Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

(Poll)Forventet pris på Hyundai KONA electric

Startet av andy99, fredag 20. april 2018, klokken 10:32

« forrige - neste »

Sitty008

#15
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 28. april 2018, klokken 14:07
Sitat fra: Sitty008 på lørdag 28. april 2018, klokken 00:02
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 27. april 2018, klokken 21:47
Dette er vel nettopp en tråd for spekulasjoner.  Opp mot 400 er lansert som en spekulasjon for Kona. Det er åpenbart for mye. Etter at jeg har kjørt fossil Kona vurderer jeg det faktisk som helt latterlig.

Hvis noen kan komme med et faktisk eksempel på at en liten Hyundai tangerer prisen til en større BMW, så skal jeg slå hjul med en ladekabel i hver hånd.

Men at folk betaler så mye for en E-golf eller i3 er det greit.
Åpenbart, siden begge bilene selger som varmt wienerbrød.

Noen vil sikkert si at BMW/VW vs Hyundai/Kia osv kun handler om merket i grillen.

Men det er noe mer: støyisolering, lyden når du lukker døra, presis styring, komfortabelt eller sportslig fjæringsoppsett. Og mye mer.

Jeg forstår godt at mange betaler ekstra for å få det lille ekstra.

En eGolf er på mange av disse områdene bedre enn min Ioniq. Men det viktige er at Kona er et knepp under Ioniq igjen. Og det tilsier at Kona bør koste nærmerr 300 enn 400.


Er nok enig med deg der, at en ting kan føles mer exclusive når man betaler mer for det. En desibel her og to desibel der. Jeg er synes at ekstrautstyr er kjempe viktig.
For noen år tilbake hadde jeg kjøpt meg en Bmw 1-serie med nesten alt utstyr. Den kom på 380 ferdig på veien. Jeg var kjempe fornøyd. En dag var jeg på besøk hos min mor, da hun hadde kjøpt seg en ny bil. En Mazda 2 med alt utstyr. For den betalte hun 250. Hun hadde head-up display, automat gir, takluke, lane-warning+++. Jeg var så overasket over mye mer bil jeg kunne få fra en ikke premium merke. Gråt litt inne i meg og synes overhode ikke at BMW 1 serie, er 130 tusen mer verdt enn Mazda 2.

Kan jo også forstå at det kan være kjedelig å ha betalt over 320 tusen for en bil for under et år siden der året etter er det kommet en bedre bil til samme pris klasse.

Grunnen til at Hyundai tangerer prisen til en større BMW er fordi en liten i3 og en liten e-golf med alt utstyr kan koste opp mot 400.

Men da mener du vel at du heller vil ha en I3 eller en E-golf, isteden for nye IX3 som kommer om 3 år?

02jan

Mazda 2 vs bmw 1 serie , det er litt rar sammenligning.  Mazda er 390 lang og 960 kg og Forhjulstrekk, bmw 432 og 1340 kg og bakhjulstrekk.

Bare disse fysiske spesifikasjoner er mer en at begge biler har crusiccontroll.

Prisen er nok snakket litt opp her på dette forumet, så tipper den havner fort opp på 350.

* på tidlig 2000 tallet fantes det en Rover som het 25 streetwise, denne minner meg om kona (uten sammenligning forøvrig).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Limodriver

Mazda og BMW sammenligningen er på samme linje som mange andre sammenligninger som gjøres på forumet. Kona sammenlignes med e-Golf, Tesla model3 osv. Det er litt vanskelig å få tak på om en ikke forstår forskjellen på "billige" asiatiske merker som Hyundai og for den saks skyld Nissan og merker som er premium eller nærmere premium. Forskjellen merker en ved å ta på, åpne dører, lukke dører forskjell i støynivå, knirking skrangling presisjon på montering av detaljer osv. Den som mener at asiatiske merker gir samme kvalitetsfølelse som f eks tyske premiummerker bør vurderes for eventuel tvangsbehandling. Det jeg har sett og prøvd av Ampera-e som riktignok er amerikansk er at den gir høyere kvalitetsfølelse enn asiatiske biler. Det er riktig at asiatiske biler har god holdbarhet. Kjøreopplevelsen er imidlertid litt skranglete hele veien.

Her er også enig i at det er en del som snakker opp prisen her på forumet. Det er litt vanskelig å forstå hvorfor. Det eneste som foreløpig er en reell fordel enn så lenge er rekkevidde. Elllers er det en del som taler i mot å kjøpe Kona. Bilen har liten bakseteplass, ingen app, ikke firehjulsdrift, HUD med skjerm som irriterer mer enn til nytte, lite bagasjerom osv. Dette er egenskaper som er helt OK, men da på en billig bil. For 350-400 som en del spekulerer prisen vil bli kan en få langt romsligere og mer interessante biler med bensin/dieselmotor. Disse bilene har veldig bra rekkevidde og en kan snart stille spørsmål ved eierkostnader dersom en ikke bor i Oslo/Bergen/Trondheim og passerer flere bommer pr dag.

Til riktig pris kommer jeg til å kjøpe Kona til bruk for småkjøring og på mellomlande turer med maks to voksne. Til bruk på lange turer og med mer enn tre personer brukes fremdeles en drivstoffbil.

Jeg kommer imidlertid ikke til å kjøpe en Sør-Koreansk blikkboks fylt med batterier og litt billig elektronikk til 350-400. Jeg forventer motbør til dette utsagnet.

navyelsen

Sitat fra: Sitty008 på lørdag 28. april 2018, klokken 20:01
Gråt litt inne i meg og synes overhode ikke at BMW 1 serie, er 130 tusen mer verdt enn Mazda 2.

Lurer litt på hvilke kriterier du da legger vekt på. Sist jeg kjøpte ny bil prøvekjørte jeg en haug med modeller, både tyske, japanske, koreanske og franske. Inkludert Mazda 2. Dette var riktignok forrige modell (2013), men likevel:

Mazda var den billigste bilen i sin klasse, og den med mest utstyr. Klart mest for pengene for en som bare skal fra A til B. Men etter prøvekjøring var den helt utelukket. Aldri opplevd maken til rallemikk og plasikkfølelse. Bilen bråkte og ristet, masse støy fra både motor, vind og hjul. Alt interiør virket som det var kjipeste sort, billig plastikk som knirket når man tok i det. Dører som smeller. Og nesten ikke bagasjeplass. Det har aldri før vært så tydelig for meg at man får det man betaler for!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Fossilbil

Sitat fra: Limodriver på søndag 29. april 2018, klokken 12:17
Mazda og BMW sammenligningen er på samme linje som mange andre sammenligninger som gjøres på forumet. Kona sammenlignes med e-Golf, Tesla model3 osv. Det er litt vanskelig å få tak på om en ikke forstår forskjellen på "billige" asiatiske merker som Hyundai og for den saks skyld Nissan og merker som er premium eller nærmere premium. Forskjellen merker en ved å ta på, åpne dører, lukke dører forskjell i støynivå, knirking skrangling presisjon på montering av detaljer osv. Den som mener at asiatiske merker gir samme kvalitetsfølelse som f eks tyske premiummerker bør vurderes for eventuel tvangsbehandling. Det jeg har sett og prøvd av Ampera-e som riktignok er amerikansk er at den gir høyere kvalitetsfølelse enn asiatiske biler. Det er riktig at asiatiske biler har god holdbarhet. Kjøreopplevelsen er imidlertid litt skranglete hele veien.

Her er også enig i at det er en del som snakker opp prisen her på forumet. Det er litt vanskelig å forstå hvorfor. Det eneste som foreløpig er en reell fordel enn så lenge er rekkevidde. Elllers er det en del som taler i mot å kjøpe Kona. Bilen har liten bakseteplass, ingen app, ikke firehjulsdrift, HUD med skjerm som irriterer mer enn til nytte, lite bagasjerom osv. Dette er egenskaper som er helt OK, men da på en billig bil. For 350-400 som en del spekulerer prisen vil bli kan en få langt romsligere og mer interessante biler med bensin/dieselmotor. Disse bilene har veldig bra rekkevidde og en kan snart stille spørsmål ved eierkostnader dersom en ikke bor i Oslo/Bergen/Trondheim og passerer flere bommer pr dag.

Til riktig pris kommer jeg til å kjøpe Kona til bruk for småkjøring og på mellomlande turer med maks to voksne. Til bruk på lange turer og med mer enn tre personer brukes fremdeles en drivstoffbil.

Jeg kommer imidlertid ikke til å kjøpe en Sør-Koreansk blikkboks fylt med batterier og litt billig elektronikk til 350-400. Jeg forventer motbør til dette utsagnet.

Amen (!)

Kunne ikke vært mer enig!

Spajderman

Ok, da har vi fått fastslått at opplevd kvalitet er det som bør være styrende for pris, ikke "faktisk" kvalitet som levetid og feilprosent eller garantitid og andre ting som er fullstendig irrelevant for et fremkomstmiddel. Vi har også fått stadfestet at fossilbiler har lengre rekkevidde og nesten like lave drifts og eierutgifter som en elbil så lenge du ikke kjører gjennom en masse bomstasjoner. Jammen lærerikt å surfe forum, altså!

trykkertor

Sitat fra: Limodriver på søndag 29. april 2018, klokken 12:17
Mazda og BMW sammenligningen er på samme linje som mange andre sammenligninger som gjøres på forumet. Kona sammenlignes med e-Golf, Tesla model3 osv.
.....
Forskjellen merker en ved å ta på, åpne dører, lukke dører forskjell i støynivå, knirking skrangling presisjon på montering av detaljer osv.
....
Bilen har liten bakseteplass, ingen app, ikke firehjulsdrift, HUD med skjerm som irriterer mer enn til nytte, lite bagasjerom osv. Dette er egenskaper som er helt OK, men da på en billig bil.
Litt pussig at du tar Tesla med i premiumsegmentet ditt, og samtidig nevner ting som skranglig, knirking, montering av detaljer osv.....
Tesla er vel rimelig kjent for å montere ting med gode toleranseverdier. Leser jevnlig om folk som opplever skrangling/knirk/ulyder i bilen, og bruker masse tid på å feilsøke.
Nok om det.

Synes du Ampera-e er verdt 350.000 - 400.000,-
Den har også et lite bagasjerom, men den har ikke HUD, ACC, 70+kw hurtiglading.
HUD-en på Kona velger en faktisk selv om en vil bruke. Aktiveres/deaktiveres med en knapp. Og hvis du ikke vil bruke den, synker skjermen ned i dashbordet. Så hvis du finner HUD forstyrrende, er det bare å ikke aktivere den.

Limodriver

Sitat fra: Spajderman på søndag 29. april 2018, klokken 13:02
Ok, da har vi fått fastslått at opplevd kvalitet er det som bør være styrende for pris, ikke "faktisk" kvalitet som levetid og feilprosent eller garantitid og andre ting som er fullstendig irrelevant for et fremkomstmiddel. Vi har også fått stadfestet at fossilbiler har lengre rekkevidde og nesten like lave drifts og eierutgifter som en elbil så lenge du ikke kjører gjennom en masse bomstasjoner. Jammen lærerikt å surfe forum, altså!

Jeg håper Hyundai priser etter "faktisk kvalitet som levetid og feilprosent....garantitid...." da blir nok Kona en salgssuksess. Hvilke bilmerker er det som har lengst levetid i Norge? Asiatiske? Det er dessverre for dette argumentet premiummerker. Volvo og Mercedes har 21-22-år, Hyundai 16. Dersom levetid skulle legges til grunn for prising ville det gi en direkterabatt på 25% I tillegg skal en sitte og høre på skrangling i 16 år.....

Legg inn kostnader til hurtiglading (og venting på ledig hurtiglader og kanskje litt mat mens du venter) på langturene dine sammenlign verdifall på elbiler og regn på kostnaden. Det er kanskje verdt å minne om at det i hovedsak er norske avgifter som allerede har vært et tema i EFTA som gjør det så "kjempebillig" med elbil. Hva er grunnen til det lave salget av elbiler i land med normale bilavgifter - det er lite trolig at dette har med forståelse av eierkostnader å gjøre. Legg på merverdiavgift som elbilen etter alle fornuftige skatte-/avgiftsresonnement burde ha og regn på det da. Særnorske avgifter har resultert i idiotiske effekter tidligere da det var mulig å importere Porscher til Norge som pick-up med betydelige avgiftsfordeler.

Kårepåsporet

Nå har jeg min andre asiatiske bil, først Soul, nå Ioniq, neste blir NiroEV.

Jeg lurer veldig på hvilke  asiatiske biler dere har kjørt som er så forferdelig skranglete.
Jeg håper dere kan utdype modell og hva somskranglet så forferdelig.
Jeg antar selvfølgelig dere snakker om elbiler. Fossil Kia, Hyundai osv er like uinteressant som en kaklende MB eller BMW, for ikke å snakke om VW.

trykkertor

Ikke bruk tid på han Kåre.
Han kjørte en asiastisk bil for 10-15 år siden, og den skranglet. Så da skrangler alle asiatiske biler. Ganle som nye. Det er resonnementet han stort sett bruker.

tuono

#25
Opplevd kvalitet.... Premium.... Europeisk kvalitet.....
Tenker det er noen eiere av Volvo XC90 (gammel og ny) som kunne kommet med noen betraktninger her. Sikkert noen slengere med BMW X5 også. Bare for å komme med noen premium eksempler  :)

Opel Ampera.... Tja... Taktrekk som er montert av en eller annen feilmedisinert parkinsonpasient. Speil som ramler av sammen med lakken. Og hvor stor er prosentandelen av norskregistrerte biler som må bytte batteripakken nå?

Land Rover...? Hvor skal vi starte?

Tesla... Montasjer og tilpasninger etter Marty Feldmanprinsippet. Lakk fra sprayboks?

Den som leter han finner. Uansett hvor og hva innen bilverdenen.

Spajderman

Hehe. Verditap på Elbil? Du kan jo sammenligne verditapet på en gjennomsnittlig elbil med en gjennomsnittlig fossilbil, lykke til! Så kan du legge til lavere serviceutgifter, kanskje regne litt på hva det koster i rene "drivstoffutgifter" pr. kilometer for begge segmenter. Trenger ikke blande inn lavere avgifter som sikkert en gang blir jevnet ut i fremtiden for at det blir billigere å eie elbil, om du da ikke skal regne 800 kroner timen  for ett ladestopp på 40 minutt om du skal kjøre 60 mil pluss mat, som man da tilsynelatende ikke trenger å spise om man kjører fossilbil.Garantien kan du jo og sammenligne, eller du kan se på sammenligningene som er gjort av forbrukerrådet o.l.

Levetid er jo og litt interessant å se på, restverdien på en bil som kostet 250.000 ny er naturligvis lavere enn for en bil som kostet 500.000 etter 15 år, derfor er det vel sannsynlig at levetiden som du viser til har litt med det å gjøre også. Ta med feilprosenten målt ved pkk rundt i europa, så tenker jeg intrykket blir et litt annet for "asiatiske biler".

Det er fryktelig interessant at dere som sverger til "premiumbiler" som VW Golf (nytt for meg at Golf er en premiumbil, men jeg har skjønt det nå!) i det hele tatt gidder å bry dere med å diskutere biler som har feil lyd når dere lukker dørene, feil plastmateriale i knappene på dashbordet og irriterende HUD når dere åpenbart ville betalt mer for en modell av en merce i skala 1:10 enn noe som kommer fra ett annet kontinent.

Sitty008

Sitat fra: Spajderman på søndag 29. april 2018, klokken 16:01
Hehe. Verditap på Elbil? Du kan jo sammenligne verditapet på en gjennomsnittlig elbil med en gjennomsnittlig fossilbil, lykke til! Så kan du legge til lavere serviceutgifter, kanskje regne litt på hva det koster i rene "drivstoffutgifter" pr. kilometer for begge segmenter. Trenger ikke blande inn lavere avgifter som sikkert en gang blir jevnet ut i fremtiden for at det blir billigere å eie elbil, om du da ikke skal regne 800 kroner timen  for ett ladestopp på 40 minutt om du skal kjøre 60 mil pluss mat, som man da tilsynelatende ikke trenger å spise om man kjører fossilbil.Garantien kan du jo og sammenligne, eller du kan se på sammenligningene som er gjort av forbrukerrådet o.l.

Levetid er jo og litt interessant å se på, restverdien på en bil som kostet 250.000 ny er naturligvis lavere enn for en bil som kostet 500.000 etter 15 år, derfor er det vel sannsynlig at levetiden som du viser til har litt med det å gjøre også. Ta med feilprosenten målt ved pkk rundt i europa, så tenker jeg intrykket blir et litt annet for "asiatiske biler".

Det er fryktelig interessant at dere som sverger til "premiumbiler" som VW Golf (nytt for meg at Golf er en premiumbil, men jeg har skjønt det nå!) i det hele tatt gidder å bry dere med å diskutere biler som har feil lyd når dere lukker dørene, feil plastmateriale i knappene på dashbordet og irriterende HUD når dere åpenbart ville betalt mer for en modell av en merce i skala 1:10 enn noe som kommer fra ett annet kontinent.

Words !!


AppleKnocker

Sitat fra: Spajderman på søndag 29. april 2018, klokken 16:01
Det er fryktelig interessant at dere som sverger til "premiumbiler" som VW Golf (nytt for meg at Golf er en premiumbil, men jeg har skjønt det nå!) i det hele tatt gidder å bry dere med å diskutere biler som har feil lyd når dere lukker dørene, feil plastmateriale i knappene på dashbordet og irriterende HUD når dere åpenbart ville betalt mer for en modell av en merce i skala 1:10 enn noe som kommer fra ett annet kontinent.

Jeg har stor respekt for de som bruker ett-lags resirkulert dopapir. For noen fungerer det helt fint. Rekkevidden er også bra. Problemet for mange av oss andre oppstår når resirkulert ett-lags begynner å nærme seg Lambi i pris.

Hvis vi holder oss innen Hyundai familien: Produsenten kan bedre enn de har prestert med Kona. På de mange av kriteriene for opplevd kvalitet, er andre Hyundai modeller flere knepp over Kona.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Spajderman

Problemet oppstår når de som har kjøpt toalettpapir fra Lambi de siste 20 årene hardnakket hevder at de andre produsentene har dårligere papir selv om de har fått flere lag med mykere papir til lavere pris pr. meter fordi de en gang for ørten år siden tørket seg i ræva med papiret til naboen selv når de sitter med dritt på fingra fordi Lambi plutselig har begynt å produsere papir med hull i...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA