Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel

Startet av bno, lørdag 28. april 2018, klokken 10:22

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på mandag 30. april 2018, klokken 15:03
Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 14:53
Som alle andre systemer så kan en selvfølgelig styre slikt og ha 100% når en trenger det.

Nissan har dette på sine systemer allerede.

Men da er det en ting til å huske på...
Foreløpig er det en ulempe med elbiler, en må huske å lade de. Kanskje til og med programmere avreise mm. Ser ikke på det som noen stor sak.

Du måtte huske å fylle drivstoff på fossiler også + alt det andre.

V2G vil være frivillig og da kan en velge om en vil dette eller ikke.

Summert opp virker ikke dette avskrekkende praktisk sett. Økonomisk tror jeg det er lite avkastning på mange år enda.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 15:10
Foreløpig er det en ulempe med elbiler, en må huske å lade de. Kanskje til og med programmere avreise mm. Ser ikke på det som noen stor sak.

Det er mye man må huske på ja, og det jeg sa var kun at det er en ting til å huske på. Har da heller ikke sagt at dette er en stor sak, kun at jeg påpekte ett potensielt problem i forbindelse med at strømtoppene dette er ment å hjelpe mot er på tidspunkter som lett kan komme i konflikt med lade-mønsteret for mange brukere.

Har på ingen måte sagt at jeg mente dette var tvungent eller at det var en stor sak. Men greit å se for seg hvordan dette vil fungere i praksis for en selv før en jublende kaster seg over muligheten. Og som du selv er inne på er det neppe så mye å tjene på dette for den enkelte elbileier - spesielt ikke i nær fremtid. Så får hver enkelt selv vurdere om evnt. ulemper veier opp for evnt. fordeler.

Selv vurderer jeg foreløpig at dette er noe jeg kunne tenke meg å være med på - den dagen jeg kan forsvare å kjøpe inn ett eget stasjonært batteri for å lade billig om natta og selge dyrt på dagen/dekke eget forbruk på dagtid fordi strømmen på dagtid er blitt for dyr.
Model S 85D

automat

Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 15:10
Økonomisk tror jeg det er lite avkastning på mange år enda.

Dette er et nøkkelpunkt. Norge har svært stor produksjonskapasitet av regulerkraft til å dekke spissbelastninger. Det er raskt, enkelt og billig å åpne krana, så hvorfor skulle noen være villig til betale meg dyrt for min batteristrøm?

Jeg bekymrer meg ihvertfall ikke, for at jeg ikke V2G ladestasjon. Den jeg har blir nok gammel, og moden for utskifting, lenge før V2G blir butikk i Norge.

Tror ikke V2G blir så aktuelt for å regulere nettbelastning heller. Å kunne styre ladingen dynamisk derimot, blir sannsynligvis interresant.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

stefse

Ser ladeboks"gjengen" er fraværende på tråden. Betyr det at de har pushet produkter som allerede er gått ut på dato?

Vel, jeg lader fremdeles på schuko, og det ser det ut til at jeg fortsetter med en stund til. Å ikke forhaste seg med å kjøpe ladeboks, har vist seg å være fornuftig.

Angrer bare på at jeg ikke etablerte et ekstra 16A schuko uttak til lading, før alle reglene kom. ;D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

eisa01

OVO Energy i UK ser ut til å bli de første med et kommersielt V2G produkt. I tillegg kan man åpne mange av fordelene med smart lading.

Vet ikke om de har tenkt til å tilby frekvensstabilisering til nettet, men det kan i noen tilfeller betale for ladingen til hele bilen. Mulig de beholder denne inntektstrømmen selv.

https://www.ovoenergy.com/future-of-energy-event


GOLF-raider

For snart to år siden var «V2G» en stor nyhetsartikkel hos
Norsk Elbilforening:
«Et hundretalls britiske LEAF-eiere blir de første til å selge
lagret strøm tilbake til nettet.
Nøkkelen er lading av batteriene "off peak"»
https://elbil.no/kobler-100-elbiler-til-stromnettet-i-host/

Jeg vurderte den gangen prosjektet som positivt, men etter
to år i tenkeboksen så vil jeg hevde at tjenesten passer best
i tettbefolkede land med stor elbiltetthet. England, Tyskland
og Nederland er eksempler på steder med sammensatt energiproduksjon; Atom, Kull, Gass, Vind og Solkraft. Der kan peaker i forsyningsnettet bli dramatisk i tilfelle vindstille og
overskyet vær. Da må de enten importere langreist strøm i kabel
fra Norge eller vurdere å fyre opp et gammelt fossilverk.
Da kan faktisk muligheten til å trekke strøm fra «V2G» være
en brukbar backup.

I Norge er forsyningssikkerheten udramatisk; Vi ønsker faktisk
å eksportere inntil 15 TWH hvert år og i framtiden blir det utbygd
betydelig mere vindkraft, litt sol og vannkraft.  Vannkrafta vår er
unik på den måten at den lett lar seg tilpasse øyeblikkelige
behov i kraftnettet;  jfr. Statkraft:
http://selbyggen.no/statkraft-har-ikke-brutt-konsesjonskravene/
   
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

elektrolux

Sitat fra: stefse på mandag 30. april 2018, klokken 18:39
Ser ladeboks"gjengen" er fraværende på tråden. Betyr det at de har pushet produkter som allerede er gått ut på dato?

Tror ikke det. De fleste av oss puscher det vi mener er best for kunden i forhold til pris og ytelse.

Artikkelen det vises til virker nesten som reklame for leverandøren av utstyr som antakelig blir ganske kostbart og som flere her har påpekt har begrenset nytteverdi i Norge.

Med det sagt vil vi være blant de første til å promotere slikt utstyr om og når vi ser verdien av det.

Det tragiske med artikkelen er at mange kan tolke den som om de bør lade videre på Schuko i påvente av slikt utstyr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ketill Jacobsen

Sitat fra: eisa01 på mandag 30. april 2018, klokken 20:14
OVO Energy i UK ser ut til å bli de første med et kommersielt V2G produkt. I tillegg kan man åpne mange av fordelene med smart lading.

Vet ikke om de har tenkt til å tilby frekvensstabilisering til nettet, men det kan i noen tilfeller betale for ladingen til hele bilen. Mulig de beholder denne inntektstrømmen selv.

https://www.ovoenergy.com/future-of-energy-event

Lav frekvens er et uttrykk for at en mater for lite energi (strøm) inn i nettet. Dette er en situasjon som knapt forekommer i Norge da vi så godt som alltid har overdimensjonert og meget regulerbar produksjonskapasitet. Kan være problem i andre land, ikke i Norge, null potensiale for tjene penger for den enkelte!

Strømbruk er unik i Norge (strøm til oppvarming og varmt vann) og produksjonen er unik (lett regulerbar vannkraft og store reserver). Resultat, det som gjelder for de fleste andre land gjelder ikke i Norge!

turfsurf

V2G er vel ikke så veldig interessant i Norge, men får vi effektprising vil jo V2B være høyaktuelt i stedet for å ha batteripakke i huset. Tappe ut noen kWh om morgenen og ettermiddagen har jo lite betydning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. mai 2018, klokken 08:31
V2G er vel ikke så veldig interessant i Norge, men får vi effektprising vil jo V2B være høyaktuelt i stedet for å ha batteripakke i huset. Tappe ut noen kWh om morgenen og ettermiddagen har jo lite betydning.
Dette tror jeg er et godt poeng men foreløpig ikke noe som haster.

eisa01

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 01. mai 2018, klokken 00:06
Sitat fra: eisa01 på mandag 30. april 2018, klokken 20:14
OVO Energy i UK ser ut til å bli de første med et kommersielt V2G produkt. I tillegg kan man åpne mange av fordelene med smart lading.

Vet ikke om de har tenkt til å tilby frekvensstabilisering til nettet, men det kan i noen tilfeller betale for ladingen til hele bilen. Mulig de beholder denne inntektstrømmen selv.

https://www.ovoenergy.com/future-of-energy-event

Lav frekvens er et uttrykk for at en mater for lite energi (strøm) inn i nettet. Dette er en situasjon som knapt forekommer i Norge da vi så godt som alltid har overdimensjonert og meget regulerbar produksjonskapasitet. Kan være problem i andre land, ikke i Norge, null potensiale for tjene penger for den enkelte!

Strømbruk er unik i Norge (strøm til oppvarming og varmt vann) og produksjonen er unik (lett regulerbar vannkraft og store reserver). Resultat, det som gjelder for de fleste andre land gjelder ikke i Norge!
Frekvenskvaliteten i det synkrone Nordiske kraftsystemet har blitt dårligere de siste årene. Har ikke spesifikt sett på prising av primærreserver i Norge, men i Finland er det ihvertfall ganske høye!

geear

Sitat fra: automat på mandag 30. april 2018, klokken 18:14
Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 15:10
Økonomisk tror jeg det er lite avkastning på mange år enda.

Dette er et nøkkelpunkt. Norge har svært stor produksjonskapasitet av regulerkraft til å dekke spissbelastninger. Det er raskt, enkelt og billig å åpne krana, så hvorfor skulle noen være villig til betale meg dyrt for min batteristrøm?

Jeg bekymrer meg ihvertfall ikke, for at jeg ikke V2G ladestasjon. Den jeg har blir nok gammel, og moden for utskifting, lenge før V2G blir butikk i Norge.

Tror ikke V2G blir så aktuelt for å regulere nettbelastning heller. Å kunne styre ladingen dynamisk derimot, blir sannsynligvis interresant.
Støttes. Hadde ikke kjøpt ladestasjon nå uten mulighet for å stille inn ladetidspunkt. Dette vil gå an å oppnå på de fleste stasjoner som finnes i dag også med enten bil, app, innebygd funksjonalitet i ladestasjonen eller en tredjepartsløsning. Dette vil begrense belastningen på nettet ganske heftig..

stefse

Sitat fra: gr på tirsdag 01. mai 2018, klokken 15:49
Sitat fra: automat på mandag 30. april 2018, klokken 18:14
Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 15:10
Økonomisk tror jeg det er lite avkastning på mange år enda.

Dette er et nøkkelpunkt. Norge har svært stor produksjonskapasitet av regulerkraft til å dekke spissbelastninger. Det er raskt, enkelt og billig å åpne krana, så hvorfor skulle noen være villig til betale meg dyrt for min batteristrøm?

Jeg bekymrer meg ihvertfall ikke, for at jeg ikke V2G ladestasjon. Den jeg har blir nok gammel, og moden for utskifting, lenge før V2G blir butikk i Norge.

Tror ikke V2G blir så aktuelt for å regulere nettbelastning heller. Å kunne styre ladingen dynamisk derimot, blir sannsynligvis interresant.
Støttes. Hadde ikke kjøpt ladestasjon nå uten mulighet for å stille inn ladetidspunkt. Dette vil gå an å oppnå på de fleste stasjoner som finnes i dag også med enten bil, app, innebygd funksjonalitet i ladestasjonen eller en tredjepartsløsning. Dette vil begrense belastningen på nettet ganske heftig..
Om jeg fikk rabatt på nettleie, kunne jeg gjerne koblet laderen på internett og latt nettselskapet koble den ut i de periodene de fant det nødvendig, av hensyn til kapasitetsbegrensninger i nettet.
Heller det, enn å gå å gjete en strømmåler.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

erikf

Er det innebygget støtte for v2g på noen av bilene som er på markedet?
Bilen må jo da kunne levere strøm ut av ladeporten sin, om den er type 1 eller 2.
Opplegget til Nissan er muligens spesialtilpassede biler?

Noen av ladesystemleverandørene som støtter dette på allerede leverte systemer, som evt kan oppgraderes til å støtte det? Zapcharger pro?

Mulig det er noen år til en standard alle kan være enig i er utviklet, skjønte ikke helt om de som er nevnt i artikkelen kommer til å bli noe av.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Counterpointer

Sitat fra: erikf på tirsdag 01. mai 2018, klokken 21:56
Opplegget til Nissan er muligens spesialtilpassede biler?
CCS plugg må tilpasses for å klare V2G, men Chademo er klar for strøm begge veier nå. Hvor mye bilens system ellers må tilpasses vet jeg ikke, men å snu strømmen kan ikke kreve så mye mer enn et relé.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA