Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

(Poll)Forventet pris på Hyundai KONA electric

Startet av andy99, fredag 20. april 2018, klokken 10:32

« forrige - neste »

AppleKnocker

Der fikk du jammen inn en fulltreffer  ;D
Du er velkommen tilbake når du våkner etter dagens selvmål.

Når det gjelder Kona: det kloke valget vil være om Hyundai priser bilen til omkring 300. Koreanske biler har gått fra å være søppel for 10 år siden, til meget gode biler i dag. 10 år fra nå er det kanskje Hyundai som er premium for alt jeg vet. Men akkurat nå, må Hyundai kjenne sin besøkelsestid.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Spajderman

Jeg er enig i at den utgaven man kan velge fra starten av kanskje bør ha e startpris på 300 (håper selvsagt på at den ender opp en del under det fir lommeboka sin del) da vil den sannsynligvis ende opp på like under 350 med vinterhjul, soltak, skinn etc. Det jeg ikke er enig i er argumentet at Kona må være 150.000 billigere fullt utstyrt enn VW golf fordi noen har bestemt seg for at det er en premiumbil som har fin lyd når man lukker dørene, mens Hyundai er blekk og duracellbatterier med innlagt skranglelyd og papirdører som knapt er verdt papiret i brosjyren hos forhandler.

Rekkevidde er faktisk styrende for mange når de skal velge elbil, alle er ikke så heldige at de når tur retur sitt bestemmelsessted med en i3 eller kan ha en bil nummer 2 til helgeturen på hytta. Når Hyundai nå kommer med en bil som antageligvis kommer til å rundjule samtlige tilgjengelige elbiler på markedet når det kommer til rekkevidde for prisen samtidig som bilen er meget godt utstyrt og har markedets beste garanti blir det for dumt når man drar inn at Kiaen man kjørte for ti år siden hadde dårlige frihjulsnav når prisen skal diskuteres.

andy99

Ser at hyundai nederland melder at de forventer pris mot slutten av mai mnd. Så da blir det en måned til med flotte diskusjoner om 1-lags vs 3-lags dopapir etc ;D

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Navl1

Sitat fra: andy99 på mandag 30. april 2018, klokken 10:35
Ser at hyundai nederland melder at de forventer pris mot slutten av mai mnd. Så da blir det en måned til med flotte diskusjoner om 1-lags vs 3-lags dopapir etc ;D

Hahahaha, gleder meg
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

trykkertor

Men hvorfor skal vi tro mer på "slutten av mai" enn vi gjorde med Q1 2018, rett over påske, og alle de andre estimatene Hyundai har kommet med?
Eneste som taler for at slutten av mai er mer realistisk er at det "nærmer" seg leveringsdato.
Men det er jo litt ironisk at de da har produsert og sendt biler avgårde som de ikke vet prisen på enda.

...

#35
...


Really

Sitat fra: navyelsen på søndag 29. april 2018, klokken 12:43
Sitat fra: Sitty008 på lørdag 28. april 2018, klokken 20:01
Gråt litt inne i meg og synes overhode ikke at BMW 1 serie, er 130 tusen mer verdt enn Mazda 2.

Lurer litt på hvilke kriterier du da legger vekt på. Sist jeg kjøpte ny bil prøvekjørte jeg en haug med modeller, både tyske, japanske, koreanske og franske. Inkludert Mazda 2. Dette var riktignok forrige modell (2013), men likevel:

Mazda var den billigste bilen i sin klasse, og den med mest utstyr. Klart mest for pengene for en som bare skal fra A til B. Men etter prøvekjøring var den helt utelukket. Aldri opplevd maken til rallemikk og plasikkfølelse. Bilen bråkte og ristet, masse støy fra både motor, vind og hjul. Alt interiør virket som det var kjipeste sort, billig plastikk som knirket når man tok i det. Dører som smeller. Og nesten ikke bagasjeplass. Det har aldri før vært så tydelig for meg at man får det man betaler for!

Etter å ha byttet en 530XD med en japansk diesel-suv for noen år siden må jeg si meg hjertelig enig. BMW'en var en topp bil til enkelte formål, men jeg trengte en bil til alle formål og der slår japaneren BMW'en ned i støvlene.

Det var stadig småproblemer med BMW'en, ting som løsnet og sensorer som sluttet å virke. Japaneren bare går og går, ingen tekniske problemer. Støynivået er en smule høyere, det er eneste ankepunkt jeg kan finne.

Men Hyundai er koreansk og intil nylig var det vesentlig dårligere biler enn de fra Japan, men statistikken tyder på at de tar innpå.

Og innleggene om lang levetid på europeiske biler dreier seg mest om biler produsert før årtusenskiftet. Ikke vanskelig å se for seg at forskjellen i levetid utjevnes når nyere biler blir med i statistikken...

arthur

Med en Mitusbishi, en Toyota og en Honda i huset så kan jeg si at de har en ting til felles; de går og gjør det de skal, får en service i nye og ne og må bytte slitasjedeler som skiver/klosser, men ellers ingenting. Honda'n ble kjøpt fem år gammel og har hatt den i seks år (med andre ord 11 år gammel nå),  fortsatt orginalt batteri, men skiftet skiver og klosser samt dekk ellers ingenting i det hele tatt. Hvor mange kan si det om sin bmw, merce eller tesla? Forøvrig får vi time omtrent på dagen hvis det skulle være noe!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kårepåsporet

Det er ikke bare japanere som lager biler med lite feil. Jeg hadde fem biler fra VAG FRA -99 til -14: tilnærmet feilfrie alle sammen, mest alvorlige feil: styrenhet for kontakt til hengerfeste konka, garanti. Panseråpner røk på en, garanti det også.
Komfort og kjøreegenskaper var utmerket, vurderte bla Outlander og Forester, men Tiquan vant overlegent.
Kjører nå Ioniq, dels pris, dels rekkevidde. Hadde eGolf konkurrert prismessig hadde jeg sterkt vurdert den, mye mer helstøpt bil, ta feks skinn i setene. Ioniq sine skinnseter oppleves som plastikk i forhold. Men: Ioniq har varme og kjøling i seter, varme i ratt, rask lading med varmt og kaldt batteri. Plus rundt 50k billigere? Den var det i fjor ihvertfall.

Joltus

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 02. mai 2018, klokken 20:33Jeg hadde fem biler fra VAG FRA -99 til -14: tilnærmet feilfrie alle sammen
Jada, og i samme perioden var det ganske mange som vant i lotto. Ikke dermed sagt at Lotto er en god investering ;)


andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

e-curious

Når en skal vudere riktig pris, kan det være nyttig å kikke på hva bensin utgaven koster.  For så vidt også hvilke andre modeller den konkurere med

andy99

Sitat fra: e-curious på torsdag 03. mai 2018, klokken 22:58
Når en skal vudere riktig pris, kan det være nyttig å kikke på hva bensin utgaven koster.  For så vidt også hvilke andre modeller den konkurere med
Utfordringen med pris på KONA er vel at det ikke er noen andre modeller vi kan sammenligne med direkte på pris (da de ikke er lansert enda). Den eneste med lang rekkevidde er jo ampera-e og prissettingen på den er jo en vits.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

e-curious

Jeg tenkte mer på hva batteriet er verdt, og på hvilke konkurrenter bensinutgaven har for å sammenligne hvor mye bil en får for pengene, ikke bare hvor stort batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA