Bergen - Stavanger med nye Leaf på én lading

Startet av ArneK, tor 08. mar 2018, kl. 13:06

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: Joltus på tor 08. mar 2018, kl. 18:06

Skikkelig koselig å ha kjøpt seg en ny bil for så få høre at det var en tabbe fordi det kanskje kommer en bedre neste år.

Well it's not my intent to offend anyone.

In the end you buy a car that suits your needs. Not buy a car and then figuring out your needs and then wonder if the car you just bought suits those needs. :o

But I think the main problem here in Europe is, that a lot of people don't invest enough time to gather real information about the cars they are interested in and instead go straight to a dealer and get misled by the horrendous NEDC range estimate. Then, when they have the car they suddenly find out that the EV they just bought doesn't come anywhere near the advertised range.

There has been so much critique about the ridiculous NEDC standard, yet the EU refuses to do anything about it.  >:(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

Sitat fra: Øystein K på tor 08. mar 2018, kl. 18:40
Med Nissan sitt skryt av den nye Leafen. Hvor rekkevidde også er et tema. Hvor det først ble sagt ca 37 mil mot 25 mil på 30 kWh.
Så sier WLTP at det er 27 - 28 mil.

Da er det faktisk skuffende om det viser seg at den «bare» går rett over 20 mil.

Strekket fra Bergen til Stavanger bør den klare. Om ikke er den ikke bedre enn min 30 kWh.

Jeg forventer at den skal klare opp mot 30 mil om sommer og rett over 20 mil på vinter ( Rogalands vinter) .

Men ja, personlig venter jeg til en bil med vesentlig mer rekkevidde enn min 30 kWH kommer for salg.

You should check the EPA range estimates. They tend to be the most accurate.

https://pushevs.com/2018/01/25/2018-nissan-leaf-gets-official-epa-ratings/

So in Summer the 2018 Leaf should be able to get around 240-270km range with combined driving according to EPA ratings.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Bjoris

Sitat fra: Øystein K på tor 08. mar 2018, kl. 18:40
Med Nissan sitt skryt av den nye Leafen. Hvor rekkevidde også er et tema. Hvor det først ble sagt ca 37 mil mot 25 mil på 30 kWh.
Så sier WLTP at det er 27 - 28 mil.

Da er det faktisk skuffende om det viser seg at den «bare» går rett over 20 mil.

Strekket fra Bergen til Stavanger bør den klare. Om ikke er den ikke bedre enn min 30 kWh.

Jeg forventer at den skal klare opp mot 30 mil om sommer og rett over 20 mil på vinter ( Rogalands vinter) .

Men ja, personlig venter jeg til en bil med vesentlig mer rekkevidde enn min 30 kWH kommer for salg.

Jeg tror en ikke er langt unna om en bruker forbruket en har på dagens 24/30.

Vår brukte typisk rundt 1,4-1,8 kWh gjennom året. Jeg kan klare lavere, men det krever til dels ekstreme tiltak som ikke å holde fartsgrensen noe som er uinteressant for de fleste. Dermed kan en også regne seg til at rekkevidden blir mellom 200 og 300 km, der 300 neppe er oppnåelig i høyere fart enn 60/70 km/t på tørr veibane på sommeren.

Med 9 kWh mer batteri så vil rekkevidden være mellom 50 og 90 km mer enn dagens Leaf30.

Så har vi sett at noen er ned i mot 100 km i minus 20 og 110 km/t og mange kommer da med uttalelsen om at deres 24/30 ville gått like langt, Mja den ville ikke det, men noen biler har tydeligvis problem med SOC% målingene og dermed gir tilsynelatende veldig lav rekkevidde!

Bjoris

Sitat fra: Joltus på tor 08. mar 2018, kl. 18:06
Sources please.

Denne tråden handler om ts kan kjøre sin nye leaf mellom stavanger og bergen. Ikke om det kommer en ny leaf neste år.

Skikkelig koselig å ha kjøpt seg en ny bil for så få høre at det var en tabbe fordi det kanskje kommer en bedre neste år. Når den kommer så kommer det jo bare en bedre neste år igjen. Blir kanskje litt lenge å vente i bergen til man får denne nye leafen....

Men enig i at å gå fra 30 til 40 kanskje ikke er nødvendig. Men for svært mange andre gir 40kwh det lille ekstra som de trenger. Da har man kanskje ikke behov for en "småbil" som kan gå noen hundre km ekstra.... Da vil eg si at det er minst like stupid å vente som å bare kjøpe i dag.

Det er selvsagt mange som vil forsvare sine valg om å vente på biler med lengre rekkevidde. Dette er jo som å lese på Tesla forumet og de som på død og liv skal forsvare sitt valg av 100 pakken vs 75 pakken.

Jeg hadde en x60 som mange dømte nord og ned som ubrukelig til annet enn by bil. Vi kjørte til Kroatia i sommer med bilen, absolutt uten problem, det falt noen tungt for brystet og det ble hevdet at vi måtte ha kjørt veldig seint mv, men nei vi lå i 140-150.

Det folk ser ut til å glemme er at
1. En elbil bruker ca like mye strøm fra A til B samme hvor stort batteri den har.
2. Veldig få kjøre lengre enn 200 km uten stopp. 200 km er også maks kjørelengde før det er anbefalt å ta minst 20 min stopp.

I praksis betyr dette at en Leaf40 har mer enn god nok rekkevidde for de aller fleste, men likevel er det noe magisk for mange å kunne kjøre 400-500 kl uten å lade:) Det er med all respekt ett noe oppkonstruert behov!

Den eneste jeg kan være med på er at kø ved lading begynner å bli ett problem, men det er fint løsbart!

Jeg hadde til tross for dette ikke takket nei til mer rekkevidde, men betalingsviljen min er ikke veldig stor da det veldig sjelden vil gjøre noe til/fra for oss

EV-FTW

Min 30kWh ville ikke klart 10 mil i minus -20 og 110 km/t. Men det er ikke et problem , da det ikke er slike fartsgrenser her, ei heller så kaldt.

For  meg er det ekstrem tilfelle.

Når det kommer til rekkevidde, ønsker jeg en bil som kan klare 30 mil uten stopp, uavhengig sommer/vinter. ( da ikke ekstrem vinter)

Med barn i bil, og kjøring til og fra hytta kveldstid, er det greit å kjøre uten stopp, da de sover. Skal jeg lade, våkner de.

Så 30 realistiske mil er den magiske grensen for meg.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Rio

Helt enig med Bjoris.

Ja, det er kjempeflott med 600, 1000 og 1500 km rekkevidde, men man har så godt som "aldri" behov for det (med få unntak), like lite som man trenger (i en personbil) 350 kW lading.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Jeronan

@Bjoris. I can agree with that. It's why we bought the Model S 75D.
In no way I could justify an extra 170k NOK for a mere 25kWh extra.

BUT! The S75D can easily drive 400km on a single charge in Summer and 300km in Winter with % to spare.

Second and most important. The Tesla has access to the Supercharger network where you can charge at 100 kWh speeds.
Then it's not a problem to stop a bit more often to charge, since with the Model S I can drive for over 3 hours, stop for 30 mins and be on our way again.

Not so fun anymore if you have to stop every 90 mins - 2 hours and having to charge for over 60 mins each time due to below 50kWh charge speeds.
I wouldn't want to drive through Europe like that or on our regular trips to the North West. My love and enjoyment for EV's will dissipate quickly then.

Unless you are into Sadomachoism and that sort of thing.  :o  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Joltus

Sitat fra: Øystein K på tor 08. mar 2018, kl. 19:47
Når det kommer til rekkevidde, ønsker jeg en bil som kan kaller 30 mil uten stopp, uavhengig sommer/vinter. ( da ikke ekstrem vinter)

Med barn i bil, og kjøring til og fra hytta kveldstid, er det greit å kjøre uten stopp, da de sover. Skal jeg lade, våkner de.

Så 30 realistiske mil er den magiske grensen for meg.

Og størrelsen på bilen... For vår del blir Leaf umulig å ha som eneste bil uansett. den skal brukes for å unngå 44 kroner i rushtidsavgift og for å ha en bil ekstra når kona er på jobb.

Men kriteriet mitt var at eg skulle komme meg hjem til foreldre alle dager uten å lade. 160km skal eg klar her på vestlandet uansett. Ionic var bilen eg skulle ha, men den var ikke å oppdrive, så da tok eg Leaf istedet. En noe nyere bil, med litt mer stæsj, litt større og mer "moderne" på mange måter. Eg ville ikke betalt mer enn eg betaler for leafen. Fordi eg uansett må bruke dieselen når vi skal på de lengre turene med masse bagasje og fullt av unger.

Om leaf er en ny leaf eller ei er irrellevant for meg. Og tipper dette gjelder trådstarter også.

Men det har liksom blitt litt poppis å snakke ned bilen til folk plutselig. Skjønner ikke poenget. Fyren spør om han kommer til stavanger uten å lade. Da velger noen å svare at han nok burde ventet til 60kWh fordi nissan ikke har laget en ny nok leaf... Hjelpes...

mdeekay

Ok, Jeronan is driving a Tesla and wouldn't buy a Leaf. We got that.

Still, ArneK bought a great car and I am sure it matches his use cases. He doesn't want to travel from Bergen to Stavanger every day.
I think he will manage without recharging. If he sees that he is getting close, he can still recharge on Mosterøy. That's at km 170. And that he will manage for sure.

Joltus

Bare å sammenligne en model s med en leaf viser jo at man er rimelig langt utpå bærtur.

Det er for det første to helt forskjellige typer biler, samt en vannvittig prisforskjell.

Jeronan

Sitat fra: Rio på tor 08. mar 2018, kl. 19:51
Helt enig med Bjoris.

Ja, det er kjempeflott med 600, 1000 og 1500 km rekkevidde, men man har så godt som "aldri" behov for det (med få unntak), like lite som man trenger (i en personbil) 350 kW lading.

I had 1000km range with our Volvo V60 D2 diesel. Ofcourse we never drove 1000km in one stretch without a stop. Even in excellent health condition, one would need to stop for a toilet break and/or get some food/drinks long before that.

When it comes to EV's, the faster you can charge, the less range you would need when going on long trips.
That is the key thing here. If you only have an EV as 2nd car for your daily commute, range and charging is a moot point. That is why we bought the BMW i3 first, for my wife's daily commute car. Since she drives 120km a day and passes Oslo two times a day. So she saves 4000 NOK a month, instead of driving a fosil car.

But when you want to replace your main nr.1 family car with an EV, then both range and charge speed becomes an important discussion point.

Tesla hits a sweet spot here with the Model S 75D that can drive 300km in winter and 400+ km in summer and has a vast Supercharger network where you can charge at up to 100kWh speeds.
That is why for us, this was the only EV currently on the market that was able to replace our Volvo V60 Diesel. It has the range, Supercharger network and the trunk space to make it our new nr.1 family car.

PS. If this 2018 Leaf had come a year earlier, we would definitely have considered that one instead of the BMW i3, since it has a more space in the rear and larger trunk.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Joltus

Men siden den kom i 2018 så ville du heller kjøpt i3?

Rio

Jeronan:

Do you write about punk rock in forums for classical music?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Jeronan

Sitat fra: Joltus på tor 08. mar 2018, kl. 21:11
Men siden den kom i 2018 så ville du heller kjøpt i3?

We had to place our order in November 2016. At that time we had the choice between the 30kWh Leaf or the BMW i3.
Since the Leaf didn't have Thermal management on the battery pack (still hasn't with 2018 model  :( ), it has too little range on very cold days for my wife to make the round trip to work each day, without a charge. Since, they only have 4 charge spots at her work and she isn't guaranteed to have one each day if she arrives to late.
So that was a hard requirement, that the EV would be able to make this 130km round trip on the coldest days with heavy traffic (Oslo and E6...you get my meaning) comfortably without stress.
That is why we went with the BMW i3. We also like the driving experience. It's a quick little car that one.

But if the 2018 Leaf had launched last year instead.....hmmm, well then it would have been a different matter. Since it practically has the same range, is more spaceous and the ProPilot feature seems to work well. Which is nice to have in your daily traffic jam. We didn't choose the ACC feature on the i3, since it's camera based and thus complete junk.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Joltus

Lite tabbe av deg å ikke bare vente til det kom en mye bedre bil enn i3 da....

Det er flaut.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA