Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: gr på søndag 29. mars 2020, klokken 16:43
Rollep er Porsche-eier, han ønsker høyest mulig pris for å få laderne helt i fred for e-Up-er, i3er og andre biler som hvermansen eier, slik at de er tilgjengelige akkurat når han trenger det. Du skal lete godt for å finne et innlegg der han har vært kritisk til noe som har kommet fra Porsche eller Ionity.  :P

Man må jo enten være egoist eller idiot for å klare å forsvare drop-in-prisene til Ionity. Er ihvertfall helt sikkert ikke en som må betale disse prisene selv, eller som kan fkturere kostnadene til firmaet.

I så tilfelle kan jeg informere om at jeg får fremdeles fastpris hos Ionity, til og med lavere priset enn Ionity sin fastpris, ved å bruke Chargepoint. Så inntil videre må han tolerere å se meg med min Hyundai Kona ennå en stund.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

#421
Sitat fra: RJK på søndag 29. mars 2020, klokken 15:39Med tanke på det gode bidraget vi betaler inn til felleskassa der, så kan du godt klappe deg på skuldra og gratulere med dit lille bidrag inn i dette. Vi er alle med på dette bidraget via våre EU-midler.
Norges EU/EØS kontingent vil vært eksakt den samme, med eller uten EU støtte til Ionity.

Hvis det nå faktisk er slik at Ionity har fått EU-midler til å dekke noe av utbyggingen i Norge er det jo meget positivt, jammen ikke ofte det går den veien :D

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: gr på søndag 29. mars 2020, klokken 16:43
Rollep er Porsche-eier, han ønsker høyest mulig pris for å få laderne helt i fred for e-Up-er, i3er og andre biler som hvermansen eier, slik at de er tilgjengelige akkurat når han trenger det. Du skal lete godt for å finne et innlegg der han har vært kritisk til noe som har kommet fra Porsche eller Ionity.  :P
Ren persondebatt.

Men slik må man vel regne med når man ikke alltid er enig med menigheten her inne ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: RJK på søndag 29. mars 2020, klokken 17:15
Man må jo enten være egoist eller idiot for å klare å forsvare drop-in-prisene til Ionity
Man er ikke egoist eller idiot bare fordi man syns det er bra at Ionity bruker en prissetting som fungerer etter hensikten.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

haggen

Sitat fra: RJK på søndag 29. mars 2020, klokken 17:15
Sitat fra: gr på søndag 29. mars 2020, klokken 16:43
Rollep er Porsche-eier, han ønsker høyest mulig pris for å få laderne helt i fred for e-Up-er, i3er og andre biler som hvermansen eier, slik at de er tilgjengelige akkurat når han trenger det. Du skal lete godt for å finne et innlegg der han har vært kritisk til noe som har kommet fra Porsche eller Ionity.  :P

Man må jo enten være egoist eller idiot for å klare å forsvare drop-in-prisene til Ionity. Er ihvertfall helt sikkert ikke en som må betale disse prisene selv, eller som kan fkturere kostnadene til firmaet.

I så tilfelle kan jeg informere om at jeg får fremdeles fastpris hos Ionity, til og med lavere priset enn Ionity sin fastpris, ved å bruke Chargepoint. Så inntil videre må han tolerere å se meg med min Hyundai Kona ennå en stund.
Nei, han har bare forstått hva ionity er laget for, og det trodde jeg var belyst såpass grundig allerede at det overrasker meg at det er mange som fortsatt ser Ionity's oppgave å dekke sine behov for å ladde lokalt. Ionity skal være ett lade alternativ for langkjøring og først og fremst for medlemene av nettverket.
Men la meg prøve å illustrere;
La oss si at du er Tesla og jeg er f.eks. Audi. Jeg ser med missunnelse på ditt ladenettverk og ser at det var jammen en god ide og bygge ett ladenettverk som bare du har tilgang til som gir dine kunder en kjempefordel når de skal ut og kjøre langt. Det gir jo deg en flott konkuransefordel når du skal selge dine biler. Det vil jeg også ha, slik at jeg også kan selge biler som kan kjøre langt. Men EU sier at alle må få tilgang, så jeg gjør en avtale med dem at de betaler en bitte liten andel mot at alle, inkludert hovedkonkurrenten Tesla, får lade der. Men så tenker jeg at vent nå litt, da får jeg jo ikke noe fortrinn i forhold til andre hvis alle andre får like god tilgang til laderne mine! Hovedkonkurenten får faktisk enda bedre laddemulighet siden de har både sitt eget helt alene og i tillegg får tilgang til mitt, og jeg betaler for utbyggingen av det. Hmmm tenker jeg, hva kan jeg gjøre med det skal tro? Jeg kan jo gjøre en del av det veldig spesielt og utvikle 800V teknologi som ett teknisk konkurranse fortrinn, men det holder nok ikke. Så da har jeg vist bare ett kort jeg kan bruke og det er pris setting. Så derfor setter jeg prisen for ikke medlemmer til 8 kroner. Da kan alle benytte laderne som en nødløsning om de må ha strøm og deres foretrukne ladeoperatør(SC, BKK, GK, Fortum, CK etc) ikke er tilgjengelig akkurat der, samtidig som jeg oppnår det som var hensikten min med å bygge Ionity nemlig å gi mine kunder gode lademuligheter på langtur til medlemspris. 
Hvis dette fortsatt er vanskelig å forstå så gir jeg egentlig opp...
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

geear

Sitat fra: Rollep på mandag 30. mars 2020, klokken 11:26
Sitat fra: gr på søndag 29. mars 2020, klokken 16:43
Rollep er Porsche-eier, han ønsker høyest mulig pris for å få laderne helt i fred for e-Up-er, i3er og andre biler som hvermansen eier, slik at de er tilgjengelige akkurat når han trenger det. Du skal lete godt for å finne et innlegg der han har vært kritisk til noe som har kommet fra Porsche eller Ionity.  :P
Ren persondebatt.

Men slik må man vel regne med når man ikke alltid er enig med menigheten her inne ;D
Haha, såpass må du tåle når du er frempå på den måten du er. Du ser fortsatt ikke ironien i at DU kanskje er den største fanboyen av alle her inne.  :P

jkirkebo

Sitat fra: haggen på mandag 30. mars 2020, klokken 11:57
La oss si at du er Tesla og jeg er f.eks. Audi. Jeg ser med missunnelse på ditt ladenettverk og ser at det var jammen en god ide og bygge ett ladenettverk som bare du har tilgang til som gir dine kunder en kjempefordel når de skal ut og kjøre langt. Det gir jo deg en flott konkuransefordel når du skal selge dine biler. Det vil jeg også ha, slik at jeg også kan selge biler som kan kjøre langt. Men EU sier at alle må få tilgang, så jeg gjør en avtale med dem at de betaler en bitte liten andel mot at alle, inkludert hovedkonkurrenten Tesla, får lade der. Men så tenker jeg at vent nå litt, da får jeg jo ikke noe fortrinn i forhold til andre hvis alle andre får like god tilgang til laderne mine! Hovedkonkurenten får faktisk enda bedre laddemulighet siden de har både sitt eget helt alene og i tillegg får tilgang til mitt, og jeg betaler for utbyggingen av det. Hmmm tenker jeg, hva kan jeg gjøre med det skal tro? Jeg kan jo gjøre en del av det veldig spesielt og utvikle 800V teknologi som ett teknisk konkurranse fortrinn, men det holder nok ikke. Så da har jeg vist bare ett kort jeg kan bruke og det er pris setting. Så derfor setter jeg prisen for ikke medlemmer til 8 kroner. Da kan alle benytte laderne som en nødløsning om de må ha strøm og deres foretrukne ladeoperatør(SC, BKK, GK, Fortum, CK etc) ikke er tilgjengelig akkurat der, samtidig som jeg oppnår det som var hensikten min med å bygge Ionity nemlig å gi mine kunder gode lademuligheter på langtur til medlemspris. 
Hvis dette fortsatt er vanskelig å forstå så gir jeg egentlig opp...

Problemet er jo at Audi skal ha en månedsavgift som er såpass høy at det for svært mange blir dyrere å betale denne enn å betale drop-in prisen. Om Audi hadde inkludert rimelig lading på Ionity gratis i bilens levetid (slik som Tesla gjør det) hadde jeg sett poenget. Slik det er nå blir det bare et nettverk for de med god råd og mange langturer. De som kjører langtur et par ganger i året blir "ranet" om de vil bruke Ionity, selv om de kjører en Audi. Slikt skaper bare misnøye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: haggen på mandag 30. mars 2020, klokken 11:57
Nei, han har bare forstått hva ionity er laget for, og det trodde jeg var belyst såpass grundig allerede at det overrasker meg at det er mange som fortsatt ser Ionity's oppgave å dekke sine behov for å ladde lokalt. Ionity skal være ett lade alternativ for langkjøring og først og fremst for medlemene av nettverket.
Tror ikke det er mange som tror Ionity har en oppgave å drive med "hjemmelading". De fleste vet godt hva som er målet med Tesla sine SuC, og Ionity er i samme gate. Men de er vel avhengig av at anlegget blir brukt? Ionity-laderne jeg har kjørt forbi i det siste har vært fullstendig forlatt. Er prisen de har satt nok til at de klarer å overleve på noe klattlading i noen timer på utfartsdager?

Dessuten har de med en pris per mengde i stedet for tid, gjort at det er like aktuelt for en e-Up eller e-Golf å stå og lade med 25-35 kW, som for en e-Tron, Taycan eller Tesla som lader med 100-150-200-250 kW. Teslaen vår går stort sett på superchargere på langtur, men vi har en e-Niro også, som det hender går mellom øst og vest, og for oss er det helt supert at det alltid er ledige CCS-ladere både på Kjerlingland og Sira, som i tillegg leverer de maks 76 kW den bilen kan ta. Og på toppen av det hele så bruker den omtrent halvparten av hva Teslaen bruker (eller en e-Tron for å gjøre det enda mer relevant), så i tillegg til at den bare lader med halve farten, og dermed gir Ionity kun halv inntjening på samme tid, så er prisen per mil omtrent halvparten med å kjøre e-Niro på Ionity kontra e-Tron/Model X (eller omtrent likt som e-Tron med abonnement). Er ikke helt sikker på at det var slik det var ment å slå ut.

haggen

Sitat fra: gr på mandag 30. mars 2020, klokken 13:08
[quote author=haggen link=topic=38639.msg889321#msg889321 date=
Tror ikke det er mange som tror Ionity har en oppgave å drive med "hjemmelading". De fleste vet godt hva som er målet med Tesla sine SuC, og Ionity er i samme gate. Men de er vel avhengig av at anlegget blir brukt? Ionity-laderne jeg har kjørt forbi i det siste har vært fullstendig forlatt. Er prisen de har satt nok til at de klarer å overleve på noe klattlading i noen timer på utfartsdager?

Dessuten har de med en pris per mengde i stedet for tid, gjort at det er like aktuelt for en e-Up eller e-Golf å stå og lade med 25-35 kW, som for en e-Tron, Taycan eller Tesla som lader med 100-150-200-250 kW. Teslaen vår går stort sett på superchargere på langtur, men vi har en e-Niro også, som det hender går mellom øst og vest, og for oss er det helt supert at det alltid er ledige CCS-ladere både på Kjerlingland og Sira, som i tillegg leverer de maks 76 kW den bilen kan ta. Og på toppen av det hele så bruker den omtrent halvparten av hva Teslaen bruker (eller en e-Tron for å gjøre det enda mer relevant), så i tillegg til at den bare lader med halve farten, og dermed gir Ionity kun halv inntjening på samme tid, så er prisen per mil omtrent halvparten med å kjøre e-Niro på Ionity kontra e-Tron/Model X (eller omtrent likt som e-Tron med abonnement). Er ikke helt sikker på at det var slik det var ment å slå ut.
Hvor mye har Tesla tjent på sitt nettverk så langt om du ser bort fra ekstra salg på grunn av det? Jeg vet ikke men vil forundre meg om det er på pluss siden. Berre avskrivninger og vedlikehold må være betydelig og ikke minst renter på kapital. Tipper Tesla tenker at det er en del av det som må til for å selge biler så det er å betrakte som en del av prisen pr bil. Jeg tror heller ikke Ionity er bygget for å tjene penger på hverken klattlading eller medlemslading. Det er for å kunne selge biler de gjør det i konkurranse med Tesla. Og de må selvfølgelig forbedre medlemsprisene sine, uten tvil. Ellers tjener det ikke hensikten. Men diskusjonen går her på prisen for klattlading. Den må være høy ellers skyter dem seg selv i foten ved å gi konkurrenten enda bedre ladenettverk.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Ellemelle

Sitat fra: Rollep på mandag 30. mars 2020, klokken 11:19
Norges EU/EØS kontingent vil vært eksakt den samme, med eller uten EU støtte til Ionity.
Kjempeargument. Resten av EU derimot måtte bidra litt ekstra på grunn av Ionity mener du?
Norge spytter inn cirka like stor andel av BNI som de øvrige landene i EU, men bidragene kalles gjerne for noe annet for å gjøre det litt mer spiselig for det flertallet som tross alt har nedstemt dette to ganger.

RJK

Sitat fra: Rollep på mandag 30. mars 2020, klokken 11:33
Sitat fra: RJK på søndag 29. mars 2020, klokken 17:15
Man må jo enten være egoist eller idiot for å klare å forsvare drop-in-prisene til Ionity
Man er ikke egoist eller idiot bare fordi man syns det er bra at Ionity bruker en prissetting som fungerer etter hensikten.

Du glemte noe av det jeg skrev, nemlig at man får dekt utgiftene av andre. Men klart, når argumentet er fullstendig på sidelinjen, så er det vel sikkert greit å pynte på argumentene.

Disse prisene treffer også Audi, Porsche og Jaguarkunder, når de er ferdig med den gratis perioden. Altså "driter" de på egne kunder også. Men det vil du selvsagt ikke se...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: haggen på mandag 30. mars 2020, klokken 11:57
Sitat fra: RJK på søndag 29. mars 2020, klokken 17:15
Sitat fra: gr på søndag 29. mars 2020, klokken 16:43
Rollep er Porsche-eier, han ønsker høyest mulig pris for å få laderne helt i fred for e-Up-er, i3er og andre biler som hvermansen eier, slik at de er tilgjengelige akkurat når han trenger det. Du skal lete godt for å finne et innlegg der han har vært kritisk til noe som har kommet fra Porsche eller Ionity.  :P

Man må jo enten være egoist eller idiot for å klare å forsvare drop-in-prisene til Ionity. Er ihvertfall helt sikkert ikke en som må betale disse prisene selv, eller som kan fkturere kostnadene til firmaet.

I så tilfelle kan jeg informere om at jeg får fremdeles fastpris hos Ionity, til og med lavere priset enn Ionity sin fastpris, ved å bruke Chargepoint. Så inntil videre må han tolerere å se meg med min Hyundai Kona ennå en stund.
Nei, han har bare forstått hva ionity er laget for, og det trodde jeg var belyst såpass grundig allerede at det overrasker meg at det er mange som fortsatt ser Ionity's oppgave å dekke sine behov for å ladde lokalt. Ionity skal være ett lade alternativ for langkjøring og først og fremst for medlemene av nettverket.
Men la meg prøve å illustrere;
La oss si at du er Tesla og jeg er f.eks. Audi. Jeg ser med missunnelse på ditt ladenettverk og ser at det var jammen en god ide og bygge ett ladenettverk som bare du har tilgang til som gir dine kunder en kjempefordel når de skal ut og kjøre langt. Det gir jo deg en flott konkuransefordel når du skal selge dine biler. Det vil jeg også ha, slik at jeg også kan selge biler som kan kjøre langt. Men EU sier at alle må få tilgang, så jeg gjør en avtale med dem at de betaler en bitte liten andel mot at alle, inkludert hovedkonkurrenten Tesla, får lade der. Men så tenker jeg at vent nå litt, da får jeg jo ikke noe fortrinn i forhold til andre hvis alle andre får like god tilgang til laderne mine! Hovedkonkurenten får faktisk enda bedre laddemulighet siden de har både sitt eget helt alene og i tillegg får tilgang til mitt, og jeg betaler for utbyggingen av det. Hmmm tenker jeg, hva kan jeg gjøre med det skal tro? Jeg kan jo gjøre en del av det veldig spesielt og utvikle 800V teknologi som ett teknisk konkurranse fortrinn, men det holder nok ikke. Så da har jeg vist bare ett kort jeg kan bruke og det er pris setting. Så derfor setter jeg prisen for ikke medlemmer til 8 kroner. Da kan alle benytte laderne som en nødløsning om de må ha strøm og deres foretrukne ladeoperatør(SC, BKK, GK, Fortum, CK etc) ikke er tilgjengelig akkurat der, samtidig som jeg oppnår det som var hensikten min med å bygge Ionity nemlig å gi mine kunder gode lademuligheter på langtur til medlemspris. 
Hvis dette fortsatt er vanskelig å forstå så gir jeg egentlig opp...

Han har sin egen forståelse av dette, som du svelger rått. Og dette har jeg allerede svart på før, i tillegg til at du har fått svar fra andre her. Dette går ut over egne kunder som er utenfor gratisperioden, om det er så at man kan definere et frittstående selskaps kunder for sine kunder.

Uansett, det har ikke fremkommet at de hovedsaklig bare skal serve egne kunder, eller at dette er hovedformålet. Tvert i mot, mye av poenget var å gi elbilister et godt europeisk alternativ på tvers av landegrenser. Om det hadde vært snakk om bare noen selskapers kunder, så hadde de neppe fått EU-midler til dette. Da ville f.eks. franske myndigheter steilet, om det bare var tyske premiumprodusenters kunder som skulle serves.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorgenM

Sitat fra: RJK på lørdag 28. mars 2020, klokken 13:15
I tillegg, få på plass en nord for Trondheim, f.eks. Levanger eller Steinkjer
Det er i alle fall søknad inne for en CircleK-stasjon i Trondheim.

Dere som ødelegger denne tråden minner meg om ungene mine av og til. Får tilsnakk, men fortsetter tullet bare for å ha siste ordet :-1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

geear

Sitat fra: RJK på tirsdag 31. mars 2020, klokken 17:48
Disse prisene treffer også Audi, Porsche og Jaguarkunder, når de er ferdig med den gratis perioden. Altså "driter" de på egne kunder også. Men det vil du selvsagt ikke se...
Jaguar er vel ikke med i Ionity.. men har muligens foreløpig en "avtale" via Plugsurfing-avtalen sin?

RJK

Sitat fra: gr på onsdag 01. april 2020, klokken 09:44
Sitat fra: RJK på tirsdag 31. mars 2020, klokken 17:48
Disse prisene treffer også Audi, Porsche og Jaguarkunder, når de er ferdig med den gratis perioden. Altså "driter" de på egne kunder også. Men det vil du selvsagt ikke se...
Jaguar er vel ikke med i Ionity.. men har muligens foreløpig en "avtale" via Plugsurfing-avtalen sin?

Jaguar har en slags avtale med Ionity via plugsurfing, som vel gir de rimelig lading hos Ionity.

https://bil24.no/jaguar-med-ladeavtale-som-dekker-europa/

Hyundai/Kia har jo meldt seg inn, men er visst ikke fullverdige medlemmer ennå, og der er ingen offisiell mulighet for rimeligere lading hos Ionity, men må bruke andre leverandører for slikt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA