Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)  (Lest 49861 ganger)

SHN

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 85
    • Vis profil
Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« Svar #435 på: Fredag 03. April 2020, klokken 20:11 »
Ser på nettsiden til Ionity at Elverum har åpnet.  
« Siste redigering: Tirsdag 07. April 2020, klokken 09:17 av moderator 2 »
Bærum  ◊  e-Golf 16.9.2014 - solgt  ◊  TM3 reservert 1.4.2016 avbestilt  ◊  TMS 60D (AP-HW1.0) avbestilt ◊  TMS 90D (AP-HW2.0) levert 30.12.2016

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 874
    • Vis profil
Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« Svar #436 på: Lørdag 04. April 2020, klokken 17:52 »
Rollep er Porsche-eier, han ønsker høyest mulig pris for å få laderne helt i fred for e-Up-er, i3er og andre biler som hvermansen eier, slik at de er tilgjengelige akkurat når han trenger det. Du skal lete godt for å finne et innlegg der han har vært kritisk til noe som har kommet fra Porsche eller Ionity.  :P

Man må jo enten være egoist eller idiot for å klare å forsvare drop-in-prisene til Ionity. Er ihvertfall helt sikkert ikke en som må betale disse prisene selv, eller som kan fkturere kostnadene til firmaet.

I så tilfelle kan jeg informere om at jeg får fremdeles fastpris hos Ionity, til og med lavere priset enn Ionity sin fastpris, ved å bruke Chargepoint. Så inntil videre må han tolerere å se meg med min Hyundai Kona ennå en stund.
Nei, han har bare forstått hva ionity er laget for, og det trodde jeg var belyst såpass grundig allerede at det overrasker meg at det er mange som fortsatt ser Ionity's oppgave å dekke sine behov for å ladde lokalt. Ionity skal være ett lade alternativ for langkjøring og først og fremst for medlemene av nettverket.
Men la meg prøve å illustrere;
La oss si at du er Tesla og jeg er f.eks. Audi. Jeg ser med missunnelse på ditt ladenettverk og ser at det var jammen en god ide og bygge ett ladenettverk som bare du har tilgang til som gir dine kunder en kjempefordel når de skal ut og kjøre langt. Det gir jo deg en flott konkuransefordel når du skal selge dine biler. Det vil jeg også ha, slik at jeg også kan selge biler som kan kjøre langt. Men EU sier at alle må få tilgang, så jeg gjør en avtale med dem at de betaler en bitte liten andel mot at alle, inkludert hovedkonkurrenten Tesla, får lade der. Men så tenker jeg at vent nå litt, da får jeg jo ikke noe fortrinn i forhold til andre hvis alle andre får like god tilgang til laderne mine! Hovedkonkurenten får faktisk enda bedre laddemulighet siden de har både sitt eget helt alene og i tillegg får tilgang til mitt, og jeg betaler for utbyggingen av det. Hmmm tenker jeg, hva kan jeg gjøre med det skal tro? Jeg kan jo gjøre en del av det veldig spesielt og utvikle 800V teknologi som ett teknisk konkurranse fortrinn, men det holder nok ikke. Så da har jeg vist bare ett kort jeg kan bruke og det er pris setting. Så derfor setter jeg prisen for ikke medlemmer til 8 kroner. Da kan alle benytte laderne som en nødløsning om de må ha strøm og deres foretrukne ladeoperatør(SC, BKK, GK, Fortum, CK etc) ikke er tilgjengelig akkurat der, samtidig som jeg oppnår det som var hensikten min med å bygge Ionity nemlig å gi mine kunder gode lademuligheter på langtur til medlemspris. 
Hvis dette fortsatt er vanskelig å forstå så gir jeg egentlig opp...
Takk, endelig en til som har forstått hensikten med Ionity nettverket  :+1:
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1668
    • Vis profil
Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« Svar #437 på: Lørdag 04. April 2020, klokken 18:33 »

Takk, endelig en til som har forstått hensikten med Ionity nettverket  :+1:

Det er vel strengt tatt ikke Ionity som er problemet her, men Audi. De sier jo at vi driter i deg etter ett år, deretter må du betale en dyr årsavgift (oppstykket i 12), for å få gunstig tilgang til ladeklubben. Porsche har vel 3 år inkludert, og det er jo langt mer spiselig. Hva de andre Ionity-medlemmene lander på er vel fortsatt ukjent.

Så kan man selvfølgelig diskutere hvor lenge en bilprodusent skal pleie et gammelt kundeforhold ved å sponse ladetilgang.

Og Tesla har tydligvis en helt annen tankegang rundt dette enn de etablerte bilprodusentene.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

gr

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7138
    • Vis profil
Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« Svar #438 på: Lørdag 04. April 2020, klokken 22:01 »
Det er ikke sponsing, det er innbakt i prisen. Så kan du velge om du vil betale nå eller senere - etter behov. Problemet er at behovet skal være ganske stort året gjennom for at det lønner seg. Med andre ord er det heller sponsing andre veien, ved at de som kjøper bil og benytter Ionity så lite at det egentlig ikke lønner seg, blir med på spleiselaget for de andre.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1668
    • Vis profil
Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« Svar #439 på: Lørdag 04. April 2020, klokken 22:43 »
Litt som å betale skatt altså. Der betaler man også for tjenster man ikke nødvendigvis bruker.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

gr

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7138
    • Vis profil
Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« Svar #440 på: ſøndag 05. April 2020, klokken 08:27 »
Jau, men poenget er uansett at det er noe man betaler for, og sånn er det jo hos Tesla også. Er vel ingen som tror at 1,70 per kWh dekker Installasjons- og driftsutgiftene. Derfor er det også interessant å se hva som skjer med biler som er solgt tidligere, fra VAG, Kia, BMW, Hyundai osv., spørs om de får tilgang.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

z4rd

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1060
    • Vis profil
Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« Svar #441 på: ſøndag 05. April 2020, klokken 08:32 »
Fra Tesla sin offisielle policy rundt Supercharging:

Tesla er forpliktet til å sikre at Superchargeren aldri vil være et fortjenestesenter.
2020 Tesla Model 3 LR

gr

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7138
    • Vis profil
Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« Svar #442 på: ſøndag 05. April 2020, klokken 09:14 »
Hvis det var svar til mitt innlegg, så er det ganske stor forskjell på å dekke (gå i null) og fortjeneste. Men hva Ionity har som mål vet jeg ikke, om de bare skal gå rundt eller om de også skal tjene penger...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Magnus Hansen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1333
    • Vis profil
Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« Svar #443 på: ſøndag 05. April 2020, klokken 11:47 »
Ionity har uttalt mål om å tjene penger. Se feks dette intervjuet:

Sitat

What's your profitability timetable?


When we are talking about infrastructure, it's typically longer than getting returns from selling vehicles. It's a huge investment, and we are at the very early stage of EV market penetration. It might take years to become profitable, but we are very confident we will achieve this by taking a strategic, longer-term approach.




https://europe.autonews.com/suppliers/ionity-boss-eyes-cities-new-tech-partnerships-ev-infrastructure-builder


knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7196
    • Vis profil
Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« Svar #444 på: ſøndag 05. April 2020, klokken 13:01 »
Ionity har uttalt mål om å tjene penger.
Det blir spennende hvordan det går, når det er Rollep og vennene hans som skal sørge for det, pluss de som havner «i uløkka» og må nødlade.

Lars C. Krogenæs

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2020
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2392
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« Svar #445 på: Tirsdag 07. April 2020, klokken 09:20 »
Da er det 4 stk. Ionity hurtigladere på Circle K Elverum

 [ You are not allowed to view attachments ]  

Er dette de første Ionity-laderne som ikke er fra Tritium i Norge, men som Ionity selv har designet og fått ABB til å produsere?
« Siste redigering: Tirsdag 07. April 2020, klokken 09:23 av Lars C. Krogenæs »
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2341
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« Svar #446 på: Tirsdag 07. April 2020, klokken 11:03 »
Nydelig :)

Dette er i alle fall de første BMW Designworks-laderne i Norge. Planen var å starte med dem i slutten av 2020, men planene har kanskje blitt framskyndet.

Ionity bestilte 324 slike stolper i januar.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3290
    • Vis profil
Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« Svar #447 på: Tirsdag 07. April 2020, klokken 11:09 »
Da er det 4 stk. Ionity hurtigladere på Circle K Elverum

 [ You are not allowed to view attachments ]  

Er dette de første Ionity-laderne som ikke er fra Tritium i Norge, men som Ionity selv har designet og fått ABB til å produsere?
Ser ut som parallellparkering på de 3? 

Hvem betaler man til: Ionity eller CircleK, kan man velge når det atår begge klistremerker på?
« Siste redigering: Tirsdag 07. April 2020, klokken 11:12 av daktari »

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 874
    • Vis profil
Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« Svar #448 på: Tirsdag 07. April 2020, klokken 12:01 »
Ionity har uttalt mål om å tjene penger.
Det blir spennende hvordan det går, når det er Rollep og vennene hans som skal sørge for det, pluss de som havner «i uløkka» og må nødlade.
Går nok helt fint, jeg har mange venner :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

scholro

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 39
    • Vis profil
Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« Svar #449 på: Tirsdag 07. April 2020, klokken 13:53 »
Nydelig :)

Dette er i alle fall de første BMW Designworks-laderne i Norge. Planen var å starte med dem i slutten av 2020, men planene har kanskje blitt framskyndet.

Ionity bestilte 324 slike stolper i januar.

Nei, de ble også installert på Høydalsmo (E134) hvis jeg ikke tar feil.