Bergen - Stavanger med nye Leaf på én lading

Startet av ArneK, tor 08. mar 2018, kl. 13:06

« forrige - neste »

Halldor Sigurdsson

The 30kWh Leaf has 27.5kWh of useable energy. The 40kWh has 38.5kWh of useable energy. That's a huge difference in usability of the car. The more powerful engine does not equal less range unless you are utilizing all the available power. I have owned all Leaf models and the jump from 24kWh to 30kWh was massive with regards to everyday use. I have taken my 30kWh Leaf twice to Lithuania from Norway. I got my 40kWh Leaf last week and took a trip into the mountains. I would never have made this trip on my old Leaf. I was getting 6.2 kilometres per kilowatt in -3 weather. I use LeafSpy so I know the exact figures on battery capacity.

cirys1

Sitat fra: Bjoris på tor 08. mar 2018, kl. 19:40
Sitat fra: Joltus på tor 08. mar 2018, kl. 18:06
Sources please.

Denne tråden handler om ts kan kjøre sin nye leaf mellom stavanger og bergen. Ikke om det kommer en ny leaf neste år.

Skikkelig koselig å ha kjøpt seg en ny bil for så få høre at det var en tabbe fordi det kanskje kommer en bedre neste år. Når den kommer så kommer det jo bare en bedre neste år igjen. Blir kanskje litt lenge å vente i bergen til man får denne nye leafen....

Men enig i at å gå fra 30 til 40 kanskje ikke er nødvendig. Men for svært mange andre gir 40kwh det lille ekstra som de trenger. Da har man kanskje ikke behov for en "småbil" som kan gå noen hundre km ekstra.... Da vil eg si at det er minst like stupid å vente som å bare kjøpe i dag.

Det er selvsagt mange som vil forsvare sine valg om å vente på biler med lengre rekkevidde. Dette er jo som å lese på Tesla forumet og de som på død og liv skal forsvare sitt valg av 100 pakken vs 75 pakken.

Jeg hadde en x60 som mange dømte nord og ned som ubrukelig til annet enn by bil. Vi kjørte til Kroatia i sommer med bilen, absolutt uten problem, det falt noen tungt for brystet og det ble hevdet at vi måtte ha kjørt veldig seint mv, men nei vi lå i 140-150.

Det folk ser ut til å glemme er at
1. En elbil bruker ca like mye strøm fra A til B samme hvor stort batteri den har.
2. Veldig få kjøre lengre enn 200 km uten stopp. 200 km er også maks kjørelengde før det er anbefalt å ta minst 20 min stopp.

I praksis betyr dette at en Leaf40 har mer enn god nok rekkevidde for de aller fleste, men likevel er det noe magisk for mange å kunne kjøre 400-500 kl uten å lade:) Det er med all respekt ett noe oppkonstruert behov!

Den eneste jeg kan være med på er at kø ved lading begynner å bli ett problem, men det er fint løsbart!

Jeg hadde til tross for dette ikke takket nei til mer rekkevidde, men betalingsviljen min er ikke veldig stor da det veldig sjelden vil gjøre noe til/fra for oss

Det er flere fordeler med stort batteri, det lader mye fortere og i 140-150km/h så sluker bilen strøm ikke rare distansen du får tilbakelagt da, kombinert med sen lading så tar dette ekstremt mye lenger tid.

ArneK

Øystein: jeg har ikke kjørt strekningen ennå. I april/mai skal jeg derimot flere turer. Jeg kan legge ut resultatene fra kjøringen her da. Men som sagt: jeg snakket med en annen kjøper (ikke selger - de er ikke like troverdige!), og han hadde kjørt hele strekket på én lading, hovedsakelig på B-modus og med moderat varme på hele tiden. Og altså i minus syv grader. Da måtte den riktignok rett i laderen når han kom fram. Minus syv er forresten sjeldent kaldt på vestlandet, slik at resultatet nok ville vært mye bedre ved 2-3 grader, slik det pleier å være her om vinteren.

Den nye Leaf er i mine øyne en perfekt vestlands-bil. Temperaturene er milde og riktige her, det er mye 60/70/80 veier, lite motorveier. Dessuten er Leaf er også noe smalere enn Tesla. Det gjør den mer egnet bedre på trangere landeveier og fjellveier. Man kan også flere steder parkere i veikanten; den altfor breie formen til Tesla gjør slikt umulig. Sjansen for å sneie borti grøftekant og andre biler på landeveier er også desto større med en slik futuristisk-formet framtidsbil (utseendet til Tesla er som tatt ut fra en litt for glatt og enkel science-fiction film, spør du meg).

ArneK

Kort rapport fra kjøretur med nye Leaf på strekning Bergen-Stavanger.

BERGEN-STAVANGER. Kjørte ned på fredag. Været tørt og fint, temperatur 6 grader, 3.0 bar på dekka (16" Continental), klimaanlegg skrudd av hele turen (pga solskinn). Jeg hadde med barn og valgte å kjøre på B og eco for maks regenering. Avstanden er 197 km, og den starter og slutter ved havet. For øvrig er det 3 lange undersjøiske tunneler og to ferjer (hvor batteriet blir kaldt under overfarten). Da jeg kom fram hadde jeg 22 % batteri igjen. Forbruket var 13.1 kwh.

STAVANGER-BERGEN. Søndag var veiene våte, og jeg hadde AC klimanlegg på hele veien på svak styrke. Da jeg kom fram hadde jeg 16 % igjen.

Dette betyr at jeg hadde henholdsvis 65 km og 40 km margin på de to strekningene. I tillegg har vel batteriet 3.5 kwh sikkerhetsmargin, som vel er 15-30 km i tillegg. Men det er klart: hadde jeg startet hele klimaanlegget med full varme og vifte fra begynnelsen av hvis været var kaldt og vått, og gjentatt dette ved oppstart etter hver ferjetur, dessuten kjørt uten regenerering, så hadde vel bilen neppe gått mye mer enn 170 km – eller? Men med noen enkle forbehold går turen altså helt fint.

Joltus

mdeekay

I am a bit surprised that you think you won't manage it if heater is on the whole time.

I am driving from Haugesund to Stavanger and back without recharging pretty often. So that is half the journey, but tur-retur. So same distance. And I have 2 of the undersea-tunnels and a ferry as well. Heater is on at 21C all the time and I leave the heater on on the ferry as well. When I get back home I still have 30% left after about 170km. If it is very wet and windy I get home with about 20-25%. But I still could go 50km.
So I am pretty sure you could do Bergen Stavanger with heater turned on to a nice comfy temperature.

ArneK

Ja, kanskje du har rett. Jeg er som sagt fersk el-bil eier, og har nok blitt litt skremt hvor mye strøm som går med på kalde vinterdager når jeg kjører barna i barnehagen (loggen viser nesten 4.5 kwh forbruk i begynnelsen mot 1.5 uten dette). Men da starter jeg riktignok også på helt kaldt batteri med A/C og varmeapparat på full guffe, og en iskald bil som skal varmes opp så fort som mulig, så akkurat denne prognosen min er nok mer synsing enn basert på empirisk data.

På turen tilbake til Bergen vekslet jeg mellom A/C og varme med én strek på vifta, og temperatur 18. Noen som vet hva som tar minst strøm av A/C og varme?

EV-FTW

Først av alt, så bra at bilen klarte strekningen uten å lade, hadde blitt skuffet om ikke.

Men. Jeg kan heller ikke forstå at den ikke skal klare strekket med klima på auto, og 20/21 grader.

Min Leaf 30 lader jeg på Stord, når jeg kjører fra Sandnes.
Kjører aldri med ECO på, og har klima på auto og 20 grader.

Da har jeg normalt 10 prosent igjen på batteriet når jeg ankommer Stord. ( vinterstid med rundt 0 grader)

(Klart er det 10 cm våt snø på veien, og drittvær, så må jeg lde før. )

Så synes det er veldig rart om ikke nye Leaf skal klare Stavanger - Bergen , med klima automatikk og 20 grader i bil.

Å kjøre elbil skal være enkelt.
Slik som mange kjører her inne, men eco, og klima av, vifte på to streker, radio av osv osv.
Er det rart folk himler med øynene og sier de aldri skal ha elbil?

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Bjoris

Sitat fra: Øystein K på man 09. apr 2018, kl. 11:10
Først av alt, så bra at bilen klarte strekningen uten å lade, hadde blitt skuffet om ikke.

Men. Jeg kan heller ikke forstå at den ikke skal klare strekket med klima på auto, og 20/21 grader.

Min Leaf 30 lader jeg på Stord, når jeg kjører fra Sandnes.
Kjører aldri med ECO på, og har klima på auto og 20 grader.

Da har jeg normalt 10 prosent igjen på batteriet når jeg ankommer Stord. ( vinterstid med rundt 0 grader)

(Klart er det 10 cm våt snø på veien, og drittvær, så må jeg lde før. )

Så synes det er veldig rart om ikke nye Leaf skal klare Stavanger - Bergen , med klima automatikk og 20 grader i bil.

Å kjøre elbil skal være enkelt.
Slik som mange kjører her inne, men eco, og klima av, vifte på to streker, radio av osv osv.
Er det rart folk himler med øynene og sier de aldri skal ha elbil?

Jeg forstår ikke hvorfor dette skal være så vanskelig. Du har 36-38 kwh tilgjengelig på Leaf40 og ca 27 kwh på 30. Forbruket er iallefall ikke høyere på Leaf40, min erfaring er at det går litt mer om du er tøff på pedalen og litt mindre om du kjører rolig i fartsgrensen, ifht Leaf30. Ja, så da er det bare å regne ut hvor mye lengre du kommer på 9-11 kwh. Det er ikke noe mer mystisk enn det...:)

Dette er mye mer eksakt enn at en eller annen har klart det eller ikke klart det...

Løve

Kjørte Bergen Stavanger nettopp.

Startet med 16 grader, virret litt rundt i Bergen sentrum, kjørte meg litt vill på veien mot Sandvikvåg og kjørte på smale veier med mye stigning (gøy som søren). Gikk over til regn og 10 - 12 pluss, og det været dominerte helt til Arsvågen.

Hadde 100% ved start, hjemme etter 230km kjøring, 4% igjen på batteriet. Startet med å kjøle kupeen til 20 grader, og fra det regnet varmet jeg kupeen til 22 grader. Apple car play og Spotify hele turen, pluss et par telefonsamtaler. Noe rattvarme i starten, men så ikke behovet og skrudde av.

Brukte ProPilot hele turen.

Så Stavanger Bergen uten ladestopp er definitivt grei skuring vår, sommer og høst. Vinter bør en muligens ta et lite stopp på Stord for å toppe opp.

EDIT: Glemte to viktige detaljer. Kjørte i ECO og B hele turen. Uten at jeg helt forstår hvordan det påvirket bilen negativt på noe som helst vis.

sylwester

@Løve og med 4% mener du Leaf% og ikke LeafSpy%? DVs. at du var fremme på ca. VLBW?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Løve

Sitat fra: sylwester på lør 14. apr 2018, kl. 12:44
@Løve og med 4% mener du Leaf% og ikke LeafSpy%? DVs. at du var fremme på ca. VLBW?

Ja, Leaf %. Har ikke ODB-2 til iPhone enda. Men det kommer!

Joltus

Kjørte du over fanafjellet da? Det er jo en del ekstra høyde og omvei...

Løve

Fanafjellet var det ja! Fin fin tur for å få lekt litt med bilen.

Joltus

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA