Kona på finn.no

Startet av Kjetil1986, søn 03. jun 2018, kl. 18:12

« forrige - neste »

Spajderman

Og for å være på den sikre siden, slik at jeg ikke blir tillagt en hel masse meninger; Jeg er ikke misunnelig, jeg får snart bilen min og er veldig fornøyd med det. Om noen byr meg 500.000 selger jeg den helt sikkert, men jeg kommer ikke til å legge den ut på finn før det evt. kommer en bil jeg har mer lyst på. Jeg misliker rett og slett denne typen oppførsel, om noen synes jeg er en idiot på grunn av det, så er det helt greit.

Thorbjørn Hellehaven

Jeg mener ikke å forsvare praksisen, men det er fasinerende hvor mye det klages, når det er så lite antall at det får relativt liten betydning for leveringstidspunkt. Til og med hevde at fortjenesten burde skattelegges, uten å tenke på likhetsprinsippet i forholt til alle andre som selger biler med tap.

Jeg forstår godt at man misliker dette. Hvis de hadde droppet å bestille ville selvfølgelig noen kanskje fått bilen en båt tidligere, men de aller fleste får nok bilen med samme båt uansett.

Jeg tror at flere av "flipperne" satt seg på listen, og håpet på andre spesifikasjoner, men droppet kanskje på grunn av tilhengerfeste, app eller andre ting med plass og comfort. Når de er i situasjonen og man forventer lang leveringstid etterhvert, kan jeg godt forstå at de bestiller allikevel, med håp om å selge med fortjeneste. Det var sikkert noen som satt seg på liste utelukkende med planer om å flippe bilen, men jeg velger å tro at det var et fåtall.

trykkertor

Det er ingen folkerett å kjøpe en elbil.
Det blir ikke færre elbiler i Norge selv om noen flipper elbiler.
Der det er rom for å kremme, det vil noen kremme.
Å kalle folk for parasitter fordi de står i en kø, kjøper et produkt, og selger det til markedspris blir i mine øyne helt feil.
Enten får folk følge med og komme seg tidlig inn i en kø, eller så får de forholde seg til det markedet det er på modellen.
Er behovet stort nok for en elbil NÅ, kikker du på bruktmarkedet, og du kan til og med få en bil billigere enn en butikk-Kona-EV.

Klart det bunner i misunnelse når folk drar inn skatteregler, "bør miste garantien, for det har Hyundai sagt" osv......
Forhold deg til til markedet, og bestem selv hvor mye du vil betale for et produkt. Ingen blir tvunget til kjøp, og ingen lider nød hvis ikke de får butikkny elbil innenfor kort tid.

Jeg kjøper stadig vekk saker og ting på tilbud og Black Friday og flipper det på finn.no.
Har til og med eid motorsykler jeg solgte dyrere enn jeg kjøpte dem for. Fordi jeg kjøpte på senhøst og solgte til vårkåte mc-entusiaster. Har ikke tapt et sekund søvn på det. Markedet er til for å handles i.

Og hvis det ikke er skattepliktig å selge en bil med gevinst, og folk argumenterer for at det burde det være.....så lukter det misunnelse lang vei i min nese.

hELgenen

Sitat fra: trykkertor på fre 24. aug 2018, kl. 21:27
Og hvis det ikke er skattepliktig å selge en bil med gevinst, og folk argumenterer for at det burde det være.....så lukter det misunnelse lang vei i min nese.
Hva er det folk skal være misunnelige på?? At noen tjener noen kroner på å flippe biler??? Jeg forstår ikke tankesettet ditt!
Når folk argumenterer for skatteplikt er det vel rett og slett fordi de som selger på denne måten driver handel - eller butikk på godt norsk.
Enhver andre som selger varer og tjenester profesjonelt skal skatte av dette  - og dersom eneste begrunnelsen for å kjøpe
bilen er for å videreselge den med en gang så er det jo rett og slett en form for profesjonell handel en driver med.
På lik linje med de som handler boliger for direkte videresalg eller utleie - de skal også skatte av gevinst eller utleieinntekter. Jeg ser ikke
helt de store forskjellene her - så jeg forstår svært godt at dersom en kjøper en bil i den hensikt å videreselge med en gang for å tjene penger - ja så er det en form for yrkesutøvelse/arbeid som burde beskattes. De som mener at slik form for aktivitet skal beskattes hevder jo ikke noe annet enn at om du kjøper en bolig eller en bil for videresalg så skal skatteregelen være lik. Jeg forstår i alle fall denne argumentasjonen. Derimot forstår jeg ikke dette med misunnelse - hva er det å misunne? At noen slipper å betale skatt på en fortjeneste ved å utnytte at det ikke finnes regler for denne aktiviteten?
Nå skal det sies at jeg ALDRI har kjøpt noe som helst i den hensikt å drive videresalg så jeg kjenner ikke tankesettet som utøves av de som bedriver dette.

hELgenen

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på fre 24. aug 2018, kl. 19:16
Fasineremde å observere misunnelse og aggresjon mot de relativt få som flipper bilen. Hvor mange av dere som skal ha bilen, kan med hånden på hjertet, sverge at dere ikke hadde gjort tilsvarende, hvis dere fikk mulighet å bestille en bil eller to ekstra?

Jeg hadde ikke gjort det - og tro meg - jeg mener det!!! Om jeg kunne tjent 100 millioner hadde jeg ikke gjort det.
Penger er ikke alt her i verden - men det er kanskje der forskjellen ligger. De som tjener noen kroner på dette
tror dette er meningen med livet?

Spajderman

Du må forsøke å forklare hva det er du mener folk er så skrekkelig misunnelige på trykkertor. Argumentene dine lukter for meg billige hersketeknikker. Å devaluere andres argumenter ved å tillegge dem meninger de ikke har er barnslig og ufint.

Utsagn som "det er ingen folkerett å kjøpe elbil i Norge" er også tøvete, det er da ingen som har hevdet det?

Øyvind.h

Om noen hadde tilbudt 100 millioner for min Kia Niro ev når den ankommer hadde jeg solgt på flekken.
Det ville gitt meg mulighet til å vie resten av livet til veldedig og følelsesmessig mer givende arbeid enn jeg har i dag.

Men jeg ville nok solgt for 100k over også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Spajderman

For 100 millioner hadde jeg solgt bestemora mi. For 100k får du kanskje svigermor...

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: hELgenen på fre 24. aug 2018, kl. 21:51
Når folk argumenterer for skatteplikt er det vel rett og slett fordi de som selger på denne måten driver handel - eller butikk på godt norsk.
Enhver andre som selger varer og tjenester profesjonelt skal skatte av dette  - og dersom eneste begrunnelsen for å kjøpe bilen er for å videreselge den med en gang så er det jo rett og slett en form for profesjonell handel en driver med.
Hvordan skal man definere hva som er "butikk" eller "næringsvirksomhet" som det gjerne kalles?
Hvor lenge er det rimelig at man må ha bilen før det ikke er næringsvirksomhet?
Hvordan skal man håndtere de som kjøper og selger en annen bil med tap, og krever fradrag for dette? Hva med andre relaterte utgifter i forbindelse med kjøpet?

Når man roper etter lovregulering og skattelegging av et lite og forbigående problem, lukter det veldig misunnelse når det allerede er regler som skattelegger handel i et omfang som må anses som næring. Og hvis det skal strammes inn, så er jeg redd ekstra byråkrati koster mer enn inntektene, og da er eneste verdi at flipperne må skatte noen få kroner.

Skal en flipper kunne trekke fra tap, hvis det viser seg at markedet ikke er villig til å betale mer? Det er tross alt en risiko, selv om den i øyeblikket virker liten.

Spajderman

Jeg tror som sagt ikke det er det at "flipperne" som de nå er blitt døpt får en gevinst av salget som gjør at folk reagerer på dette, forslagene om skattlegging antar jeg kommer fordi det kunne vært et mulig tiltak for å få en slutt på "flippingen", ikke at man ønsker å redusere gevinsten. Misunnelse blir til stadighet slengt rundt her inne, men jeg forstår fremdeles ikke hva det er folk skal være så misunnelige på "flipperne" for, kanskje med unntak av det nye stilige kallenavnet?

bno

Typisk Ola dung. At dere gidder diskutere dette. Premature

Mr Oizo

Fra en annonse, selger har tydeligvis fått en del reaksjoner
Sitat(Har du synspunkter på annonsen kan du gjerne holde de for deg selv)

Spajderman

Sitat fra: bno på fre 24. aug 2018, kl. 23:20
Typisk Ola dung. At dere gidder diskutere dette. Premature

Hehe, dette var nok det mest modne innlegget i debatten.

Og hvem er denne Ola Dung, og hva har han gjort deg?

Limodriver

Meningsforskjeller er greit og kan diskuteres. Personangrep og latterliggjøring av skrivefeil og feil bruk av idiomatiske uttrykk er vel ikke greit.

Jeg tror vi kan konkludere med at vi ikke er enige og heller ikke blir det, selv om det er jeg som har rett (det var en spøk)

La oss heller glede/grue oss til nye biler på finn.no. Vi er alle tjent med at annenhåndsverdien holder seg godt på Kona, de fleste av oss skal ha og bruke bilen en viss periode om ikke annet.

Spajderman

Er egentlig helt enig med deg til forandring, men, vel, man høster som man sår ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA