Konkurrenten I-pace

Startet av Råde, tor 01. mar 2018, kl. 22:17

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Forsøkte utstyre bilene likest mulig, og se på forskjellene:

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ludwig_holberg

Ikke veldig brukbar for å sammenligne hvilke biler folk ønsker å kjøpe. Jeg tar heller en moderne, responsiv skjerm på 12,3", enn den litt gamle, trege 17" som S og X blir utstyrt med i dag, f.eks. Og da er man uansett ned på detaljer som neppe vektlegges overhodet av folk. Godt mulig 12,3" er optimalt egentlig, gitt at grensesnittet er godt, og I-Pace har jo totalt tre skjermer + head-up display.

Et annet eksempel: i Norge er stort sett vinterpakke et must. Det koster 4.000 på I-Pace, men øker prisene i skjemaet over på X og S med 40.000.

Koker ned til:

1) Dekker den behovet
2) Har jeg lyst på en

Da er det langt færre kriterier, og I-Pace vil nok i mange tilfeller slå S og X for mange (men langt fra alle) elbilkjøpere. Tror X-fans lett undervurderer f.eks. hvor lite attraktivt det er for mange å ha en bil med falkevingedører.

OlaM

Ja jeg er ikke nødvendigvis enig i at større tall er lik "bedre enn" i alle kategorier. Synes det er bra at ikke I-PACE makser ut 5x2 meter, men de kunne knepet litt inn på bredden og. Og akselavstanden er jo litt større selv om bilen er 30 cm kortere, med litt dårligere svingradius. Så I-PACE får så og si like mye av ulempene med diger bil uten å få tilbake like mye av fordelene.

Mindre eksperimentelle dører/datagimmicks, men implementert gode idéer som varming via app, er en stor fordel etter mitt syn.

Men også enig med de som sier at konkurransen mellom disse ikke er det mest interessante. Mer interessant hvor mange flere som blir lokket over fra den mørke fossilsiden, hvordan CCS-nettverket utvikler seg og hvordan enda flere produsenter prøver å smelle til med biler i samme klasse.
'21 3LR

JorEl

Vi på forumet er kankje litt mer "rasjonelle" en mange kjøpeglade med nok penger. Vi har i hvert fall orientert oss litt før bilselgerene setter inn nådestøtet..
Det jeg vil fram til, er at det nok er noen som vil strekke seg mot det som er nytt på markedet, og som ikke så mange andre har.
(Jeg hadde ikke kjøpt en bil etter "nyhets-kriteriet", men jeg hadde satt pris på at det ikke var så mange andre som hadde hatt den, etter at jeg hadde kjøpt den..)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Espen Hugaas Andersen

Vinterpakke er ikke et must. Jeg har det ikke, og savner det ikke. Om jeg hadde lagt til premium på Model S/X, så ville jeg også måtte lagt til mer på i-Pace, og i tillegg hadde det blitt flere grønne ruter til Tesla.

Jeg syns i-Pace ser ut til å være en krute god bil, og jeg tror Jaguar vil selge alle de klarer å produsere uten problem. Men det har også vært litt hype rundt prisingen og rekkevidden. Man bør forsøke å sammenligne likt med likt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Vinterpakken er ikke så nøye. Falkevingedørene derimot er knallbra! Aldri hatt så enkel inn/utlasting av unger som jeg har med disse  fjernstyrte dørene :)
Digger også at de er anti jante :D
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Knut Røe

Jaguar exposed?

Sitat– Hvorfor lager dere en suv?
–Den beste måten å spare utslipp på er å bygge elektriske suver. Vi lager den for å innfri utslippskrav. Nå er det viktig at kundene blir klare for dette. Vi kan ikke si at de er det allerede nå. I Norge ser vi at fremtiden er her. Men det ultimate målet er at vi skal redde verden. Man er avhengig av ren energi, eller så dytter man bare utslippene videre i kjeden, sier Burgess.

ludwig_holberg

Ja, jeg tror I-Pace er et godt bidrag til å utvide elbil-teltet litt, og få flere til å ta en tidligere overgang fra fossil. Pent sizet CUV for å gi bred appell - 4x4, holdbart bagasjerom osv.

Sitat fra: OlaM på lør 03. mar 2018, kl. 15:08
Ja jeg er ikke nødvendigvis enig i at større tall er lik "bedre enn" i alle kategorier. Synes det er bra at ikke I-PACE makser ut 5x2 meter, men de kunne knepet litt inn på bredden og. Og akselavstanden er jo litt større selv om bilen er 30 cm kortere, med litt dårligere svingradius. Så I-PACE får så og si like mye av ulempene med diger bil uten å få tilbake like mye av fordelene.

Mindre eksperimentelle dører/datagimmicks, men implementert gode idéer som varming via app, er en stor fordel etter mitt syn.

Men også enig med de som sier at konkurransen mellom disse ikke er det mest interessante. Mer interessant hvor mange flere som blir lokket over fra den mørke fossilsiden, hvordan CCS-nettverket utvikler seg og hvordan enda flere produsenter prøver å smelle til med biler i samme klasse.

ludwig_holberg

Selvsagt  :D Men når man vurderer norgesmarkedet, så må man jo huske at det er janteloven som ruler, anti jante er unntaket  :)

(der sliter jo forøvrig Jaguar nok i motbakke som det er, så veldig smart ikke å gjøre det enda verre med noe alt for fancy eksteriør)

Sitat fra: Øyvind.h på lør 03. mar 2018, kl. 15:16
Vinterpakken er ikke så nøye. Falkevingedørene derimot er knallbra! Aldri hatt så enkel inn/utlasting av unger som jeg har med disse  fjernstyrte dørene :)
Digger også at de er anti jante :D

jkirkebo

Sitat fra: ludwig_holberg på lør 03. mar 2018, kl. 14:56
Et annet eksempel: i Norge er stort sett vinterpakke et must. Det koster 4.000 på I-Pace, men øker prisene i skjemaet over på X og S med 40.000.

Og på Tesla får man forseter og speil med minne mens på I-Pace må man betale ganske så mye ekstra for dette. Samme gjelder hengerfeste, standard på TMX og 20k (?) på I-Pace. Dette er to ganske viktige ting for meg ihvertfall. Setter stor pris på å få minne kombinert med rimelige og gode stoffseter på Tesla, noe som ser ut til å være umulig på Jaguar.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Tellus

Og på I-Pace får du varmepumpe og permanent magnetmotorer som bidrar til lengre rekkevidde. Tipper 99.9% av elbilkunder vil velge de fremfor speilminne.

Men dette står selvfølgelig ikke på noen sammenligningstester laget av teslafanboys

Espen Hugaas Andersen

Varmepumpe og permanentmagnetmotorer er noe som påvirker rekkevidden. Hvor stor betydning disse har beskrives altså av rekkeviddetallet. Og om i-Pace får EPA rekkevidde som er mer enn 270 miles, så skal du få en personlig beklagelse. Jeg antar tallet blir 260 miles +/- 10 miles.

Og akselerasjonstallet er oppgitt av Jaguar. Tilsvarende som tallet til Tesla. For begge produsentene vil det være mulig å oppnå bedre tid på 0-100 km/t.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kirky

Vet noen om det er elektrisk innfellbar hengerfeste på I-pace?

Og det står noe om egen Spotify app av noe slag, hva betyr det? Om man setter inn sim-kort blir det tilsvarende likt som på Tesla da tro? Innebygd, gratis (gratis ikke det aller viktigste), og såpass bra implementert teller faktisk endel for meg som er musikkfrelst. Eller er det carpolay/a. auto som på langt nær blir det samme. Vil helst slippe å gjøre noe med mobilen når jeg skal bruke bilen faktisk..

En annen ting, noen som vet noe om støynivå under kjøring i by og på landevei med denne? Kan det være at de har isolert enda bedre? Det blir spennende å se kontra en Model S/X.

Ser ut som det er luke bak i midten for å tre gjennom en skipose, det er ganske kjekt. Og interiøret ser nok en god del hakk bedre ut selv om noe av det er litt "gammeldags" med knapper og brytere etc.

For eksempel er det vel knapp for Drive og Reverse. Dvs om man skal rygge inn og må justere litt fram og tilbake så man se ned for å treffe knappene igjen og igjen kontra bare vri på hendelen til Tesla - men det kan godt være at når man er vandt at man treffer i blinde og at det da blir bedre..

Ser forresten at den er litt bredere enn MS med speil inne, noe som for meg ikke er positivt. Allerede trangt i mange hverdagssituasjoner, og parkering osv med MS.
2023 Model S

ludwig_holberg

Dette er vel uansett ikke helt riktig, fordi EPA testes under temperaturer hvor varmepumpen gir mindre uttelling enn snitturen i Norge?

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lør 03. mar 2018, kl. 18:16
Varmepumpe og permanentmagnetmotorer er noe som påvirker rekkevidden. Hvor stor betydning disse har beskrives altså av rekkeviddetallet. Og om i-Pace får EPA rekkevidde som er mer enn 270 miles, så skal du få en personlig beklagelse. Jeg antar tallet blir 260 miles +/- 10 miles.

Og akselerasjonstallet er oppgitt av Jaguar. Tilsvarende som tallet til Tesla. For begge produsentene vil det være mulig å oppnå bedre tid på 0-100 km/t.

JorEl

Er det noe i veien for at Tesla velger å bruke de nye batteriene sine 2170, og dermed gi S og X bedre rekkevidde og akselerasjon? Ville de fått problemer med f.eks implementeringen av de nye batteriene, eller med underleverandører som de har kontrakter med?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA