Bergen - Stavanger med nye Leaf på én lading

Startet av ArneK, tor 08. mar 2018, kl. 13:06

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: Joltus på tor 08. mar 2018, kl. 21:25
Lite tabbe av deg å ikke bare vente til det kom en mye bedre bil enn i3 da....

Det er flaut.

My wife is super happy driving the BMW i3 each day. That's what matters in the end.  :+1:

Same with the OP. If he is happy with his 2018 Leaf. That is all that matters. If you are happy and satisfied, then you made the right choice.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Joltus

Vel, hvis eg var deg hadde eg nok heller ventet et år eller to ja. Definitivt.

EV-FTW

Jeg er mer interessert i om trådstarter kom seg hjem uten å lade? Hvordan gikk turen? Hva var status da bilen ble parkert hjemme i Stavanger ?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Gordon Retriever

Sitat fra: Joltus på tor 08. mar 2018, kl. 17:06
Og EPA for 30kWh er 172, mens for 40kWh er den 243.

Så noe mer rekkevidde er det nå....

40% mer rekkevidde var omtrent det jeg fant ut den gamle 30kWh-utgaven trengte for å være sikker på å kjøre like langt som Ioniq.

EV-FTW

Sitat fra: Gordon Retriever på tor 08. mar 2018, kl. 23:24

40% mer rekkevidde var omtrent det jeg fant ut den gamle 30kWh-utgaven trengte for å være sikker på å kjøre like langt som Ioniq.

Ioniq er enormt effektiv, og fremstår som en like attraktivt bil som nye Leaf. Den er litt mindre inni eneste.

EPA tallene for 30 kWh Leaf stemmer greit for min hverdagslige kjøring.
På langtur klarer jeg ca 16/17 mil ved -3 til 0 grader.
Sommerstid ligger jeg på ca 22 mil med Leaf, men da kjører jeg fint!

Ioniqen til min far klarer lengre, uten å tenke veldig økonomikjøring.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

mdeekay

I just drove from Haugesund to the ferry at Arsvågen and back, that was 75km. That is a part of the journey from Bergen to Stavanger.
Speedlimit is 60, 70 and 80. I got an average speed of 68km/h and a consumption of 15kW/100km. I used 31% of the battery. After some calculations I figured out, that I would have been able to go about 240km on one charge. Temperature was 0C and the roads were just slightly wet.
Additionally I should mention that the car was equipped with 215/50 R17 vinter tyres.
I think those numbers look very good!

Bjoris

Sitat fra: mdeekay på fre 09. mar 2018, kl. 09:44
I just drove from Haugesund to the ferry at Arsvågen and back, that was 75km. That is a part of the journey from Bergen to Stavanger.
Speedlimit is 60, 70 and 80. I got an average speed of 68km/h and a consumption of 15kW/100km. I used 31% of the battery. After some calculations I figured out, that I would have been able to go about 240km on one charge. Temperature was 0C and the roads were just slightly wet.
Additionally I should mention that the car was equipped with 215/50 R17 vinter tyres.

Way better than expected with those tyres!

Bjoris

Sitat fra: Øystein K på fre 09. mar 2018, kl. 07:57
Sitat fra: Gordon Retriever på tor 08. mar 2018, kl. 23:24

Ioniq er enormt effektiv, og fremstår som en like attraktivt bil som nye Leaf. Den er litt mindre inni eneste.

EPA tallene for 30 kWh Leaf stemmer greit for min hverdagslige kjøring.
På langtur klarer jeg ca 16/17 mil ved -3 til 0 grader.
Sommerstid ligger jeg på ca 22 mil med Leaf, men da kjører jeg fint!

Ioniqen til min far klarer lengre, uten å tenke veldig økonomikjøring.

Jeg har avtalt «nerde kjøring» med en tidligere kollega som har Ioniq når jeg får min Leaf 40. Det blir interessant, vi har lave fartsgrenser her og mildere klima så tanken er at vi kjører litt 60 og litt 80 soner. Jeg vil ha LeafSpy så jeg ser om SOC i bilen er reell, vi kjører nok ikke til de stopper, derfor er det greit å være sikker på at Leafen min ikke lider av samme problem som noen av de andre som har vist seg å ha 20% igjen når bilen viser 5%!!

Vel, først må vi få kjørt den minst 1000 km så vi sikrer at Leafen ikke lider av trange lager og dekk med mer motstand som en kan oppleve på helt nye biler...

mdeekay

Sitat fra: Bjoris på fre 09. mar 2018, kl. 10:29

I was also surprised. Looks like the sweet spot for this car is below 80km/h. Above, the wind resistance has a too big influence. And when the temperatures drop much below 0C is also bad for the range.
Btw.: The battery was not that cold when I started driving. The car was parked in a slightly warm garage during the night.

Bjoris

Sitat fra: mdeekay på fre 09. mar 2018, kl. 11:43
Sitat fra: Bjoris på fre 09. mar 2018, kl. 10:29

I was also surprised. Looks like the sweet spot for this car is below 80km/h. Above, the wind resistance has a too big influence. And when the temperatures drop much below 0C is also bad for the range.
Btw.: The battery was not that cold when I started driving. The car was parked in a slightly warm garage during the night.
Tyre pressure at the max or?

mdeekay

Sitat fra: Bjoris på fre 09. mar 2018, kl. 12:27
Tyre pressure at the max or?

Sorry, havn't checked that. It was a demo car from the car dealer.

mdeekay

mdeekay

I figured out that unfortunately the trip computer is not stopping when the car has stopped. So the time continued and so the average speed dropped while I was checking out the rest of the car. It was 68km/h.

Joltus

It wouldn't be right if it stopped, since in the rush one might stand still for several minutes in traffic.... This affects the average speed and consumption.

I reckon it stops calculating if you switch of the car?

mdeekay

Sitat fra: Joltus på fre 09. mar 2018, kl. 12:44
It wouldn't be right if it stopped, since in the rush one might stand still for several minutes in traffic.... This affects the average speed and consumption.

I reckon it stops calculating if you switch of the car?

Yes. If you turn off the car it stops.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA