Skrevet av Emne: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel  (Lest 5125 ganger)

bno

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2473
    • Vis profil
Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
« på: Lørdag 28. April 2018, klokken 10:22 »
  Det er ikke lenge til bilen din kan levere strøm tilbake til huset – så lenge du har riktig ladeuttak.

Hør bare:
"Om ladeuttaket ditt ikke har disse to funksjonene, AMS-støtte og ISO 15118, kan det fort bli penger ut vinduet om du installerer det i dag. Om to til tre år vil du sannsynligvis bytte det ut med et som har det."
og
"Det tror Leif Richard Bones Egge i Ensto, som produserer og selger ladeløsninger under merkenavnet Chago. Han fraråder kunder som skal installere ladeuttak som ikke støtter dette."
« Siste redigering: Lørdag 28. April 2018, klokken 10:28 av bno »
Tesla Model ≡ Nektet mottat 21.6.19
Tesla Model ≡ Nektet mottatt 6.3.19
Hyundai Kona 4.9.18
2017 AmperaE Solgt
Leaf 2012 Solgt
2 x E-Golf 2014 Solgt
E-Up 2015 Endelig kvitt min siste VW 22.5.2017 en merkedag

goggo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1069
    • Vis profil
Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
« Svar #1 på: Lørdag 28. April 2018, klokken 10:33 »
Nå har jeg kjørt rundt 100000 elbil km på Schuko lading så da må jeg vel bare fortsette med det noen år til da, inntil fornuftig prisede ladestasjoner med slik støtte kommer på markedet ;)

Mvh
Hugo
Kjører Soul EV,  bor nær Kristiansand

Rav4_EV

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1815
    • Vis profil
Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
« Svar #2 på: Lørdag 28. April 2018, klokken 12:10 »
Nå finnes det bare et fåtall ladestasjoner som støtter IEC-15118 og ingen biler enda. Mest sikkert et det at dagens IEC 62196/ J1772 fortsatt vil vare i mange år. Dessuten vil alle nye biler selvfølgelig være bakoverkompatible. Det er også stort rom for å bruke reguleringsteknikk på eksisterende standard.

IEC-15118 benytter PLC (Power line communication) og forhindrer dermed ikke muligheten for å kunne oppgradere dagens ladestasjoner med en liten modul. Alt annet er likt.
« Siste redigering: Lørdag 28. April 2018, klokken 12:20 av Rav4_EV »
Jobber hos Euromatic AS   Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     16' Leaf Accenta 30kWh batteri
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

bno

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2473
    • Vis profil
Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
« Svar #3 på: Lørdag 28. April 2018, klokken 14:36 »
@Rav4_EV
Fin og verdifull info. Er i markedet for ny ladestasjon, så om man kan oppgradere senere så får jeg ta steget tenker jeg. Oppfattet standard som implementert så fail kan man ta. Burde ha lest meg opp først etter som det da står i det jeg selv har linket til. Vel, vel.... :D
« Siste redigering: ſøndag 29. April 2018, klokken 12:06 av bno »
Tesla Model ≡ Nektet mottat 21.6.19
Tesla Model ≡ Nektet mottatt 6.3.19
Hyundai Kona 4.9.18
2017 AmperaE Solgt
Leaf 2012 Solgt
2 x E-Golf 2014 Solgt
E-Up 2015 Endelig kvitt min siste VW 22.5.2017 en merkedag

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5903
    • Vis profil
Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
« Svar #4 på: Lørdag 28. April 2018, klokken 15:39 »
Nissan leverer allerede utstyr for V2G

https://youtu.be/NDYhihUbovM


Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1963
    • Vis profil
Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
« Svar #5 på: Lørdag 28. April 2018, klokken 15:55 »
Når jeg har fått ladet opp bilen så er jeg ikke interessert i at strømnett skal "tappe" strøm fra den når det er peek belastning (morgen rush) på strømnettet så den ikke er toppladet når jeg skal på arbeid.

Ei heller under "middags rushet".

Derimot så kunne det være Enova støtte for installasjon av batteribank i hjemmet. Den kunne være slik at den kunne leverer til strømnettet.

Lades på natt eventuelt fra solceller på dagtid også.

Da har man strøm deponier rundt omkring.
VW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt Audi e-tron 50
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

Joltus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1301
    • Vis profil
Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
« Svar #6 på: ſøndag 29. April 2018, klokken 21:51 »
Hmmm... Har schneider sin og er med i Smartly sitt horizon prosjekt med styring av lading basert på effektavgift og høye strømpriser.

Men ser ikke at den støtter akkurat denne standarden. Vil jo være snodig?

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5867
    • Vis profil
Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
« Svar #7 på: Mandag 30. April 2018, klokken 09:18 »
Jeg ser V2G/V2B som interessant i områder med ustabil strømtilførsel, men her i Norge fremstår det lite nyttig. Mulighet for å styre ladetidspunkt/ladestrøm ser jeg på som viktigere. JA, det kan ta toppene på nettet, men til hvilken kost? Degradasjon av batteripakker? Alle må ha større batteripakker enn nødvendig?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5903
    • Vis profil
Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
« Svar #8 på: Mandag 30. April 2018, klokken 10:39 »
Jeg ser V2G/V2B som interessant i områder med ustabil strømtilførsel, men her i Norge fremstår det lite nyttig. Mulighet for å styre ladetidspunkt/ladestrøm ser jeg på som viktigere. JA, det kan ta toppene på nettet, men til hvilken kost? Degradasjon av batteripakker? Alle må ha større batteripakker enn nødvendig?
Når det blir stort antall elbiler så er det ikke sikkert at det skal så mye til. Hvis det er en million biler tilkoblet nettet så vil en enkelt kWh fra hver av dem være et stort bidrag og er behovet til nettet bare et par timer så forlenges bare ladetiden litt.

Er det mye kapasitet på natt så kan en gi litt strøm til nettet i høybelastningstid på ettermiddag og få mye tilbake i lavbelastningtiden på natt.

Amoss

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8024
    • Vis profil
Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
« Svar #9 på: Mandag 30. April 2018, klokken 11:36 »
Er det mye kapasitet på natt så kan en gi litt strøm til nettet i høybelastningstid på ettermiddag og få mye tilbake i lavbelastningtiden på natt.

Joda, i teorien høres dette flott ut det. Men så må man tenke litt lengre :p  Når er altså disse peak-periodene?  Jo, om morgenen rett før man skal ut å kjøre til jobb, og om ettermiddagen rett etter at man kommer hjem fra jobb. 

Altså, man har ladet bilen om natten til det nivået man vurderer at man trenger å ha på bilen den dagen, og så "stjeler" nettet tilbake en kWh rett før du skal bruke den. Når du så kommer hjem fra jobb - muligens etter å ha vært innom en hurtiglader for å erstatte den kWh som ble "stjålet"? - og/eller ser at du er nødt til å lade bilen litt ekstra selv under middagen slik at du har nok rekkevidde til kveldsaktivitetene, så "stjeler" nettet enda en kWh istedet...

Joda, vet at eksemplet over er litt "krisemaksimert", og har man en bil med godt mer rekkevidde enn man trenger i hverdagen så er det ikke noe problem. Men for en del mennesker så kan det faktisk være ett problem... Og selv for de som dette normalt ikke er noe problem for, så kan det være det den dagen de faktisk trenger den rekkevidden bilen har.  I tillegg kommer som gr er inne på degradasjon av batteriet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13409
    • Vis profil
Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
« Svar #10 på: Mandag 30. April 2018, klokken 11:55 »
Så rådet ditt er å kjøpe ladestasjon nå FØR de kommer med innebygget "strømtyv"  :o

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5903
    • Vis profil
Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
« Svar #11 på: Mandag 30. April 2018, klokken 12:56 »
Er det mye kapasitet på natt så kan en gi litt strøm til nettet i høybelastningstid på ettermiddag og få mye tilbake i lavbelastningtiden på natt.

Joda, i teorien høres dette flott ut det. Men så må man tenke litt lengre :p  Når er altså disse peak-periodene?  Jo, om morgenen rett før man skal ut å kjøre til jobb, og om ettermiddagen rett etter at man kommer hjem fra jobb. 

Altså, man har ladet bilen om natten til det nivået man vurderer at man trenger å ha på bilen den dagen, og så "stjeler" nettet tilbake en kWh rett før du skal bruke den. Når du så kommer hjem fra jobb - muligens etter å ha vært innom en hurtiglader for å erstatte den kWh som ble "stjålet"? - og/eller ser at du er nødt til å lade bilen litt ekstra selv under middagen slik at du har nok rekkevidde til kveldsaktivitetene, så "stjeler" nettet enda en kWh istedet...

Joda, vet at eksemplet over er litt "krisemaksimert", og har man en bil med godt mer rekkevidde enn man trenger i hverdagen så er det ikke noe problem. Men for en del mennesker så kan det faktisk være ett problem... Og selv for de som dette normalt ikke er noe problem for, så kan det være det den dagen de faktisk trenger den rekkevidden bilen har.  I tillegg kommer som gr er inne på degradasjon av batteriet.
Jeg er nok preget av å ha en 60 kWh bil og alltid ha nok strøm. En kWh er ingenting og heller ikke 10 kWh hadde vært noe problem...
Men jeg tror også at styrt riktig så ville dette kunne fungert med min tidligere 27 kWh bil også.

Amoss

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8024
    • Vis profil
Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
« Svar #12 på: Mandag 30. April 2018, klokken 14:29 »
Så rådet ditt er å kjøpe ladestasjon nå FØR de kommer med innebygget "strømtyv"  :o

Jeg gir ingen råd, jeg bare peker på noen potensielle problemer med dette dersom alt fungerer etter hensikten. Så slik jeg ser det så er det ikke gitt at dette er ønskelig for elbileierne.

Jeg er nok preget av å ha en 60 kWh bil og alltid ha nok strøm. En kWh er ingenting og heller ikke 10 kWh hadde vært noe problem...
Men jeg tror også at styrt riktig så ville dette kunne fungert med min tidligere 27 kWh bil også.

Ja som jeg var inne på, har man større batteri enn det man trenger i hverdagen så er det neppe noe problem - annet enn de få gangene man evnt. skulle ha behov for hele rekkevidden til bilen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5903
    • Vis profil
Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
« Svar #13 på: Mandag 30. April 2018, klokken 14:53 »
......... - annet enn de få gangene man evnt. skulle ha behov for hele rekkevidden til bilen.
Som alle andre systemer så kan en selvfølgelig styre slikt og ha 100% når en trenger det.

Nissan har dette på sine systemer allerede.

Amoss

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8024
    • Vis profil
Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
« Svar #14 på: Mandag 30. April 2018, klokken 15:03 »
Som alle andre systemer så kan en selvfølgelig styre slikt og ha 100% når en trenger det.

Nissan har dette på sine systemer allerede.

Men da er det en ting til å huske på... 
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902