Kona på finn.no

Startet av Kjetil1986, søn 03. jun 2018, kl. 18:12

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: tuono på lør 25. aug 2018, kl. 09:48
Det er din oppfatning. Som du er i din fulle rett å ha. Jeg stiller spørsmål. Jeg konkluderer ikke.
Det er greit for meg. Men for din egen del bør du ta stilling til konsekvens av dine egne spørsmål.

Jeg setter forøvrig pris på å kunne diskutere slike ting, med en sivilisert tone, som jeg synes du har

arthur

Sitat fra: tuono på lør 25. aug 2018, kl. 09:41
"moralens voktere" og "fasit"..... Du har liksom lagt lista nå? Hæ?

Nei, det er hva jeg ber dere andre om å hjelpe meg med.

arthur

Sitat fra: AndersK på lør 25. aug 2018, kl. 09:45
Det ryddige vil vel være å trekke seg fra Niro-køen og få depositumet tilbake hvis man ser at pris og specs ikke svarte til forventningene når de blir lansert. Eventuelt selge Konaen hvis man ser at Niro viste seg å være bedre.

Det er intensjonen man har når man skriver seg opp på en liste som i mine øyne er avgjørende.

Om du tjener hundre tusen kroner på salg av Konaen er det uvesentlig for min del.

Det er akkurat slik jeg har tenkt og også mener er det naturlige/"riktige".  Det jeg er spent på er om noen faktisk vil stå frem å hevde at det er "umoralsk" å selge Kona'n til fortjeneste hvis Niro'n blir akseptabel på pris, kan få hengerfeste og jeg får rabatt på denne.

tuono

Sitat fra: knut.aulie på lør 25. aug 2018, kl. 10:02
Sitat fra: tuono på lør 25. aug 2018, kl. 09:48
Det er din oppfatning. Som du er i din fulle rett å ha. Jeg stiller spørsmål. Jeg konkluderer ikke.
Det er greit for meg. Men for din egen del bør du ta stilling til konsekvens av dine egne spørsmål.

Jeg setter forøvrig pris på å kunne diskutere slike ting, med en sivilisert tone, som jeg synes du har

Hva jeg tenker om saken er vel i grove trekk hva jeg skriver i #148.

Det jeg lurer på er om de som mener at "alt er lov" innenfor et fritt marked virkelig mener det? Slik jeg skjønner det mener noen at alle midler er tillatt innenfor dette med å tjene penger på et brennhett elbilmarked. Endatil gjøre det enda hetere i form av å sku opp prisen så langt det lar seg gjøre...og enda litt til med det enda formål å tjene så mye penger som overhodet mulig. Er det da lov å prøve å påvirke markedet negativt. I form av å gjøre ting vanskelig for dem som bruker alle midlene?

Er det de sistnevnte vi skal være sure på...og moralsk indignerte over?

arthur

Hva menes egentlig med "alle midler"? Et slikt spørsmål som du stiller det er jo ikke noe man egentlig kan svare på uten å vite hva du faktisk mener!

trykkertor

Men hvor går grensene?
Er grensene i forhold til merpris?
Er grensene i forhold til om en stilte seg i kø FOR å selge videre, eller om behov har endret seg etter køen?

Fra Ampera-e-gruppen på facebook er det i dag lagt ut følgende:

Sitat"For noen år tilbake siden bestilte jeg denne Opel Ampera E (elektrisk) TOPP UTSTYRT! Nå har det seg slik at jeg ikke trenger bilen selv siden jeg endte opp med og kjøpe Tesla. Så jeg ønsker og selge denne men må ha et svar innen starten av neste uke, dette er en sjelden mulighet da Opel har over et år leveringstid om du skal bestille denne ny. Om jeg ikke får den solgt går den til neste på ventelista hos Opel.
Jeg kan selge bilen fult utstyrt med vinterhjul for kr 409 500,- Fabrikkny. "

Hva sier moralpolitiet er innafor her.
Er det greit om har selger den til kostpris til en som da får "snike" i køen?
Skal han rett og slett i moralens tegn bare avlyse kontrakten og la neste på Opel sin liste få den?
Kan han ta bilen ut, og selge den videre til kostpris i familien?

Hvorfor ikke bare hoppe over alle disse spørsmålene, la regelverk og marked styre hva som er mulig?
I dag er det mulig for en privatperson å kjøpe en ny elbil, og selge den igjen med gevinst, uten å skatte for det.
Og jeg skriver mulig, men ikke garantert. Men i disse tidene er oddsene meget i favør av å kunne få gevinst.

Håkon77

Huyndai-forhandlerne er vel de som virkelig burde dunket hodet i skrivebordet. De har jo satt prisen alt for lavt. De kunne satt 400K som start-pris og solgt rubbel og bit.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Mao

Sitat fra: tuono på lør 25. aug 2018, kl. 09:24
Så misunnelig at jeg blir eitrende forbanna over dem som har som beskjeftigelse å sette seg opp på alle lister med den hensikt å melke markedet mest mulig. Og om man leser litt på alle merkeseksjonene her på forumet, så vil man se at det er forholdsvis mange. Noen i sånn utstrekning at de nok får hederlig omtale på julebordene til diverse finansieringsselskaper siden de neppe har lagt ut ei egen krone på bilene  :)

Det er her du og dine likesinnede bommer stort. Hva vet vel du om motivene som ligger bak at enkeltpersoner står i mer enn èn kø? Kan det kanskje ha noe med lange leveringstider og at køene settes opp i verste fall flere år før verken pris eller spesifikasjoner på bilene er klare? Det er jo også en ganske stor andel som til slutt velger å kansellere sine reservasjoner, av ulike årsaker.

Selv har jeg samlet sett stått flere år på venteliste for en håndfull elbiler, og kansellert rundt halvparten av reservasjonene da det endelige produktet ikke har oppfylt mine ønsker og behov. Jeg har ytt ymse bilfabrikanter (særlig Tesla) gratis lån over lange perioder (ikke helt risikofritt det heller) og sånn sett gitt et lite bidrag til at vi har fått den elbilboomen vi nå ser i Norge fordi produsentene dermed har prioritert et betalingsvillig marked her på berget.

Man må også respektere at det kan oppstå forhold mellom kjøpekontrakt skrives og bilen blir levert som gjør at en bil selges etter kort tid. Man har f.eks ikke kjøpt Kona av umoralske, spekulative årsaker selv om man etterhvert oppdager at Kia Niro vil passe bedre og velger den i stedet. At Kona'en så selges til markedspris er en selvfølge - slik er det jo med alle kapitalvarer.

Om det skulle finnes en håndfull spekulanter som har klart å få tak i 1 Kona hver, betyr uansett null og niks for oss andre. Utsatt leveringstid blir kanskje i verste fall en uke, og det blir forsvinnende lite når du allerede har stått årevis i kø.....
Og til slutt et godt råd til sutrekoppene som lar seg forarge over at biler selges på Finn: slett Finn-appen umiddelbart. Sannsynligvis får du da et mindre problemfylt liv  :)

(PS! Forum-profilen min er ikke helt oppdatert, bare så det er sagt)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Gordon Retriever

Sitat fra: Håkon77 på lør 25. aug 2018, kl. 11:51
Huyndai-forhandlerne [..] har jo satt prisen alt for lavt. 

Forhandlerne er nok nødt til å selge bilen for den summen importør og produsent har kommet fram til.

Men interessant argument:  I USA er det vanlig at lokale forhandlere legger på prisen utover listepris dersom bilmodellen er etterspurt og/eller har begrenset tilgjengelighet.

e-curious

Jeg tror kanskje at Hyundai var klar over at de kunne satt prisen høyere, "brukt" prisene på Ampera-e var jo kjent, og de hadde 20 000 på e-post lista.  Selv om frafallet hadde vært stort så hadde den nok fått seolgt bilene sine.  De kan nok likevel ha en interesse av å tenke langsiktig, og å etablere Hyundai som et prisgunstig alternativ før det kommer konkurrenter.  Prisene går nok oppover etterhvert, slik som på Golf, Leaf og Ampera-e.

Ang. å sette seg opp på flere køer:  Det har jeg selv gjort (Kona og model3).  Grunnen til dette er at dersom man vil ha mulighet for å velge den bilen innen rimelig tid så er det alternativet.  Konaen henter jeg ut  med tanke på å beholde den dersom jeg er fornøyd.  Så får vi se hva jeg mener når endelig  en gang model3 kommer.

Limodriver

Jeg sitter og biter meg i leppa og klarer nesten ikke å holde kjeft etter noen av innleggene. Tttttaushet er ggggull har jeg hørt.

Tilbake til Kona på finn. Jeg tror fargen kan være medvirkende årsak til at den ikke blir solgt. I tillegg tror jeg selger er vel grådig, nåværende prising gir 97 i gevinst. Det er godt det er grenser for hva noen betaler for elbiler.

Det jeg synes er trist er at noen føler behov for å anonymisere seg på Finn eller opplyse at de ikke ønsker å bli kontaktet av de som kun kommenterer negativt. Grunnen må være at de ikke orker å motta negative kommentarer for sine handlinger. I en større sammenheng tror jeg dette er litt det samme vi ser i den politiske verden og som forårsaker "protestvalg" som Trump og den brune bølgen som feier over blant annet Europa. Når alle som ikke har den politisk korrekte blir latterliggjort og idiotforklart trekker de seg unna og holdningene deres vil ettervern avvike mer. Moralen må være at en kan diskutere/påtale meningsforskjeller, men ikke idiotforklare, latterliggjøre eller moralisere.

Spajderman

Det her blir så tåpelig at jeg ikke gidder å prøve mer. "Moralpoliti", "moralprekener", "misunnelse"? Det slenges ut med karakteristikket og tillegges meninger og følelser over en lav sko. Hva med å faktisk argumentere for seg istedenfor å oppføre seg som en barnehageunge som ikke får ha duploen sin i fred?

Det må faktisk gå an å tåle at noen misliker "flipping" av biler og kommer med forslag til tiltak som kan iverksettes for å hindre eller gjøre slik adferd mindre attraktivt slik at drt kan diskuteres uten at man går fullstendig i vranglås og ærklærer folk for moralpoliti, molboer, Ola Dunk og idioter. Flere, meg inkludert, har forsøkt å forklare hva de reagerer på, men når man ikke gidder å lese, forsøke forstå innholdet eller misforstår med vilje for å score billige poeng er det ikke vits i å diskutere lenger.

Jeg er herved ferdig med denne tråden, om du ønsker å vite hva jeg mener finner du flere forsøk på å forklare det bakover i tråden. Om du synes jeg er "moralpolitiet", er misunnelig, kommer med moralprekener eller rett og slett synes jeg er en tulling på grunn av mine meninger er det helt i orden, jeg lever godt med det.

e-curious

Dersom debatten handler om debatten og ikke temaet i tråden lenger, blir vel poenget med debatten borte?

Gordon Retriever

Jeg kan tenke meg at en god del av dem som annonserer/planlegger å annonsere eller skal kjøpe/planlegger å kjøpe Kona på finn, er innom denne tråden.  Hei-hei til dere. :)

Enkelte diskusjonfora har en relativt lav terskel for kommentarer/kritikk av konkrete salgsannonser i andre kanaler, og slike innlegg blir derfor slettet fortløpende.
Årsakene kan være at forumeier ikke vil bli oppfattet som en arena for nedsnakking av fullstendig lovlig virksomhet, eller enkelte kan mistenkes for å ville promotere sine egne finn-annonser eller diskreditere andres.  Siden de fleste fora - også dette - har en egen kjøp og salg-avdeling, er det også naturlig at man ønsker at andres salgsarena omtales i samme verdige former som man ønsker at ens egen skal bli omtalt.

Selv kunne jeg ønsket meg at Forum Admin klargjorde hvor i hvor stor grad det er ønskelig at debatten omkring videresalg med fortjeneste knyttes opp mot konkrete finn-annonser.

tuono

e-curious: Er det metadebatt det kalles da? :)

Registrerer bare at mange glatt overser hva folk er forbanna på og konstruerer mye om, hvis og hva om. Er lurt å motargumentere mot det som faktisk er skrevet.

Tillater derfor å gjenta meg selv. Dette er i innhold temmelig likt med hva mange andre også har skrevet, men som tilsvarere lett parerer med diverse meningsilegginger og omkonstrueringer.

".......eitrende forbanna over dem som har som beskjeftigelse å sette seg opp på alle lister med den hensikt å melke markedet mest mulig. "

Hele innlegget finnes under #148.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA