Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

DeepFu

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

DeepFu

Sitat fra: turfsurf på fredag 09. juli 2021, klokken 09:44
Sitat fra: DeepFu på fredag 09. juli 2021, klokken 08:21
Mulig det gjelder det sentrale østlandet, men utfordringen i nord er ikke kø på laderne, men MANGEL på ladere. Den eneste plassen jeg har opplevd å måtte vente (2 minutter) på en lader var på MER-laderne utenfor Jekta kjøpesenter i Tromsø på en lørdag. Skal man fra Narvik til Lofoten  er det INGEN ladere mellom Evenes og Svolvær. Det er over 16 mil.
Så lenge distansen mellom ladere er kortere enn rekkevidde med 80% eller så SoC, så er det bedre å øke antallet ladere pr lokasjon enn å øke antallet ladestasjoner.

Når Tesla satte opp sine første 6 ladestasjoner hadde de opp til 20 mil mellom de. Selv da kjørte jeg uten problemer til hytta, vestlandet, sørlandet og møre uten problemer, og rimelig sikker på å finne ledig lader og alltid en ladestolpe som virket.

Utfordringen med 1 eller 2 hurtigladere pr lokasjon er at plutselig så er en ute av drift og den andre opptatt. Hva skal du gjøre da? Vente en uspesifisert tid på at den ene laderen blir ledig, eller kjøre videre og kanskje oppleve det samme på neste stasjon? Eller kanskje den ene laderen der ikke virker.

Flere ladere pr lokasjon og færre lokasjoner gir en mye større trygghet for å få ladet når du stopper, og ladeoperatørene får lavere kostnader.

Gitt at avstanden er lav nok imellom.

Og forøvrig. Med den logikken burde de to laderne i Narvik, på Evenes, i Bjerkvik, i Ballangen, på Lapphaugen og mange - mange andre plasser i Nord-Norge bare vært fjernet fordi man kan risikere at de er opptatt når man kommer.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

ToWalkOrDrive

Sitat fra: DeepFu på fredag 09. juli 2021, klokken 10:57
Sitat fra: turfsurf på fredag 09. juli 2021, klokken 09:44
Sitat fra: DeepFu på fredag 09. juli 2021, klokken 08:21
Mulig det gjelder det sentrale østlandet, men utfordringen i nord er ikke kø på laderne, men MANGEL på ladere. Den eneste plassen jeg har opplevd å måtte vente (2 minutter) på en lader var på MER-laderne utenfor Jekta kjøpesenter i Tromsø på en lørdag. Skal man fra Narvik til Lofoten  er det INGEN ladere mellom Evenes og Svolvær. Det er over 16 mil.
Så lenge distansen mellom ladere er kortere enn rekkevidde med 80% eller så SoC, så er det bedre å øke antallet ladere pr lokasjon enn å øke antallet ladestasjoner.

Når Tesla satte opp sine første 6 ladestasjoner hadde de opp til 20 mil mellom de. Selv da kjørte jeg uten problemer til hytta, vestlandet, sørlandet og møre uten problemer, og rimelig sikker på å finne ledig lader og alltid en ladestolpe som virket.

Utfordringen med 1 eller 2 hurtigladere pr lokasjon er at plutselig så er en ute av drift og den andre opptatt. Hva skal du gjøre da? Vente en uspesifisert tid på at den ene laderen blir ledig, eller kjøre videre og kanskje oppleve det samme på neste stasjon? Eller kanskje den ene laderen der ikke virker.

Flere ladere pr lokasjon og færre lokasjoner gir en mye større trygghet for å få ladet når du stopper, og ladeoperatørene får lavere kostnader.

Gitt at avstanden er lav nok imellom.

Og forøvrig. Med den logikken burde de to laderne i Narvik, på Evenes, i Bjerkvik, i Ballangen, på Lapphaugen og mange - mange andre plasser i Nord-Norge bare vært fjernet fordi man kan risikere at de er opptatt når man kommer.

....eller at de kan i hvert fall sette opp 2 til på hver lokasjon så en har 4....da fjerner en mye "usystematisk risiko" med at det plutselig var to før deg som poppet innom...de bør og ta inn over seg den økende elbilmassen. Da jeg var på ferie i Namsos i fjor var det kun 2 stk 50kW-ladere, og annenhver gang jeg skulle lade var begge opptatt. Mens annenhver gang var begge ledige....snodige greier...
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

#603
Sitat fra: DeepFu på fredag 09. juli 2021, klokken 10:57
Og forøvrig. Med den logikken burde de to laderne i Narvik, på Evenes, i Bjerkvik, i Ballangen, på Lapphaugen og mange - mange andre plasser i Nord-Norge bare vært fjernet fordi man kan risikere at de er opptatt når man kommer.
Nå våser du. Det er selvfølgelig bedre at det er ladere en plass enn ikke. Men kanskje det hadde vært bedre om noen av de hadde vært slått sammen. Uansett er disse satt opp etter Econovas krav, som vel var pr 5 mil og minimum 2x50kW.

Poenget er at hvis man skal sette opp 40 ladere på 100 mil så er det mye bedre å ha 4 ladere/10 mil en 1/2,5 mil.

Jeg levde med dette i noen år på E18 i Vestfold og Telemark hvor Arctic Roads blokkerte utbyggingen ett par år, og det var noe sabla styr. Man må stoppe tidligere en ønskelig i tilfelle man ikke kommer til eller får ladet overhodet der man stopper, så man har nok til å komme seg videre til neste og evt neste der igjen. Skikkelig morro når man har vært innom 3 stasjoner og ender opp med å stå i kø bak en dypfryst Leaf som skal lade til 100%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kortstokk

Strekningen Borgund-Lærdalsøyri er et knutepunkt for veiene mellom øst og vest. Synd ingen har bygget skikkelig ladeinfrastruktur her

overskyet

Sitat fra: Kortstokk på torsdag 15. juli 2021, klokken 19:14
Strekningen Borgund-Lærdalsøyri er et knutepunkt for veiene mellom øst og vest. Synd ingen har bygget skikkelig ladeinfrastruktur her

100% enig.

Vidar_S

Sitat fra: overskyet på torsdag 15. juli 2021, klokken 19:42
Sitat fra: Kortstokk på torsdag 15. juli 2021, klokken 19:14
Strekningen Borgund-Lærdalsøyri er et knutepunkt for veiene mellom øst og vest. Synd ingen har bygget skikkelig ladeinfrastruktur her

100% enig.

Gitt at man med "vest" inkluderer Bergensområdet og vi er i en ionity-tråd så er det jo ikke så langt fra Lærdal/Borgund til Ionity Aurland? Selvsagt litt avhengig av hvilken bil man har og hvor man kjører fra/til, men..

overskyet

#607
Sitat fra: Vidar_S på fredag 16. juli 2021, klokken 17:23
Sitat fra: overskyet på torsdag 15. juli 2021, klokken 19:42
Sitat fra: Kortstokk på torsdag 15. juli 2021, klokken 19:14
Strekningen Borgund-Lærdalsøyri er et knutepunkt for veiene mellom øst og vest. Synd ingen har bygget skikkelig ladeinfrastruktur her

100% enig.

Gitt at man med "vest" inkluderer Bergensområdet og vi er i en ionity-tråd så er det jo ikke så langt fra Lærdal/Borgund til Ionity Aurland? Selvsagt litt avhengig av hvilken bil man har og hvor man kjører fra/til, men..

Aurland er omvei på ca seks mil. Det er en grunn til at Tesla satte opp en lader rett ved Lærdalstunnelen. Store deler av trafikken går jo videre og over Fodnes - Manheller ferga. Hvis man ser bort i fra et par 50 KW i Sogndal (som nesten alltid er opptatt) og i Fjærland, så er neste lader i Skei. 

Kortstokk

Sitat fra: Vidar_S på fredag 16. juli 2021, klokken 17:23
Sitat fra: overskyet på torsdag 15. juli 2021, klokken 19:42
Sitat fra: Kortstokk på torsdag 15. juli 2021, klokken 19:14
Strekningen Borgund-Lærdalsøyri er et knutepunkt for veiene mellom øst og vest. Synd ingen har bygget skikkelig ladeinfrastruktur her

100% enig.

Gitt at man med "vest" inkluderer Bergensområdet og vi er i en ionity-tråd så er det jo ikke så langt fra Lærdal/Borgund til Ionity Aurland? Selvsagt litt avhengig av hvilken bil man har og hvor man kjører fra/til, men..
Akkurat det som er poenget. Mellom Lærdal og Borgund møtes E16 og Rv52 før veien mot Bergen og veien mot Sogndal, Nordfjord og Sunnfjord deler seg. Dermed et naturlig knutepunkt

Otkristo

For de av dere som vil følge utbyggingen av nye/eksisterende Ionity stasjoner, her en en nyttig side:
https://ionity.ev-info.eu/maps/full

Kortstokk

Sitat fra: Otkristo på søndag 25. juli 2021, klokken 22:18
For de av dere som vil følge utbyggingen av nye/eksisterende Ionity stasjoner, her en en nyttig side:
https://ionity.ev-info.eu/maps/full
Takk! Virker som de ser seg ferdige i Norge for øyeblikket

Simen1

Kartet er en vits for oss som bor langt mot nord. Skjønner at Ionity er et merkenavn jeg bare kan glemme ved nåværende og neste bileierskap. Hvordan melder jeg meg av oppdateringer fra denne tråden?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

JorgenM

Det er jo allerede rapportert om flere lokasjoner nord for Klett/Trondheim. De kommer nok ikke på kartet før alt er godkjent, neppe før neste år.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

RJK

Av mangel på et fornuftig sted å poste på, tar jeg sjansen her.

Kjøpte Enel-X JuicePass til €45 for 145 kWh for å lade på Ionity for den delen av turen som dekkes av nettverket dems. Har hatt store problemer med å få aktivert lading via app, så glem alle mine tidligere anbefalinger av dem.

Men mitt store problem nå, er at jeg ikke får byttet igjen fra dette abonnementet til "Pay Per Use Basic" med begrunnelse "Du kan ikke endre abonnement eller betalingsmetoden i løpet av en reservasjon eller ladeøkt".

Men jeg sitter hjemme nå, så ingen ladeøkter, og ser ingen reservasjoner (ikke foretatt noen, men avsluttet alle de som er kommet opp ved forsøk på å lede, men som feilet.

Har forsøkt å avinstallere appen og installere igjen, uten effekt. Har og forsøkt å restarte telefonen, og jeg har forsøkt å kontakte support for flere dager siden, men bortsett fra melding om at saken er registrert, så er det umulig å få kontakt med brukerstøtte.

Vurderer å oppsøke en Ionity-stasjon bare for å få telefonnummeret til Ionity support, og ringe de, men føler at det blir feil. Dette er jo EnelX som jeg har problemer med, først og fremst...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Woods

Sitat fra: JorgenM på torsdag 29. juli 2021, klokken 18:26
Det er jo allerede rapportert om flere lokasjoner nord for Klett/Trondheim. De kommer nok ikke på kartet før alt er godkjent, neppe før neste år.

Kan du vise til disse? Leter etter info.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA