Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VW ID.3 - tråden

Startet av Motorwatt, lørdag 09. juni 2018, klokken 10:37

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 18. desember 2018, klokken 21:25
Vet ikke hva du mener med "Hvordan kan du si den er større enn...."? Jeg har kun klippet og limt  :D.

Innvendig plass kan jo være uten bagasjeromsplass? Bagasjeromsplass blir ofte målt separat.

Etter det jeg har lest ut av de forannevnte linkene, så sies det også at det i begynnelsen bare vil være to batteripakker tilgjengelig. Muligens noe uklart enten fra journalister eller VW, men neppe noen form for konspirasjonsteori.
beklager forvekslingen, ikke "du" men "de" som i VWs representanter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

batterimannen

Sitat fra: daktari på tirsdag 18. desember 2018, klokken 21:15
Auto Express har også testet en prototyp . https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/golf/105543/new-volkswagen-id-prototype-review

2 ting jeg stusser på, bortsett fra prisen:
Hvordan kan du si den er større en Passat innvendig når bagasjerommet er som en Golf, og ingen frunk? På bildene sitter da føreren midt i bilen, og den er bare 4,25 lang. Pen profil har den hvertfall.

Det andre er rekkevidden. De oppgir 48, 55 and 62kWh. "It translates to a range of 205 miles up to a maximum of 341 miles." Så med en moderat økning på 14 kWh får man hele 60% lenger rekkevidde, eller 21 mil ekstra? For godt til å være sant (eller NEDC) eller renspikka jug for å få folk til å avvente elbil-kjøp?

De har oppgitt 330, 440 og 550 km i WLTP for I.D Neo. Litt rart om de får så stor økning i km med så lite ekstra økning i batteristørrelse.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Samco


Magnus Hansen

550km WLTP rekkevidde er selvfølgelig ikke mulig med 62kWh

Gnist

#64
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 22. desember 2018, klokken 17:42
550km WLTP rekkevidde er selvfølgelig ikke mulig med 62kWh

Ryktet sier at 550 km WLTP først er med den største batteripakka (på ca 82 kWh) som ikke leveres før Q4 2020.

Ryktet sier også at det da kommer 4WD på Neo.

batterimannen

Sitat fra: Gnist på lørdag 22. desember 2018, klokken 19:42
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 22. desember 2018, klokken 17:42
550km WLTP rekkevidde er selvfølgelig ikke mulig med 62kWh

Ryktet sier at 550 km WLTP først er med den største batteripakka som ikke leveres før Q4 2020.

Ryktet sier også at det da kommer 4WD på Neo.

Ser at de sier at batteriet skal være langt og flatt som en sjokoladeplate, så det skal være mulig å dele cellene på en måte som gjør det enkelt å implementere både 2WD og 4WD...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Motorwatt

De har jo faktisk allerede 2WD....!  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amatøren

https://www.dinside.no/motor/elbilen-som-tilbyr-valgfri-rekkevidde/70253926

SitatTo- eller firehjulsdrift?

Dette er også et av valgene kundene må ta, men på den minste I.D., som slett ikke er liten innvendig, blir det kun tohjulsdrift å få. Dette fordi de har skjøvet kupeen langt frem, samtidig som de har store hjul og ønsker å prioritere god svingradius. Da er det rett og slett ikke plass til en elmotor foran på den ordinære I.D
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Gnist

#68
Sitat fra: batterimannen på lørdag 22. desember 2018, klokken 20:06
Ser at de sier at batteriet skal være langt og flatt som en sjokoladeplate, så det skal være mulig å dele cellene på en måte som gjør det enkelt å implementere både 2WD og 4WD...

Info om batteripakken fra 1:35 i denne:

https://www.youtube.com/watch?v=nFmHVj5V61I&t=162s

Og enda mye mer om batteripakken fra samme seminaret hos VW fra 11:50 i denne:

https://www.youtube.com/watch?v=eRFzmdEQ3sM

Counterpointer

Sitat fra: Amatøren på lørdag 22. desember 2018, klokken 21:26
https://www.dinside.no/motor/elbilen-som-tilbyr-valgfri-rekkevidde/70253926

SitatTo- eller firehjulsdrift?

Dette er også et av valgene kundene må ta, men på den minste I.D., som slett ikke er liten innvendig, blir det kun tohjulsdrift å få. Dette fordi de har skjøvet kupeen langt frem, samtidig som de har store hjul og ønsker å prioritere god svingradius. Da er det rett og slett ikke plass til en elmotor foran på den ordinære I.D
Høres litt rart ut at de ikke har plass til motor foran, det er jo et valg de har tatt. En elmotor tar ikke rare plassen.

Nå snakket han (tykk tysker) som satt ved siden av Robert Lewellyn om at awd versjonen kom til å gå meget bra, men at den ikke kom fra starten.........

Er mye spennende de ymter om nå, blir interessant å se hva som kommer til hvilken pris.

Gnist

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 22. desember 2018, klokken 22:14
Høres litt rart ut at de ikke har plass til motor foran, det er jo et valg de har tatt. En elmotor tar ikke rare plassen.

I en av videoene jeg lenket over sier en fyr med VW-hatt på hodet noe sånt som at fordi bilen har omtrent 50/50 vektfordeling mellom for- og bakaksel, så har man valgt å ha fremdrift på bakhjulene da dette vil gi den beste kjøreopplevelsen og det totalt sett beste veigrepet.

Motorwatt

#71
Dett er vel å forstå slik at de har valgt bakhjulsdrift (og hurra for det) for 2WD versjonen. Jeg vet ikke hva en DU (Drive Unit) veier, men det kan ikke være allverden. Vektbalansen kan sikkert kompenseres på andre måter. Men hva plassforholdet angår, har jeg ikke peiling. Ser på min Tesla med 4WD AWD at frunken er betydelig mindre enn 2WD-biler. Så endel plass må det nok ta.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Klart det tar plass. Og ser at de har valgt RWD til denne utgaven. Sikkert greit for å lage rimelig bil.

Men det virker som det kommer AWD utgave også, da i samme karroseri. MEB plattformen er jo laget for å være fleksibel så det er ikke begrensningen.

Jeg ser at snuta på Neo er kort så det kan hende jeg misforstår og at det er Cross/Vision E de viser til. Men Neo med stort batteri og awd ville vært mitt valg.

nojac

2018 e-Golf

daktari

Trekk fra den luftesprekken over skiltet, den behøves ikke. VW har hittil ikke hatt mange tofargede biler, men det kan jo skje.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA