å komme inn til sentrum av Stavanger. Lånte en Evalia med 24 kWh for lenge siden, men denne ble da uaktuell pga. knapt batteri. Fikk overlevert nye Evalia 7-seter forrige torsdag, og fikk prøvd den litt ordentlig i dag.

Så langt positivt overrasket over reell rekkevidde. Tilsammen kjørt cirka 20 mil siste par dager (Forus->Finnøy->Forus->Finnøy), og hadde da 18% igjen da jeg parkerte i ettermiddag og satte den på lading for første gang. Defensiv kjørestil, ligger i 70 opp tuneller med 80 km/t fartsgrense. Oppgitt forbruk siste 100 km ligger rundt 16,2 som jeg synes er svært bra, tatt i betraktning at Leafen ligger rundt 15,6 siste 100 km med samme kjørestil. Lover bra for elbilferie til Danmark i sommer!

Av negative ting så langt er at kjørekomfort, riktignok som forventet, kunne vært bedre. Bør ta det rolig dersom veien er ujevn eller humpete. Litt trang også for bena til sjåfør hvis man er stor/lang. Kunne også vært en liten tanke større, ikke mye plass igjen til pikkpakk når man er 7 stk i bilen, så det kan bli en utfordring i sommer..

Men alt i alt svært fornøyd så langt, endelig kan alle ut på tur i en og samme bil. Har forøvrig snart en Volvo V70 2004 modell til salgs snart...  :laugh:

EDIT: Ved nærmere gjennomgang av hva som faktisk ble kjørt, viser det seg at det var nærmere 16-17 mil med 18% rest, og ikke 20 mil som oppgitt.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Gogsmandag 25. juni 2018, klokken 20:42
Takk for tilbakemelding! Har vært svært spent på erfaring fra nye eiere.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: hsa77mandag 25. juni 2018, klokken 21:47
Gratulerer med ny bil! Spent på erfaringer fra sommerferien! Gjerne dersom du har flere hurtigladinger på en dag i sommervarme, hvordan takler Evalia dette i forhold til Leaf?

For min del virker 40kwh batteri i en såpass stor bil å være litt i snaueste laget, men for all del, en vesentlig oppgradering fra 24kwh. Dersom Evalia ikke er rammet av #rapidgate er det kanskje nok med 40kwh batteri? Spent på å høre praktiske erfaringer!
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: tomrhtirsdag 26. juni 2018, klokken 13:31
Sitat fra: hsa77 på mandag 25. juni 2018, klokken 21:47
For min del virker 40kwh batteri i en såpass stor bil å være litt i snaueste laget,
Hehe ja...jeg sa ca. det samme om 24 kWh i 2014 (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=8483.msg203401#msg203401), og derfor kjøpte vi ikke den gang men fortsatte å håpe og vente på 40 kWh... :)
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)onsdag 27. juni 2018, klokken 00:14
Sitat fra: Spruck på mandag 25. juni 2018, klokken 20:35
...Så langt positivt overrasket over reell rekkevidde. Tilsammen kjørt cirka 20 mil siste par dager (Forus->Finnøy->Forus->Finnøy), og hadde da 18% igjen da jeg parkerte i ettermiddag og satte den på lading for første gang. Defensiv kjørestil, ligger i 70 opp tuneller med 80 km/t fartsgrense. Oppgitt forbruk siste 100 km ligger rundt 16,2 som jeg synes er svært bra, tatt i betraktning at Leafen ligger rundt 15,6 siste 100 km med samme kjørestil. Lover bra for elbilferie til Danmark i sommer!
...
Egentlig bedre enn forventet selv om det er optimale forhold i disse dager. Husk at vinteren "dreper" rekkevidden på eNV200 pga den store kupeen som skal varmes, men Forus->Finnøy->Forus->Finnøy skal gå bra (i  motsetning til den frustrerende 24kWh).

Lykke te øynabo, an e' nåkk go på jabbnå!
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Obk77søndag 01. juli 2018, klokken 23:19
heisann.

ja 3 dager siden fikk vi endelig denne nye e-NV200, etter 2 mnd forsiket. og idag ble første langtur testet.
posetivt, er jo at de på siste rad kan sove godt :) men som sjafør blir man sliten pga dårlig ratt stilling, trangt er det også. som det ble sagt her litt knapt med plass med 7 personer, men det er jo mye plass under setene:) så du får nok mer med seg en man tror.  setene er litt korte og harde, hvert vant til kia soul med max comfort.
rekke vidden, er ok, klarte tangen dyrepark- tønsberg på en lading startet da med 95 prosent og hadde 10 igjen. holdt da 100 i 110 sonen og ellers farta igjennom oslo. så ganske bra dette.

men noe som jeg ble fortalt at det var gjort om var kjøling og varming av batteri. dette kan ikke ha blitt oppgradert pga bilen var jo rett under HOT HOT, som jeg har hvert frustrert i leafen fra før.  hvorfor i alle dager følger de ikke andre merker med pumper??  veldig skuffende og dårlig.
pga dette betyr at du kan maks hurtig lade 1 gang før en for store problemer.. igjen dette var jo et problem i leaf.
aldri hatt problem med hurtiglading i kia bilen.

annet som forbauset meg i nye nv200, er at den ikke hadde automatisk lys sensor, hallo er det mulig. så her må man jo enten ha lyset på hele tiden eller huske og slå på i hver tunnel, og det er jo så få vi har i norge.

rygge kamerat titter altfor mye ned, ser ikke annet en bakken og ikke mer bak, dårlig. ingen rygge sensor også etter min mening burde hvert lagt til .  men igjen finns jo ikke andre leafer , bortsett fra kanskje den nye??

også navigasjon skjermen , dårlig i solen, trodde de hadde gjort noe med dette?  men software var gjort om og såklart dab var på plass. 

lite lagringsplass i dashen , når man ser hvor mye plass det er under pansret, der det står helt like motor som i leafen, som er altfor liten til en bil på 2200 kg her kunne man sikkert utnyttet mer av tomrom slik at det ble mer smarte løsninger. 

syntes også at lade utgangene  satt får langt inne må jo nesten grave de frem.

mitt inntrykk av denne bilen ar den er får mye varebil preget , og får lite familiebil og det er får mye gammelt teknologi dessverre. 

Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebemandag 02. juli 2018, klokken 07:18
Ryggesensor kunne du bestilt som ekstrautstyr, det har vi bestilt. Og autolys må det vel være, den gamle hadde jo det?

Ellers er vel mye av det du beskriver nettopp ting som man ofrer med denne bilen; det er egentlig en simpel og utdatert bil. Ikke bare som elbil, men som bil generelt. Innvendige smårom er også veldig dårlig organisert, håper de armlenene vi bestilte hjelper på.

Enig at det skuffer at bilens batterikjøle- og varmeanlegg ikke kjører mens man kjører, men kun under lading.

Men det _er_ jo en ombygd varebil, enkelt ombygd sådan :)
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Obk77mandag 02. juli 2018, klokken 10:38
fikk ikke noe mulighet til og bestille rygge sensor eller noe annet en hengerfeste!__! fikk bare mulighet og velge varbil eller 7 seter ikke engang 5 seter.  og klart hvit eller farge, hvit var kortere leveringstid som jeg valgte.
ringte inn der jeg kjøpt den, og selger var ganske paff når jeg sa jeg ikke hadde autolys, demo bilen deres hadde jo
dette.  så skal sjekke opp dette. supert hvis feil produsert!__!
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebemandag 02. juli 2018, klokken 13:01
Parkeringssensor både foran og bak står på lista over tillegsfutstyr, lett tilgjengelig på både nett og i butikk.  :)

Jeg regner med du hadde bryteren på bilen innstilt på AUTO?  ;)
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Obk77mandag 02. juli 2018, klokken 13:10
hehe, har ikke auto eller noe form for sensor i ruten.  de mener nå kanskje at de har fått tak i en bil som skulle ha vært til et annet land.   om parkering sensor, spurte jeg selger nå i butikken og dette var ikke et forslag, men at de selv kunne montere hvis kunden ønsket. står heller ikke i brosjyren her nede hverfall. datert 04.2018
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: teimannmandag 02. juli 2018, klokken 19:16
Kan "Spruck" eller andre som har fått bilen bekrefte om de har autolys og regnsensor?
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Spruckmandag 02. juli 2018, klokken 22:21
Dessverre!

Ingen autolys - savn fra dag 1.
Ingen regnsensor - savn fra dag 1.
Ingen «autoblink» - må holde spaken opp/ned eller klikke den helt i posisjon for å blinke.
Ingen rattvarme - sikkert savn fra vinteren..

Hurtigladere for første gang i dag, fra 35 - 60%, 9 kWh på 12 min. Hørte viten starte, så ingen effekt på batteritemp. Må gjerne lade mer for se om det påvirker..
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Spruckmandag 02. juli 2018, klokken 22:47
Kom forresten over denne:

https://www-europe.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/e-nv200_evalia_combi_kundeprisliste.pdf

Må seriøst ta en prat med forhandler i morgen!!  >:(
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: tomrhmandag 02. juli 2018, klokken 23:22
I utstyrslista av 13. april som også inkluderer 5-seter (og som vi signerte for), så er rattvarme og regnsensor spesifisert ihvertfall. Men finner ikke autolys.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: teimannmandag 02. juli 2018, klokken 23:26
Rattvarme står det at den skal ha. Også i listen fra januar som gjelder 2.zero versjonen som jeg har bestilt. Hvis den ikke har det så blir jeg utrolig skuffet.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: tomrhmandag 02. juli 2018, klokken 23:28
Har også ei prisliste fra 10. januar, for kun 7-seter. Der er ikke regnsensor nevnt, men rattvarme skal den ha ja.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: LFmandag 02. juli 2018, klokken 23:36
Her er en prisliste datert 10.01.2018
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Spruckmandag 02. juli 2018, klokken 23:37
Jupp!
Fant frem spesifikasjonene. Måtte ut å lete etter knappen for rattvarme, og fant den. Men ingen automys og ingen regnsensor dessverre.  :(
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebetirsdag 03. juli 2018, klokken 00:14
Utrolig  om de har fjernet dette?

Her er et bilde fra en 2018 24kWh evalia på finn.no, den har lyssensor...
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebetirsdag 03. juli 2018, klokken 00:24
Og her en 2016-modell med regnsensor:
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: teimanntirsdag 03. juli 2018, klokken 10:00
Da var da godt at rattvarmen ikke er fjernet. Den er ekstremt viktig for meg. At det ikke er autolys og regnsensor kan jeg leve med, men jeg synes det er helt utrolig at de har tatt dette bort.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: tomrhtirsdag 03. juli 2018, klokken 23:50
Sitat fra: Obk77 på søndag 01. juli 2018, klokken 23:19
ja 3 dager siden fikk vi endelig denne nye e-NV200, etter 2 mnd forsiket.
2 mnd forsinkelse...hmmm. Spruck, hvor forsinket var deres?

Har bestilt uten vinterhjul, går bra å få den levert i oktober på sommerdekk men ser et lite problem her om den kommer i desember. Må kanskje stå i kulda utenfor hos forhandler og skifte dekk?..
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Spruckonsdag 04. juli 2018, klokken 09:18
Sitat fra: tomrh på tirsdag 03. juli 2018, klokken 23:50
Sitat fra: Obk77 på søndag 01. juli 2018, klokken 23:19
ja 3 dager siden fikk vi endelig denne nye e-NV200, etter 2 mnd forsiket.
2 mnd forsinkelse...hmmm. Spruck, hvor forsinket var deres?

Bestilte bilen et par dager etter det ble åpnet opp for bestillinger, ble først forespeilet levering i midten av mai. Endte opp med levering 3. uke i juni, så en god måneds forsinkelse ble det.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebesøndag 26. august 2018, klokken 11:57
Kan bidra med egen erfaring, om vi kan bruke tråden til dette?

Bilen er kjørt ca 170 km nå, fordelt på korte lokale turer (maks 20 km, mest 5-10 km) her i skikkelig Bergensvær (regn, sol, våt veibane og ca 10 grader)

- Regnsensor er et lite savn, men veies opp med mange intervallvalg. Så lett å justere.
- Lyssensor er til nå vært et ikke-problem. Lysbryteren kan stå i PÅ-posisjon hele tiden.
- Forbruket har ligget mellom 1,9 og 2,5. Gjettometeret ligger på ca 200km, uten at det trenger å si så mye :) )  Så korte turer, mange stopp (dører åpnes og varmen unnslipper)  krever sitt av forbruket i en bil med så stort volum.
- Parkeringssensorene er litt overivrige, piper mye uten en reéll grunn. Disse er heller ikke mulig å slå av, men aktiveres når bilen settes i revers og  fungerer i 20 sekunder etter bilen går ut av revers. Finnes en ekstra knapp for å aktivere sensorene manuelt i 20 sekunder.
- Kjørekomforten er som kjent fra tidligere, litt mye støy og humpete sammenlignet med andre personbiler.
- Armlenene med lagringsplass er gull verdt, både for behageligere kjørestilling og mer og bedre lagringsplass.
- Problemer med å feste det ene bakerste seter i gulvet, må bruke mye kraft. Skal inn igjen med dette, da det andre seter låser greit.
- Nødblinken fungerer ikke! Men fikses sikkert enkelt på verksted (kanskje bare en sikring?)
- Masse plass! Derfor vi kjøpte bilen! Skyvedører er gull!
- isofix-festene er (som kjent) plassert for nærme sitteplassen. Knotete å feste barn i beltestoler, spesielt på venstre side. Skal se om jeg finner en løsning på dette. Kanskje et smalere sete, og en anordning for å holde beltelåsen oppe.
- Litt knotete å sette opp Nissan Connect EV, men fungerte til slutt. Anbefaler å gjøre det på en PC, ikke mobil, da sidene ikke er tilpassert mobilformatet.
- Leaf spy fungerer glimrende. Ikke fått testet alle funksjoner ennå, men det jeg har sett fungerer.

Alt i alt meget fornøyd med bilen, da det meste negative var kjent for meg når jeg bestilte den.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: tomrhsøndag 26. august 2018, klokken 13:06
Takk for rapport Ebe!

Sitat fra: Ebe på søndag 26. august 2018, klokken 11:57
- Regnsensor er et lite savn, men veies opp med mange intervallvalg.
Jeg har jo vært misfornøyd med regnsensoren på Leaf og savner i grunnen intervallregulering. Så dette er gode nyheter. :P Men er vel bare 2.zero som leveres uten? Tror 5-seteren leveres med sensor.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebesøndag 26. august 2018, klokken 13:42
Det er slik jeg hsr forstått det ja, bare 2. Zero som leveres uten sensorer i ruta.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebesøndag 26. august 2018, klokken 17:31
Her er forøvrig min lille fix for at ikke setebeltetfestet skal forsvinne ned i setet når man prøver å festet beltet sammen med isofixen.  :)  Fortsatt trangt og plundrete, men festet forsvinner ikke ned under beltestolen.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Obk77torsdag 06. september 2018, klokken 10:53
Hei.

Legger inn ny erfaring av denne  evalia 40kw.
Nå har 2 mnd gått og kjørt 6600km
Den har vært i Stockholm,Lillehammer,stavnger plus mer fra Tønsberg.

Konklusjon er ikke veldig bra, ikke vært 300tusen etter 1000 km defekt bærekule, feil i styring, sigarettuttak feil.
Navigasjon helt på jorde feil kalkulere rute,tid og finner knapt ladestasjoner. Utdatert os 16-17?

Klimaanlegg er får lite til den store Kupen, de i bakerste rad koker ihjel. På vinter fryser de fast tenker jeg.

Og ha så små vinduer i skyvedører er en skam, og da ikke mulighet og åpne de bakerste vinduene i vinge form.

Kopp holder  er altfor kort rygg,fungere bare får kopp ikke flasker.

Bordene på ryggen får mitre rad, Heller får mye ned , skulle hatt flere instiligere i forhold til fører stiller ryggen.

Men det som tar kaka, er den mega trege ladetiden, har ikke noe si om det er første lading eller trede, eller om det er 30+eller 15+ ute. Og få maks 27kw og bruke min 60min til over 2 timer på hurtig lading opp til 80%er helt uaktuelt og det blir dyrt.  Ombord laderen fungere jo heller ikke. Den har maks lade hastighet på 3.6kw 

Og plassere en gammel leaf motor på 109hk.

Som tidligere innlegg, ikke fikk jeg autolys eller regn sensor. Fikk klar beskjed at hengerfeste kunne jeg få.   

Når jeg da skulle montere dette på får par dager siden, fikk jeg svar at det kunne jeg ikke likevel. Fordi de kunne ikke gjøre det på 7 seter. Noe som var mulighet da jeg bestilte bilen.

Selgere hos Nissan har får lite kunnskap,Nissan konsept har stangnet på 2011 da de prod leaf og klarer ikke og utvikle med fremtiden.som gjør teknologien og kvalitet er får dårlig.

Dette etter min mening.





Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: tomrhtorsdag 06. september 2018, klokken 18:01
Ombordladeren skal levere 6,6 kW med riktig ladekabel, så 3,6 kW bør reklameres på. Og videoer av hurtiglading viser at den lader med over 40 kW opp til over 60%, kanskje din mangler aktiv kjøling? Høres nesten ut som du har fått en mangelfull modell.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Obk77torsdag 06. september 2018, klokken 22:19
Sitat fra: tomrh på torsdag 06. september 2018, klokken 18:01
Ombordladeren skal levere 6,6 kW med riktig ladekabel, så 3,6 kW bør reklameres på. Og videoer av hurtiglading viser at den lader med over 40 kW opp til over 60%, kanskje din mangler aktiv kjøling? Høres nesten ut som du har fått en mangelfull modell.

Den har aktiv kjøler, måtte inn og justere den opp etter første tur, da den gikk varm under kjøring.

Jeg har hørt at noe Zoe har hatt software feil som har gjort alt bilen ikke tok imot nok.kansje samme med denne.

Jeg venter på time hos Nissan, men kjenner jeg de riktig så sier de at ingen feil her.

Har den medfølgende kabel som støtter 32 amp, har også testet annen kabel med akkurat samme hastighet. 

Ladet på Ikea Slependen igår, 32 a i 2 timer 5 min og fikk 7,47kw
Batteri temp under middels.

Lengste ladetiden jeg har opplevd
Ved Arendal var 23%til 75%  2t 15min da orket jeg ikke mer. Like før jeg tok slegga på bilen. Hehe
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebelørdag 08. september 2018, klokken 11:33
Jeg har testa min 6.6kwh lader, den ladet på 6kwh lett. Hurtiglader har jeg ikke prøvd ennå. Men lange stopp er resliteten med store batterier og lav ladehastighet. Men andre rapporterer om høyere ladehadtighet enn deg, så det var litt rart.

Ellers var vindusstørrelse, vindusppning, koppholder  og gammel navigasjon noenjeg visste når jeg bestilte bilen. Jeg prøvde jo bilen først. Bordene bak setene har vi ikke hatt problemer med, men jeg har kanskje en mer oppreist sittestilling enn deg. Jeg har og limt på en anti-sklimatte på dem, så ikke ting sklir så lett.

Ellers enig i at Nissanselgerne virker mettet på salg. De trenger ikke yte noe spesiell service eller engasjement, for bilene selger seg selv.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebetorsdag 13. september 2018, klokken 17:54
Et par nye erfaringer:

- Etter ca. 1000 km med småkjøring har forbruket stabilisert seg rundt 20,5. Mye av dette er i regnvær, variert småkjøring og 10-14 grader. Kjørt uten å tenke på forbruket. Kjører med HEAT og AC på hele tiden, luftstrøm på føtter og frontrute. Resten på AUTO. Forbruket vil nok være litt lavere om vi hadde brukt forvarming i bilen.

- Bilen ble levert med 2,5 bar trykk i dekka, mot oppgitt 2,9 bar i døra. Etterfylt luft, og dette hjalp litt på forbruket.

- Parkeringssensorene blir mer og mer irriterende, spesielt i regnvær. De virker altfor sensitivt, og piper ofte konstant når det er regndråper på dem. Ikke mulighet til så av lyden, da de ikke er intergrert i resten av bilen. Virker som de er stilt litt for langt "ned" også, de de slår ut både på lave fortauskanter og hvis jeg rygger i bakke. Håper dette lar seg justere litt, men jeg tviler det er mulig.

- Plunderet med setebeltene og isofix bak ble tilnærmet eliminert når vi erstattet våre gamle Cybex Solution x2-fix. Vi byttet til BeSafe iZi Flex FIX i-Size. Besafen er vesentlig smalere i setet, noe som gjør tilgangel til beltelåsen mye enklere. Så nå irriterer ikke beltefestingen av kidsa lengre. En bonus er at Besafen har en høyere sittepute, så nå ser kidsa (liten 5-åring og vanlig 6,5-åring) bedre ut også. Men jeg legger merke til at de ser mer ut fremover nå, mot mer ut til sidene i Leafen.

- God oversikt fra førerplass, med inntak av litt store A-stolper. Dette er et kjent problem i fra Leaf, og går også igjen i Evaliaen.

- Bilen leveres IKKE med reservehjul, selv om dette stod i utstyrslista for 2.Zero. Jeg gidder derimot ikke å lage noe oppstyr av dette.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebefredag 14. september 2018, klokken 18:08
Fant ut at jeg kan slå av parkeringssensorene i noen situasjoner, ved å holde knappen inne i 2 sekunder. :)
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: teimannfredag 14. september 2018, klokken 23:10
Jeg har samme erfaring som Ebe når det gjelder parkeringssensorene.

Når det gjelder forbruk så er jeg positivt overrasket. Har kjørt ca 2000 km til nå og gjennomsnitts forbruk på variert kjøring (ikke motorvei) ligger på ca 15. Jeg forvarmer og har dermed ikke brukt varme/ac mye. Forbruket vil nok øke når det blir kaldere. Ved gode forhold, lav hastighet og økonomikjøring tror jeg at jeg skal klare en tur på 30 mil på en "tank".

Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Taitorsdag 27. september 2018, klokken 08:47
Ser ut som det er mye kunnskap om bilen her så jeg frister på med et spørsmål :

Fikk en nv200e som firmabil i juni og er greit fornøyd. Manglende autolys og regnsensor er plagsomt men det går greit. Har likevel en ting som irriterer vettet av meg!
Hver gang jeg starter bilen går jeg opp varsel om telematikk tjenester og må trykke OK på skjermen for å få vekk! Er det mulig å fjerne dette?

Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: tomrhtorsdag 27. september 2018, klokken 18:20
Du kan trøste deg med at alle Leaf har en slik åpningsskjerm med ok-knapp også. Man lærer å leve med det..
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebefredag 28. september 2018, klokken 01:01
Bilen tracker hvor du er og litt annet, dvs den tracker persondata om det. Det må den få lov til, tror det er hovedgrunnen til denne meldingen.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebefredag 28. september 2018, klokken 10:32
Kan dessverre melde at duggproblemene ved forvarming av bilen, kombinert med AC, oppstår også i den nye versjonen av evalia. Likt mange av oss kjenner i fra Leaf.

Forbruket er forøvrig oppe i 22,5 nå når gradestokken ligger på 6-8 grader og heftig regn. Samme kjøring som før, dvs småkjøring.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebefredag 28. september 2018, klokken 10:33
Sitat fra: Ebe på fredag 14. september 2018, klokken 18:08
Fant ut at jeg kan slå av parkeringssensorene i noen situasjoner, ved å holde knappen inne i 2 sekunder. :)

Det er bare sensorene foran man får slått sv på denne måten, de bak piper uansett.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: tomrhlørdag 29. september 2018, klokken 08:53
Sitat fra: Ebe på fredag 28. september 2018, klokken 10:32
Kan dessverre melde at duggproblemene ved forvarming av bilen, kombinert med AC, oppstår også i den nye versjonen av evalia. Likt mange av oss kjenner i fra Leaf.
Har knekt duggkoden i Leaf, har ikke hatt dugg på lang tid, bare når jeg kjører for lenge med resirk i regnvær. Spent på om evalia vil være annerledes.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebelørdag 29. september 2018, klokken 19:45
Er denne koden hemmelig?  ;)
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: tomrhlørdag 29. september 2018, klokken 23:42
Neida. Jeg bruker aldri AC til å fjerne dugg, for begynner man med det så er man «fanget» og må fortsette å bruke AC. Trikset er å holde frontruta litt varmere enn omgivelsene, så jeg bruker alltid defroster til oppvarming (all varme opp på frontruta). AC kjøler ned lufta lavere enn duggpunkt og samler kondensatet, og gjør dermed frontruta kaldere enn omgivelsene. Det begynner å dugge igjen med en gang AC skrus av.

Bilen må også være tørr inni, bruker ullsokk fylt med kattesand for å fange opp fuktighet. Og så hjelper det at ruta er ren på innsiden.

Tunneler er faktisk bra for å fjerne dugg, tro det eller ei. Lufta i tunnelen er varmere og varmer opp bilvinduene, som da vil være endel varmere enn omgivelsene når man kommer ut av tunnelen og holder seg duggfrie lenge. Men man må ha litt varm frontrute også FØR man kjører inn i tunnelen, ellers får man et kjempeproblem.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebesøndag 30. september 2018, klokken 00:52
Så i praksis bare bruke HEAT, aldri AC? Man må bare komme seg «over duggpunktet» uten AC?
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: tomrhsøndag 30. september 2018, klokken 08:44
Jepp. Forvarming hjelper også mye siden man kan starte med varm frontrute. Men hvis man har brukt AC kvelden før vil det fort dugge under forvarming morgenen etter, det er best å få det helt ut av systemet.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebemandag 01. oktober 2018, klokken 12:18
Jippi, steinsprut med påfølgende sprekt frontrute... på en 1 mnd gammel bil... arg! :)
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Taitirsdag 02. oktober 2018, klokken 08:00
Sitat fra: Ebe på fredag 28. september 2018, klokken 01:01
Bilen tracker hvor du er og litt annet, dvs den tracker persondata om det. Det må den få lov til, tror det er hovedgrunnen til denne meldingen.

Jeg synes det er helt topp med slik tracking. Men hvorfor tror Nissan at jeg har glemt denne advarselen til neste gang jeg kjører? Burde være mulig å krysse den ut en gang for alle. Litt overrasket hvis jeg er den eneste som lar seg irritere av dette, men er ikke overrasket over at jeg lar meg irritere
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Taitirsdag 02. oktober 2018, klokken 08:06
Veldig grei tråd dette, frister på med et spørsmål til:

Har litt problemer med å få timer på klimaanlegg til å virke. Har sett i manualen men det klimaanlegget som er vist der er litt anderledes enn det jeg har. Sliter også med å starte det via keyfob.

Jeg har satt ukedagene og starttid 0650. Ukedagene lyser rødt /oransje og kommer opp når jeg trykker lagre. Men anlegget starter ikke.

Har også prøvd keyfob og da har det startet en gang. Hvilken rekkevidde kan jeg forvente på keyfob? Selger snakket om flere hundre meter. Bilen står ca 30 meter nedenfor huset, men kan ikke se bilen.

Trond
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebeonsdag 03. oktober 2018, klokken 08:57
Det er avreisetid du stiller inn, ikke start på anlegget.

Du kan justere temperaturen i innstillinger, men den burde slått inn uansett.

Tipper nøkkelen fungerer på like lang avstand som låsing/åpning av dørene? Så bare å teste det, det begynner å blinke i det ene ladelyset når den starter.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebeonsdag 03. oktober 2018, klokken 08:58
Sitat fra: Tai på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 08:00
Sitat fra: Ebe på fredag 28. september 2018, klokken 01:01
Bilen tracker hvor du er og litt annet, dvs den tracker persondata om det. Det må den få lov til, tror det er hovedgrunnen til denne meldingen.

Jeg synes det er helt topp med slik tracking. Men hvorfor tror Nissan at jeg har glemt denne advarselen til neste gang jeg kjører? Burde være mulig å krysse den ut en gang for alle. Litt overrasket hvis jeg er den eneste som lar seg irritere av dette, men er ikke overrasket over at jeg lar meg irritere
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: hobbybondentorsdag 25. oktober 2018, klokken 19:45
Sitat fra: tomrh på lørdag 29. september 2018, klokken 23:42
Bilen må også være tørr inni, bruker ullsokk fylt med kattesand for å fange opp fuktighet.

Huff! Jeg vet at elbil-entusiaster gjør mye rart (som å fylle seter i Ampera med tilpassede liggeunderlag), men denne tok kaken! Det høres utrolig ubehagelig ut.  Jeg synes ullsokker klør nok som det er uten å skulle fylle dem med kattesand i tillegg. På den annen side, hvis man først svetter så mye på føttene at det dugger på frontruta må man kanskje ty til ekstremiteter...

Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebefredag 26. oktober 2018, klokken 12:46
Hahahah!!  :+1:
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebesøndag 11. november 2018, klokken 10:29
Første hurtiglading gjennomført, ca. 35kw/t i ladehastighet. Lada fra 16% til 70 % på 34 min. Var rundt 0 grader ute. Batteriet gikk fra ca. 20 grader til 30 grader. Batterikjøleren gikk selv om bilen var avslått. Om jeg startet bilen gikk fortsatt kjøleren. Jeg kunne få kjøleren til å slutte å fungerer, men husker ikke nå helt hvirdan. Det var når jeg enten slå av eller på HEAT eller AC. Husker bsre ikke hvilken kombinasjon...

Hastigheten begynte å synke fra ca. 68%.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebesøndag 11. november 2018, klokken 10:35
Tror det var denne innstillingen som fikk batterikjøleren til å slå seg av; HEAT av og AC på.

Dette var forresten temperaturmåleren på 20 grader og 30 grader:
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebesøndag 11. november 2018, klokken 10:40
Et litt bedre bilde :)

Alt i alt var jeg litt skuffet over bare 35 kw/t på et batteri som holdt mellom 20 og 30 grader, på en SOC på 16-70%.

Men ikke helt håpløs hastighet.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: leafnorsøndag 11. november 2018, klokken 10:58
Virker som laderen har vært begrense til 90 Ampere. Mener å lest at slike ladere har 4 likerettere og selv om en eller flere er defekte så kan den lade. Maks gir de rundt 120 A, og med en av fire ute av drift blir det 90A.
Så tenker at på en annen lader får du mer fart.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebesøndag 11. november 2018, klokken 12:03
Det hadde jo i så fall vært nydelig, å få litt mer juice...
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: leafnorsøndag 11. november 2018, klokken 12:43
Sitat fra: Ebe på søndag 11. november 2018, klokken 12:03
Det hadde jo i så fall vært nydelig, å få litt mer juice...
Det vil du nok få på en annen lader. Ellers har du en svært unik bil!
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebetirsdag 01. januar 2019, klokken 23:48
Kjørte akkurat Bergen - Sandefjord over Haukeli, mener jeg hadde et snittforbruk på ca. 2,7-2,8. Det var med fullastet bil, 5 mennesker  og stor skiboks. Dette var våte veier i lavlandet og isete/snldekte veier i høyden. Kjørte maksimalt 10 km/t over fartsgrensa, men gikk stort sett mye saktere pga vinterdøret.

I hodet beregnet jeg å komme ca. 1 km pr. % opp på fjellet, og ca. 2 km pr. % ned av fjellet. 1% pr. km i 110km/t på motorveien også. Det stemte ganske godt.

Minusgrader hele veien, -9 som kaldest. Ingen problem å holde varmen, hadde 23 grader og vifte på 2-4.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebetirsdag 01. januar 2019, klokken 23:55
Et par grafer fra turen...
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebefredag 04. januar 2019, klokken 07:10
Kjørte Blefjell - Hardangervidda - Bergen på hjemveien:
5 mennesker pluss liten hund, fullastet bil samt stor skiboks på taket. 2,9-3,0 bar i kalde dekk.

Første strekning var på 120 km, fra Blefjell til Dagali. Starta med forvarmet bil og fullt batteri, så fikk ikke utnyttet noe særlig regenerering ned fra Blefjell. Temperatur mellom -5 og -9. Stort sett snø- og isdekke. Kom til Dagali med 7% batteri. Da hadde vi 5% på toppen (1100 mho.) før nedkjøringa til Dagali.

Ladet til ca. 92%, visste ikke hvor mye jeg trengte før Hardangervidda.

Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebefredag 04. januar 2019, klokken 07:14
Forresten, alle %-er jeg oppgir er i fra dashbordet i bilen. Leafspy avviker litt i fra denne.

Andre etappe ble kort, bare 25 km ned til Geilo. Der ble det tissepause, da doen på Dagali ikke kunne brukes. De var tomme for vann. Toppet batteriet mens vi var på do alle 6.

Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebefredag 04. januar 2019, klokken 07:22
Startet fra Geilo med 92% på batteriet, med retning Eidfjord. Naturlig nok snøføre og kaldt, ca. -9. Hadde 55% på toppen, og når nedkjøringa startet hadde vi 50%. Ved adkomst Eidfjord hadde vi 51%. Så brukte altså 41% batteri på 90 km, over Hardangervidda. Nå ligger naturligvis Eidfjord en del lavere enn Geilo også.

Ved Eidfjord ladet vi mens vi spiste middag, men stoppet på 82% da det kom noen andre som skulle lade. Bilde er fra oppdtart lading i Eidfjord. Her hadde Leafspy 9% feilvisning, i forhold til bilens display. Bilen viste her 52%.

Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebefredag 04. januar 2019, klokken 07:34
Stoppa i Dale for en liten dopause og kort ladestop. Ankom Dale med ca. 35%, ladet til ca. 54%. Vi ankom Bergen med ca. 23% batter, tror jegi.

I ettertid ser jeg at med litt tyning og gambling, kunne det hold med to lange ladestopp kun på Dagali og i Eidfjord. Men med bilen full av barn og hund, ønsker man å være litt safe. Gjenner det fortsatt i kroppen når man vipper under 10-15% batteri. Snittforbruk på hele turen var ca. 22,8.

9 timer i bilen, inkludert alle stopp. 380 km, hvorav de første 240 km var på snø- og isdekke. Farten var altså lav.

Stoppet på Dagali var 100% «unødvendig», i forhold til fossilbil.
Stoppet på Geilo måtte vi tatt uansett, og vi stod ikke lengre enn folk var på do.
Stoppet på Eidfjord var nødvendig pga mat, og har ladet vi kortere enn vi spiste (jeg gikk ut og avbrøt ladingen).
Stoppet på Dale var 50% nødvendlig pga dobesøk, men 50% «unødvendig» i forhold til fossilbil.

Alt i alt fornøyd med bilen. God å kjøre, men skulle selvfølelig ønske ennå bedre effektivitet. :)
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: tomrhfredag 04. januar 2019, klokken 19:08
Takker for grundig erfaringsrapport, Ebe! En 2012 Leaf kan fort få 2,3 kWh/mil i forbruk i sprengkulde om vinteren, så er ikke avskrekkende dette når man tenker på luftmotstand og volum i bilen som skal varmes opp. Ser fram til å få bilen, kanskje i mai..
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Palpalpalsøndag 17. februar 2019, klokken 13:47
Hei,
Jeg mottok min nye Nissan e-nv200 i august 2018 levert på Sandnes.
Ved lading de første månedene stod det kjørelengde 280 km på displayet når bilen var fulladet (jeg har satt opp ladestasjon hjemme), gitt at ECO er slått på og AC er avslått.

Nå har jeg brukt bilen i ca et halvt år, og jeg ser at nå er kjørelengde 240 km på displayet når bilen er fulladet, gitt at ECO er slått på og AC er avslått.

Jeg tenker at dette var en stor nedgang etter ganske kort tid.

Er dette normalt, eller bør jeg klage?
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: leafnorsøndag 17. februar 2019, klokken 15:15
Normalt, februar måned mot august du sammenligner, vinter mot sommer. Har den falt ytterligere 40km til 220 kommende august, så kan du tenke på å klage.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebemandag 11. mars 2019, klokken 07:15
Søndag kjørte vi 148,5 km, (fra Ortnevik, via Oppedal, til Bergen), brukte 88%. Forbruk 18,7. Forvarmet i 2 timer. 0 grader. Typisk «hytteturoppakning», 4 mennesker. Uten skiboks, men takstativet var montert. 21 grader i bilen og vifte på 2 (frontrute og ben). Speedlimiter på 90 km/t.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Willamandag 11. mars 2019, klokken 20:43
Kjørte t/r Norefjell fra Skui fredag. Ikke forvarmet bil. Mistet ca 10% opp til Sollihøgda som start. Fikk sakteladeplass på Norefjell skisenter. 0 til -2 og snødekt vei fra Sokna. 21 grader i bilen og fulgte fartsgrensen, mest 70 og 80 sone. Brukte 111% totalt frem og tilbake. Oppgitt snittforbruk 20,9 per 100 km. Kjører pigg. Og hadde 3 stk takstativ på, men skiene i bilen. Brukte forøvrig 15 % opp fra bånn av bakken opp til Sollihøgda på returen. 

Så langt, to uker inn i Evaliaeierskapet, er jeg godt fornøyd med bilen. Utrolig fleksibel med seteløsninger, og enkelt å vippe opp og ned etter behov. Testet med fem voksne og ett barn i bakovervendt barnesete, fungerte ypperlig!
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Willatirsdag 12. mars 2019, klokken 10:48
Fikk forøvrig bilen levert i slutten av februar. Uten parkeringssensorer, med skvettlapper foran og bak, hengerfeste med strømkobling. Den kom med autolys og regnsensor, i motsetning til noen andre her ser jeg. Hadde også prøvekjørt bilen først, og visste at den ikke er i øvre sjikt når det gjelder komfort. Men utrolig deilig med skyvedører med små barn, og å slippe å bøye seg ned for å fikse belter etc.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebetirsdag 12. mars 2019, klokken 14:04
Ja, tror det bare er lanseringsmodellen som ikke har regnsensor og autolys...  hurmf!  :laugh:

Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Colourmakeronsdag 29. mai 2019, klokken 19:12
Vi har en splitter ny e-NV200. Setene foran er så vonde å sitte i at det er helt krise. Man får ubehag etter 30 minutter.
Skal undersøke med forhandler om det går an å oppgradere fordi dette er det verste jeg har opplevd i mine 29 år som bilist.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Vollis47onsdag 29. mai 2019, klokken 21:00
Jeg hadde en eNV200 som varebil i bustjeneste og tilbrakte en del timer i bilen hver dag, men mye inn og ut. Opplevde aldri setene som dårlige.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Ebemandag 10. juni 2019, klokken 09:26
Jeg opplever heller ikke setene som spesielt dårlige, men ikke spesielt gode heller.

Not great, but not terrible...
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Smiling when sailingmandag 10. juni 2019, klokken 11:00
Personlig synes jeg setene tilsvarer den minimalistiske standarden ellers og vi er fornøyde, ellers hadde vi ikke kjøpt etter prøvekjøring. På speakEV forumet er det noen som også slet med setene og har byttet de med seter fra en Focus.
Tittel: Sv: Erfaringer nye Evalia
Skrevet av: Larriveetorsdag 13. juni 2019, klokken 08:11
Jeg skaffet meg en slik: https://www.amazon.com/gp/product/B071FK3J35/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s00?ie=UTF8&psc=1

Jeg synes denne forbedrer komforten veldig.