Kona på finn.no

Startet av Kjetil1986, søn 03. jun 2018, kl. 18:12

« forrige - neste »

Counterpointer

Ukvemsord og mishagsytringer sier mest om den som kommer med dem!

Hvis jeg kan gå bittelitt off topik. Jeg skal snart selge min Ampera-E etter over ett år og 30 k km. Er det da greit at jeg får mer for den enn jeg ga?

Og btw jeg har 11 biler i betstilling eller på liste, det er fordi jeg gjerne vil ha biler når de kommer og ikke lenge etterpå, misliker sterkt å bli karakterisert som en som gjør dette av andre grunner enn at jeg vil ha bil(er) da dette strekker seg over år.....

Spajderman

Det er åpenbart at vi ikke blir enige her og at enkelte med vilje misforstår, vrir, vender og snur på alt som blir skrevet for å komme med et billig poeng.

Jeg tror alle har skjønt at det de fleste, iallefall jeg, misliker, er det at man setter seg i kø for å kjøpe en bil kun med hensikt å selge den videre med gevinst. At man selger en bil for mer enn man betalte for den fordi det har kommet en annen bil man heller vil ha eller fordi man må ha plass til et barnesete ekstra eller hva det måtte være er ikke det jeg reagerer på.

Du må ha så mange biler du vil i bestilling for min del hr. Aulie, grunnen for at du har det er ikke min sak, men det betyr ikke at jeg kommer til å hyle av glede om du kjøper en eller flere av dem kun for å selge med profitt istedenfor å avbestille i det du skjønner at du ikke har bruk for den. Antar selvsagt at du lever godt med det og fortsatt får sove om natta...

hELgenen

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på fre 24. aug 2018, kl. 22:54
Skal en flipper kunne trekke fra tap, hvis det viser seg at markedet ikke er villig til å betale mer? Det er tross alt en risiko, selv om den i øyeblikket virker liten.

Ja, selvfølgelig. Det er jo slik reglene gjelder for boliger og da må de samme regler gjelde for flippere under
forutsetning at de skal likebehandles i lovverket. I dag er jo reglene slik at må ha bodd i en leilighet en skal selge
i minst ett år før en får skattefri gevinst - det samme kunne gjelde for biler. Begge er kapitalvarer og således
burde en kunne argumentere for at de skal likebehandles i lovverket.
Det er også politikere som faktisk har lagt tilrette for at det er mulig å flippe biler gjennom å legge opp til fordeler for elbiler, og større avgiftsøkninger på fossiler. Dermed girer de opp etterspørselen og baner vei for flippere.
Det overrasker meg forresten at det er så mange flippere her inne - jeg kjenner til minst en som har det som livsstil å
sette seg opp på alle mulige lister tidlig for så å selge med en gang - det være seg bolig, bil osv. Gjennom denne tråden oppdager jeg flere som driver på samme måte.  Den moralske likheten mellom disse og svartebørshaier er i mine øyne forsvinnende liten, men det er nå bare slik mitt innebygde kompass fungerer og innser at ikke alle ser det på den måten.
Det med misunnelse forstår jeg ikke - kanskje noen tror at det å tjene lettjente penger på denne måten trigger denne følelsen? Misunnelse er vel en beskrivelse av en følelse der noen ønsker at det kunne vært en selv som stod i en annens situasjon. Jeg er faktisk svært glad for at jeg ikke tjener penger på denne måten - det ville faktisk gjort vondt innvendig å utnytte situasjonen. Men folk er nå forskjellige - og noen er vel født kremmere, andre ikke

andy99

OG tilbake til sak. Siste på Finn har redusert prisen med 1000kr.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127477017
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

hELgenen

Sitat fra: andy99 på lør 25. aug 2018, kl. 08:54

Skiltene er sladdet. Hvordan sjekke for heftelser?

andy99

Sitat fra: hELgenen på lør 25. aug 2018, kl. 09:09
Sitat fra: andy99 på lør 25. aug 2018, kl. 08:54

Skiltene er sladdet. Hvordan sjekke for heftelser?

Finn bruker har nok sett seg nødt til å anonymisere litt, trollene har nok blitt litt plagsomme...
Kun mulig å sjekke heftelser via skilt, men om du interessert i kjøp, er det vel bare å kontakte selger.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

tuono

Tror den der annonsen kan bli retningsgivende for dem som vil melke markedet mest mulig. Foreløpig kan det virke som at han har lagt seg for høyt. Ihvertfall for å cashe inn svært raske penger.

Skal forøvrig gi "markedsliberalistene" her inne en seier. Jeg er drit misunnelig på dem som har fått bilene sine nå. Rett og slett for at jeg trenger bilen. Så misunnelig at jeg blir eitrende forbanna over dem som har som beskjeftigelse å sette seg opp på alle lister med den hensikt å melke markedet mest mulig. Og om man leser litt på alle merkeseksjonene her på forumet, så vil man se at det er forholdsvis mange. Noen i sånn utstrekning at de nok får hederlig omtale på julebordene til diverse finansieringsselskaper siden de neppe har lagt ut ei egen krone på bilene  :)

Counterpointer

Sitat fra: Spajderman på lør 25. aug 2018, kl. 00:19
Det er åpenbart at vi ikke blir enige her og at enkelte med vilje misforstår, vrir, vender og snur på alt som blir skrevet for å komme med et billig poeng.

Jeg tror alle har skjønt at det de fleste, iallefall jeg, misliker, er det at man setter seg i kø for å kjøpe en bil kun med hensikt å selge den videre med gevinst. At man selger en bil for mer enn man betalte for den fordi det har kommet en annen bil man heller vil ha eller fordi man må ha plass til et barnesete ekstra eller hva det måtte være er ikke det jeg reagerer på.

Du må ha så mange biler du vil i bestilling for min del hr. Aulie, grunnen for at du har det er ikke min sak, men det betyr ikke at jeg kommer til å hyle av glede om du kjøper en eller flere av dem kun for å selge med profitt istedenfor å avbestille i det du skjønner at du ikke har bruk for den. Antar selvsagt at du lever godt med det og fortsatt får sove om natta...
Ikke noe jeg gjør er din sak hr. Spajderman
Ingen andres heller!

Det må være lov å kommentere, både for meg og for deg.

Det er ikke så lett å vite hva en skal gjøre i dagens elbilmarked, det er mitt poeng. Biler får milelange ventelister lenge før en har spesifikasjoner og forhold endrer seg før en får bil og etter en får bil. Min Ampera-E er ett eksempel, men det er mange flere. Jeg kunne solgt den etter ett halvt år for 450, hadde jeg solgt den umiddelbart dvs. «flippet» så hadde jeg kanskje fått 380, nå i høst får jeg kanskje 370?? Uoversiktlig med andre ord. Noen argumenterte hardnakket med at Ae kom til å bli uselgelig etter ett år Det ble registrert 148 Ae sist måned. Og markedet er veldig godt.

Når det gjelder Kona vet vi ikke hva markedet vil være. Og det sier litt når selger sladder bilnummer i annonsen og ikke oppgir telefon. Det er nok på grunn av de som ikke bare mener de har moralsk overtak, men også handler ut fra det

Håkon77

Må jo si det er fristende å få 80-90K så lett. Det er mer enn jeg greier å spare på ett helt år og ville kunnet kjøpt meg en god bensinbil å pendle med de neste 3årene. Men nå har jeg jaggu gledet meg så lenge og vært så misunnelig på rekkevidden til Teslaene som hånlig har passert meg og min Leaf I høy hastighet. Jeg orker ikke tanken på å stå nok ett år eller to på venteliste.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

tuono

Den siste delen til Knut må inngå som en konskevens i et helt frisluppet marked der selve markedet er overordnet moral og andre faktorer. Om én type moral skal settes til side må man også kunne se bort i fra andre former for moral.
Ergo må det som (om det er riktig) kan betegnes som forsøk på å påvirke markedet i form av drittslenging til annonsør være helt innafor i et totalt frisluppet marked.
Eller....?

Litt markedfilosofi over morrakaffen....

arthur

Har selv skrevet kontrakt på en Kona som jeg håper å få i oktober. Skal betale 357.700 for bilen ferdig på gata med vinterdekk og skinnseter. Har også kølapp (lavt nummer) på en Niro som trolig vil kunne leveres rundt årsskiftet, men vet jo enda ikke hverken pris eller om den kan få hengerfeste (for meg viktig, ja helt avgjørende). Så da dukker spørsmålet opp; Hvis prisen på en Niro blir akseptabel (mulig/trolig rabatt gjennom Agrol, også uavklart i øyeblikket) så er det en Niro jeg ønsker meg, men har da ikke råd til å beholde en Kona i tillegg. Hva er det da moralsk forvsarlig å selge min Kona for?

1. Hva markedet er villig til helt frivillig å betale

2. Hva jeg har betalt

3. Hva jeg har betalt minus en rabatt siden bilen er brukt noen uker

Moralens voktere anmodes om å komme med sin "fasit"!

tuono

"moralens voktere" og "fasit"..... Du har liksom lagt lista nå? Hæ?

AndersK

Det ryddige vil vel være å trekke seg fra Niro-køen og få depositumet tilbake hvis man ser at pris og specs ikke svarte til forventningene når de blir lansert. Eventuelt selge Konaen hvis man ser at Niro viste seg å være bedre.

Det er intensjonen man har når man skriver seg opp på en liste som i mine øyne er avgjørende.

Om du tjener hundre tusen kroner på salg av Konaen er det uvesentlig for min del.

Counterpointer

Sitat fra: tuono på lør 25. aug 2018, kl. 09:34
Ergo må det som (om det er riktig) kan betegnes som forsøk på å påvirke markedet i form av drittslenging til annonsør være helt innafor i et totalt frisluppet marked.
Eller....?
Mener du virkelig det?

Da skjønner en jo hvorfor kommentarfeltene flyter over av hat i forhold til alle typer saker. Og det mener du å legitimere ut fra tanken om fritt marked. Det er ikke hverken logisk eller fornuftig.

tuono

Det er din oppfatning. Som du er i din fulle rett å ha. Jeg stiller spørsmål. Jeg konkluderer ikke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA