Bergen - Stavanger med nye Leaf på én lading

Startet av ArneK, tor 08. mar 2018, kl. 13:06

« forrige - neste »

ArneK

Jeg hentet nylig min 2018 Leaf i Bergen og har i hodet mitt planlagt å komme til Stavanger på én lading (avstanden er 190 km kjøring – to ferjer trukket fra på google maps). Denne strekningen består for det meste av 60/70/80 soner. Jeg snakket i den forbindelse med en annen kjøper. Han hadde akkurat kjørt til Stavanger med den, og kom fram uten lading på vinterføre i minus 7. Da hadde han kjørt på B-modus hele veien, hatt svak/moderat varme på i kupeen, og eco-modus på først mot slutten. Er det noen andre som har erfaring med denne turen?

Ellers synes jeg batteriet lover bedre enn mange skriver her inne. Jeg har kjørt ca 40 km med den uten å lade, på B-modus, med to prikker varme og 19 grader, og ennå viser batteriet at jeg har 210 km gjenstående kjøring.

Jeronan

It takes a lot more than 40km to get a good idea about "realistic" range of the car.

Nissan, like many others, use a gues'o'meter to predict estimated range.
Weather conditions and driving style can have a big impact on the range you will get out of your car.

So far, reports have shown that the new 2018 Leaf consumes a bit more than the last 33kWh Leaf (probably due to extra tech onboard and higher spec engine), that it unfortunately negates the 7kWh difference with the new pack.

So in very cold weather you can realistically expect around 150-180km range and during summer around 200-250km range.
Especially very cold weather impacts range a lot on the Leaf, since the 2018 Leaf still doesn't have thermal managent on the battery pack.  The hope is that it will come with the 2019 Leaf with 60kWh pack.  ::)

Anyway, congrats with your new EV! You going to like it either way. Especially if you come from a fosil car. Quite the experience switching to all electric.  :D
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

zbk

Det burde være fullt mulig å klare dette. I verste fall kan du ta en kort ladestopp på Aksdal eller Mosterøy på veien om rekkeviddeangsten griper om seg.

Har ikke erfaring med strekket på vinterstid, men i sommerhalvåret kommer jeg lett begge veier på uten å lade med en Ampera-e, så en vei burde være innenfor rekkevidde (pun intended) med nye Leaf om man går inn for å kjøre litt økonomisk. Selv nå på denne tiden av året.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

EV-FTW

For å si det sånn, klarer du det ikke, blir jeg enormt skuffet over bilen.

Kjører selv det strekket med min 30 kWh Leaf.
Lader da på Aksdal, men kunne ladet på Sokn.
Da er det ikke lange veien til Stavanger.

Jeg kjører ikke i eco, men holder jevn fart.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Jeronan

Sitat fra: Øystein K på tor 08. mar 2018, kl. 14:29
For å si det sånn, klarer du det ikke, blir jeg enormt skuffet over bilen.

People seem to be under the impression that the new 2018 Leaf has a much bigger battery pack.
It's only a 7kWh increase, from 33kWh to 40kWh. In addition is the new Leaf a bit heavier and has a higher effect motor, so it consumes a bit more energy.
So people shouldn't be surprised that the 2018 Leaf has a similar range than the previous 33kWh Leaf. It's pretty much confirmed.

If long range and better winter performance you are after, you should wait for the 2019 Leaf.

This year's 2018 Leaf is just a step up vehicle. I personally think people are being lured by Nissan, since this year's Leaf is just the old leaf hiding under a facelift, just with 7kWh increased pack and added ACC.

Next year will be the true next-gen Leaf (which should have been this year's Leaf). It will have the new chemistry 60kWh pack, increased 11kWh AC and 100kWh DC charger and thermal battery management.
Those are the true next-gen features people have been waiting for, especially the faster AC onboard charger and thermal battery management other EV's have had for years.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Joltus

Knut Røe

Joltus

Så med andre ord 10kwh økning ca.

33% økning i kap. burde vise litt igjen..?

mdeekay

The old leaf had 30kwh brutto and about 27kwh netto. So you get 10kwh more with the new one. That is significantly. And the higher consumption due to increased power is evened out with better aerodynamics. So consumption is about the same.
But it seems like there is an issue with the remaining battery gauge in cold temperatures. You might have more battery left than it shows you.

To the original topic: the temperatures here are now above 0C. If you drive economically, you should get 190 to 200km. Then it works. Maybe you should get leafspy first to know exactly how much battery is left.

Jejl

Bør gå fint det.
Hvis du skulle se at det blir for lite strøm mot slutten så ville jeg ha ladet på Kiwi Mosterøy. Aksdal er alt for trafikkert har jeg både sett og hørt.
Forøvrig så pleier jeg å bruke ca 45% på dette strekket i vår P85. Sist brukte jeg 53% i slaps og regn og +1 grad.

Jeronan

Sitat fra: Joltus på tor 08. mar 2018, kl. 16:08
Så med andre ord 10kwh økning ca.

33% økning i kap. burde vise litt igjen..?

We don't know the current netto kWh of the 40 pack. Also the 30kWh Leaf had a 80kW effect motor, the 2018 Leaf has 110kW. That explains the increase in energy consumption and why the range is similar to the 30kWh Leaf.

Next year's Leaf comes with a brandnew 60kWh pack and 160kW effect motor, but since it will finally have thermal battery management it should improve energy consumption and thus range.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Joltus

Vel, du vet jo ikke helt nettoen på 30kw pakken heller da......

Det er nok nærmere 10kwh økning enn det du foreslo.

Og EPA for 30kWh er 172, mens for 40kWh er den 243.

Så noe mer rekkevidde er det nå....

Henger virkelig ikke med på påstandene dine her nå?

Hører også at du har full kontroll på hvordan og når den neste Leaf kommer. Dette er jo kun rykter, det er ikke kommet noe som helst offisielt fra Nissan bortsett fra at det skal komme en med større batteri. Ryktene sa jo at 40Kwh bilen også skulle ha denne termiske beskyttelsen. Ryktene var visst feil der og....Og hvorfor i alle dager skal man vente på denne hvis man ikke trenger mer enn det 40kwh pakken gir?

Jeronan

I am only responding to people that want long range on their EV. That it's smarter to wait for the 60kWh version.
It's also not just range, but also the much anticipated upgrade to the onboard AC and DC charger.
I was highly dissapointed that the 2018 Leaf didn't get it and still stuck with the measly 7kWh AC charger, while the competition already has 11kWh on their EV's for years.

It's not a rumor, since Nissan has confirmed the 60kWh pack with new chemistry is coming next year.
They also have to, if they want to stay relevant in the EV market.

A lot of competition is coming next year with long range EV's, including Volvo (XC40), Audi (e-Tron) and Mercedes.
Kia and Hyundai are also coming with SUV's with bigger packs.

So if you currently have the 30kWh Leaf, it would be stupid to upgrade to the new Leaf now. I would hold on until next year.

Just my 2cents.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Joltus

Sources please.

Denne tråden handler om ts kan kjøre sin nye leaf mellom stavanger og bergen. Ikke om det kommer en ny leaf neste år.

Skikkelig koselig å ha kjøpt seg en ny bil for så få høre at det var en tabbe fordi det kanskje kommer en bedre neste år. Når den kommer så kommer det jo bare en bedre neste år igjen. Blir kanskje litt lenge å vente i bergen til man får denne nye leafen....

Men enig i at å gå fra 30 til 40 kanskje ikke er nødvendig. Men for svært mange andre gir 40kwh det lille ekstra som de trenger. Da har man kanskje ikke behov for en "småbil" som kan gå noen hundre km ekstra.... Da vil eg si at det er minst like stupid å vente som å bare kjøpe i dag.

EV-FTW

Med Nissan sitt skryt av den nye Leafen. Hvor rekkevidde også er et tema. Hvor det først ble sagt ca 37 mil mot 25 mil på 30 kWh.
Så sier WLTP at det er 27 - 28 mil.

Da er det faktisk skuffende om det viser seg at den «bare» går rett over 20 mil.

Strekket fra Bergen til Stavanger bør den klare. Om ikke er den ikke bedre enn min 30 kWh.

Jeg forventer at den skal klare opp mot 30 mil om sommer og rett over 20 mil på vinter ( Rogalands vinter) .

Men ja, personlig venter jeg til en bil med vesentlig mer rekkevidde enn min 30 kWH kommer for salg.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA