Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: bno på lørdag 28. april 2018, klokken 10:22

Tittel: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: bnolørdag 28. april 2018, klokken 10:22
  Det er ikke lenge til  (https://www.tu.no/artikler/velger-du-feil-ladelosning-i-dag-kommer-du-til-a-bytte-den-om-tre-ar/435848?utm_source=newsletter-2018-04-28&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter/)bilen din kan levere strøm tilbake til huset – så lenge du har riktig ladeuttak.

Hør bare:
"Om ladeuttaket ditt ikke har disse to funksjonene, AMS-støtte og ISO 15118 (https://www.v2g-clarity.com/en/blog/market-overview-ISO15118-solutions/), kan det fort bli penger ut vinduet om du installerer det i dag. Om to til tre år vil du sannsynligvis bytte det ut med et som har det."
og
"Det tror Leif Richard Bones Egge i Ensto, som produserer og selger ladeløsninger under merkenavnet Chago. Han fraråder kunder som skal installere ladeuttak som ikke støtter dette."
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: goggolørdag 28. april 2018, klokken 10:33
Nå har jeg kjørt rundt 100000 elbil km på Schuko lading så da må jeg vel bare fortsette med det noen år til da, inntil fornuftig prisede ladestasjoner med slik støtte kommer på markedet ;)

Mvh
Hugo
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Rav4_EVlørdag 28. april 2018, klokken 12:10
Nå finnes det bare et fåtall ladestasjoner som støtter IEC-15118 og ingen biler enda. Mest sikkert et det at dagens IEC 62196/ J1772 fortsatt vil vare i mange år. Dessuten vil alle nye biler selvfølgelig være bakoverkompatible. Det er også stort rom for å bruke reguleringsteknikk på eksisterende standard.

IEC-15118 benytter PLC (Power line communication) og forhindrer dermed ikke muligheten for å kunne oppgradere dagens ladestasjoner med en liten modul. Alt annet er likt.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: bnolørdag 28. april 2018, klokken 14:36
@Rav4_EV
Fin og verdifull info. Er i markedet for ny ladestasjon, så om man kan oppgradere senere så får jeg ta steget tenker jeg. Oppfattet standard som implementert så fail kan man ta. Burde ha lest meg opp først etter som det da står i det jeg selv har linket til. Vel, vel.... :D
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Counterpointerlørdag 28. april 2018, klokken 15:39
Nissan leverer allerede utstyr for V2G

https://youtu.be/NDYhihUbovM

Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Amatørenlørdag 28. april 2018, klokken 15:55
Når jeg har fått ladet opp bilen så er jeg ikke interessert i at strømnett skal "tappe" strøm fra den når det er peek belastning (morgen rush) på strømnettet så den ikke er toppladet når jeg skal på arbeid.

Ei heller under "middags rushet".

Derimot så kunne det være Enova støtte for installasjon av batteribank i hjemmet. Den kunne være slik at den kunne leverer til strømnettet.

Lades på natt eventuelt fra solceller på dagtid også.

Da har man strøm deponier rundt omkring.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Joltussøndag 29. april 2018, klokken 21:51
Hmmm... Har schneider sin og er med i Smartly sitt horizon prosjekt med styring av lading basert på effektavgift og høye strømpriser.

Men ser ikke at den støtter akkurat denne standarden. Vil jo være snodig?
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: geearmandag 30. april 2018, klokken 09:18
Jeg ser V2G/V2B som interessant i områder med ustabil strømtilførsel, men her i Norge fremstår det lite nyttig. Mulighet for å styre ladetidspunkt/ladestrøm ser jeg på som viktigere. JA, det kan ta toppene på nettet, men til hvilken kost? Degradasjon av batteripakker? Alle må ha større batteripakker enn nødvendig?
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Counterpointermandag 30. april 2018, klokken 10:39
Sitat fra: gr på mandag 30. april 2018, klokken 09:18
Jeg ser V2G/V2B som interessant i områder med ustabil strømtilførsel, men her i Norge fremstår det lite nyttig. Mulighet for å styre ladetidspunkt/ladestrøm ser jeg på som viktigere. JA, det kan ta toppene på nettet, men til hvilken kost? Degradasjon av batteripakker? Alle må ha større batteripakker enn nødvendig?
Når det blir stort antall elbiler så er det ikke sikkert at det skal så mye til. Hvis det er en million biler tilkoblet nettet så vil en enkelt kWh fra hver av dem være et stort bidrag og er behovet til nettet bare et par timer så forlenges bare ladetiden litt.

Er det mye kapasitet på natt så kan en gi litt strøm til nettet i høybelastningstid på ettermiddag og få mye tilbake i lavbelastningtiden på natt.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Amossmandag 30. april 2018, klokken 11:36
Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 10:39
Er det mye kapasitet på natt så kan en gi litt strøm til nettet i høybelastningstid på ettermiddag og få mye tilbake i lavbelastningtiden på natt.

Joda, i teorien høres dette flott ut det. Men så må man tenke litt lengre :p  Når er altså disse peak-periodene?  Jo, om morgenen rett før man skal ut å kjøre til jobb, og om ettermiddagen rett etter at man kommer hjem fra jobb. 

Altså, man har ladet bilen om natten til det nivået man vurderer at man trenger å ha på bilen den dagen, og så "stjeler" nettet tilbake en kWh rett før du skal bruke den. Når du så kommer hjem fra jobb - muligens etter å ha vært innom en hurtiglader for å erstatte den kWh som ble "stjålet"? - og/eller ser at du er nødt til å lade bilen litt ekstra selv under middagen slik at du har nok rekkevidde til kveldsaktivitetene, så "stjeler" nettet enda en kWh istedet...

Joda, vet at eksemplet over er litt "krisemaksimert", og har man en bil med godt mer rekkevidde enn man trenger i hverdagen så er det ikke noe problem. Men for en del mennesker så kan det faktisk være ett problem... Og selv for de som dette normalt ikke er noe problem for, så kan det være det den dagen de faktisk trenger den rekkevidden bilen har.  I tillegg kommer som gr er inne på degradasjon av batteriet.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: elektroluxmandag 30. april 2018, klokken 11:55
Så rådet ditt er å kjøpe ladestasjon nå FØR de kommer med innebygget "strømtyv"  :o

Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Counterpointermandag 30. april 2018, klokken 12:56
Sitat fra: Amoss på mandag 30. april 2018, klokken 11:36
Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 10:39
Er det mye kapasitet på natt så kan en gi litt strøm til nettet i høybelastningstid på ettermiddag og få mye tilbake i lavbelastningtiden på natt.

Joda, i teorien høres dette flott ut det. Men så må man tenke litt lengre :p  Når er altså disse peak-periodene?  Jo, om morgenen rett før man skal ut å kjøre til jobb, og om ettermiddagen rett etter at man kommer hjem fra jobb. 

Altså, man har ladet bilen om natten til det nivået man vurderer at man trenger å ha på bilen den dagen, og så "stjeler" nettet tilbake en kWh rett før du skal bruke den. Når du så kommer hjem fra jobb - muligens etter å ha vært innom en hurtiglader for å erstatte den kWh som ble "stjålet"? - og/eller ser at du er nødt til å lade bilen litt ekstra selv under middagen slik at du har nok rekkevidde til kveldsaktivitetene, så "stjeler" nettet enda en kWh istedet...

Joda, vet at eksemplet over er litt "krisemaksimert", og har man en bil med godt mer rekkevidde enn man trenger i hverdagen så er det ikke noe problem. Men for en del mennesker så kan det faktisk være ett problem... Og selv for de som dette normalt ikke er noe problem for, så kan det være det den dagen de faktisk trenger den rekkevidden bilen har.  I tillegg kommer som gr er inne på degradasjon av batteriet.
Jeg er nok preget av å ha en 60 kWh bil og alltid ha nok strøm. En kWh er ingenting og heller ikke 10 kWh hadde vært noe problem...
Men jeg tror også at styrt riktig så ville dette kunne fungert med min tidligere 27 kWh bil også.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Amossmandag 30. april 2018, klokken 14:29
Sitat fra: elektrolux på mandag 30. april 2018, klokken 11:55
Så rådet ditt er å kjøpe ladestasjon nå FØR de kommer med innebygget "strømtyv"  :o

Jeg gir ingen råd, jeg bare peker på noen potensielle problemer med dette dersom alt fungerer etter hensikten. Så slik jeg ser det så er det ikke gitt at dette er ønskelig for elbileierne.

Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 12:56
Jeg er nok preget av å ha en 60 kWh bil og alltid ha nok strøm. En kWh er ingenting og heller ikke 10 kWh hadde vært noe problem...
Men jeg tror også at styrt riktig så ville dette kunne fungert med min tidligere 27 kWh bil også.

Ja som jeg var inne på, har man større batteri enn det man trenger i hverdagen så er det neppe noe problem - annet enn de få gangene man evnt. skulle ha behov for hele rekkevidden til bilen.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Counterpointermandag 30. april 2018, klokken 14:53
Sitat fra: Amoss på mandag 30. april 2018, klokken 14:29
......... - annet enn de få gangene man evnt. skulle ha behov for hele rekkevidden til bilen.
Som alle andre systemer så kan en selvfølgelig styre slikt og ha 100% når en trenger det.

Nissan har dette på sine systemer allerede.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Amossmandag 30. april 2018, klokken 15:03
Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 14:53
Som alle andre systemer så kan en selvfølgelig styre slikt og ha 100% når en trenger det.

Nissan har dette på sine systemer allerede.

Men da er det en ting til å huske på... 
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Counterpointermandag 30. april 2018, klokken 15:10
Sitat fra: Amoss på mandag 30. april 2018, klokken 15:03
Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 14:53
Som alle andre systemer så kan en selvfølgelig styre slikt og ha 100% når en trenger det.

Nissan har dette på sine systemer allerede.

Men da er det en ting til å huske på...
Foreløpig er det en ulempe med elbiler, en må huske å lade de. Kanskje til og med programmere avreise mm. Ser ikke på det som noen stor sak.

Du måtte huske å fylle drivstoff på fossiler også + alt det andre.

V2G vil være frivillig og da kan en velge om en vil dette eller ikke.

Summert opp virker ikke dette avskrekkende praktisk sett. Økonomisk tror jeg det er lite avkastning på mange år enda.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Amossmandag 30. april 2018, klokken 16:11
Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 15:10
Foreløpig er det en ulempe med elbiler, en må huske å lade de. Kanskje til og med programmere avreise mm. Ser ikke på det som noen stor sak.

Det er mye man må huske på ja, og det jeg sa var kun at det er en ting til å huske på. Har da heller ikke sagt at dette er en stor sak, kun at jeg påpekte ett potensielt problem i forbindelse med at strømtoppene dette er ment å hjelpe mot er på tidspunkter som lett kan komme i konflikt med lade-mønsteret for mange brukere.

Har på ingen måte sagt at jeg mente dette var tvungent eller at det var en stor sak. Men greit å se for seg hvordan dette vil fungere i praksis for en selv før en jublende kaster seg over muligheten. Og som du selv er inne på er det neppe så mye å tjene på dette for den enkelte elbileier - spesielt ikke i nær fremtid. Så får hver enkelt selv vurdere om evnt. ulemper veier opp for evnt. fordeler.

Selv vurderer jeg foreløpig at dette er noe jeg kunne tenke meg å være med på - den dagen jeg kan forsvare å kjøpe inn ett eget stasjonært batteri for å lade billig om natta og selge dyrt på dagen/dekke eget forbruk på dagtid fordi strømmen på dagtid er blitt for dyr.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: automatmandag 30. april 2018, klokken 18:14
Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 15:10
Økonomisk tror jeg det er lite avkastning på mange år enda.

Dette er et nøkkelpunkt. Norge har svært stor produksjonskapasitet av regulerkraft til å dekke spissbelastninger. Det er raskt, enkelt og billig å åpne krana, så hvorfor skulle noen være villig til betale meg dyrt for min batteristrøm?

Jeg bekymrer meg ihvertfall ikke, for at jeg ikke V2G ladestasjon. Den jeg har blir nok gammel, og moden for utskifting, lenge før V2G blir butikk i Norge.

Tror ikke V2G blir så aktuelt for å regulere nettbelastning heller. Å kunne styre ladingen dynamisk derimot, blir sannsynligvis interresant.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: stefsemandag 30. april 2018, klokken 18:39
Ser ladeboks"gjengen" er fraværende på tråden. Betyr det at de har pushet produkter som allerede er gått ut på dato?

Vel, jeg lader fremdeles på schuko, og det ser det ut til at jeg fortsetter med en stund til. Å ikke forhaste seg med å kjøpe ladeboks, har vist seg å være fornuftig.

Angrer bare på at jeg ikke etablerte et ekstra 16A schuko uttak til lading, før alle reglene kom. ;D
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: eisa01mandag 30. april 2018, klokken 20:14
OVO Energy i UK ser ut til å bli de første med et kommersielt V2G produkt. I tillegg kan man åpne mange av fordelene med smart lading.

Vet ikke om de har tenkt til å tilby frekvensstabilisering til nettet, men det kan i noen tilfeller betale for ladingen til hele bilen. Mulig de beholder denne inntektstrømmen selv.

https://www.ovoenergy.com/future-of-energy-event

Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: GOLF-raidermandag 30. april 2018, klokken 22:12
For snart to år siden var «V2G» en stor nyhetsartikkel hos
Norsk Elbilforening:
«Et hundretalls britiske LEAF-eiere blir de første til å selge
lagret strøm tilbake til nettet.
Nøkkelen er lading av batteriene "off peak"»
https://elbil.no/kobler-100-elbiler-til-stromnettet-i-host/

Jeg vurderte den gangen prosjektet som positivt, men etter
to år i tenkeboksen så vil jeg hevde at tjenesten passer best
i tettbefolkede land med stor elbiltetthet. England, Tyskland
og Nederland er eksempler på steder med sammensatt energiproduksjon; Atom, Kull, Gass, Vind og Solkraft. Der kan peaker i forsyningsnettet bli dramatisk i tilfelle vindstille og
overskyet vær. Da må de enten importere langreist strøm i kabel
fra Norge eller vurdere å fyre opp et gammelt fossilverk.
Da kan faktisk muligheten til å trekke strøm fra «V2G» være
en brukbar backup.

I Norge er forsyningssikkerheten udramatisk; Vi ønsker faktisk
å eksportere inntil 15 TWH hvert år og i framtiden blir det utbygd
betydelig mere vindkraft, litt sol og vannkraft.  Vannkrafta vår er
unik på den måten at den lett lar seg tilpasse øyeblikkelige
behov i kraftnettet;  jfr. Statkraft:
http://selbyggen.no/statkraft-har-ikke-brutt-konsesjonskravene/
   
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: elektroluxmandag 30. april 2018, klokken 22:55
Sitat fra: stefse på mandag 30. april 2018, klokken 18:39
Ser ladeboks"gjengen" er fraværende på tråden. Betyr det at de har pushet produkter som allerede er gått ut på dato?

Tror ikke det. De fleste av oss puscher det vi mener er best for kunden i forhold til pris og ytelse.

Artikkelen det vises til virker nesten som reklame for leverandøren av utstyr som antakelig blir ganske kostbart og som flere her har påpekt har begrenset nytteverdi i Norge.

Med det sagt vil vi være blant de første til å promotere slikt utstyr om og når vi ser verdien av det.

Det tragiske med artikkelen er at mange kan tolke den som om de bør lade videre på Schuko i påvente av slikt utstyr.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Ketill Jacobsentirsdag 01. mai 2018, klokken 00:06
Sitat fra: eisa01 på mandag 30. april 2018, klokken 20:14
OVO Energy i UK ser ut til å bli de første med et kommersielt V2G produkt. I tillegg kan man åpne mange av fordelene med smart lading.

Vet ikke om de har tenkt til å tilby frekvensstabilisering til nettet, men det kan i noen tilfeller betale for ladingen til hele bilen. Mulig de beholder denne inntektstrømmen selv.

https://www.ovoenergy.com/future-of-energy-event

Lav frekvens er et uttrykk for at en mater for lite energi (strøm) inn i nettet. Dette er en situasjon som knapt forekommer i Norge da vi så godt som alltid har overdimensjonert og meget regulerbar produksjonskapasitet. Kan være problem i andre land, ikke i Norge, null potensiale for tjene penger for den enkelte!

Strømbruk er unik i Norge (strøm til oppvarming og varmt vann) og produksjonen er unik (lett regulerbar vannkraft og store reserver). Resultat, det som gjelder for de fleste andre land gjelder ikke i Norge!
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: turfsurftirsdag 01. mai 2018, klokken 08:31
V2G er vel ikke så veldig interessant i Norge, men får vi effektprising vil jo V2B være høyaktuelt i stedet for å ha batteripakke i huset. Tappe ut noen kWh om morgenen og ettermiddagen har jo lite betydning.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Counterpointertirsdag 01. mai 2018, klokken 10:06
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. mai 2018, klokken 08:31
V2G er vel ikke så veldig interessant i Norge, men får vi effektprising vil jo V2B være høyaktuelt i stedet for å ha batteripakke i huset. Tappe ut noen kWh om morgenen og ettermiddagen har jo lite betydning.
Dette tror jeg er et godt poeng men foreløpig ikke noe som haster.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: eisa01tirsdag 01. mai 2018, klokken 11:33
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 01. mai 2018, klokken 00:06
Sitat fra: eisa01 på mandag 30. april 2018, klokken 20:14
OVO Energy i UK ser ut til å bli de første med et kommersielt V2G produkt. I tillegg kan man åpne mange av fordelene med smart lading.

Vet ikke om de har tenkt til å tilby frekvensstabilisering til nettet, men det kan i noen tilfeller betale for ladingen til hele bilen. Mulig de beholder denne inntektstrømmen selv.

https://www.ovoenergy.com/future-of-energy-event

Lav frekvens er et uttrykk for at en mater for lite energi (strøm) inn i nettet. Dette er en situasjon som knapt forekommer i Norge da vi så godt som alltid har overdimensjonert og meget regulerbar produksjonskapasitet. Kan være problem i andre land, ikke i Norge, null potensiale for tjene penger for den enkelte!

Strømbruk er unik i Norge (strøm til oppvarming og varmt vann) og produksjonen er unik (lett regulerbar vannkraft og store reserver). Resultat, det som gjelder for de fleste andre land gjelder ikke i Norge!
Frekvenskvaliteten i det synkrone Nordiske kraftsystemet har blitt dårligere de siste årene. Har ikke spesifikt sett på prising av primærreserver i Norge, men i Finland er det ihvertfall ganske høye!
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: geeartirsdag 01. mai 2018, klokken 15:49
Sitat fra: automat på mandag 30. april 2018, klokken 18:14
Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 15:10
Økonomisk tror jeg det er lite avkastning på mange år enda.

Dette er et nøkkelpunkt. Norge har svært stor produksjonskapasitet av regulerkraft til å dekke spissbelastninger. Det er raskt, enkelt og billig å åpne krana, så hvorfor skulle noen være villig til betale meg dyrt for min batteristrøm?

Jeg bekymrer meg ihvertfall ikke, for at jeg ikke V2G ladestasjon. Den jeg har blir nok gammel, og moden for utskifting, lenge før V2G blir butikk i Norge.

Tror ikke V2G blir så aktuelt for å regulere nettbelastning heller. Å kunne styre ladingen dynamisk derimot, blir sannsynligvis interresant.
Støttes. Hadde ikke kjøpt ladestasjon nå uten mulighet for å stille inn ladetidspunkt. Dette vil gå an å oppnå på de fleste stasjoner som finnes i dag også med enten bil, app, innebygd funksjonalitet i ladestasjonen eller en tredjepartsløsning. Dette vil begrense belastningen på nettet ganske heftig..
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: stefsetirsdag 01. mai 2018, klokken 20:41
Sitat fra: gr på tirsdag 01. mai 2018, klokken 15:49
Sitat fra: automat på mandag 30. april 2018, klokken 18:14
Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. april 2018, klokken 15:10
Økonomisk tror jeg det er lite avkastning på mange år enda.

Dette er et nøkkelpunkt. Norge har svært stor produksjonskapasitet av regulerkraft til å dekke spissbelastninger. Det er raskt, enkelt og billig å åpne krana, så hvorfor skulle noen være villig til betale meg dyrt for min batteristrøm?

Jeg bekymrer meg ihvertfall ikke, for at jeg ikke V2G ladestasjon. Den jeg har blir nok gammel, og moden for utskifting, lenge før V2G blir butikk i Norge.

Tror ikke V2G blir så aktuelt for å regulere nettbelastning heller. Å kunne styre ladingen dynamisk derimot, blir sannsynligvis interresant.
Støttes. Hadde ikke kjøpt ladestasjon nå uten mulighet for å stille inn ladetidspunkt. Dette vil gå an å oppnå på de fleste stasjoner som finnes i dag også med enten bil, app, innebygd funksjonalitet i ladestasjonen eller en tredjepartsløsning. Dette vil begrense belastningen på nettet ganske heftig..
Om jeg fikk rabatt på nettleie, kunne jeg gjerne koblet laderen på internett og latt nettselskapet koble den ut i de periodene de fant det nødvendig, av hensyn til kapasitetsbegrensninger i nettet.
Heller det, enn å gå å gjete en strømmåler.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: erikftirsdag 01. mai 2018, klokken 21:56
Er det innebygget støtte for v2g på noen av bilene som er på markedet?
Bilen må jo da kunne levere strøm ut av ladeporten sin, om den er type 1 eller 2.
Opplegget til Nissan er muligens spesialtilpassede biler?

Noen av ladesystemleverandørene som støtter dette på allerede leverte systemer, som evt kan oppgraderes til å støtte det? Zapcharger pro?

Mulig det er noen år til en standard alle kan være enig i er utviklet, skjønte ikke helt om de som er nevnt i artikkelen kommer til å bli noe av.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Counterpointertirsdag 01. mai 2018, klokken 23:00
Sitat fra: erikf på tirsdag 01. mai 2018, klokken 21:56
Opplegget til Nissan er muligens spesialtilpassede biler?
CCS plugg må tilpasses for å klare V2G, men Chademo er klar for strøm begge veier nå. Hvor mye bilens system ellers må tilpasses vet jeg ikke, men å snu strømmen kan ikke kreve så mye mer enn et relé.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Amossonsdag 02. mai 2018, klokken 00:03
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. mai 2018, klokken 23:00
CCS plugg må tilpasses for å klare V2G, men Chademo er klar for strøm begge veier nå. Hvor mye bilens system ellers må tilpasses vet jeg ikke, men å snu strømmen kan ikke kreve så mye mer enn et relé.

Hvor mye som fysisk skal til kan jeg ikke si stort om, men det er greit å ha med seg at Tesla i det minste en den første "rescue" video'en (dog rettet mot US markedet) garanterte at det ALDRI vil kunne gå strøm FRA batteriet til lade-pluggen på sine biler. Disse kablene var derfor trygge å kippe seg gjennom så lenge bilen ikke sto på lading.

Om de har endret dette i senere dokumentasjon/dokumentasjon spesifikt rettet mot Europa eller hva andre elbil-leverandører har uttalt i sine rednings dokumentasjoner vet jeg ikke. Men i den grad noe slikt skulle ha blitt garantert, så må man være varsom med å endre på dette uten å være sikker på at informasjonen om dette har kommet ut til alle det vedkommer først...
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: turfsurfonsdag 02. mai 2018, klokken 06:59
Tesla kommer nok aldri til å innføre V2G. Da hadde det blitt kø på SuC...
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: bnoonsdag 02. mai 2018, klokken 11:44
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. mai 2018, klokken 06:59
Tesla kommer nok aldri til å innføre V2G. Da hadde det blitt kø på SuC...

Det er nok lett å styre vha. software (kjørt distanse siden siste lading versus ny lading) Det tror jeg kan ordnes greit. Derimåt tror jeg du har et poeng, men aldri kan man vel vanskelig si. På den annen side så selger Tesla Power Wall og ikke veldedighet så om de velger dette bevisst bort så tror ejg de vil tabbe seg ut og det gjør de vel ikke?
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Amossonsdag 02. mai 2018, klokken 12:17
Sitat fra: bno på onsdag 02. mai 2018, klokken 11:44
På den annen side så selger Tesla Power Wall og ikke veldedighet så om de velger dette bevisst bort så tror ejg de vil tabbe seg ut og det gjør de vel ikke?

Tviler på at de bevisst velger bort V2G basert på gratis SuC. Det vil jo være ett problem som blir borte etterhvert som ladingen ikke lengre er gratis, og vil jo uansett kun gjelde nye og oppdaterte biler som altså ikke har gratis lading.

Grunnen til at de evnt. bevisst velger det bort er du jo inne på her: de har ett eget produkt som dekker problemstillingen - Power Wall. Ved å la bilen fungere som en Power Wall så reduserer de også etterspørselen for dette produktet. Og ja, er i så fall enig med dem: La bilens batteri bli brukt til å kjøre, og bruk dedikerte batterier til å mellomlagre strøm for nettet dersom en synes det er interessant.

Jeg forstår veldig godt at nettselskapene har lyst på å kunne utnytte all denne distribuerte batterikapasiteten som finnes i elbiler, hva jeg i mindre grad forstår er elbileiere som er ivrige på å la nettselskapene "bruke opp" av levetiden til bilbatteriet. Eneste virkelige nyttige bruken av denne funksjonen som jeg kan se - sett fra bileieres ståsted - ville være som nødstrøm i eget hus tilfelle strømbrudd.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: turfsurfonsdag 02. mai 2018, klokken 12:33
Nå har vel Tesla og gått ut og sagt at de har gått vekk fra strategien for gjenbruk av bilbatterier til dette grunnet bilbatterienes kjemi som ikke er velegnet. PowerWall har en annen kjemi som tåler hyppig ut og opplading mye bedre, på bekostning av effektuttak (som man ikke trenger i hus).
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Amossonsdag 02. mai 2018, klokken 12:58
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. mai 2018, klokken 12:33
Nå har vel Tesla og gått ut og sagt at de har gått vekk fra strategien for gjenbruk av bilbatterier til dette grunnet bilbatterienes kjemi som ikke er velegnet. PowerWall har en annen kjemi som tåler hyppig ut og opplading mye bedre, på bekostning av effektuttak (som man ikke trenger i hus).

Har de noen gang hatt det som strategi?  Men ja, godt poeng som jeg glemte over ja - i tillegg til å være dedikert oppgaven vil jo Power Wall (eller tilsvarende produkter fra andre) også være bedre egnet for denne bruken, mens bilbatteriene er tilpasset typisk bilbruk.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: turfsurfonsdag 02. mai 2018, klokken 13:20
Tesla gikk ut og argumenterte med at bilbatterier kunne gjenbrukes til powerwall (som motsvar til forsøplings argumentene) osv frem til 2015 mener jeg. Husker ihvertfall at de konkret gikk ut og sa at de ikke lenger ville satse på dette.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Amossonsdag 02. mai 2018, klokken 14:00
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. mai 2018, klokken 13:20
Tesla gikk ut og argumenterte med at bilbatterier kunne gjenbrukes til powerwall (som motsvar til forsøplings argumentene) osv frem til 2015 mener jeg. Husker ihvertfall at de konkret gikk ut og sa at de ikke lenger ville satse på dette.

Aha! Overså vist ordet "gjenbruk" ja, da er jeg med... :)
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: hancheonsdag 02. mai 2018, klokken 14:01
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. mai 2018, klokken 23:00
Hvor mye bilens system ellers må tilpasses vet jeg ikke, men å snu strømmen kan ikke kreve så mye mer enn et relé.
Tja, lading krever en likeretter for å konvertere AC til DC (og litt mer, når man skal lade et 400V batteri fra 230V vekselstrøm). Men skal du sende energi tilbake til nettet, kreves en inverter, altså en dings som konverterer DC til AC. Det finnes en i bilen allerede, siden motoren går på AC, men den er kanskje ikke egnet til å produsere 50 Hz til strømnettet. (Jeg aner ikke hvilket frekvensområde det er snakk om.)

Så det kreves nok litt mer enn et relé.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Counterpointeronsdag 02. mai 2018, klokken 15:07
Kan godt hende at det er noe annet ja

Men siden billigbilen Scion har denne muligheten (å gi strøm) så kan det ikke være så veldig krevende.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Ketill Jacobsenonsdag 02. mai 2018, klokken 17:07
Sitat fra: hanche på onsdag 02. mai 2018, klokken 14:01
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. mai 2018, klokken 23:00
Hvor mye bilens system ellers må tilpasses vet jeg ikke, men å snu strømmen kan ikke kreve så mye mer enn et relé.
Tja, lading krever en likeretter for å konvertere AC til DC (og litt mer, når man skal lade et 400V batteri fra 230V vekselstrøm). Men skal du sende energi tilbake til nettet, kreves en inverter, altså en dings som konverterer DC til AC. Det finnes en i bilen allerede, siden motoren går på AC, men den er kanskje ikke egnet til å produsere 50 Hz til strømnettet. (Jeg aner ikke hvilket frekvensområde det er snakk om.)

Så det kreves nok litt mer enn et relé.

En vekselretter (inverter) som klarer opp til 4,3 kW koster rundt kr 10.000. Denne er beregnet på solceller, men bør vel kunne si noe om prisnivået.

Dersom en har et solcelleanlegg og ikke bruker elbilen daglig, så bør elbilens batteri være interessant sted å lagre overproduksjon av strøm i stedet for å styre den ut på nettet og få lite betalt for den!
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: jkirkeboonsdag 02. mai 2018, klokken 17:12
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 02. mai 2018, klokken 17:07
Dersom en har et solcelleanlegg og ikke bruker elbilen daglig, så bør elbilens batteri være interessant sted å lagre overproduksjon av strøm i stedet for å styre den ut på nettet og få lite betalt for den!

I teorien, men nå er det foreløpig slik at man får bedre betalt for å eksportere strømmen enn å bruke den selv. Jeg får 1,- pr. kWh eksportert men sparer bare ca. 80-90 øre pr. kWh jeg bruker selv.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: elektroluxonsdag 02. mai 2018, klokken 18:01
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2018, klokken 17:12
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 02. mai 2018, klokken 17:07
Dersom en har et solcelleanlegg og ikke bruker elbilen daglig, så bør elbilens batteri være interessant sted å lagre overproduksjon av strøm i stedet for å styre den ut på nettet og få lite betalt for den!

I teorien, men nå er det foreløpig slik at man får bedre betalt for å eksportere strømmen enn å bruke den selv. Jeg får 1,- pr. kWh eksportert men sparer bare ca. 80-90 øre pr. kWh jeg bruker selv.

Jeg må få gjengen hos Myenergi til å skreddesy et program for Zappi og bakventlandet Norge.

Et program der bilen kun lades på impotert kraft slik at all egenproduksjon kan gå rett ut på nettet.  :o
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Ketill Jacobsenonsdag 02. mai 2018, klokken 20:27
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2018, klokken 17:12
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 02. mai 2018, klokken 17:07
Dersom en har et solcelleanlegg og ikke bruker elbilen daglig, så bør elbilens batteri være interessant sted å lagre overproduksjon av strøm i stedet for å styre den ut på nettet og få lite betalt for den!

I teorien, men nå er det foreløpig slik at man får bedre betalt for å eksportere strømmen enn å bruke den selv. Jeg får 1,- pr. kWh eksportert men sparer bare ca. 80-90 øre pr. kWh jeg bruker selv.

Det er jo ypperlig!
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: geearonsdag 02. mai 2018, klokken 20:57
Det er Otovo sin nabostrøm, men det er nok bare et tidsspørsmål før det er slutt på den ordningen, uten at jeg skal si noe om jeg tror det varer i ett år eller fem år. Tror nok det bare er for å stimulere salg av solcelleanlegg, og få litt "buzz" rundt det. Jeg må bare bli ferdig med altfor store andre prosjekter så blir det solceller her og, men har ingen ambisjoner om å bygge ut maks på takflatene som er aktuelle, ettersom det ville blitt drøy overproduksjon i forhold til hva vi klarer å bruke selv. Sikter meg vel inn på maks 10kWp.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: jkirkeboonsdag 02. mai 2018, klokken 22:55
Sitat fra: gr på onsdag 02. mai 2018, klokken 20:57
Det er Otovo sin nabostrøm, men det er nok bare et tidsspørsmål før det er slutt på den ordningen, uten at jeg skal si noe om jeg tror det varer i ett år eller fem år. Tror nok det bare er for å stimulere salg av solcelleanlegg, og få litt "buzz" rundt det. Jeg må bare bli ferdig med altfor store andre prosjekter så blir det solceller her og, men har ingen ambisjoner om å bygge ut maks på takflatene som er aktuelle, ettersom det ville blitt drøy overproduksjon i forhold til hva vi klarer å bruke selv. Sikter meg vel inn på maks 10kWp.

Nå er det flere aktører som tilbyr gode priser på kjøp av solstrøm da, bl.a Tibber og Smart Energi.

10-12kWh er antageligvis den størrelsen det som gir aller best inntjening. Du får utnyttet gode priser på tilbakesalg av inntil 5000kWh i året, du får nesten maks tilskudd av Enova og du får spredt elektrikerkostnaden på litt flere kWp. 15,2kWp som er har er i overkant økonomisk sett, mens småanlegg på 3-4kWp får høye kostnader på håndverkere pr. kWp. 10-12kWp er også håndterbart av én 3-fase inverter, som vil koste mye mindre pr kW enn for en 3-4kW modell. 
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Rollepfredag 04. mai 2018, klokken 09:34
Sitat fra: Amoss på onsdag 02. mai 2018, klokken 12:17
La bilens batteri bli brukt til å kjøre, og bruk dedikerte batterier til å mellomlagre strøm for nettet dersom en synes det er interessant.

Jeg forstår veldig godt at nettselskapene har lyst på å kunne utnytte all denne distribuerte batterikapasiteten som finnes i elbiler, hva jeg i mindre grad forstår er elbileiere som er ivrige på å la nettselskapene "bruke opp" av levetiden til bilbatteriet. Eneste virkelige nyttige bruken av denne funksjonen som jeg kan se - sett fra bileieres ståsted - ville være som nødstrøm i eget hus tilfelle strømbrudd.
Jeg forstår heller ikke at en del elbileiere virker å være ivrige på dette opplegget. Mitt batteri skal kun brukes til drift av bilen, er overhode ikke interessert i å bruke ladesykluser og dermed levetid på ting som dette.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: bnofredag 04. mai 2018, klokken 09:54
Uredigert ortografi her beklager...

Jeg er ikke ihuga, men for mitt vedkommende om jeg få lov så har jeg et hus som ikke har skorstein og er oppvarmet av solenergi (bergvarmepumpe). Mi tanke er at dette ville være en "billig" løsning på å få utnytte energien om nettet skulle gå ned og da handler det om egen selvforsyning en dag eller to. Det ville da være verdt en god del og sannsynligvis for andre i samme situasjon. (Jeg sparte ikke et uvesentlig beløp på unngå skorstein, peis etc. infrastruktur å så måte renhold osv. Forurensning lokalt var også med i vurderingen.)

Så generisk er det da snakke om hvordan et slik opplegg finaniseres på den ene og den andre siden og nytteverdien. Utfordringen er som du korrekt indikerer slitasje på batteripakken. Spørsmålet da er selvsagt hva fremtiden bringer både av batteri teknologi (fast) batteripriser, utbyttbarhet, bidrag fra det offentlige (forsyningssikkerhet), bidrag fra elverk, verdien av å ha mulighet til å unngå å overprise strøutgiftene ved "overforbruk" for å nevne noen parametere. I have an open mind og velger ikke å være for kategorisk og ugjenkallelig i konklusjonen. Vi er in spe både med elbil og infratruktur (x.solpanel osv). Motposten er at vi kan gjøre om garasjen til snekkerbu om noen år da vi egentlig får bil via en app ikke en dyr doning som står parkert mestapraten av eiertiden. I forhold til dette siste så har nok Tesla et godt poeng med Power Wall...  :D
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Amossfredag 04. mai 2018, klokken 15:39
Sitat fra: bno på fredag 04. mai 2018, klokken 09:54
Mi tanke er at dette ville være en "billig" løsning på å få utnytte energien om nettet skulle gå ned og da handler det om egen selvforsyning en dag eller to.

Som jeg var inne på i ett tidligere innlegg, så er *dette* unntaket der jeg ser en verdi av V2G. Helt uavhengig av evnt. selvprodusert strøm så kan ett bilbatteri i så fall redde maten i fryseren selv for ett litt lengre strømbrudd (om du da ikke trenger strømmen på bilen til å kjøre...) og kanskje til og med varme/matlaging etc. Men ideelt sett ville jeg helst hatt ett eget batteri for dette også... Men så langt har jeg ikke klart å forvare den investeringen, og blir dyr forsikring dersom den *bare* skal være for å sikre mot strømbrudd (som jo egentlig ikke *skal* skje). Men kan den i tillegg demme opp for effektprising og/eller gi inntekt ved å kjøpe/selge strømmen når den er billig/dyr, så kan det fort være verd investeringen.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: hanchefredag 04. mai 2018, klokken 19:30
Men hvis du har mistet strømmen i utgangspunktet, er det på ingen måte sikkert at bil+ladestasjon med V2G vil levere strøm overhode, siden det ikke er noe «G» der. Jeg ville i hvert fall ikke regne med det hvis det ikke er eksplisitt sagt at den vil gjøre det.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: turfsurffredag 04. mai 2018, klokken 21:13
Jeg vil si det er V2B som er interessant. Så kan man selge solstrøm til grid.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Amosssøndag 06. mai 2018, klokken 20:58
Sitat fra: hanche på fredag 04. mai 2018, klokken 19:30
Men hvis du har mistet strømmen i utgangspunktet, er det på ingen måte sikkert at bil+ladestasjon med V2G vil levere strøm overhode, siden det ikke er noe «G» der. Jeg ville i hvert fall ikke regne med det hvis det ikke er eksplisitt sagt at den vil gjøre det.

Helt sant. Så man må i så fall forsikre seg om at det vil fungere slik man ønsker før man går for ett slikt system, som du også sier her.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: turfsurfsøndag 06. mai 2018, klokken 21:01
Så vidt jeg vet så har ikke batteribanker lov til å levere strøm hvis grid forsvinner. Dette for å unngå fare ved feilsøking.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Amosssøndag 06. mai 2018, klokken 21:44
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. mai 2018, klokken 21:01
Så vidt jeg vet så har ikke batteribanker lov til å levere strøm hvis grid forsvinner. Dette for å unngå fare ved feilsøking.

Så vidt jeg vet så stemmer dette så lenge man ikke har systemer på plass for å sikre at strøm ikke kommer ut på nettet når nettet er nede. Da hensikten - for min del i alle fall - nettopp er lokalt bruk uten å eksportere noe til nettet, så måtte nødvendigvis også ett system som hindrer enhver eksport av strøm - enten nettet er oppe eller nede - inn uansett.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: turfsurfmandag 07. mai 2018, klokken 06:44
Finnes det regelverk som tar høyde for dette? Må ha ekstern overvåking av grid da, for å vite om strømmen faktisk er borte eller tilbake igjen.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: hanchemandag 07. mai 2018, klokken 10:50
Jeg ville bli ekstremt overrasket om ikke dette er dekket av et regelverk. Tenk bare på alle stedene (sykehus og lignende) som har dieselgeneratorer til backup i tilfelle strømbrudd.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Amossmandag 07. mai 2018, klokken 10:55
Sitat fra: turfsurf på mandag 07. mai 2018, klokken 06:44
Finnes det regelverk som tar høyde for dette? Må ha ekstern overvåking av grid da, for å vite om strømmen faktisk er borte eller tilbake igjen.

Slik jeg har forstått det så går det regelverket du viste til over her ikke på at "batteribanker ikke har lov til å levere strøm hvis grid forsvinner", men at egen-generert strøm ikke får lov til å slippe ut på nettet dersom nettet er nede. Dette som en sikkerhet for de som jobber på nettet.

Hvordan dette løses teknisk vet jeg ikke så mye om, men ja, det må være en form for overvåking av spenningen på inntaket for å bryte kontakten dersom nettet er nede dersom man ønsker å eksportere når nettet er oppe - og altså fortsatt kunne bruke egen-genert strøm når nettet er nede. Dersom man ikke ønsker å eksportere strøm overhode behøves etter hva jeg har forstått ikke denne overvåkningen da man ikke sender noe ut uansett, men man må så klart ha systemer på plass som hindrer at det slipper strøm ut i fra denne isolerte "øya".

Andre her kan helt sikkert komme med utfyllende opplysninger om dette.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: turfsurfmandag 07. mai 2018, klokken 11:03
Det enkleste er vel å kjøre alt via batteribank. Altså grid -> likeretter -> batteri -> inverter
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Amossmandag 07. mai 2018, klokken 11:39
Sitat fra: turfsurf på mandag 07. mai 2018, klokken 11:03
Det enkleste er vel å kjøre alt via batteribank. Altså grid -> likeretter -> batteri -> inverter

Det er helt klart en mulig løsning ja, men det vil jo utsette batteriene for unødig mange lade-sykluser. Men det finnes sikkert scenarier der dette er den mest fornuftige løsningen. Men neppe for en (mer eller mindre) normal husholdning.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadtorsdag 15. august 2019, klokken 19:30
Skumma gjennom denne gamle tråden og er ein smule forvirra...
Er det noko  av ISO15118 støtta ladeboksar til heimemarkedetsom har inverter? Det er då ikkje nok å støtte prorokollen (Ensto, Easee...)
Og dagens bilar har neppe inverter for ekstern bruk.
Tulleartikkel i trådstart, dersom produkt ikkje finnest og pris er evt mangedobbel...
Ville vere betre å frarå å kjøpe bilar som ikkje støttar V2G.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Thomas Parslitorsdag 15. august 2019, klokken 19:51
Tror den artikkelen var forut for sin tid ;)

* Tesla har ikke hatt muligheten siden Roadsteren, men Elon Musk sa i 2018 at de kanskje kunne revurdere
(i etterkant har de sagt at det er ulønnsomt hvis man regner med slitasjon på batteriene)

* CCS støtter ikke V2G, men det kommer kanskje i 2025: https://insideevs.com/news/342354/charin-ccs-combo-standard-to-offer-v2g-by-2025/

* Chademo støtter V2G, men er døende (i EU).

Greit status fra NVE: http://publikasjoner.nve.no/faktaark/2019/faktaark2019_09.pdf
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: Rollepfredag 16. august 2019, klokken 13:51
Jeg er overhode ikke interessert i V2G. Energien som går ut av mitt batteri skal brukes til min bil, ikke naboens vaskemaskin. Ser ikke noen som helst vits i å degradere batteriet fortere enn nødvendig. Kommer selvfølgelig aldri å kjøpe en bruktbil med V2G heller.
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: geearfredag 16. august 2019, klokken 14:09
Det mest aktuelle er vel å bruke V2G for eget forbruk...
Tittel: Sv: Velger du feil ladeløsning i dag må du bytte om tre år - TU artikkel
Skrevet av: crafredag 16. august 2019, klokken 14:40
Muligheten i ei knipe kunne kanskje være interessant, men vi har så manbge muligheter for å gjøre det meste uten strøm at jeg tror ikke det er verdt det (for min del). Eneste unntaket er kjøleskap. Om det er mulig å tjene nok på det til å ha noe til overs selv etter batteribytte kan det kanskje stille seg annerledes, men det blir det neppe med det første.