Sitat fra: AppleKnocker på fredag 27. april 2018, klokken 08:04Tror du kan legge til at det spekuleres i at BMW vil koste fra 400'-450', noe som ofte betyr pris på 500'-550' alt etter hvilket utstyr man velger ;D (har også mistanke om at første utgave kun kommer med bakhjulstrekk og derfor kanskje kan være litt billigere enn senere utgaver med drift på alle fire)
Det spekuleres i at BMW IX3 skal koste 400-450'.
Kona bør ligge langt, langt under det.
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 27. april 2018, klokken 08:04
Det spekuleres i at BMW IX3 skal koste 400-450'.
Kona bør ligge langt, langt under det.
Sitat fra: Limodriver på fredag 27. april 2018, klokken 09:24
Dersom disse spekulasjonene medfører riktighet vil smertegrensen å Kona være 250 ferdig på vei for mitt vedkommende.
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 27. april 2018, klokken 21:47
Dette er vel nettopp en tråd for spekulasjoner. Opp mot 400 er lansert som en spekulasjon for Kona. Det er åpenbart for mye. Etter at jeg har kjørt fossil Kona vurderer jeg det faktisk som helt latterlig.
Hvis noen kan komme med et faktisk eksempel på at en liten Hyundai tangerer prisen til en større BMW, så skal jeg slå hjul med en ladekabel i hver hånd.
Sitat fra: Sitty008 på lørdag 28. april 2018, klokken 00:02Åpenbart, siden begge bilene selger som varmt wienerbrød.Sitat fra: AppleKnocker på fredag 27. april 2018, klokken 21:47
Dette er vel nettopp en tråd for spekulasjoner. Opp mot 400 er lansert som en spekulasjon for Kona. Det er åpenbart for mye. Etter at jeg har kjørt fossil Kona vurderer jeg det faktisk som helt latterlig.
Hvis noen kan komme med et faktisk eksempel på at en liten Hyundai tangerer prisen til en større BMW, så skal jeg slå hjul med en ladekabel i hver hånd.
Men at folk betaler så mye for en E-golf eller i3 er det greit.
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 28. april 2018, klokken 14:07Sitat fra: Sitty008 på lørdag 28. april 2018, klokken 00:02Åpenbart, siden begge bilene selger som varmt wienerbrød.Sitat fra: AppleKnocker på fredag 27. april 2018, klokken 21:47
Dette er vel nettopp en tråd for spekulasjoner. Opp mot 400 er lansert som en spekulasjon for Kona. Det er åpenbart for mye. Etter at jeg har kjørt fossil Kona vurderer jeg det faktisk som helt latterlig.
Hvis noen kan komme med et faktisk eksempel på at en liten Hyundai tangerer prisen til en større BMW, så skal jeg slå hjul med en ladekabel i hver hånd.
Men at folk betaler så mye for en E-golf eller i3 er det greit.
Noen vil sikkert si at BMW/VW vs Hyundai/Kia osv kun handler om merket i grillen.
Men det er noe mer: støyisolering, lyden når du lukker døra, presis styring, komfortabelt eller sportslig fjæringsoppsett. Og mye mer.
Jeg forstår godt at mange betaler ekstra for å få det lille ekstra.
En eGolf er på mange av disse områdene bedre enn min Ioniq. Men det viktige er at Kona er et knepp under Ioniq igjen. Og det tilsier at Kona bør koste nærmerr 300 enn 400.
Sitat fra: Sitty008 på lørdag 28. april 2018, klokken 20:01
Gråt litt inne i meg og synes overhode ikke at BMW 1 serie, er 130 tusen mer verdt enn Mazda 2.
Sitat fra: Limodriver på søndag 29. april 2018, klokken 12:17
Mazda og BMW sammenligningen er på samme linje som mange andre sammenligninger som gjøres på forumet. Kona sammenlignes med e-Golf, Tesla model3 osv. Det er litt vanskelig å få tak på om en ikke forstår forskjellen på "billige" asiatiske merker som Hyundai og for den saks skyld Nissan og merker som er premium eller nærmere premium. Forskjellen merker en ved å ta på, åpne dører, lukke dører forskjell i støynivå, knirking skrangling presisjon på montering av detaljer osv. Den som mener at asiatiske merker gir samme kvalitetsfølelse som f eks tyske premiummerker bør vurderes for eventuel tvangsbehandling. Det jeg har sett og prøvd av Ampera-e som riktignok er amerikansk er at den gir høyere kvalitetsfølelse enn asiatiske biler. Det er riktig at asiatiske biler har god holdbarhet. Kjøreopplevelsen er imidlertid litt skranglete hele veien.
Her er også enig i at det er en del som snakker opp prisen her på forumet. Det er litt vanskelig å forstå hvorfor. Det eneste som foreløpig er en reell fordel enn så lenge er rekkevidde. Elllers er det en del som taler i mot å kjøpe Kona. Bilen har liten bakseteplass, ingen app, ikke firehjulsdrift, HUD med skjerm som irriterer mer enn til nytte, lite bagasjerom osv. Dette er egenskaper som er helt OK, men da på en billig bil. For 350-400 som en del spekulerer prisen vil bli kan en få langt romsligere og mer interessante biler med bensin/dieselmotor. Disse bilene har veldig bra rekkevidde og en kan snart stille spørsmål ved eierkostnader dersom en ikke bor i Oslo/Bergen/Trondheim og passerer flere bommer pr dag.
Til riktig pris kommer jeg til å kjøpe Kona til bruk for småkjøring og på mellomlande turer med maks to voksne. Til bruk på lange turer og med mer enn tre personer brukes fremdeles en drivstoffbil.
Jeg kommer imidlertid ikke til å kjøpe en Sør-Koreansk blikkboks fylt med batterier og litt billig elektronikk til 350-400. Jeg forventer motbør til dette utsagnet.
Sitat fra: Limodriver på søndag 29. april 2018, klokken 12:17Litt pussig at du tar Tesla med i premiumsegmentet ditt, og samtidig nevner ting som skranglig, knirking, montering av detaljer osv.....
Mazda og BMW sammenligningen er på samme linje som mange andre sammenligninger som gjøres på forumet. Kona sammenlignes med e-Golf, Tesla model3 osv.
.....
Forskjellen merker en ved å ta på, åpne dører, lukke dører forskjell i støynivå, knirking skrangling presisjon på montering av detaljer osv.
....
Bilen har liten bakseteplass, ingen app, ikke firehjulsdrift, HUD med skjerm som irriterer mer enn til nytte, lite bagasjerom osv. Dette er egenskaper som er helt OK, men da på en billig bil.
Sitat fra: Spajderman på søndag 29. april 2018, klokken 13:02
Ok, da har vi fått fastslått at opplevd kvalitet er det som bør være styrende for pris, ikke "faktisk" kvalitet som levetid og feilprosent eller garantitid og andre ting som er fullstendig irrelevant for et fremkomstmiddel. Vi har også fått stadfestet at fossilbiler har lengre rekkevidde og nesten like lave drifts og eierutgifter som en elbil så lenge du ikke kjører gjennom en masse bomstasjoner. Jammen lærerikt å surfe forum, altså!
Sitat fra: Spajderman på søndag 29. april 2018, klokken 16:01
Hehe. Verditap på Elbil? Du kan jo sammenligne verditapet på en gjennomsnittlig elbil med en gjennomsnittlig fossilbil, lykke til! Så kan du legge til lavere serviceutgifter, kanskje regne litt på hva det koster i rene "drivstoffutgifter" pr. kilometer for begge segmenter. Trenger ikke blande inn lavere avgifter som sikkert en gang blir jevnet ut i fremtiden for at det blir billigere å eie elbil, om du da ikke skal regne 800 kroner timen for ett ladestopp på 40 minutt om du skal kjøre 60 mil pluss mat, som man da tilsynelatende ikke trenger å spise om man kjører fossilbil.Garantien kan du jo og sammenligne, eller du kan se på sammenligningene som er gjort av forbrukerrådet o.l.
Levetid er jo og litt interessant å se på, restverdien på en bil som kostet 250.000 ny er naturligvis lavere enn for en bil som kostet 500.000 etter 15 år, derfor er det vel sannsynlig at levetiden som du viser til har litt med det å gjøre også. Ta med feilprosenten målt ved pkk rundt i europa, så tenker jeg intrykket blir et litt annet for "asiatiske biler".
Det er fryktelig interessant at dere som sverger til "premiumbiler" som VW Golf (nytt for meg at Golf er en premiumbil, men jeg har skjønt det nå!) i det hele tatt gidder å bry dere med å diskutere biler som har feil lyd når dere lukker dørene, feil plastmateriale i knappene på dashbordet og irriterende HUD når dere åpenbart ville betalt mer for en modell av en merce i skala 1:10 enn noe som kommer fra ett annet kontinent.
Sitat fra: Spajderman på søndag 29. april 2018, klokken 16:01
Det er fryktelig interessant at dere som sverger til "premiumbiler" som VW Golf (nytt for meg at Golf er en premiumbil, men jeg har skjønt det nå!) i det hele tatt gidder å bry dere med å diskutere biler som har feil lyd når dere lukker dørene, feil plastmateriale i knappene på dashbordet og irriterende HUD når dere åpenbart ville betalt mer for en modell av en merce i skala 1:10 enn noe som kommer fra ett annet kontinent.
Sitat fra: andy99 på mandag 30. april 2018, klokken 10:35
Ser at hyundai nederland melder at de forventer pris mot slutten av mai mnd. Så da blir det en måned til med flotte diskusjoner om 1-lags vs 3-lags dopapir etc ;D
Sitat fra: navyelsen på søndag 29. april 2018, klokken 12:43Sitat fra: Sitty008 på lørdag 28. april 2018, klokken 20:01
Gråt litt inne i meg og synes overhode ikke at BMW 1 serie, er 130 tusen mer verdt enn Mazda 2.
Lurer litt på hvilke kriterier du da legger vekt på. Sist jeg kjøpte ny bil prøvekjørte jeg en haug med modeller, både tyske, japanske, koreanske og franske. Inkludert Mazda 2. Dette var riktignok forrige modell (2013), men likevel:
Mazda var den billigste bilen i sin klasse, og den med mest utstyr. Klart mest for pengene for en som bare skal fra A til B. Men etter prøvekjøring var den helt utelukket. Aldri opplevd maken til rallemikk og plasikkfølelse. Bilen bråkte og ristet, masse støy fra både motor, vind og hjul. Alt interiør virket som det var kjipeste sort, billig plastikk som knirket når man tok i det. Dører som smeller. Og nesten ikke bagasjeplass. Det har aldri før vært så tydelig for meg at man får det man betaler for!
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 02. mai 2018, klokken 20:33Jeg hadde fem biler fra VAG FRA -99 til -14: tilnærmet feilfrie alle sammenJada, og i samme perioden var det ganske mange som vant i lotto. Ikke dermed sagt at Lotto er en god investering ;)
Sitat fra: ThorIII på torsdag 03. mai 2018, klokken 13:38Er bare et estimat, ser også det ligger inne med 35000£ for niro ev som ikke kommer før slutten av året..
350K ? https://ev-database.uk/car/1126/Hyundai-Kona-Electric-64-kWh (https://ev-database.uk/car/1126/Hyundai-Kona-Electric-64-kWh)
Sitat fra: e-curious på torsdag 03. mai 2018, klokken 22:58Utfordringen med pris på KONA er vel at det ikke er noen andre modeller vi kan sammenligne med direkte på pris (da de ikke er lansert enda). Den eneste med lang rekkevidde er jo ampera-e og prissettingen på den er jo en vits.
Når en skal vudere riktig pris, kan det være nyttig å kikke på hva bensin utgaven koster. For så vidt også hvilke andre modeller den konkurere med
Sitat fra: Limodriver på søndag 13. mai 2018, klokken 13:38
Innlegget er ment å provosere, men har også et definitivt underliggende poeng.
Sitat fra: nix på søndag 13. mai 2018, klokken 15:10
Isåfall, hvor går grensen mellom akseptabel og latterlig effekt?
Sitat fra: Limodriver på søndag 13. mai 2018, klokken 17:17
Noen bet på agnet...
Sitat fra: Jakal på lørdag 12. mai 2018, klokken 23:56
Kårepåsporet. jeg vet ikke om du kjenner premissene for den utgaven som vi får muligheten til å kjøpe i Norge: Kun 64 kWh, topp utstyrspakke (dvs ACC, HUD, Krell). Tilvalg skinn, soltak og vinterhjul. Ref Ioniq, Leaf 2 mm; Tror du virkelig ikke at oppgradering til 64 kWh har noen effekt på prisen? Jeg tror du dessverre er havnet på (Kårepå)villspor, du må nok belage deg på noen titusener mere i startpris.
Sitat fra: Jakal på lørdag 12. mai 2018, klokken 23:56Hva mener du er riktig startpris for Kona, og hva vil den norske utgaven koste etter ditt syn Jakal ? Noen titusen mer; betyr det over 400' for den norske utgaven ? Kårepåsporet har ihvertfall angitt en pris han tror Kona havner på; jeg synes ikke det er så dumt anslag all den tid det er en veldig liten bil fra Korea. Egentlig synes jeg 299.000 for den norske utgaven bør være nok.
Kårepåsporet. jeg vet ikke om du kjenner premissene for den utgaven som vi får muligheten til å kjøpe i Norge: Kun 64 kWh, topp utstyrspakke (dvs ACC, HUD, Krell). Tilvalg skinn, soltak og vinterhjul. Ref Ioniq, Leaf 2 mm; Tror du virkelig ikke at oppgradering til 64 kWh har noen effekt på prisen? Jeg tror du dessverre er havnet på (Kårepå)villspor, du må nok belage deg på noen titusener mere i startpris.
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 13. mai 2018, klokken 22:00Sitat fra: Jakal på lørdag 12. mai 2018, klokken 23:56
Kårepåsporet. jeg vet ikke om du kjenner premissene for den utgaven som vi får muligheten til å kjøpe i Norge: Kun 64 kWh, topp utstyrspakke (dvs ACC, HUD, Krell). Tilvalg skinn, soltak og vinterhjul. Ref Ioniq, Leaf 2 mm; Tror du virkelig ikke at oppgradering til 64 kWh har noen effekt på prisen? Jeg tror du dessverre er havnet på (Kårepå)villspor, du må nok belage deg på noen titusener mere i startpris.
Hvis du leser mitt innlegg på nytt og kommer tilbake med en kommentar hva som skal gjøre Kona som er 20 cm kortere og 10 cm kortere akselavstand verdt så mye mer enn Niro.
Som jeg skrev er det svært liten forskjell på Soul og Niro i Korea.
Sitat fra: andy99 på fredag 11. mai 2018, klokken 08:33
"company sources suggest they're working hard to make the top-of-the-line version between £35,000 and £37,000 (before any purchase incentive)."
Så en pris uten moms på ca 315-333.000kr.
Sitat fra: trykkertor på torsdag 31. mai 2018, klokken 15:24:+1:
Så det du skriver er at vi har vært med og sette prisen. ;)
Sitat fra: trykkertor på torsdag 31. mai 2018, klokken 15:24
Så det du skriver er at vi har vært med og sette prisen. ;)