Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

RJK

Takker!

Dette er gode nyheter. Da blir elbiler tilgjengelig som alternativ for enda flere. Men den kommer vel neppe opp i sommer. Kanskje til neste sommer er den på plass!

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på mandag 28. juni 2021, klokken 16:29
Sitat fra: RJK på mandag 28. juni 2021, klokken 16:09
Sitat fra: Otkristo på mandag 28. juni 2021, klokken 11:32
Ionity kommer til Nordland nærmere bestemt Ulvsåg i Hamarøy Kommune
Har du noe link til info om dette, siden det ikke er lagt inn som planlagt stasjon i kartet dems enda?
Venter på innsyn

Kamuflars

Jeg synes Ulvsvåg er et litt pussig valg, ettersom denne stasjonen ikke blir et alternativ for de som tar fergen fra Drag.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

RJK

Sitat fra: Kamuflars på søndag 04. juli 2021, klokken 10:24
Jeg synes Ulvsvåg er et litt pussig valg, ettersom denne stasjonen ikke blir et alternativ for de som tar fergen fra Drag.

Det er 12 minutters kjøretid en vei, fra avkjøringen til Drag og til Ulsvåg. I krysset der er det jo ingenting, mens Ulsvåg har allerede noen tilbud som kan gjøre stoppet langt mer trivelig.

Tipper Tesla mener de som trenger lading, gjerne tar omveien uten å klage (for mye). Og så er muligens andelen som skal til Bognes noe større, siden den og tar ferga til Lødingen i tillegg til Skarberget.
Bosted Oslo

Otkristo

Kamuflars

Sitat fra: RJK på søndag 04. juli 2021, klokken 15:15
Sitat fra: Kamuflars på søndag 04. juli 2021, klokken 10:24

Det er 12 minutters kjøretid en vei, fra avkjøringen til Drag og til Ulsvåg. I krysset der er det jo ingenting, mens Ulsvåg har allerede noen tilbud som kan gjøre stoppet langt mer trivelig.

Tipper Tesla mener de som trenger lading, gjerne tar omveien uten å klage (for mye). Og så er muligens andelen som skal til Bognes noe større, siden den og tar ferga til Lødingen i tillegg til Skarberget.

Mange av de som tar Drag-Kjøpsvik ferga gjør det nok nettopp for å slippe Ulvsvågskaret. Det er muligens tolv minutters uproblematisk kjøring på sommeren, men en av de mest ufortsigbare strekningene vinterstid, hvor veien rett som det er er sperret på grunn av berging av trailere. Jeg mente ikke at de skulle legge laderne i Drag-krysset, men f.eks. ved Shell på Innhavet.

DeepFu

Ja, for å spre det litt utover, og kanskje sette 4 ladere på Ulvsvåg og 2 på Drag ville jo være rene skjære galskapen..
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

vinterdekk

Står her at det skal bygges tunnel for å unngå uforutsette hendelser på denne strekningen. Tolker svaret lengre opp at tomten det er snakk om havner utenfor E6 etter omleggingen, hva nå enn det medfører av ulemper/fordeler for Ionity plasseringen. https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/europaveg/e6ulvsvagskaret/
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Kamuflars

Sitat fra: DeepFu på mandag 05. juli 2021, klokken 08:45
Ja, for å spre det litt utover, og kanskje sette 4 ladere på Ulvsvåg og 2 på Drag ville jo være rene skjære galskapen..

Kanskje ikke, men det ville vært litt utypisk for Ionity.

DeepFu

Sitat fra: Kamuflars på mandag 05. juli 2021, klokken 11:46

Har stort sett inntrykk av at konsensus hos både tilbydere og brukere av hurtigladere er at det mest fornuftige er flest mulig ladere på færrest mulig plasser. (For å sette det litt på spissen)

geear

Sitat fra: DeepFu på mandag 05. juli 2021, klokken 11:56

Har stort sett inntrykk av at konsensus hos både tilbydere og brukere av hurtigladere er at det mest fornuftige er flest mulig ladere på færrest mulig plasser. (For å sette det litt på spissen)
Ikke hos den største, altså Tesla... på E18 i Agder/Vestmark er det nå snart ladere hver 20-30 km eller noe sånt..

ToWalkOrDrive

Tesla begynte med mange ladere på få stasjoner, og jeg synes det er en bra prioritering siden en da reduserer faren med fulle ladestasjoner pga tilfeldigheter ved at 4 stk kjørte til samme ladestasjon samtidig. Nå har jo navigasjonen i Tesla-bilene fått oppdatert kart så en i sanntid (live) ser hvor mange ladepunkter er ledig til enhver tid på alle stasjonene. Det ville gjort det lettere å ha færre på hver plass. Men Tesla har jo 10 - 42 på hver plass, og skal nå åpne i byene og. Er bare for de andre som Ionity å bygge. En ser Tesla-ladestasjonene blir flittig brukt, og det ruller jo 5 - 10.000 non-Tesla elbiler ut på veiene i måneden...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: DeepFu på mandag 05. juli 2021, klokken 11:56

Tror det er lurere å samle de, så kan de få mer bruk totalt, og det vil vises bedre om det er behov for å åpne flere. Om det er 4 ett sted, og 2 et annet sted, så vil man ikke risikere at laderne er opptatt der det bare er 2 tilgjengelig.

Da er det mer interessant å diskutere hvor det passer best å sette disse opp. Ulvsvåg virker å være foretrukket, men Shell ved Innhavet er trukket frem som et alternativ, der reisende til/fra begge fergekaiene må passere, og kanskje er bedre totalt sett. Tesla har jo valgt å sette opp en SuC-stasjon der. Men om det blir tunnel frem til Ulvsvåg, er kanskje kritikken mot det strekket borte.

Da gjenstår det å se om Ulvsvåg gir noen fordeler i forhold til Innhavet. Den Thaikaféen og Eventyrskogen slår meg som kanskje de to eneste gode argumentene sammenlignet med Rema-butikken (Ulvsvåg har riktignok en Matkroken), og kanskje og Gjestgiveri og campingplassen med en fastfood-type kafeteria, der Innhavet har hotellet og caféen som hører til denne.
Bosted Oslo

DeepFu

Mulig det gjelder det sentrale østlandet, men utfordringen i nord er ikke kø på laderne, men MANGEL på ladere. Den eneste plassen jeg har opplevd å måtte vente (2 minutter) på en lader var på MER-laderne utenfor Jekta kjøpesenter i Tromsø på en lørdag. Skal man fra Narvik til Lofoten  er det INGEN ladere mellom Evenes og Svolvær. Det er over 16 mil. I mitt hode kommer det alltid å være bedre med en lader jeg må vente litt på, enn en ledig lader som er 8 mil unna. Det er 24 minutter t/r Drag-krysset Ulvsvåg, det vil si man kan stå i kø like lenge før det hadde vært bedre å kjøre til Ulvsvåg. Og det hadde ikke blitt å skjedd ofte, med to Ionity ladere, det kan jeg garantere. Hadde det enda vært noe i Kjøpsvik, men nei.
Og som TM3- eier snakker jeg egentlig ikke for min egen syke mor, men alle andre el-bileiere i N-N.

turfsurf

Sitat fra: DeepFu på fredag 09. juli 2021, klokken 08:21
Mulig det gjelder det sentrale østlandet, men utfordringen i nord er ikke kø på laderne, men MANGEL på ladere. Den eneste plassen jeg har opplevd å måtte vente (2 minutter) på en lader var på MER-laderne utenfor Jekta kjøpesenter i Tromsø på en lørdag. Skal man fra Narvik til Lofoten  er det INGEN ladere mellom Evenes og Svolvær. Det er over 16 mil.
Så lenge distansen mellom ladere er kortere enn rekkevidde med 80% eller så SoC, så er det bedre å øke antallet ladere pr lokasjon enn å øke antallet ladestasjoner.

Når Tesla satte opp sine første 6 ladestasjoner hadde de opp til 20 mil mellom de. Selv da kjørte jeg uten problemer til hytta, vestlandet, sørlandet og møre uten problemer, og rimelig sikker på å finne ledig lader og alltid en ladestolpe som virket.

Utfordringen med 1 eller 2 hurtigladere pr lokasjon er at plutselig så er en ute av drift og den andre opptatt. Hva skal du gjøre da? Vente en uspesifisert tid på at den ene laderen blir ledig, eller kjøre videre og kanskje oppleve det samme på neste stasjon? Eller kanskje den ene laderen der ikke virker.

Flere ladere pr lokasjon og færre lokasjoner gir en mye større trygghet for å få ladet når du stopper, og ladeoperatørene får lavere kostnader.

Gitt at avstanden er lav nok imellom.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA