Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel

Startet av bno, lørdag 28. april 2018, klokken 10:22

« forrige - neste »

bno

  Det er ikke lenge til bilen din kan levere strøm tilbake til huset – så lenge du har riktig ladeuttak.

Hør bare:
"Om ladeuttaket ditt ikke har disse to funksjonene, AMS-støtte og ISO 15118, kan det fort bli penger ut vinduet om du installerer det i dag. Om to til tre år vil du sannsynligvis bytte det ut med et som har det."
og
"Det tror Leif Richard Bones Egge i Ensto, som produserer og selger ladeløsninger under merkenavnet Chago. Han fraråder kunder som skal installere ladeuttak som ikke støtter dette."

goggo

Nå har jeg kjørt rundt 100000 elbil km på Schuko lading så da må jeg vel bare fortsette med det noen år til da, inntil fornuftig prisede ladestasjoner med slik støtte kommer på markedet ;)

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Rav4_EV

Nå finnes det bare et fåtall ladestasjoner som støtter IEC-15118 og ingen biler enda. Mest sikkert et det at dagens IEC 62196/ J1772 fortsatt vil vare i mange år. Dessuten vil alle nye biler selvfølgelig være bakoverkompatible. Det er også stort rom for å bruke reguleringsteknikk på eksisterende standard.

IEC-15118 benytter PLC (Power line communication) og forhindrer dermed ikke muligheten for å kunne oppgradere dagens ladestasjoner med en liten modul. Alt annet er likt.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

bno

@Rav4_EV
Fin og verdifull info. Er i markedet for ny ladestasjon, så om man kan oppgradere senere så får jeg ta steget tenker jeg. Oppfattet standard som implementert så fail kan man ta. Burde ha lest meg opp først etter som det da står i det jeg selv har linket til. Vel, vel.... :D


Amatøren

Når jeg har fått ladet opp bilen så er jeg ikke interessert i at strømnett skal "tappe" strøm fra den når det er peek belastning (morgen rush) på strømnettet så den ikke er toppladet når jeg skal på arbeid.

Ei heller under "middags rushet".

Derimot så kunne det være Enova støtte for installasjon av batteribank i hjemmet. Den kunne være slik at den kunne leverer til strømnettet.

Lades på natt eventuelt fra solceller på dagtid også.

Da har man strøm deponier rundt omkring.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Joltus

Hmmm... Har schneider sin og er med i Smartly sitt horizon prosjekt med styring av lading basert på effektavgift og høye strømpriser.

Men ser ikke at den støtter akkurat denne standarden. Vil jo være snodig?

geear

Jeg ser V2G/V2B som interessant i områder med ustabil strømtilførsel, men her i Norge fremstår det lite nyttig. Mulighet for å styre ladetidspunkt/ladestrøm ser jeg på som viktigere. JA, det kan ta toppene på nettet, men til hvilken kost? Degradasjon av batteripakker? Alle må ha større batteripakker enn nødvendig?

Counterpointer

Sitat fra: gr på mandag 30. april 2018, klokken 09:18
Jeg ser V2G/V2B som interessant i områder med ustabil strømtilførsel, men her i Norge fremstår det lite nyttig. Mulighet for å styre ladetidspunkt/ladestrøm ser jeg på som viktigere. JA, det kan ta toppene på nettet, men til hvilken kost? Degradasjon av batteripakker? Alle må ha større batteripakker enn nødvendig?
Når det blir stort antall elbiler så er det ikke sikkert at det skal så mye til. Hvis det er en million biler tilkoblet nettet så vil en enkelt kWh fra hver av dem være et stort bidrag og er behovet til nettet bare et par timer så forlenges bare ladetiden litt.

Er det mye kapasitet på natt så kan en gi litt strøm til nettet i høybelastningstid på ettermiddag og få mye tilbake i lavbelastningtiden på natt.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 10:39
Er det mye kapasitet på natt så kan en gi litt strøm til nettet i høybelastningstid på ettermiddag og få mye tilbake i lavbelastningtiden på natt.

Joda, i teorien høres dette flott ut det. Men så må man tenke litt lengre :p  Når er altså disse peak-periodene?  Jo, om morgenen rett før man skal ut å kjøre til jobb, og om ettermiddagen rett etter at man kommer hjem fra jobb. 

Altså, man har ladet bilen om natten til det nivået man vurderer at man trenger å ha på bilen den dagen, og så "stjeler" nettet tilbake en kWh rett før du skal bruke den. Når du så kommer hjem fra jobb - muligens etter å ha vært innom en hurtiglader for å erstatte den kWh som ble "stjålet"? - og/eller ser at du er nødt til å lade bilen litt ekstra selv under middagen slik at du har nok rekkevidde til kveldsaktivitetene, så "stjeler" nettet enda en kWh istedet...

Joda, vet at eksemplet over er litt "krisemaksimert", og har man en bil med godt mer rekkevidde enn man trenger i hverdagen så er det ikke noe problem. Men for en del mennesker så kan det faktisk være ett problem... Og selv for de som dette normalt ikke er noe problem for, så kan det være det den dagen de faktisk trenger den rekkevidden bilen har.  I tillegg kommer som gr er inne på degradasjon av batteriet.
Model S 85D

elektrolux

Så rådet ditt er å kjøpe ladestasjon nå FØR de kommer med innebygget "strømtyv"  :o

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på mandag 30. april 2018, klokken 11:36
Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 10:39
Er det mye kapasitet på natt så kan en gi litt strøm til nettet i høybelastningstid på ettermiddag og få mye tilbake i lavbelastningtiden på natt.

Joda, i teorien høres dette flott ut det. Men så må man tenke litt lengre :p  Når er altså disse peak-periodene?  Jo, om morgenen rett før man skal ut å kjøre til jobb, og om ettermiddagen rett etter at man kommer hjem fra jobb. 

Altså, man har ladet bilen om natten til det nivået man vurderer at man trenger å ha på bilen den dagen, og så "stjeler" nettet tilbake en kWh rett før du skal bruke den. Når du så kommer hjem fra jobb - muligens etter å ha vært innom en hurtiglader for å erstatte den kWh som ble "stjålet"? - og/eller ser at du er nødt til å lade bilen litt ekstra selv under middagen slik at du har nok rekkevidde til kveldsaktivitetene, så "stjeler" nettet enda en kWh istedet...

Joda, vet at eksemplet over er litt "krisemaksimert", og har man en bil med godt mer rekkevidde enn man trenger i hverdagen så er det ikke noe problem. Men for en del mennesker så kan det faktisk være ett problem... Og selv for de som dette normalt ikke er noe problem for, så kan det være det den dagen de faktisk trenger den rekkevidden bilen har.  I tillegg kommer som gr er inne på degradasjon av batteriet.
Jeg er nok preget av å ha en 60 kWh bil og alltid ha nok strøm. En kWh er ingenting og heller ikke 10 kWh hadde vært noe problem...
Men jeg tror også at styrt riktig så ville dette kunne fungert med min tidligere 27 kWh bil også.

Amoss

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. april 2018, klokken 11:55
Så rådet ditt er å kjøpe ladestasjon nå FØR de kommer med innebygget "strømtyv"  :o

Jeg gir ingen råd, jeg bare peker på noen potensielle problemer med dette dersom alt fungerer etter hensikten. Så slik jeg ser det så er det ikke gitt at dette er ønskelig for elbileierne.

Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 12:56
Jeg er nok preget av å ha en 60 kWh bil og alltid ha nok strøm. En kWh er ingenting og heller ikke 10 kWh hadde vært noe problem...
Men jeg tror også at styrt riktig så ville dette kunne fungert med min tidligere 27 kWh bil også.

Ja som jeg var inne på, har man større batteri enn det man trenger i hverdagen så er det neppe noe problem - annet enn de få gangene man evnt. skulle ha behov for hele rekkevidden til bilen.
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på mandag 30. april 2018, klokken 14:29
......... - annet enn de få gangene man evnt. skulle ha behov for hele rekkevidden til bilen.
Som alle andre systemer så kan en selvfølgelig styre slikt og ha 100% når en trenger det.

Nissan har dette på sine systemer allerede.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 14:53
Som alle andre systemer så kan en selvfølgelig styre slikt og ha 100% når en trenger det.

Nissan har dette på sine systemer allerede.

Men da er det en ting til å huske på... 
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA