Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf spy

Startet av Ebe, søndag 26. august 2018, klokken 11:26

« forrige - neste »

pudderjagar

Kjøling virker når du hurtiglader. Kjøring klarer ikkje å generere varme over 30 grader på batteriet til 24kwh Evaliaen. Kva ein klarer på 40kwh batteriet veit eg ikkje men normalt sett vil dette batteriet være vanskeligere å få varmt enn 24kwh batteriet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Mr Oizo

Det du sier er helt motsatt av hva testere kommer med av resultater.
Både kjøring og lading av 40 batteriet utvikler mye mer varme, det virker som den indre motstanden er omtrent dobbelt så stor. Cellene er jo samme som Leaf 40 som sliter med varmeproblemer.

leafnor

Let opp Bjørn Nylands videoer med langtur med 40kWh. Han får rapidgate med den også. Så varmt blir det. Derimot 24kWh som han kjørte som "stjålet" til Tromsø med en mengde ladinger gikk uten redusert ladehastighet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

pudderjagar

Veldig interessant. Eg harikkje fått 40kwh bilen på jobb enno så har ikkje fått testa den. Men andre bilar som aukar frå ca 20kwh til 40kwh endrar og kjemien på batteriet. Dei bilane eg har prøvd har hatt mykje mindre indremotstand.

Skjønnar ikkje kvifor Nissan skal gå motsatt veg??
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

tomrh

Sitat fra: tomrh på mandag 28. januar 2019, klokken 22:32
Leafspy skifter hele tiden mellom to ulike verdier for Gids hos meg. Når bilen er fulladet skifter det typisk mellom 491 og 495. Ved lavere soc er differansen større, f.eks. skifter displayet mellom 190 og 220 Gids. Soc holder seg forøvrig konstant. Andre som opplever denne togglingen av Gids?
Sitat fra: Ebe på tirsdag 29. januar 2019, klokken 00:28
Ja, tror jeg ogsåhar det
%gids veksler også, det laveste tallet ser ut til å følge %-måleren i bilen. Og når det laveste Gid-tallet kommer på 49 så kommer LBW. Det høyeste Gid-tallet er da på 89.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: leafnor på søndag 03. februar 2019, klokken 10:12
Let opp Bjørn Nylands videoer med langtur med 40kWh. Han får rapidgate med den også. Så varmt blir det.
Kona kjørte hjem fra Molde i dag (til Skatval), med 4 voksne passasjerer i noen få plussgrader. Hurtigladet i Molde før avgang, ved Valsøyfjord camping og en unødvendig stor skvett på Orkanger mens de spiste (kom hjem med 1/2 «tank»). Da hun kom hjem og plugget i veggen startet batterivifta, og Leafspy leste av 34,8 grader på den varmeste sensoren.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

pudderjagar

Kva av bilane var det hun kjørte?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

tomrh

Hun kjørte vår nye 40 kWh evalia.
Har ikke så mye data ellers fra turen, men 35 grader er nå greit nok etter såpass mye kontinuerlig kjøring og hurtiglading.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

pudderjagar

Med andre ord så har 40kwh Evalia aktiv kjøling på batteriet med vifte. Da har vore hevda at den ikkje hadde kjøling slek som Leafe 40kwh.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ebe

Ja, den har det. Men den går bare under lading, etter det jeg har klart å fange opp av lyder.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

#55
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 30. august 2018, klokken 19:44
I følge Bjørn (og han er VELDIG tydelig på det etter sine tester) så fungerer kun aktiv batterikjøling hvis man har tenningen i gang under lading!! Det vil altså si at hvis man plugger den i en hurtiglader og går seg en tur, så kjøler den ikke! Man må sette seg inn i bilen og slå på tenninga!
Bare for å oppklare dette. Bjørn Nyland plugget i 6,6 kW lader på Espa og observerte at batterivifta ikke startet uten at bilen var slått på. Vår modell starter imidlertid vifta når den er varm og plugges i veggen hjemme uansett om det er 6,6 kW eller 2 kW og bilen er slått av, så dette har de tydeligvis fikset.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Smiling when sailing

Våres gjorde det også da jeg satte den på AC lading med varm batteri. Derimot kom vifta ikke på da jeg startet hurtiglading ved ca. 20 grader batteritemperatur i starten og 39 i slutten. Det hjalp ikke å slå bilen på og av underveis i lading. Ladet fra 2-75% med grei ladefart nesten hele veien. Det kan så klart hende at det var så mye annet bråk rundt hurtigladere, at jeg rett og slett ikke klarte å høre den... men den bråker egentlig ganske tydelig når den går. LeafSpy burde ha et vindu som viser om batterikjøling pågår og en knapp der man kan tvinge den på.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA