Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona på finn.no

Startet av Kjetil1986, søndag 03. juni 2018, klokken 18:12

« forrige - neste »

Kjetil1986

Da har den første annonsen kommet ut på finn.no allerede!


https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121707888

88 361,- i fortjeneste på den prisen der. Men her er det vel fare for at garantivilkårene til Hyundai blir brutt?  :police:

Model 3 long range 2021

birgerdammen


trykkertor

Selges av Paulius Naglius, Kongsveien, Vestfossen.
Og kønummer 700.
Tror aldri den kan selges så dyrt, når det mest sannsynlig er snakk om båt 2 eller 3 levering.
Eller?

Blir spennende å følge Finn.no-markedet på Hyundai Kona og se opp mot den fine tiden Ampera-e hadde.
Og det blir en gjentagelse, dog kortere tidsspenn, eller om de tider er forbi.

Crown

Opel hadde vel ikke like tydelige bestemmelser mot slikt som dette, eller tar jeg feil?

I garantibestemmelsene til Hyundai heter det: ""Hyundais garantiprogram er et uttrykk for Hyundais kvalitetsprodukter. Garantien gjelder også hvis bilen skifter eier.

* Kunden betyr en person, bedrift eller en hvilken som helst annen enhet som kjøper (i) et Hyundai kjøretøy fra en autorisert Hyundai forhandler og ikke i den hensikt å videreselge den eller, (ii) et Hyundai kjøretøy som har vært opprinnelig kjøpt av en autorisert Hyundai forhandler av en person, selskap eller en annen enhet uten formål for videresalg."

Det står også i kontrakten (som han her fortsatt ikke har tegnet en gang) mener jeg.

Jeg ville i det minste ventet til jeg hadde bilen med å avertere den, dette blir bare alt for tydelig :)

Men jeg kan da aldri tenke meg at noen betaler 80k overpris for en så liten bil, selv om den er aldri så bra... da er man bra desperat, skal hvitvaske noen penger eller noe. :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Counterpointer

Kan skjønne at de får til dette overfor firmaer og enkeltmannsforetak som selger biler. Tviler litt på om de får dette til å holde overfor privatpersoner, selv om de prøver å få med dette i vilkårene. Bevisbyrden her blir komplisert for Huyndai, tror jeg.

_OE_

Hyundai bør bare stryke kø nummer 700.... Skikkelig Svartebørs tilstander her... Event. Gi vedkommende ny pris tilsvarende forlangende på Finn.no

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


Limodriver

Jeg støtter knut.aulie sin vurdering. Både vil bevisbyrden bli utfordrende samt at jeg tror Hyundai fort vil komme ut i urent farvann ved å nekte garanti (ikke reklamasjon) til privatperson som har kjøpt bil av en annen privatperson. Garantien er et viktig salgsargument for Hyundai og dersom denne blir usikker som følge av videresalg er nok omdømmerisikoen for stor for Hyundai.

EV666KM - du kan ikke mene det du skriver. Det er ikke ulovlig å videreselge med påslag, men det ville bli uholdbare tilstander om virksomheter skulle opptre slik du beskriver. Hva mener du hjemler slike handlinger fra Hyundai overfor denne selgeren? Jeg ser ikke det prinsipielt gale med transaksjonen (selv om jeg hadde hatt kønummer bak denne personen), dersom noen er så dumme å betale en slik pris - værsågod. Det er i seg selv ikke straffbart å være dum (dumme handlinger kan være) og det er heller ikke straffbart å være grådig.

_OE_

Tja det det da forbudt å stå foran og selge til overpris billetter på popkonserter.... Så hva er forskjellen? Jeg skjønner jo at problemet er for liten tilgang av biler... Men som folk sier finnes det folk som er villige til å betale til overpris så er det vel lite å gjøre... Menå legge ut bilen til salgs før den er ankommet landet er vel oxo på kanten?

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


Counterpointer

Selv om jeg tror at både Limodriver og jeg har rett om vanskene med å frata privatpersoner garanti, synes jeg ikke det er lurt det nr 700 gjør....

Limodriver

Jeg er helt enig i at det ikke vitner om verken klokskap eller god dømmekraft å legge ut bilen slik det er gjort.

Det er mange Amperaer det er profittert på både av privatpersoner og virksomheter. En kan like det eller ei, men det er somregel gjentatt høye marginer de fleste rike har blitt velstående av. De rike blir ofte sett opp til i samfunnet. Det er ikke noe mer kritikkverdig eller umoralsk fordi det gjelder elbiler med ventelister enn f eks matvarer, klær eller boliger.

terjewa

Skal ikke si noe for eller i mot, men det er jo dette veldig mange gjør med leiligheter. Kjøper tidlig kontrakter og videreselger når det nærmer seg innflytting og tjener penger.
Har ikke hørt det er ulovlig, men vil ikke ha boligdiskusjon her :)

hELgenen

Sitat fra: nix på mandag 04. juni 2018, klokken 07:57
Moralske aspekter satt til side, hva tror folk om prisen sett ift det Ampera-e blir solgt for? Helt hinsides enhver fornuft, eller ville en Kona electric rent hypotetisk bli solgt til en slik pris?

Trolig ikke. Det finnes aktive brukere av dette forumet som har som livsstil å stå i kø og så selge videre kjapt...
De har hatt gode tider både her og i eiendomssmarkedet, men jeg tror tiden er overmoden for disse "aktørene" nå.

kristtorp

Annonsen er fjernet nå ser jeg.
Dette strider i mot Finn sine annonseregler, der det klart og tydelig står at man ikke kan selge et produkt man fysisk ikke har.

Limodriver

Jeg tror det vil være mulig å selge Kona med gevinst tilsvarende det en har sett på Ampera. Påslaget størrelse vil reduseres jo kortere leveringstiden blir både på Kona og sammenlignbare alternativer.

Fra et prinsipielt ståsted skremmer det meg imidlertid at det er villighet til å betale slik overpris. En kan aldri forsvare en slik overpris økonomisk ved sparte kostnader. Slik jeg ser det er det et tegn på et samfunn der det er for mye penger blant folk og en bilavgiftspolitikk som er feilslått.

geear

Sitat fra: EV666KM på søndag 03. juni 2018, klokken 23:41
Tja det det da forbudt å stå foran og selge til overpris billetter på popkonserter.... Så hva er forskjellen?
Forskjellen er at svartebørssalg av billetter til idrettsarrangementer og konserter er forbudt med lov, det gjelder ikke bilsalg.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2007-06-29-86

Det som regulerer videresalg av kønummer/bestilte biler til overpris, er kun moral. ;)

De fleste som ikke trenger bilen selv (som åpenbart gjelder denne personen) vil la kønummeret sitt gå ut/ikke benyttes, og la reservasjonen gå til nestemann som står i kø, i stedet for å selge til noen som var for sent ute.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA